Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Havo/VWO advies en "wil iets met eten doen"


mijn neefje wilde ook graag kok worden, tot dat hij bedacht dat je dan vrijwel altijd in het weekend moet werken en met alle feestdagen. Toen was het klaar

Ik vraag me af of een middelbare school iemand met een vwo advies überhaupt in een kaderklas gaat plaatsen. Andersom kan dat ook niet zomaar. En als het kind nu graag met zijn handen werkt in het algemeen en moeite heeft met concentratie etc. dan is het nog één ding. Maar op kader heb je misschien een paar uurtjes per week koken en ook dingen als techniek (houtbewerking, lassen, solderen). En daarnaast nog theorievakken (die voor hem dan veel te makkelijk zijn).
Als schoolleiding zou ik dan wel een gesprekje voeren met zo'n leerling over het waarom van zijn keuze. En dan zou ik wel een beter argument willen horen dan 'ik houd van eten'.

Als hij koken echt leuk vindt, dan kan hij dat thuis gaan doen. Een kookcursus volgen, workshops, dat werk. Ik zou die uitdaging niet gaan zoeken op school. 
Ik heb in de brugklas (havo/vwo) een half jaar verzorging gehad, twee uurtjes per week. We hebben welgeteld één keer gekookt, in een groepje. En een keer fruitsalade, een keer groentesalade en een keer tosti gemaakt. Daar mis je niks aan als je dat niet doet op school hoor.

Naar het mbo gaan na het vwo kan prima, ook naar een koks/horeca opleiding. Er zijn ook voedselopleidingen op hbo en wo. Als hij nu havo/vwo gaat doen, houdt hij alle opties nog open. Andersom niet. 
Zo'n open dag is leuk, dan laten ze zien wat ze allemaal hebben en kunnen en doen, maar in de praktijk valt dat vaak tegen. Dan kijk je rond en hebben ze leuke proefjes en practica bij scheikunde en biologie, maar in werkelijkheid doe je dat 80% van de tijd helemaal niet. Want er moet ook gewoon leerstof behandeld worden, aangevuld met af en toe een practicum. 
Dus ik zou eerst maar eens uitzoeken hoeveel tijd er op kader nu daadwerkelijk aan koken besteed wordt. Want het vak verzorging is ook breder dan koken alleen.

Het zou toch mooi zijn als er ook iets zou zijn als een vhbo. Praktische vakken naast cognitieve uitdaging. Er zijn zoveel intelligente kinderen die iets met de handen doen echt wel missen op school, maar die zou ik inderdaad niet in een kaderklas zetten, want daar zijn de verwachtingen vaak echt niet hoog en blijft het niveau van rekenen en taal toch een beetje op einde basisschool steken. Geen vreemde talen behalve Engels, al in de 3e een richting moeten hebben kiezen met nog minder vakken dan op de havo. Ik zou het keuzemoment nog wel een beetje willen uitstellen en de kinderen zoveel mogelijk algemene ontwikkeling meegeven als ze dat cognitief aankunnen en een beetje brede interesse hebben.

Ik heb een academisch geschoolde collega die 1 avond in de week als kok werkt in een restaurant. Voor hem de ideale combi.

Eigen ervaring: te laag niveau lijd tot te weinig doen. Dus zeker geen kader kiezen als je kind havo/vwo heeft. Laat je kind dus een reguliere havo/vwo opleing volgen en daarnaast ook nog wat kookcurcussen. Gewoon als hobby. En die hobby kan best uitgroeien tot een beroep. Maar de basis bepaald je toekomst. 
Man en ik hebben een havo/vwo niveau. Beide de havo gedaan met veel hordes, want als je er weinig voor hoeft te doen doe je er ook niet zoveel voor. Gevolgd door een hbo studie die wel: "ok" was.
Jaren later hebben we een beroep wat op mbo niveau wordt geschaalt. We zijn inmiddels zelf de werkgever en je merkt het in opleidingsniveau. Niet in de uitvoering, dat kunnen ze net zo goed of beter. Maar qua administratie of bedrijfsvoering is de hbo opleiding toch wel erg nuttig.

troelahoep schreef op 08-11-2023 om 23:49:

Het zou toch mooi zijn als er ook iets zou zijn als een vhbo. Praktische vakken naast cognitieve uitdaging. Er zijn zoveel intelligente kinderen die iets met de handen doen echt wel missen op school, maar die zou ik inderdaad niet in een kaderklas zetten, want daar zijn de verwachtingen vaak echt niet hoog en blijft het niveau van rekenen en taal toch een beetje op einde basisschool steken. Geen vreemde talen behalve Engels, al in de 3e een richting moeten hebben kiezen met nog minder vakken dan op de havo. Ik zou het keuzemoment nog wel een beetje willen uitstellen en de kinderen zoveel mogelijk algemene ontwikkeling meegeven als ze dat cognitief aankunnen en een beetje brede interesse hebben.

De havo gaat straks vhbo heten maar niet omdat het dan praktischer wordt maar omdat het de enige leerweg is met een afwijkende ‘oude’ naam. 

wij hebben dit ook gehad. Dochter zit nu in de eerste. Uitstroomadvies was door achterstand andere school kader. Helemaal blij met de school veel praktijkvakken had ze helemaal zin in. 
Toen had de haar achterstanden ingehaald… ook havo/ vwo advies. Dat was even drama zeg. Huilend kind hadden we. Ze wilde zo graag naar die school. Die school was alleen 16 km verderop. Nu kon ze op een school 2 km verderop. We hadden 3 dagen ok te beslissen, ivm inschrijvings termijn. Wat een vreselijke week was dat. 
Ze is uiteindelijk naar een school in de buurt gegaan. Ook omdat ze goed is in begrijpend lezen en ze op kader/ mavo echt zou vervelen. Het was echt een moeilijk besluit. 
Maar… heel blij dat we dit gedaan hebben. Dat zij toch hiervoor gekozen heeft. Meer haar type kinderen, stof past goed bij haar en de praktijk? Dat komt later als ze vervolgopleiding kiest. Voor nu zit ze helemaal goed op haar plek.

ze heeft trouwens een extra klas gekozen zodat ze in dat vak wel lekker bezig is met haar handen.


eigenlijk gek he dat alleen op t vmbo praktijkvakken zijn. Moeten ze gewoon helemaal doortrekken. 

MamaE schreef op 08-11-2023 om 22:22:

Ik vraag me af of een middelbare school iemand met een vwo advies überhaupt in een kaderklas gaat plaatsen. Andersom kan dat ook niet zomaar

Nee dat gaat sinds dit jaar niet zomaar meer. Toevallig hierover een gesprek gehad met mijn zoon zijn juf.

Hij zit tussen kader en mavo (nou ja wat nu voor mavo staat dan) in en met wat beter zijn best doen zou hij mavo kunnen doen. Maar kind is meer een praktisch gericht kind dan theoretisch. Zijn juf vertelde dat als hij mavo advies krijgt, een school hem in principe niet op kader mag plaatsen. Zijn juf zal dan met hele gegronde redenen moeten komen om hem alsnog op kader te plaatsen

https://www.ad.nl/rotterdam/rotterdam-krijgt-volgend-schooljaar-een-kookhavo~a2fdf8a6/
In Rotterdam is het geprobeerd, een kookhavo. Ik kan het nu op de websites van de betrokken scholen niet meer terugvinden, dus ik vermoed dat het geen succes geworden is.
Ik zou met zoon nu al de mogelijkheid bespreken dat hij na drie jaar havo of vwo kan overstappen naar het MBO als hij dan nog steeds die kant op wil.

MamaE schreef op 08-11-2023 om 22:22:

Ik vraag me af of een middelbare school iemand met een vwo advies überhaupt in een kaderklas gaat plaatsen. Andersom kan dat ook niet zomaar. En als het kind nu graag met zijn handen werkt in het algemeen en moeite heeft met concentratie etc. dan is het nog één ding. Maar op kader heb je misschien een paar uurtjes per week koken en ook dingen als techniek (houtbewerking, lassen, solderen). En daarnaast nog theorievakken (die voor hem dan veel te makkelijk zijn).

Ja zeker dat kan. Het gebeurt niet op grote schaal maar er zijn zeker leerlingen die daar voor kiezen en die groep groeit. Ik heb meerdere havo-vwo leerlingen op school die kiezen voor kader of TL voor de praktijkvakken omdat ze daar meer affiniteit mee hebben, niet iedereen vindt theorievakken interessant en sommigen weten al precies wat ze willen. Een bepaald niveau halen op de basisschool wil niet zeggen dat je het perse moet doen. Dat het te makkelijk zou zijn qua theorievakken geeft geen problemen, leerlingen die dit traject kiezen zijn juist erg gemotiveerd. Koken en techniek zit overigens niet in hetzelfde profiel.

Ysenda schreef op 08-11-2023 om 19:16:

Waarom moet een kind altijd uitdaging hebben?

Omdat ie zich anders gaat vervelen?

Als hij naar een VMBO (of op de praktijkschool waar ik werk geven ze ook altijd kookles) zou gaan heeft hij te weinig cognitieve uitdaging. Je moet het dus niet op school zoeken maar kijken of je iets met koken kan doen als zijnde een hobby. Dus zelf met hem gaan koken of een kookclubje zoeken; ik weet niet of dat er is.

Ysenda schreef op 08-11-2023 om 19:16:

Waarom moet een kind altijd uitdaging hebben?

Omdat ie zich anders gaat vervelen?

troelahoep schreef op 08-11-2023 om 19:24:

Lekker actueel! Moesten we van minister Dijkgraaf niet onze kinderen met havo en vwo aansporen om mbo te gaan doen?

Volgens mij niet. ER is benoemd dat leerlingen op het MBO vaak dan te weinig cognitieve uitdaging hebben.

Voor scholen is lager plaatsen dan het advies lastig, omdat 1 van de beoordelingscriteria van de onderwijsinspectie is of leerlingen in de derde klas op het niveau zitten dat op grond van hun advies verwacht zou worden.
Overigens zie ik wel hoopvolle initiatieven die ze 'vakhavo' noemen. https://havoplatform.nl/havop/vakhavo-een-veelbelovend-concept/
Mijn indruk is alleen dat scholen die hiermee aan de slag zijn vooral technische vakken aanbieden (en juist minder de verzorgende en kookvakken).

Gingergirl schreef op 09-11-2023 om 08:03:

[..]

Ja zeker dat kan. Het gebeurt niet op grote schaal maar er zijn zeker leerlingen die daar voor kiezen en die groep groeit. Ik heb meerdere havo-vwo leerlingen op school die kiezen voor kader of TL voor de praktijkvakken omdat ze daar meer affiniteit mee hebben, niet iedereen vindt theorievakken interessant en sommigen weten al precies wat ze willen. Een bepaald niveau halen op de basisschool wil niet zeggen dat je het perse moet doen. Dat het te makkelijk zou zijn qua theorievakken geeft geen problemen, leerlingen die dit traject kiezen zijn juist erg gemotiveerd. Koken en techniek zit overigens niet in hetzelfde profiel.

Nee dat mag niet zo maar meer

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.