Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

HAVO Advies?! Dit zijn de cito score's

Hallo allemaal,

Mijn zoon kreeg eind groep 7 een mavo-havo als voorlopig advies. Werkhouding was een aandachtspuntje en ook qua resultaten was er een dip.
Nu sinds begin dit schooljaar, maar met name sinds de herfstvakantie is hij erg gemotiveerd aan het werk gegaan om op een havo advies uit te komen. 
Vorige week dan het advies gesprek gehad, maar er staat een vervolggesprek gepland. 
De leerkracht sprak heel lovend over zijn werkhouding.
Zijn cito scores zijn:
Technisch lezen: A
Spelling: B
Rekenen: (een hoge) B, bijna niveau A
Begrijpend lezen: C

Een twijfelgeval? Gecombineerd met zijn motivatie en werkhouding zouden ze hem het voordeel van de twijfel kunnen geven, toch? Zeker omdat ze zo erg hameren op werkhouding en leuzen roepen als: een gemotiveerd kind met een goede werkhouding zal er misschien sneller komen dan iemand die toevallig makkelijk leert maar niet zo veel inzet toont. En: succeservaringen zijn belangrijk voor het kind. In dit geval ervaart het kind toch geen succes ervaring? Mijn zoon is in ieder geval meer dan teleurgesteld. Daarnaast zijn er leerlingen met dezelfde score die wel een HAVO advies kregen, terwijl het nog aan alle kanten schort wat betreft de werkhouding. Ik probeer het te begrijpen maar ben toch benieuwd of we op basis van deze resultaten toch nog iets kunnen......


SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

14-02-2023 om 13:13

Hij kreeg eerst mavo-havo? En nu is het havo? Dan is het advies omhoog bijgesteld toch?
Begrijpend lezen en rekenen tellen het zwaarst mee geloof ik.


Hij wordt heel zwaar afgerekend op begrijpend lezen.
Dat is ook vrijwel de belangrijkste indicatie voor het te adviseren niveau.

Hij heeft voor de 2 cijfers waar ze naar kijken Rekenen en Begrijpend lezen een B en een C, die C weegt het zwaarst. Daarmee zou ook op de beide scholen waar mijn zoon heeft gezeten een mavo (havo) maar meer neigend naar mavo advies zijn gegeven. 

Epic88 schreef op 14-02-2023 om 13:13:

Hij kreeg eerst mavo-havo? En nu is het havo? Dan is het advies omhoog bijgesteld toch?
Begrijpend lezen en rekenen tellen het zwaarst mee geloof ik.


Hij zit al in groep 8 als ik het zo lees

Maar inderdaad, rekenen en begrijpend lezen zijn het belangrijkste dus daar zullen ze (vooral) het advies wel op baseren lijkt me. Als hij mavo/havo gaat doen dan kan hij uiteindelijk toch nog 'gewoon' havo gaan doen?

Maar wat is nu eigenlijk je vraag?

Met een B en C voor de belangrijkste onderdelen zou ik geen havo verwachten. Hadden die kinderen met een havo-advies ook een B en C voor rekenen en begrijpend lezen?

Waarom hebben ze daar geen I-II-III-IV-V? Een hoge B is een II en een C kan de onderste helft van een III of een IV zijn. III of IV lijkt me voor een havo-advies te laag.

Nuyano

Nuyano

14-02-2023 om 13:28 Topicstarter

Epic88 schreef op 14-02-2023 om 13:13:

Hij kreeg eerst mavo-havo? En nu is het havo? Dan is het advies omhoog bijgesteld toch?
Begrijpend lezen en rekenen tellen het zwaarst mee geloof ik.


Nee hij heeft vooralsnog een mavo-havo advies gekregen terwijl hij heel graag een havo advies wil. Begin dit jaar werd hem ook gezegd dat zijn resultaten omhoog moeten voor een havo advies en dat hij zijn goede werkhouding vast moest houden.


Hij heeft nu beide eisen als het ware afgevinkt maar kennelijk nog niet voldoende? Dit voelt voor hem als een enorme teleurstelling, zeker omdat hij echt overal op vooruit is gegaan en voor rekenen op praktisch een A zit.


We hebben daarnaast ook nog een half jaar waarin hij nog meer kan groeien.. Ik probeer te vertrouwen op het advies van de leerkracht maar aan de andere kant is er een heel sterk gevoel dat bij me naar boven komt dat zegt: een kind met zo’n grote intrinsieke motivatie moet je toch niet in zijn weg omhoog zo bruut afkappen? Waar blijft het motto van een succeservaring? Waar blijft het vertrouwen en de beloning?



Ja maar een C (wat dus ook best een IV zou kunnen zijn) voor begrijpend lezen is echt te laag voor een HAVO advies.
Hoe is het 'belonen' als je kind door een verkeerd advies op een schoolniveau terecht komt waar hij niet past en waar hij vervolgens weer af moet stromen?

Je kunt de leerkracht beter vragen hoe jullie zijn begrijpend lezen vaardigheid nog kunnen verbeteren. En of de leerkracht denkt dat dat haalbaar is. 

Als een kind zo hard zijn best doet en daar dan deze scores bij horen, denk ik wel dat mavo-havo het meest logische advies is. 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

14-02-2023 om 13:47

Nuyano schreef op 14-02-2023 om 13:28:

[..]

Nee hij heeft vooralsnog een mavo-havo advies gekregen terwijl hij heel graag een havo advies wil. Begin dit jaar werd hem ook gezegd dat zijn resultaten omhoog moeten voor een havo advies en dat hij zijn goede werkhouding vast moest houden.


Hij heeft nu beide eisen als het ware afgevinkt maar kennelijk nog niet voldoende? Dit voelt voor hem als een enorme teleurstelling, zeker omdat hij echt overal op vooruit is gegaan en voor rekenen op praktisch een A zit.


We hebben daarnaast ook nog een half jaar waarin hij nog meer kan groeien.. Ik probeer te vertrouwen op het advies van de leerkracht maar aan de andere kant is er een heel sterk gevoel dat bij me naar boven komt dat zegt: een kind met zo’n grote intrinsieke motivatie moet je toch niet in zijn weg omhoog zo bruut afkappen? Waar blijft het motto van een succeservaring? Waar blijft het vertrouwen en de beloning?



Ik snap wat je zegt. Maar vooral begrijpend lezen en rekenen zijn van belang. Hoeveel is hij daar in gestegen? Een hoge B is goed, maar geen A. Bij ons werd zelf gekeken of je een hoge A of een lage A hebt. Dus ik vermoed dat het mavo/havo advies op basis van deze cijfers wel klopt. Ze hebben de Cito vernieuwd. Hij is als het goed is nu minder talig. Misschien valt daar nog wat te winnen bij zijn laatste Cito?

Nuyano schreef op 14-02-2023 om 13:28:

[..]

Hij heeft nu beide eisen als het ware afgevinkt maar kennelijk nog niet voldoende? Dit voelt voor hem als een enorme teleurstelling, zeker omdat hij echt overal op vooruit is gegaan en voor rekenen op praktisch een A zit.

Gekopieerd van www.edumax.nl/faq/wat-betekenen-de-cito-abcde-niveaus-en-iiiiiiivv/

Niveau A: goed tot zeer goed (beste 25%); percentiel 76*
Niveau B: gemiddeld tot goed (volgende 25%); percentiel 51 t/m 75.
Niveau C: zwak tot gemiddeld (volgende 25%); percentiel 26 t/m 50.
Niveau D: zwak (volgende 15%); percentiel 11 t/m 25.
Niveau E: zeer zwak (laagste 10%); percentiel 0 t/m 10.

[..]

Niveau I : goed (beste 20%); percentiel 81 t/m 100 (niveau VWO).
Niveau II : ruim voldoende (beste 40%); percentiel 61 t/m 80 (niveau HAVO).
Niveau III : voldoende (‘beste’ 60%); percentiel 41 t/m 60 (niveau VMBO-TL).
Niveau IV : onvoldoende (zwakste 40%); percentiel 21 t/m 40 (niveau VMBO-KBL).
Niveau V : zwak (zwakste 20%); percentiel 0 t/m 20 (niveau VMBO-BBL).

Met rekenen zit hij dus onder de 75 (bovenste opsomming). In de onderste opsomming is dat midden in de II. Dat correspondeert inderdaad met havo. 
Je hebt er alleen weinig aan als het begrijpend lezen maar een C is (26-50), want je kunt zien dat dat onder het gemiddelde van de score is die correspondeert met vmbo-t. Het zou zelfs helemaal onderin de score kunnen zitten die correspondeert met vmbo-kbl. 

Als hij deze ronde vooruit is gegaan en de vorige keer was er een dip, dan zit hij toch weer op zijn eigen niveau?  Dan is het zoeken naar een vmbot/havoklas waaruit je met goede cijfers naar 2 havo mag.



Onze dochter had begrijpend lezen en rekenen op niveau 1 gescoord, maar kreeg mavo. Simpelweg omdat er nog veel meer meeweegt dan alleen de cito-score. Prima voor haar en voor ons, maar nog mooier was de begeleidende brief die bij het advies zat. De strekking van die brief was dat je een advies krijgt dat op DIT MOMENT het beste bij je past. Dat betekent niet dat je nooit kunt zakken of klimmen in je niveau, maar dat het gewoon nu het beste bij je past. Er is nu eenmaal nooit te voorspellen hoeveel en of je het komende jaar zal groeien, of stil staan. Hou je daar aan vast, leg dat je zoon uit. Niemand zegt dat hij met een mavo-havo advies nooit op de havo zal komen. 

Frikandelspeciaal schreef op 14-02-2023 om 14:24:

Onze dochter had begrijpend lezen en rekenen op niveau 1 gescoord, maar kreeg mavo. Simpelweg omdat er nog veel meer meeweegt dan alleen de cito-score. Prima voor haar en voor ons, maar nog mooier was de begeleidende brief die bij het advies zat. De strekking van die brief was dat je een advies krijgt dat op DIT MOMENT het beste bij je past. Dat betekent niet dat je nooit kunt zakken of klimmen in je niveau, maar dat het gewoon nu het beste bij je past. Er is nu eenmaal nooit te voorspellen hoeveel en of je het komende jaar zal groeien, of stil staan. Hou je daar aan vast, leg dat je zoon uit. Niemand zegt dat hij met een mavo-havo advies nooit op de havo zal komen.

Ik kan niet goed iets verzinnen wat tot een mavo advies zou kunnen leiden bij zulke citoscores. Aan wat voor dingen moet ik dan denken? 

Jippox schreef op 14-02-2023 om 14:30:

[..]

Ik kan niet goed iets verzinnen wat tot een mavo advies zou kunnen leiden bij zulke citoscores. Aan wat voor dingen moet ik dan denken?

Ik denk dat het meespeelt dat haar ontwikkeling nog te onzeker is. Ze heeft ADHD, (speelt ook mee) en pas vanaf eind groep 7 is er eindelijk een leraar geweest die door had wat de omgevingsfactoren met haar deden. Hij heeft haar de cito's apart van de groep heeft laten maken, waardoor ze dus beduidend beter scoorde. Voorgaande jaren was ze geen hoogvlieger (niet lelijk bedoeld).  Het gesprek met de leraar hebben we nog niet gehad, maar onze dochter kennende denken we wel dat dit advies op dit moment het beste bij haar past. 

Hm. Is de enige verandering dat ze de toetsen apart gemaakt heeft? 
Bedenk wel goed dat ze op de mavo ver onder haar niveau zit, met mogelijke verveling (en daardoor verder onderpresteren) tot gevolg.

Dat ze I scoort op de cito's betekent namelijk dat ze -ondanks haar ADHD waardoor ze vast het e.e.a. mist in de klas- wel alle leerstof prima beheerst. Een slimme dame dus!

Zijn er bij jullie geen gemengde mavo/havo brugklassen? Hier was er toen havo/gt klassen, wat nu weer gewoon mavo heet geloof ik. Mocht er dan in de brugklas blijken dat hij meer een havo leerling is, kan hij het 2e jaar gewoon naar een havo klas niks aan het handje. Constant het gevoel moeten hebben jezelf te bewijzen, en er hard aan moeten trekken om een havo leerling te zijn (nu al!) Lijkt mij voor iemand van die leeftijd ook niet fijn. 
Begrijpend lezen is ook wel echt een heel groot onderdeel, ik was zelf een havo leerling (afgestroomd van vwo) en echt alles is lezen.
Verhaal sommen bij Wiskunde, lappen tekst bij vakken als economie, biologie, scheikunde. Als die basis al niet goed is, waar natuurlijk niks mis mee is, gaat het op de Havo denk ik echt heel pittig worden. De brugklas is al zo'n grote verandering

Jippox schreef op 14-02-2023 om 14:48:

Hm. Is de enige verandering dat ze de toetsen apart gemaakt heeft?
Bedenk wel goed dat ze op de mavo ver onder haar niveau zit, met mogelijke verveling (en daardoor verder onderpresteren) tot gevolg.

Dat ze I scoort op de cito's betekent namelijk dat ze -ondanks haar ADHD waardoor ze vast het e.e.a. mist in de klas- wel alle leerstof prima beheerst. Een slimme dame dus!

Ja, dat klopt. Ze kan zich namelijk vreselijk slecht (zeg ook rustig niet) concentreren in de klas, ondanks haar medicatie. 

Zou kunnen hoor, dat ze zich gaat vervelen, maar ik vertrouw erop dat de volgende school daar dan op in kan springen. Onze dochter kennende denken we dat ze er op de havo veel te hard aan zou moeten trekken en dat matcht momenteel niet met haar (al flink in de puberteit etc.). 

Dank voor je uitleg, we zijn inderdaad erg trots. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.