Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Fiets

Fiets

22-03-2017 om 19:53

Heeft een gymnasiumdiploma voordelen boven atheneum?


Fiets

Fiets

24-03-2017 om 17:57

Twijfel

Zelf twijfelt hij dus en vroeg mij wat nu later het voordeel is van een gymnasiumdiploma. Geen idee, dus vraag ik het hier Maar ik vind het ook veel belangrijker dat hij zijn gevoel volgt. Maar dat gevoel zit hem meer in vakken als geschiedenis en natuurkunde dan in de talen.

Jesse_1

Jesse_1

24-03-2017 om 19:11

Flanagan

Inderdaad. Ik weet wel dat op het (categoriale) gymnasium waar onze zoon zit een extra vak bijna als norm wordt gezien.
En er wordt geadviseerd om toch een moderne taal (Frans of Duits) te nemen naast je klassieke taal.

Vivianne

Vivianne

24-03-2017 om 19:39

Het verschil zit niet in de naam

Mijn oudste heeft categoraal gymnasium gedaan. Niet uit interesse voor de klassieke talen maar door de leerhonger. Eindelijk wat leren na de basisschool. Ze zei na een rondje scholen: ik kies voor deze school (GYM) want hier moet ik gaan werken .
Het verschil zit in de omgeving die gericht is op leren, op excelleren, op grenzen ontdekken, op een nerd mogen zijn.
Op dit gymnasium (geen bekende in het land) was het normaal om extra vakken te hebben, er waren geen belemmeringen om te kiezen wat je wilde, het percentage leerlingen dat NG/NT koos was heel hoog. Niet dat ik vind dat alleen bèta vakken meetellen, maar een school waar zo veel leerlingen voor NG/NT kiezen, weet hoe ze deze vakken moeten onderwijzen zodat er relatief weinig leerlingen zijn die deze vakken niet kunnen kiezen.
Mijn oudste deed eindexamen in NT/NG met drie extra vakken, filosofie, kunst en economie.
Voor haar toekomst zal het gymnasiumdiploma echt niet onderscheidend zijn, maar haar combinatie van vakken wel. Ze laat zien dat ze veel aankan en een brede interesse heeft.

Veel belangrijker is dat ze zich heeft kunnen ontwikkelen in alle vakken die haar interesse hadden. Ik denk dat ze dat op heel veel scholen niet had kunnen doen omdat scholen allerlei beperkingen hebben in vakkencombinaties en extra vakken. En daarom ben ik blij dat zij voor deze school heeft gekozen.

Marjoleine64

Marjoleine64

24-03-2017 om 21:25

Grieks is veel werk!

En dan vooral in de bovenbouw. Grieks is zeker geen 'pretpakket', vergeleken met de moderne talen. Oudste heeft Duits gedaan (VWO-NT-technasium met extra vak), en hoefde daar nauwelijks huiswerk voor te maken. Werd vooral beoordeeld op lees/luister/kijk/spreekvaardigheid. Schrijven hoefden ze nauwelijks. In de lessen werd vooral geoefend op lees/luister/kijktoetsen. Jongste heeft op dezelfde scholengemeenschap Grieks gekozen ipv Duits, verder bijna hetzelfde (dus ook VWO-NT-Technasium, met andere keuzevakken). En dat is echt veel meer werk. Veel vertaalwerk, ook thuis. Veel leren, vooral grammatica. Ook woordjes, want je kunt ze nooit allemaal opzoeken, daar heb je geen tijd voor. En geschiedenis, maar dat is juist het leuke ervan. Is het nuttig? Nauwelijks, en nodig al helemaal niet. Nou ja, nuttig in zoverre dat hij zijn kennis van de oud-Griekse literatuur gebruikt heeft om zich door zijn Nederlands mondeling (literatuur) heen te bluffen. Op deze school zijn ook bijna alle vakken combi's mogelijk, soms wel met veel zelfstudie voor vakken die tegelijk ingeroosterd zijn. Ze hebben 2 VWO examenklassen.
Ik heb zelf vroeger (1983) gymnasium examen gedaan op een categoraal Gym. Met Latijn in een beta-pakket, maar zonder een vak als aardrijkskunde wat ik er graag bij had willen doen want dat kon roostertechnisch niet. Latijn heb ik echt nooit nodig gehad later. Wat dat betreft is Grieks nuttiger, dan kan je tenminste alle Griekse letters die je bij wiskunde en andere technische studies gaat gebruiken correct herkennen en schrijven.

Lynn

Lynn

24-03-2017 om 23:29

Marjoleine

"Wat dat betreft is Grieks nuttiger, dan kan je tenminste alle Griekse letters die je bij wiskunde en andere technische studies gaat gebruiken correct herkennen en schrijven."

Haha, die letters leer je in de tweede al. Daarvoor hoef je geen bovenbouw gymnasium met Grieks te doen.

Ik herhaal nog even Latijn en Grieks hebben bij ons een aanmerkelijk zwaardere studielast dan Duits en Frans. Ik vermoed dat dat op veel scholen is.

Misschien moet zoon eens navragen bij vierde en vijfdejaars die zowel Grieks als Duits hebben. Kan helpen bij zijn verwachtingen van die vakken en bij de keuze.

In zijn algemeenheid denk ik dat Duits makkelijker en nuttiger is dan bovenbouw Grieks. Maar de zoon moet het nog drie jaar doen. En staat er nu even goed voor.

Fiets

Fiets

24-03-2017 om 23:36

Extra vakken

Kinderen die extra vakken kiezen hebben volgens mijn zoon 'geen leven'. Tja, puber he? Dus daarin zal hij zich niet gaan onderscheiden. Anders had hij gewoon Duits en Grieks kunnen doen, een extra vak dus. Maar dat vindt hij een bespottelijk idee.

Fiets

Fiets

24-03-2017 om 23:37

Navragen

Hij gaat het navragen bij neef en nicht die ook op deze school hebben gezeten.

Bildung

Steeds gaat de terugkerende discussie over atheneum of gymnasium - samen het VWO- voornarmelijk over het nut en de noodzaak van zoveel tijd besteden aan de 'dode klassieke talen'. Daar zijn we wel uit: er is geen noodzaak om gymnasium te doen. Maar waarom moet alles wat je leert direct van praktisch nut zijn? Ramsey Nars schreef over nut en noodzaak om van kunst, filosofie en klassieke talen te leren enkele jaren gelden een uitstekend stuk.
"Nutteloze vakken als kunst en Grieks leveren juist goede managers af; mensen die begrijpen dat de echte wereld niet uit winst en efficiëntie bestaat, maar uit onvermogen en verlies, aldus Ramsey Nasr."
(..)
"Gaan kunst, filosofie, geschiedenis, Grieks de wereld redden? Bieden zij soms wél pasklare oplossingen? Nope – en dat is precies de bedoeling. Ze werpen vragen op in plaats van antwoorden te geven en lijken daarmee in te gaan tegen het primaire doel van onderwijs. Ze kietelen onze nieuwsgierigheid naar onbekend terrein, naar wat áchter de horizon ligt en bevrijden ons van de kokerwereld van ons hic et nunc. Belangrijkst van al: ze doen dat zonder gebruik te maken van de verlokkingen van een hiernamaals. Ze maken ons immuun voor De Waarheid, die simpel, verstikkend en humorloos is. Bovendien komen ze in opstand tegen onze gretige hang naar snel rendement, dus tel uit je winst. Het zijn uiteindelijk deze nutteloze vakken die goede managers en bestuurders zullen afleveren; mensen die begrijpen dat de echte wereld niet zozeer uit winst en efficiëntie bestaat, maar uit onvermogen, verlies en vergankelijkheid. Goed bestuur ziet daar de waarde van in."
https://www.nrc.nl/nieuws/2015/05/09/manager-worden-leer-dan-filosofie-en-geschiedenis-1493468-a665205

Ik zie om die reden een meerwaarde in een gymnasium opleiding voor kinderen die dat aankunnen en willen. Mijn kinderen met een duidelijke aanleg voor exacte vakken worstelen soms met de klassieke talen en de aandacht op school voor vakken als beeldende kunst en filosofie hebben echt niet bij voorbaat hun warme belangstelling. Maar er worden zaadjes geplant en de belangstelling onstaat gaandeweg. Ik zie dat als een verrijking.

In plaats van wat?

Skik "Latijn en Grieks zijn geen extra examenvakken, ze komen in plaats van."
Dat klinkt niet erg logisch, wel? Gymnasium is vwo + latijn en grieks.

Als het al met iets ruilt dan gaat dat over vakken uit het vrije deel die door de school verplicht gesteld mogen worden. Iets met godsdienst of extra creativiteit. Of filosofie. Als school dat in wil ruilen natuurlijk. Op de school van mijn kinderen kwam het er gewoon bij.

Het gaat niet over Duits of Engels of enig ander profielvak.

Triva

Triva

26-03-2017 om 11:14

Miriam

Als het gaat om het examen waar Skik het over heeft kun je gewoon examen doen in acht vakken, precies zoals op atheneum. Je hebt dus niet als negende en tiende vak Latijn en Grieks. Dat kan wel maar hoeft niet.

Onderbouw versus bovenbouw

In de onderbouw komen Latijn en Grieks er extra bij. Dan heb je dus meer vakken dan een atheneumleerling. Maar vanaf de vierde heb je evenveel verplichte examenvakken.

Nou staan er voor Latijn 600 uur, in vergelijking met bijvoorbeeld Duits (420). Maar ook daarmee kan je niet zeggen dat gymnasium zwaarder is, want er zijn wel meer verschillen tussen vakken. Wiskunde B heeft 600 uur, Wiskunde C 480, Wiskunde B 520. Geschiedenis: 480, Aardrijkskunde 440.

skik

Fiets

Fiets

26-03-2017 om 18:06

Uren

Wat Skik zegt klopt. Op het atheneum doe je twee vreemde talen, op het gymnasium in de bovenbouw 1 vreemde en 1 klassieke taal. Dat is de basis. Natuurlijk mag je er in de vrije ruimte nog een taal bij nemen, maar dat kan ook een ander vak zijn.

Best een groot verschil in uren trouwens, tussen Latijn en Duits.

Sanne

Sanne

26-03-2017 om 20:50

Sollicitaties

Ik heb in rijksoverheid / politiek / ander nonprofit in veel sollicitatieprocedures gezeten, ik schat iets van 30-40 en voor banen in schaal 11+ werd het categoraal gymnasium altijd gezien als een plus. Slim, geinteresseerd, brede maatschappelijke ontwikkeling, milieu waarin je ontwikkelen als een voordeel wordt gezien; een plus.
Dit waren met name functies op het gebied van ondersteuning van bestuurders in beleid, communicatie of als secretaris.

Als je kunt kiezen uit 150 sollucitanten en tien zijn er zeker geschikt, dan gaan die dingen voor dat soort banen meetellen.

Ik denk dat het sterk afhangt van de omgeving waarin je wilt werken. Zo zijn er ook werkgevers waarbij het corps een plus is, of maatschappelijke betrokkenheid. En werkgevers waarbij het geen plus is. Ik zou het kind en de kwaliteit van de school het zwaarste laten wegen.

MK

MK

26-03-2017 om 21:01

Sanne

Ik werk ook al 15+ jaar bij de rijksoverheid en deelde mijn ervaring al hiervoor. Heel anders als die van jou. Middelbare school speelt sowieso een bijrol, studie(s) en ervaring is vele malen belangrijker. Bij ons, ministerie, speelt het helemaal niet en corps is ook geen plus. Maar de rijksoverheid is een groot en breed orgaan, dus per departement kan een andere sfeer en andere voorkeur spelen. Ligt heel erg aan het type mens dat er werkt, bij ons is het verre van elitair zal ik maar zeggen.

Daarom nogmaals, laat het kind zelf die keuze maken.

Fiets

Fiets

26-03-2017 om 22:04

Categoraal

Het is geen categoraal gymnasium, gewoon een scholengemeenschap met de eerste drie jaar een aparte gymnasiumklas (wel met een breder eigen programma), maar vanaf de vierde zitten alle vwo'ers door elkaar. Dan is het verschil dus weg, want ipv een tweede moderne taal neem je dan Latijn of Grieks. Verder geen verschil meer. We hebben hier in de wijde omtrek alleen scholengemeenschappen.

Triva

Triva

26-03-2017 om 22:49

sanne

Toch kan dat best eens verschuiven. Er is nu meer dan alleen gymnasium als extra bijv science, tto en technasium. Ook kunnen extra vakken meer gewicht in de schaal leggen dan gym met maar acht vakken.

Jaina

Jaina

26-03-2017 om 22:55

Misschien

Misschien zal dat wel ooit verschuiven maar mijn (bescheiden) ervaring is dat er een soort prestige aan een gymnasium hangt wat niet aan andere scholen hangt. Iets wat niet zo zeer gebaseerd is op hoe veel je geleerd hebt, hoe nuttig de vakken waren en wat je nog meer hebt gedaan. Het wordt toch gezien als het hoogste schoolsoort. Het wordt gezien als beter dan atheneum door veel mensen.

Je hebt ook nog wel een soort gymnasium gevoel dat het wel of geen wetenschap hebben van Latijn en Grieks een soort scheiding der geesten is. Dat leeft trouwens meer onder mede alumni. Een soort warm gevoel van herkenning, oh wat leuk ook een gymnasiast.

Niet dat ik verder denk dat je allemaal fantastische mogelijkheden mis zal lopen in je leven omdat je geen gymnasium hebt gedaan. Maar soms op bepaalde momenten kan het misschien een voordeel hebben. En het hangt enorm van de sector en het soort bedrijf af of het bij sollicitaties enig voordeel kan hebben.

Lynn

Lynn

26-03-2017 om 23:24

Fiets /Skik

"Best een groot verschil in uren trouwens, tussen Latijn en Duits".

Check even mijn eerdere posting een tijd geleden waar ik ook al wees op het verschil in studielast. Bij ons dus nog een groter verschil! (of laat mijn geheugen me in de steek, geen puf om het weer op te zoeken)

Belangrijker: laat het je zoon checken hoe het bij jullie is. Misschien dat het voor hem meehelpt bij het maken van een kezue.

Sanne

Sanne

27-03-2017 om 22:12

Zelf kiezen

MK, ja, dat zou ik ook zeker doen: zelf laten kiezen. Ik probeerde alleen te schetsen waar het een voordeel zou kunnen zijn en niet eens altijd is. Maar ik zou mijn kind nooit richting het gym sturen om die reden.

Ik heb mijn kind trouwens wel geadviseerd om voor een bepaald gym te kiezen; ik denk dat de school goed past. Zij voelde zich erg thuis op de open dag en wilde graag naar de school, dat gaf de doorslag.

Fiets

Fiets

27-03-2017 om 22:46

Sturen

Op deze leeftijd stuur ik niet meer. Zoon is al veertien. Ik heb beide kinderen ook zelf de middelbare school uit laten kiezen. Maar als ze vragen of twijfels hebben probeer ik ze daar wel mee te helpen. Ik denk dat het gaat uitdraaien op gesprekjes met mentor en leerkrachten, want zoon heeft meer twijfelpunten, blijkt nu. Niet alleen Duits of Grieks, maar ook M&O of natuurkunde en ik geloof ook wiskunde A of B.

Neeltje

Neeltje

28-03-2017 om 00:34

"Je hebt ook nog wel een soort gymnasium gevoel dat het wel of geen wetenschap hebben van Latijn en Grieks een soort scheiding der geesten is. Dat leeft trouwens meer onder mede alumni. Een soort warm gevoel van herkenning, oh wat leuk ook een gymnasiast."

Ja dat doen motorrijders ook, even een handje omhoog, oh wat leuk ook een motorrijder.
Ik heb ook in een organisatie gewerkt waar het gemeengoed was een aparte schoenen onder je nette kleding te dragen. Geen sneakers ofzo maar een zakelijke jurk met een knalpaarse pump ofzo. Als de sollicitant dan mee kon praten over schoenen was het ook een pre. En nee, geen schoenenzaak, was in de zakelijke dienstverlening.

Kortom, mensen doen graag aan herkenning van soortgenoten. Dus dan is de vraag: als je dan toch in een hokje gaan stoppen, welk hokje sorteer je op voor?

mirreke

mirreke

28-03-2017 om 11:10

Fiets

niet alleen docenten en mentoren maar vergeet de decaan niet. Die kan wat verder kijken dan alleen de school, bijv. ook in de richting van de interesses van je zoon.

Ik herken het wel, mijn zoon moet nu ook een keuze maken... Hij vindt het zelf heel lastig.

lennest

lennest

28-03-2017 om 12:40

latijn

Ik heb er geen ervaring mee, maar als je een medisch beroep kiest, is het dan handig dat je al latijn hebt gehad? Medische termen zijn toch in het latijn?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

28-03-2017 om 13:04

Lennest

Het is een medisch beroep misschien wel handig dat je latijn gehad hebt omdat je dan de medische terminologie wat sneller oppikt. Je kunt de termen dan sneller plaatsen omdat je dan bijvoorbeeld al geleerd had dat oculus 'oog' is en dextra 'rechts' en 'sinistra' links. Enzovoorts voor andere lichaamsdelen en organen. Maar meer dan handig is het niet. Nodig is het niet.

Maar dat hoeft ook niet: gymnasium moet je in mijn ogen vooral doen omdat je het leuk vindt om wat te puzzelen met talen en omdat het culturele aspect je interesseert. Dan zie ik het als een verrijking. Als je daar niets mee hebt, kun je talenten beter een andere richting uit ontplooien.

Aagje

Fiets

Fiets

28-03-2017 om 19:46

Medisch

Hij heeft geen interesse in medische beroepen en hem kennende lijkt het me sterk dat dit in de toekomst zijn interesse nog wel krijgt.

Idd, de decaan is ook een goede tip!

Triva

Triva

28-03-2017 om 21:05

Aagje

'Je kunt de termen dan sneller plaatsen omdat je dan bijvoorbeeld al geleerd had dat oculus 'oog' is en dextra 'rechts' en 'sinistra' links. Enzovoorts voor andere lichaamsdelen en organen. '

Ik vraag me dan altijd af hoe doktersassistenten en verpleegkundigen dat dan leren. Kom op, je hebt VWO gedaan, dan kun je heus wel wat woordjes leren hoor

Aagje Helderder

Aagje Helderder

28-03-2017 om 21:21

Triva

Ik zeg toch ook dat het niet meer is dan handig. Het is verder idd gewoon woordjes leren en met VWO moet je dat prima kunnen. Maar het leert met Latijn mss net wat makkelijker omdat je bepaalde begrippen al kent.

Ik heb volgens mij niet meer en niet minder gezegd.

Aagje

Ons kent ons

"Het is een medisch beroep misschien wel handig dat je latijn gehad hebt omdat je dan de medische terminologie wat sneller oppikt. "
Ik denk dat dat onzin is. Maar het is wel zo'n beroepsgroep waar gymnasiasten zich thuis voelen en graag met andere gymnasiasten werken. Dus ja, het is handig. Omdat de sollicitatiecommissie vaak ook uit gymnasiasten bestaat.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

29-03-2017 om 10:11

Nou Miriam

Ik krijg langzamerhand de indruk dat het 'handig' dat ik noemde, veel te zwaar gezien wordt. Ik zie het kennis hebben van Latijn dus beslist niet als noodzaak bij een studie geneeskunde, zelfs niet als aan te bevelen.
Ik zie het hooguit als een handig hulpje bij het 'woordjes leren' zoals Triva het leren van medische terminologie noemde.

En natuurlijk mag jij dat onzin vinden. Zoals ik denk dat het gymnasiasten- cultuurtje onder dokters, dat jij beschrijft, wel meevalt.
Vroegah waren er al zat dokters die geen gymnasiumachtergrond hadden maar HBS. En nu hebben we dan geen hbs meer en heb je in principe VWO nodig om geneeskunde te studeren (andere routes zijn trouwens ook echt wel denkbaar) maar ik denk dat de meeste dokters echt geen gymnasiumachtergrond hebben. En in het wereldje van ons kent ons is je Alma Mater denk ik van groter belang dan de vraag of je gymnasium gedaan hebt.

Aagje

MK

MK

29-03-2017 om 10:43

Aagje

Ik denk dat het voor een aankomend hovenier ook erg handig is om gymnasium te hebben gedaan. Dan snapt hij alle Latijnse plantennamen beter.

Ik geloof verder (net als jij) dat de OSM mentaliteit veel meer bij vervolgstudies (bijv. De Delftse Connectie) of studentenverenigingen speelt. Het gymnasium is 'maar' middelbare school, we moeten het vooral niet belangrijker maken dan het is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.