Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Havo uit zoons hoofd praten


KerryHouse schreef op 27-07-2021 om 10:16:

Hij heeft wel een zevende vak. En ik heb een afwijzing op schrift erbij gepakt. Daar is het omdat hij afgelopen jaar veel enen heeft gehaald. Wel raar dat de doorstroom havo een wettelijk recht is maar geen enkele school hier hem dan accepteert.

Dat klinkt typisch als dat je zoon op een veel te laag niveau zat. Hoe kan je met voldoendes slagen als je allemaal 1’n haalt, behalve door voor de overige beoordelingen hele hoge cijfers te halen? 

Nummer: 'Tsjor zegt dat je het alléén redt met een MBO studie.' Ik heb mijn eigen bericht nog eens nagelezen, maar dit zeg ik niet. Ik zeg: 'Als hij rijk wil worden kan hij beter MBO gaan doen.' En later herhaal ik dat nog eens als advies.

Tsjor

Heeft hij die enen ‘gehaald’ of zijn er enen op zijn lijst ingevuld omdat ie gewoon iets niet gedaan heeft? Dat laatste mag namelijk niet. 

dan

dan

27-07-2021 om 15:23

tja, het is lastig allemaal. In de meeste gevallen is een hele goede motivatie wel van belang om door te mogen naar de havo, ook al zijn de cijfers niet geweldig. Vaak kunnen leerlingen nog wel groeien naarmate ze ouder worden en zeker met een bepaald doel voor ogen. 

Heeft de afgelopen vijf jaar niemand gedacht dat er sprake is van onderpresteren? Je zoon zal niet de eerste zijn die alleen leert voor zijn toetsen als het nu echt moet omdat hij bij alles wat hij voor zich krijgt onbewust denkt waarom hij zoiets makkelijks moet doen. 
Ik heb er hier thuis ook eentje die op drie middelbare scholen zat. Afgetrapt van de havo/vwo, op de mavo/havo bleek dat dat veel te makkelijk is en moest ze voor de bovenbouw havo na de derde klas weer naar een andere school. Hbo nu is eigenlijk ook te makkelijk maar ze wil duaal blijven studeren wat met haar studie aan de universiteit niet kan. En ze wil haar werkgever de WO-master laten betalen… 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

29-07-2021 om 10:23

Mallebeppie schreef op 24-07-2021 om 18:47:

Ik moest even opzoeken waar NLD voor staat. Maar kan het zijn dat het idee dat hij een vervolgopleiding "Moet " gaan doen, hem angstig of onrustig maakt,omdat het voor hem onoverzichtelijk en onbekend is? Dat hij daarom aandringt op opnieuw vmbo-tl doen of naar de HAVO gaan? Ipv naar een MBO gaan?

Wat zegt hij als je vraagt waarom hij niet naar het MBO wil?

Ik herhaal mezelf nog maar even,  gezien to hier niet op gereageerd heeft...

Voor leerplicht hoef je niet te vrezen. Die geeft altijd eerst een waarschuwing en kunnen niet zomaar je zoon straffen. en je zoon is dit najaar al niet meer leerplichtig. Mijn kinderen hadden er zat in de klas die helemaal niet kwamen totdat ze een gesprek kregen met leerplicht en na maximaal een paar weken waren ze weer weg. 

Scholen zijn verplicht om geslaagde 4vmbo-t leerlingen aan te nemen om ze te plaatsen in 4havo. Tenzij er geen plaatsen zijn of een andere goede reden. Je zoon heeft 5 jaar lang geen al te best beeld van zichzelf laten zien. Al twijfel ik of dat een goede reden is. Een van mijn kinderen had in 4havo een 19-jarig klasgenootje die pas is geslaagd met 21 jaar en dus flink ouder was. 

Wat mij wel opvalt is dat hij op drie scholen heeft gezeten. Lagen de redenen daarvoor bij hemzelf of bij die scholen? 

KerryHouse schreef op 27-07-2021 om 10:16:

Hij heeft wel een zevende vak. En ik heb een afwijzing op schrift erbij gepakt. Daar is het omdat hij afgelopen jaar veel enen heeft gehaald. Wel raar dat de doorstroom havo een wettelijk recht is maar geen enkele school hier hem dan accepteert.

Zijn huidige school is verplicht hem toe te laten op de havo. Andere scholen kunnen hem volgens mij wel weigeren. Ik zou samen met zoon bezwaar maken/ een klacht indienen, in de hoop dat hij alsnog toegelaten wordt tot de havo. 

Biscuitje schreef op 08-08-2021 om 10:29:

[..]

Zijn huidige school is verplicht hem toe te laten op de havo. Andere scholen kunnen hem volgens mij wel weigeren. Ik zou samen met zoon bezwaar maken/ een klacht indienen, in de hoop dat hij alsnog toegelaten wordt tot de havo.

Als die huidige school een havo-afdeling heeft, is dit dan niet een ongeldige vorm van een leerling verwijderen? Ik heb zelf zorgenkinderen en weet uit ervaring dat scholen er graag vanaf willen. 

KerryHouse schreef op 27-07-2021 om 10:17:

Hij staat trouwens wel ingeschreven voor een mbo maar zegt dat hij er niet naar toe gaat. Ach ja hij wordt toch al snel 18 dus daar maak ik me niet meer zo druk over.

Waarom gaat hij niet van mbo 3/4 naar hbo? Veel mbo opleidingen kun je ook versneld doen en als hij havo advies heeft gekregen kan hij dit wel aan. Ik heb het ook zo gedaan.

Biscuitje schreef op 08-08-2021 om 10:29:

[..]

Zijn huidige school is verplicht hem toe te laten op de havo. Andere scholen kunnen hem volgens mij wel weigeren. Ik zou samen met zoon bezwaar maken/ een klacht indienen, in de hoop dat hij alsnog toegelaten wordt tot de havo.

Ik meen ergens in dit draadje gelezen te hebben dat deze school geen havo-afdeling heeft.

Wat die zoon wil is een route voor kinderen voor wie het mbo écht niets is. Vaak hebben ze ook een verkeerd beeld van het mbo omdat met name niveau 1/2 de hele dag buiten staat te roken en de leerlingen van 3/4 netjes in de les zitten of op stage zijn… 

Je zoons opmerking over salaris klopt niet. Mbo wordt vaak op een hoop gegooid. Mbo1/2 start vaak bij jaarlijks bruto 25.000 bij een fulltime werkweek maar mbo 3 en zeker 4 flink hoger. 
Als je zoon via een hbo-p naar de universiteit wil is nu op elke mogelijke school 4havo proberen te forceren wel aan te raden. 

Je zoon voldoet ruim aan de eisen voor 4havo en wordt overal geweigerd? Ik zat nog even te denken dat hij misschien te oud is maar er is toch helemaal geen leeftijdsgrens in het VO? Tenminste in 2011 werd mijn dochter van 17 daarom geweigerd en eenmaal op het mbo hoorden wij dat dat helemaal niet mocht. Ik had die scholen moeten vragen om een gemotiveerde brief van waarom ze te oud zou zijn

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.