Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Fiets

Fiets

22-03-2017 om 19:53

Heeft een gymnasiumdiploma voordelen boven atheneum?


Verschilt per school

Nina "Op de scholen van mijn kinderen zijn bijvoorbeeld op havo en VWO de combinatie betavakken en geschiedenis niet mogelijk,"
Dat ligt aan de school.

Het mag wel (wet).

Nina

Nina

23-03-2017 om 09:47

Dat klopt

Dat het niet op iedere school geldt, klopt. Dat ben ik vergeten te vermelden. Hier kan het niet, in ieder geval. En mijn kinderen en ik hebben ook verzuimd daarnaar te informeren toen we een middelbare school uitzochten. We keken toen naar andere dingen. We zullen niet dde enigen niet zijn.

Fiets

Fiets

23-03-2017 om 21:34

Combinaties

Op de school van mijn oudste kunnen alle combi's. Hij gaat ws voor EM met wiskunde B, natuurkunde en maatschappijwetenschappen. Economie en geschiedenis zijn dan verplicht. Hij volgt daarmee zijn interesses en het is fijn dat dat dan. Maar je kunt ook NT nemen met geschiedenis of economie, kan allemaal.

Ik heb zelf ook een beetje het gevoel van Mirjam. Dat het op papier niet uitmaakt of je een gymnasium- of atheneumdiploma haalt, maar dat mensen je toch een streepje voor geven.

Cijferlijst

Als door het wegvallen van een extra examenvak hogere cijfers worden verkregen met een atheneumlijst, is dat een winst.
Eem aanmelding op een WO van een student met hogere cijfers op het diploma staat beter dan een student met minder hoge cijfers, ook al heeft deze grieks of latijn erbij gedaan.
Er mag wel niet geselecteerd worden op cijfers, maar hoe kan je dat controleren.

Nu is het eindexamen pas over drie jaar maar tijdwinst kan ook bijdragen aan een sterkere basis van de andere vakken.

Triva

Triva

24-03-2017 om 09:56

Goed punt flanagan

Ze kijken eerst naar het niveau (dat is dus VWO, geen gym of atheneum), als je geluk hebt kijken ze verder naar je cijfers en dán pas naar de vakken.

Of je dan vervolgens nog voordeel hebt aan Latijn dan wel Grieks ligt dus echt aan degene die er dan naar kijkt. De één geeft dat een pré, de ander geeft liever een pré aan een ander vak en bovenal denk ik dat ze eerder kijken naar álle andere dingen op je CV dan dat ene vak toen op de middelbare school en dat komt nog ná je cijfers.

mirreke

mirreke

24-03-2017 om 10:15

Ik geloof er niets van, van dat letten op Latijn of Grieks

Voor een opleiding kijken ze naar je middelbare schooldiploma, en soms naar de cijferlijst. Voor een baan kijken ze naar het diploma met je vervolgopleiding.

De ons-kent-ons clubjes die op Latijn of Grieks letten? Bij de Rotary misschien, of als je en kamer zoekt via het studenten corps... Maar bij banen of opleidingen? Welnee.

Ik heb zelf gymnasium gedaan, met uiteindelijk alleen Latijn in het eindpakket (en volgens mij is het dan niet eens echt gymnasium). Leuk hoor, latijn, beetje hobbyen met vertalen. Ja, leuk, de filosofen en geschiedschrijvers, ik vond het leuk puzzelen, en de Aeneas in de oorspronkelijke taal lezen is leuk hoor. Stel dat je zoon filosofie zou willen gaan studeren, is dat leuk. Maar niet nodig.

Zelf zou ik echt kiezen voor Duits. Heb je meer aan, zeker binnen de EU. (En ook prachtige filosofen die je dan in de eigen taal kunt lezen.) Wordt er Spaans gegeven en kan je zoon daarvoor kiezen? Dan zou ik Spaans kiezen trouwens, om je kansen op de internationale markt te verhogen. Maar goed, het ging om Duits. Duits dus.

mirreke

mirreke

24-03-2017 om 10:17

Diploma: ik bedoel

Voor een baan kijken ze naar het diploma van je vervolgopleiding. Je hoeft echt je schooldiploma niet mee te sturen, je vermeldt dat alleen maar in je CV.

Triva

Triva

24-03-2017 om 10:30

mirreke

Je zegt eigenlijk gewoon wat ik bedoel maar als ik dat zeg is dat weer 'omdat ik tegen het gymnasium ben'

De kans dat het ooit een voordeel geeft is gewoon nihil. Kijk naar je vervolgopleiding en welke vakken je daarvoor nodig hebt (natuurlijk weet je dat vaak nog niet). Je succes hangt af van hoe je het op je vervolgopleiding doet, niet van welke vakken je op de middelbare school doet.

Mirreke

"De ons-kent-ons clubjes die op Latijn of Grieks letten? Bij de Rotary misschien, of als je en kamer zoekt via het studenten corps... Maar bij banen of opleidingen? Welnee."

Ik zou er geen geld op durven zetten.

Als je kijkt naar onze tijd denk ik dat je gelijk hebt. Toen ik gymnasium deed (examen '86) was dat een rare hobby voor vreemde vogels. Voor een studie klassieke talen was het geloof ik een vereiste, maar verder had het geen direct praktisch nut en ik kreeg nou ook niet de indruk dat de buitenwereld het erg interessant vond of dat je er bij sollicitaties voordeel van kon hebben. En dan gaat het punt van Flanagan op: als het laten vallen van de klassieken betekent dat je voor de rest hogere cijfers haalt, dan heb je daar profijt van, want naar cijfers werd beslist gekeken.

Maar de positie van gymnasium is veranderd. Het is veel populairder geworden, het is niet meer iets voor excentriekelingen, en volgens mij is een gymnasiumopleiding nu ook gewoon een teken dat je extra slim bent. Een beetje als de staartveren van een paradijsvogel: geen praktisch nut, maar een teken van een extra goede gezondheid (of extra geestelijke capaciteiten, in dit geval). In hoeverre dat terecht is, daar kan je leuke bomen over opzetten, maar ik denk dat er nu veel meer positieve associaties aan gymnasium zijn gekoppeld dan een jaar of 25 geleden. Ook al is er strikt genomen geen verschil qua niveau, en kan je om praktische redenen veel beter energie in Duits steken dan in dode talen.

Dus ik zou willen dat je gelijk had, maar ik vrees dat Miriam gelijk heeft.

Groeten,

Temet

Triva

"Je succes hangt af van hoe je het op je vervolgopleiding doet, niet van welke vakken je op de middelbare school doet."

Voor zover ik weet wordt bij beginners op de arbeidsmarkt nog altijd verwacht dat ze hun cijferlijst meesturen. Als er naast jou nog 15 man zijn met vergelijkbare resultaten in de vervolgopleiding dan wordt er vrees ik wel degelijk ook naar die cijferlijst en naar het vakkenpakket gekeken.

Al denk ik wel dat een atheneumklant met echt hoge cijfers er beter uitspringt dan een gymnasiast met een lijst vol zesjes - zie ook Flanagan.

Maar misschien zit ik er naast en hoef je tegenwoordig bij sollicitaties geen cijferlijsten mee te sturen. Hoewel: dat is misschien nog erger, want het is nog altijd gebruikelijk om aan te geven waar je je schoolopleiding hebt gehad en welke dat dan was, en dan blijft alleen nog maar het onderscheid atheneum-gymnasium overeind (zonder de cijferlijst) en zie daarvoor mijn eerdere posting.

Groeten,

Temet

Jaina

Jaina

24-03-2017 om 10:48

Prestige

Het gymnasium diploma heeft toch een soort prestige en roept een gevoel van herkenning op bij andere alumni. Mijn dochter is regelmatig in sollicitatiegesprekken en dergelijke aangesproken op haar gymnasium diploma, zeker door anderen die op hetzelfde gymnasium als zij hebben gezeten. Dat vormt dan toch een soort gemeenschappelijke grond. Wel het liefst natuurlijk een categoraal gymnasium want dat herkennen mensen. Zoals een collega van mij ooit zei toen we het over schoolkeuzes hadden 'gymnasium op een scholengemeenschap is gewoon atheneum met Grieks en Latijn, dan krijg je de echte gymnasium cultuur niet mee'. Dat soort vooroordelen bestaan dus wel degelijk. Verder is het bij traineeships en dergelijke soms ook iets wat je een klein voordeel kan geven.Het heeft onterecht of niet toch iets elitair en dat spreekt sommigen aan.

Niet dat ik vind dat iemand daarom maar gymnasium moet gaan doen.Dat moet je alleen doen als je het wil doen. Het hangt ook erg van de sector af. In meer traditionele beroepen zal het wat meer gewicht dragen dan in minder traditionele sectoren. En daarnaast is het uiteindelijk hopelijk niet iets wat een doorslaggevende rol speelt.

eens

"Niet dat ik vind dat iemand daarom maar gymnasium moet gaan doen.Dat moet je alleen doen als je het wil doen"

Volkomen mee eens. Ik geloof dat het gymnasiumonderwijs nu minder taai is dan vroeger, maar dan nog: die klassieken kosten te veel tijd en inspanning om dat erin te gaan steken als je er echt geen lol in hebt. Dan zit je zes jaar af te zien en dan ook nog voor iets dat geen duidelijk aanwijsbaar praktisch nut heeft, en in het beste geval hooguit een moeilijk kwantificeerbare voorsprong bij sollicitaties oplevert.
Als je tijdens je schooltijd afziet omdat je zit te zwoegen op Duits, dan beheers je daarna tenminste Duits, daar heeft een mens wat aan.

Groeten,

Temet

Neeltje

Neeltje

24-03-2017 om 12:03

Nou

Ik heb nog nooit meegemaakt dat er werd gekeken naar gymnasium als positief punt boven atheneum bij sollicitaties en ik loop toch ook al heel wat jaren mee. Als HR functionaris niet, als manager niet, bij jonge starters niet. Ik heb nog nooit in een selectiegesprek gezeten dat er werd gevraagd naar zoiets, niet in interne discussies over kandidaten dat het als argument genoemd werd. Of wacht één keer: toen zei iemand: ik zie dat deze kandidaat gymnasium heeft gedaan, lopen we niet de kans dat ze te nerderig is en te weinig kan toevoegen daarom? Dat werd toen door de rest weerlegt.

Dus vanuit mijn praktijkervaring: maakt niks uit. Er is sowieso een trend om cv's anders op te stellen, sommigen laten dit soort dingen helemaal weg.

Nina

Nina

24-03-2017 om 12:11

En ik denk dat het ook wat te maken heeft met de functie. Een internationaal bedrijf of een bedrijf dat veel komt in Duitsland of een Balkanland zal liever Duits zien dan Grieks/latijn.
En er is mij bij sollicitaties nooit gevraagd naar de middelbare school, man ook niet, zegt hij.
Wel heb ik laatst een artikel gelezen dat, omdat bij een aantal studies plaatsingscommissies zijn en waarbij de aanmelding al in januari moet plaatsvinden, de cijfers uit het voorexamenjaar steeds belangrijker wordt.

MK

MK

24-03-2017 om 12:22

nee

Gymnasium vindt men alleen interessant als je het ook op hetzelfde gymnasium hebt afgerond. Dan schept het een band. Maar als jij een baan zoekt in Amsterdam en je hebt het Stedelijk in Arnhem afgerond, dan boeit dat werkelijk niemand.

Cijferlijsten heb ik bij sollicitaties ook nog nooit mee hoeven sturen. Het viel mij op dat de klasgenoten die gemiddelde cijfers haalden vaak sneller een goede baan hadden dan degene die cum laude hun diploma haalden. Gewoon omdat die anderen kennelijk beter waren in het verkopen van zichzelf. Uiteindelijk is dat toch veel belangrijker dan hoge cijfers, je moet tijdens een sollicitatiegesprek goed uit de verf komen en dat is ook een vaardigheid die niet iedereen beheerst.

mirreke

mirreke

24-03-2017 om 12:31

Triva, één ding, en dat bedenk ik me echt nu net pas

Ik ben vertaler geworden. Of liever, ik verdien mijn geld met vertalen. Ik ben wel meer dan dat, doe veel meer, maar de hoofdmoot verdien ik met vertalen.

Misschien is daar toen de kiem wel voor gelegd, bij dat gepuzzel in de Latijnse les, haha.

Triva

Triva

24-03-2017 om 12:33

maar Temet

'Voor zover ik weet wordt bij beginners op de arbeidsmarkt nog altijd verwacht dat ze hun cijferlijst meesturen. Als er naast jou nog 15 man zijn met vergelijkbare resultaten in de vervolgopleiding dan wordt er vrees ik wel degelijk ook naar die cijferlijst en naar het vakkenpakket gekeken.'

Ja maar de vakken worden wel als láátste bekeken en ik vermoed dat dan een zesje voor Latijn er minder uitspringt dan een 8 voor welk vak dan ook.

'Al denk ik wel dat een atheneumklant met echt hoge cijfers er beter uitspringt dan een gymnasiast met een lijst vol zesjes - zie ook Flanagan.'

Precies, dat zei ik ook in de posting ervoor.

'Maar misschien zit ik er naast en hoef je tegenwoordig bij sollicitaties geen cijferlijsten mee te sturen. Hoewel: dat is misschien nog erger, want het is nog altijd gebruikelijk om aan te geven waar je je schoolopleiding hebt gehad en welke dat dan was, en dan blijft alleen nog maar het onderscheid atheneum-gymnasium overeind (zonder de cijferlijst) en zie daarvoor mijn eerdere posting.'

Het kind van Fiets zit op een scholengemeenschap. Dan kun je straks dus noch aan het CV noch aan het diploma zien of kind nu wel of geen gymnasium heeft gedaan.'

Triva

Triva

24-03-2017 om 12:34

mirreke

Haha, ja dat zal het zijn, hoewel zoveel mensen hier roepen dat Latijns gepuzzel voor bèta's is

mirreke

mirreke

24-03-2017 om 12:42

Gymnasium teken van extra slim?

Temet, ik geloof daar helemaal niets van. Extra slim: met technasium of zo, of extra vakken in je pakket. Het VWO-diploma is daar al een teken van.

Eerlijk gezegd vind ik gymnasium nu een beetje zonde, want je vervangt een goed vak met Latijn of Grieks. Op de school van onze twee oudsten werd het leuk aangeboden. Kon je in de onderbouw extra Latijn volgen (dus extra, buiten alle andere vakken extra erbovenop) via een online module. Zodat je wel de basiskennis hebt. Dan is het leuk en handig, want ik herken wel veel woordstammen bv. via latijn.

Maar dat gymnasiumleerlingen als extra slim worden gezien bij wervings- of aanmeldprocedures? Misschien in de Amsterdamse e.o. afvalrace? In de rest van Nederland en ook internationaal merk ik er in ieder geval echt niets van. Ook bij internationale selectieprocedures hoef je dat soort gegevens helemaal niet mee te sturen. Het gaat om het diploma dat bij je vakopleiding of uni hoort, middelbare schooldiploma's plus cijferlijst vragen ze eigenlijk alleen in Duitsland nog, en dat heeft eerder te maken met hoe ouderwets het daar deels nog is.

Mijn dochter wil naar de Uni in Berlijn, en ook daarvoor hoefde ze trouwens geen cijferlijst mee te sturen, alleen het middelbare schooldiploma. En een VWO-diploma is een VWO-diploma.

Maar goed, al zou het wel zo zijn, dan nog zou ik echt persoonlijke voorkeuren laten prevaleren bij het kiezen van een vakkenpakket.

MK

MK

24-03-2017 om 13:23

dat!

"Eerlijk gezegd vind ik gymnasium nu een beetje zonde, want je vervangt een goed vak met Latijn of Grieks."

Dat dus. Stelde ik al eerder. Het geeft je een streepje voor als je het extra doet, maar i.p.v. andere vakken Grieks en Latijn in je vakkenpakket maakt het toch een beetje pretpakket.

Fiets

Fiets

24-03-2017 om 13:57

Scholengemeenschap

"Het kind van Fiets zit op een scholengemeenschap. Dan kun je straks dus noch aan het CV noch aan het diploma zien of kind nu wel of geen gymnasium heeft gedaan."

Volgens mij komt er wel gymnasium op het diploma te staan. Ik zie ook wel dat mensen 'gymnasium' op hun cv zetten ipv 'vwo'.

Het is in feite een keuze tussen Grieks en Duits. Voor beiden staat hij een 7,5 dus er zit geen enorm niveauverschil tussen. Heb wel het idee dat hij Duits met iets meer plezier doet, maar dat het ook meer tijd gaat kosten, zeker als er boeken gelezen moeten worden. Denk niet dat dat met enthousiasme begroet wordt Grieks gaat makkelijk, maar hij is er ook wel een beetje klaar mee.

Zelf heb ik niet echt een voorkeur. Duits is handig, maar kan je later ook in twee weken in het klooster leren. Ik heb eindexamen Duits gedaan en ben niet zo onder de indruk van het niveau. Een dode taal vind ik vrij nutteloos, maar het stempeltje gymnasium kan wel een voordeel hebben.

Ik ga hem adviseren dat hij hetgene moet kiezen waar hij het meeste plezier aan beleeft (of het minste last van heeft . Hij moet er immers nog drie jaar mee vooruit. De kans op een hoger cijfer is immers veel groter als de motivatie er is. En ik begrijp van jullie wel dat die cijfers het belangrijkste zijn voor een vervolgopleiding.

Fiets

Fiets

24-03-2017 om 14:00

Pretpakket

Haha, voor mij zijn Grieks en Latijn ver verwijderd van een pretpakket Het gaat overigens om 1 oude taal, hij heeft een voorkeur voor Grieks omdat dat abstracter is. Met twee klassieke talen in de onderbouw en 1 in de bovenbouw haal je een officieel gymnasiumdiploma.

Triva

Triva

24-03-2017 om 14:08

Fiets

'Volgens mij komt er wel gymnasium op het diploma te staan. Ik zie ook wel dat mensen 'gymnasium' op hun cv zetten ipv 'vwo'.'

Volgens mij is al meermaals in dit draadje gezegd dat dat niet zo is. Ik zou ook niet weten waarom.

Nina

Nina

24-03-2017 om 14:15

inderdaad

Inderdaad, laat je zoon zelf kiezen. Hij moet er 3 jaar aan werken. Mijn vraag nu zou namelij geweest zijn: wat wil je zoon zelf?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-03-2017 om 14:16

natuurlijk maakt het verschil

Ik sluit mij aan bij het bericht van Miriam Lavel. Natuurlijk maakt het uit. Formeel dan wel niet, maar veel mensen hebben nu eenmaal een bepaald gevoel of (voor)oordeel bij de term 'gymnasium'. Of je dat nou terecht vindt of niet, zo werkt het nu eenmaal bij veel mensen. Em dam gaat het er helemaal niet om wat er op het diploma of op je cijferlijst staat: veel belangrijker is wat er op je CV staat. Op basis van dat CV wordt je immers wel of niet uitgenodigd voor een gesprek.
Ik ben vaak betrokken geweest bij (brief)selecties en heb dat regelmatig zien gebeuren. Een sollicitant die op zijn CV 'gymnasium' heeft staan, wordt als 'extra slim' beschouwd.
Dat kan overigens twee kanten uitwerken en werkt niet automatisch in het voordeel van de kandidaat (hangt ook van de functie af).

margaretha

margaretha

24-03-2017 om 14:46

mijn opmerkingen

Echtgenoot heeft zelfstandig gymnasium gedaan, ik gymnasium op een scholengemeenschap. Hij heeft daar meer culturele extra's gedaan dan ik, er werd bv. meer aan filosofie en zelfs Bijbelwetenschap gedaan (ook al was het geen christelijk gymnasium) Ik kon geen godsdienstonderwijs krijgen, juist omdat ik gymnasium deed en ons rooster al vol zat. Overigens staat op mijn diploma van "mijn" rijks scholengemeenschap dat ik gymnasium A gedaan heb. Allebeide hebben we plezier van Latijn en Grieks gehad, maar tja die waren dan ook verplicht bij de studie Godgeleerdheid. Ik ben nog uit de tijd dat je Engels kon laten vallen, nooit spijt van gehad, vond Duits en Frans veel leuker. Maar dat zou nu geen optie meer zijn.
Maar Grieks abstracter ??? Ik vond/ vind het juist levendiger en dichterbij staan. Zou dus ook eerder voor Grieks dan voor Latijn kiezen.
Ik kan niet voor het nu spreken, mijn ervaring met het hedendaagse onderwijs in NL is alweer ruim 10 jaar oud (en aan het Belgische hebben jullie niets)

Vesta

Vesta

24-03-2017 om 14:47

wat wil hij hierna

Dan kan het soms handig zijn om latijn te hebben. Ook op wat minder gangbare dingen als medicijnen.

Op de Halo bleek de gymdocente een voorsprong te hebben t.o.v. de havisten en vwo-ers omdat ze latijn heeft gehad.

Sociale vaardigheden en extravertie worden wel hogelijk gewaardeerd in het onderwijs tegenwoordig en dat kan wel lastig zijn voor een introvert.

MK

MK

24-03-2017 om 14:49

andere ervaring

Vreemd, maar zo heeft ieder een andere ervaring.

Bij sollicitaties speelt het middelbare school diploma bij ons (Rijkoverheid) nauwelijks een rol. Wel de studies die daarop volgden natuurlijk (het tempo), welke nevenactiviteiten er zijn ontplooid en relevante werkervaring.

Iemand die Havo-VWO-WO heeft gedaan wordt niet anders behandeld dan gym-WO, maar ik zeg daar direct bij dat persoonlijkheid wel een hele belangrijke (doorslaggevende) rol heeft. Past iemand in het team, past iemand tussen de stakeholders, heeft iemand overtuigingskracht, een gunfactor., etc.

Solliciteren is zoveel meer dan een mooi CV.

Maar voor Fiets geldt dat zoon gewoon zelf zijn keuze moet baseren op waar zijn interesses liggen, waar hij motivatie voor kan opbrengen. Wat betreft zijn kansen maakt het niet veel uit.

Flanagan

"Als door het wegvallen van een extra examenvak hogere cijfers worden verkregen met een atheneumlijst, is dat een winst."

Latijn en Grieks zijn geen extra examenvakken, ze komen in plaats van.

skik

Wat raar

@skik, dus wisseling van vak, duits ipv grieks of latijns betekend meteen gymnasium af? Wat raar. Evenveel vakken, evenveel inzet, evenveel discipline of leervaardigheid maar wel een klassieke taal ipv een moderne taal. Wat een giller, terwijl de ene categoriale gymnasium niet hoeft te tippen aan een ander categoriaal gymnasium.

Ik schreef ook ' Als', uitgaande dat de overstap van gymnasium naar atheneum inderdaad inhield dat men een examenvak minder had.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.