guera
28-03-2011 om 20:25
Helaas toch weer munitie nodig, kleuterverlengen
Even stoom afblazen hier en wellicht nieuwe argumenten op doen. Dochter (5) is herfst kleuter van eind okt. School zegt we bekijken individueel maar praktijk wijst uit dat 99 % verlengt. Hier combi klas en heb haar naar gr 2 gekregen. Maar zo hard was de lijn niet. Nu blijkt weer dat dochter weektaak niet maakt. Dochter zegt: ik mag kiezen of ik het doe maar juf vraagt het nooit dus vergeet ze me dus doe ik het niet. Juf gebruikt dit tegen haar. Nog niet leer rijp . Oudere kinderen vragen zelf om werk taak. Dat soort dingen. Ook moet ze met de nieuwe kleintjes spelen. Dat wil ze niet. De oudere kleuters hoeven dat niet. Juf zegt dat oudere kinderen verzorgend moeten zijn naar kleintjes. Ze zijn echt munitie aan het verzamelen. Alles gericht op dat soc emo. In kleuter dossier hier op site zijn de vragen nogal op cogn vaardigheden gericht. School gooit alles op soc emo. En vervelende nu is dat ik haar misschien ook best klein vind en haarnu ook nog niet in groep 3 zie, maar ik heb het gevoel een punt te moeten maken over de rug van mijn kind. Ik vind heel moeilijk het helder te blijven zien. School haalt niet beste uit mijn kind en er voltrekt zich een self fulfilling prophecy... er was handelplan voor extra letters ed. Gebeurt niks mee.... ik zit er eind van de week weer voor gesprek, maar wat zeg ik nog ? Pfff ik baal.

Vic
28-03-2011 om 22:31
Na een jaar verlengen
Ik ben er inmiddels wel uit dat het soc-emo argument een beetje geleuter is. Vanavond het 10-minutengesprek gehad over mijn dochter, en net als een jaar geleden is ze nog erg onzeker en trekt erg naar jongere kinderen. Net als vorig jaar waren de cito's niet naar verwachting (ABC). Al met al is er in een jaar dus niets veranderd. Gelukkig heeft dochter het prima naar haar zin bij de kleuters en het is nog echt een speels kind.
Als ik opnieuw de beslissing zou moeten nemen zou ik weer voor het langer kleuteren gaan. Niet omdat dochter daar nu zoveel van gegroeid is, maar omdat ze lekker nog een jaar heeft kunnen spelen.
Dat is een beetje de afweging die je moet maken. Vind je het 'zielig' om je kind naar groep 3 te laten gaan, of heb je er vertrouwen in dat ze zich daar staande kan houden en het leuk vindt? Bij langer kleuteren kun je wel afspraken maken, die vastgelegd worden en geëvalueerd, over verdieping/verrijkingsstof. Waarbij je ook moet bedenken dat een oktoberkind natuurlijk gewoon zou moeten overgaan naar groep 3, en het ook niet vreemd is dat ze wat jonger en kleiner is dan de rest van de klas.

Chippie
29-03-2011 om 10:16
Maar...
"En vervelende nu is dat ik haar misschien ook best klein vind en haarnu ook nog niet in groep 3 zie, maar ik heb het gevoel een punt te moeten maken over de rug van mijn kind."
Ik zou het opnemen voor mijn kind. Niet meer en niet minder. Heb jij het idee dat je kind veel beter af is in groep 3, dan moet je daarvoor gaan. Maar volgens mij zie je zelf ook dat je kind misschien wel beter af is in groep 2. Je kind scheelt maar een paar maanden met een septemberkind (groep 3) maar ook maar een paar maanden met een januarikind (groep 2). Waarom wil je je kind per se door naar groep 3? Wat zit daar nu werkelijk achter?
" er was handelplan voor extra letters ed"
Ik vind het dus een beetje oenig om een kind te belasten met handelingsplannen om het maar door te krijgen naar groep 3. Dan blijft het kind toch in groep 2, doet het met de bubs mee en misschien kan het al wat lezen bij aanvang in groep 3 zoals zoveel kinderen reeds kunnen.
"School haalt niet beste uit mijn kind"
School probeert het beste te halen uit ALLE kinderen. Want er zitten nog 27 kinderen in de groep. Het is een illussie om te denken dat school heel hard gaat trekken aan alle kinderen afzonderlijk. Het is een beetje overdone om te verwachten dat school heel veel extra energie gaat steken in een kind dat qua kalenderleeftijd en qua capaciteiten prima meekomt in groep 2.
Hoe zijn haar cognitieve capaciteiten. Geven de CITO's aanleiding om aan groep 3 te denken?

guera
29-03-2011 om 12:37
Chippie
wat ik bedoel met school haalt niet het beste uit mijn kind is, dat ze nu een soort groep 1,5 is. Ze noemen haar een middelste kind en spreken haar niet aan als oudste en bij voorbaat zijn dan de 'kansen' om naar groep 3 door te stromen geminimaliseerd. Ook omdat de leerkracht haar dus niet zo aanspreekt en niet zo naar haar kijkt. Ze zetten haar vast in een visie: middelste kind. Middelste kinderen bestaan niet. Je bent groep 1 of groep 2 met eventueel iets aangepast onderwijs. Er is afgesproken dat ze weektaken zou doen en dat ze mee zou draaien met de oudsten met het letter gedoe en stempelen en weet ik veel.
Dat doen ze dus niet. Kind moet erom vragen. Ik vind dat ze teveel verwachten van een kind als het erom moet vragen, maar volgens leerkracht is dat het 'bewijs' dat ze er niet aan toe is. Ja doei. Daar ageer ik dus op.....

Vic
29-03-2011 om 14:28
Chippie
"Hoe zijn haar cognitieve capaciteiten. Geven de CITO\'s aanleiding om aan groep 3 te denken?"
In die cito's heb ik helemaal geen vertrouwen (meer). Mijn dochter haalde vorig jaar voor het ordenen (E2) een B, nu een C. Terwijl ze wel 15+8 kan uitrekenen, en heel goed weet dat 43 meer is dan 34. Ergens zitten die cito's dus zo in elkaar dat sommige kinderen er niet mee uit de voeten kunnen. Het gekke is ook dat van najaarskleuters minimaal A/B vereist wordt voor overgang naar groep 3, terwijl 6-jarigen met C/D nog over mogen.

Vic
29-03-2011 om 14:32
Guera
"Dat doen ze dus niet. Kind moet erom vragen. Ik vind dat ze teveel verwachten van een kind als het erom moet vragen, maar volgens leerkracht is dat het 'bewijs' dat ze er niet aan toe is. Ja doei. Daar ageer ik dus op....."
Dat is inderdaad onzin. Mijn 11-jarige doet liever iets ontspannends voor zichzelf dan lastige werkjes. Op mijn werk deel ik werkzaamheden toe. Als ik mijn collega's vraag wie er zin heeft in een makkelijk dossier, gaan er 8 vingers de lucht in De meeste mensen zullen niet uit zichzelf vragen om moeilijker werk.

mamsavan2
29-03-2011 om 15:54
Guera
Kijk goed naar je kind, ik lees niet dat je er van overtuigd bent dat ze helemaal klaar zal zijn voor groep 3. Staar je niet blind op de tendens dat het door "moet" vanwege de geboortemaand.
Bedenk ook dat de keuze die nu gemaakt wordt ook doorwerkt naar het VO.....(zowel positief als negatief)
Ik zat ook vast aan de oktobergrens. Heb een hele jonge en een hele oude leerling, zie duidelijk verschil. De jonge leerling heeft de mazzel dat het cognitief sterk is en zich alle jaren redelijk veilig gevoeld heeft op school. Dit kind gaat nu naar het VO..., ik had liever gehad dat het wat ouder was.
mamsa

Guinevere
29-03-2011 om 20:17
Huh
Huh, het lijkt wel of iedereen hier opeens vóór kleuterverlengen is?
Guera heeft groot gelijk. School komt de eerder gemaakte afspraken niet na, dus daar mag ze school op aanspreken. En ik neem aan dat je alle dossiers op OO hierover hebt gelezen, inclusief dit: http://www.ouders.nl/mdos2010-kleuters7.htm
Verder hebben wij indertijd een onderzoek naar de rijpheid van zoon voor groep 3 laten uitvoeren, op cognitief gebied dus. Toen moesten ze hem wel laten doorgaan.

Tango
29-03-2011 om 21:33
Ook huh
Dat dacht ik dus ook, Guinevere. Iedereen was hier toch altijd tegen kleuterverlengen?
Ik vind dat als de juf een handelingsplan opstelt ze zich hieraan moet houden. Daar kun je haar dus op wijzen. Als ze aangeeft dat je kind er zelf om moet vragen, kun jij vragen of dit ook in het handelingsplan is opgenomen.
En dat sociaal emotionele verhaal is inderdaad onzin. Sommige kinderen zijn gewoon minder sociaal en zullen dat ook niet worden. Ik heb een kleuterverlenger die gewoon te sociaal is. Alle kinderen vinden hem zo lief en aardig en hij past zich ook naadloos aan aan ieder kind. Teveel, want aan zijn eigen nivo werk komt hij dan niet toe. Moeten wij weer naar school met de vraag of hij wat meer uitdaging kan krijgen, want intussen kan hij aardig lezen, begint thuis met keer-sommen en kan klokkijken op 5 minuten nauwkeurig. Op school doet hij dat allemaal nog steeds niet. Het eerste half jaar extra kleuteren heeft hem veel opgeleverd hoor, hij heeft veel meer zelfvertrouwen en zit lekker in de groep, maar het tweede deel...ik vind het een beetje een verloren half jaar.
Sommige kleuterjuffen zijn gewoon te voorzichtig met kinderen. Nou wil dat niet zeggen dat dat bij jou zo is, Guera, maar wat belangrijk is, is dat je naar jouw kind kijkt en kijkt naar wat goed is voor haar. Ik kan uit jouw verhaal niet opmaken hoe ver ze is met bijv. letters kennen en cijfers. Wat doet ze thuis? Is ze daar met letters bezig of juist helemaal niet?
Natuurlijk is ze jong, maar als ze eraan toe is, kun je haar echt beter naar groep 3 laten gaan hoor. Anders kan het echt een verloren jaar worden.

Tango
29-03-2011 om 21:50
Vic (ot)
Leuk om even te lezen hoe het jouw dochter is vergaan dit schooljaar. Herkenbaar verhaal ook, al zien we bij Tangozoon wel een duidelijke vooruitgang, met name dus in het eerste half jaar. Hij is sociaal emotioneel flink gegroeid, heeft meer zelfvertrouwen en zit goed in de groep. Dat laatste een beetje teveel, want iedereen vindt hem leuk en dat gaat hem nu een beetje irriteren, want al die kleintjes willen nu ook weer iets van hem. Hij trekt echt wel naar leeftijdsgenootjes, maar is gewoon te zachtaardig om die kleintjes af te weren. Dat zal dus echt niet gaan veranderen.
Op cognitief niveau zal hij ook gegroeid zijn, want scoorde hij vorig jaar bij de cito op ordenen c, dat is nu b. Op taal was het e en nu c. Ik hecht er ook niet zoveel waarde aan hoor, maar de juffen natuurlijk wel. Het enige waar hij echt nog in achter blijft is schrijven. Vandaag hadden we gesprek met de juf en wat blijkt dus, ze bieden hem dat niet aan want hij vindt dat zo moeilijk. Tja, daar schiet je niets mee op natuurlijk. Gelukkig had de fysiotherapeute ook geadviseerd te gaan oefenen met schrijven van cijfers en daarna letters. Dus hier gaan ze nu op school eindelijk mee aan de slag. En ook op gebied van rekenen en lezen willen ze hem wat meer uitdaging gaan bieden. Ben benieuwd of dit nu ook daadwerkelijk gaat gebeuren.

Vic
29-03-2011 om 22:21
Schrijven?
Dat doen ze hier nog helemaal niet volgens mij. Juf had haar wel wat woordjes laten schrijven, en daaruit geconcludeerd dat dat op voldoende niveau was voor groep 2 (dus eigenlijk alleen pengreep?). Ach, thuis doen we wel eens galgje. Dat is nog eens een uitdaging met een kleuter. Probeer het maar eens te raden als je woorden krijgen als 'veeltasenopeenrij' en 'snotebel'

Chippie
30-03-2011 om 12:44
Ik ben niet voor of tegen kleuterverlengen
Ik ben niet voor maar ook niet tegen kleuterverlengen (sterker nog, ik heb niet eens september-oktober-december-kinderen; en een punt maken voor ALLE herfstkinderen? Daarmee creeer je allen maar tegenwerking). Ik ben voor 'kijk naar het kind'. Het leven is geen wedstrijd en 'het beste uit het kind halen' is niet 'zo snel mogelijk klaar zijn met de basisschool'.
Guera, kan dan wel ergens een punt hebben dat het raar is dat 99% van de herfstkindern niet doorstroomt maar dat is niet belangrijk. Kijk naar je eigen kind. En volgens mij is Guera helemaal niet overtuigd dat haar dochter echt toe is aan groep 3. Wat schiet je er dan mee op? Dat je 'gelijk' hebt gekregen?
Als er afspraken zijn gemaakt over de taakbrief, dan moeten die moeten worden nagekomen. Maar dat betekent mi nog niet dat dochter beter af is met doorstromen.

telebubbie
30-03-2011 om 13:51
Hier ook een dilemma
wel of niet naar groep 3. Onze zoon is een november kleuter, dit jaar door school in groep 2 geplaatst (wij wilden hem in 1 laten) nu gesprek gehad over wel of niet naar groep 3. Advies van school is om hem nog een jaar in groep 2 te laten (score cito b voor taal en c voor ordenen). Ze leggen nu de bal bij ons, we moeten zelf beslissen, maar ik vind het lastig hoor.

Tango
30-03-2011 om 14:28
Ja, hier dus ook
Tangozoon scoorde in januari B op ordenen en C op taal en heeft dus ook een jaar kleuterverlengd. Als je dus puur naar de cito kijkt, zou je zeker niet hoeven verlengen, telebubbie. Wat zijn de argumenten van de juf om toch te verlengen?

Tango
30-03-2011 om 14:32
Ha ha, vic (ot)
Leuk van dat galgje, snotebel, je moet er maar op zien te komen.
Maar dat soort dingen doet Tangozoon dus nog helemaal niet. Hij schrijft zijn naam, maar meer ook niet. En dat baart me dus een beetje zorgen. Tangodochter destijds, kleuterde 2 jaar en een paar maanden en was op het laatst echt wel met schrijven bezig, woordjes naschrijven en inderdaad dat fonetisch schrijven zoals jouw dochter doet.
Tangozoon vindt schrijven moeilijk, zegt dat hij het niet kan en wordt er dus ook totaal niet in gestimuleerd op school. Juf zei gisteren dus wel dat hij op dat gebied nog achter ligt op de andere groep 2-ers. En dat na een jaar verlengen? Er ging blijkbaar geen belletje rinkelen bij de juf, dus hebben wij maar aan de bel getrokken. Ze gaan nu dus met hem aan de slag. Pffff, waarom komen ze er zelf niet op? Is het dan echt zo erg als een kind een keer iets moet doen wat het niet zo leuk vindt?

mamsavan2
30-03-2011 om 14:33
Teletubbie
Ik zou nog even duidelijk overleggen of de reden voor twijfel van jullie en school gelijk zijn. (IK lees alleen iets over de cito....).
Die soc. emotionele redenen worden hier vaak afgedaan als kul....vind ik niet. Mijn late leerling was om die reden halverwege groep 2 pas klaar voor doorstroming.
Poeh, als ik dan hoor wat leerlingen nu in groep2 moeten kennen, kunnen en moeten....
mamsa

Vic
30-03-2011 om 16:03
Zo'n voorbeeld als van pelle
Bij mijn dochter in de klas zitten twee kinderen (van april en sept. 2004) die langer hebben gekleuterd vanwege de lage cito-uitslagen. Die kinderen gaan nu komend schooljaar, een jaar te laat, alsnog met D's naar groep 3. Het lijkt er een beetje op dat ik het eens ben (geworden) met Pelle. Als er niets ernstigs aan de hand is qua soc-emo, en de cito's zijn in overeenstemming met wat je verwacht van je kind, moet je gewoon kiezen voor groep 3.

CCBloom
30-03-2011 om 19:53
Ach die cito's
Collega (een echte klosser nog) kijkt echt per kind kan hij het wel of niet? Deelt deze twijfel ook met ouders. Overlegt of kind wel of niet naar groep 2 gaat. Bespreekt bevindingen.
Collega is niet zo'n voorstander van afschaffing 1 oktobergrens, maar zegt ook dat die grens niet per se leeftijdsgebonden is, maar de grens bij het kind zelf ligt.
Bij Cito blijkt maar net of kind zijn dag wel of niet had (en volgens mij geldt dit voor ieder kind, van groep 1 t/m 8). Precies in de griep periode hebben we de cito af moeten nemen. Bij sommige twijfelgevallen hebben we 3 weken later de Cito weer afgenomen en echt aanzienlijke verschillen. UIteraard hadden we ze niet met de kinderen besproken.
Maar ook de vraagstellingen erin slaan soms echt nergens op. Bijv. 4 plaatjes: meisje met 1 boterham, meisje met 3 boterhammen, meisje met leeg bord, meisje met 7 boterhammen. Vraag is: waar heeft het meisje minder boterhammen. Wil de Cito dat ze dus die ene boterham aanstrepen. Bijna iedereen had het fout.
Nu hebben we een kereltje in de klas. Werkt hard, vindt werk leuk, haalt A en B scores zowel bij Cito 1 als bij Cito 2, echter hij vindt het veel fijner bij de kinderen van groep 1. Speelt nooit met kinderen van groep 2. Heeft een "probleem" erbij; plast nog zeker 5x per dag in zijn broek. Ouders hebben er geen moeite wanneer hij volgend jaar nog eens 2 zou gaan doen. En wij dubben ook nog steeds. Wat als hij zich volgend jaar gaat vervelen? Natuurlijk gaan we hem verbreding aanbieden, maar zou er niet meer uitdaging in zitten om 3 te gaan doen? Hij komt dan in groep 3/5 dus altijd de jongste.

telebubbie
30-03-2011 om 20:21
Sociaal emotioneel is het argument
Juf vind hem nog erg jong in zijn gedrag (daarom wilden wij hem in 1 laten vorig jaar, maar op advies van school is hij toen wel naar 2 gegaan, anders zouden we hem remmen in zijn ontwikkeling).
Hij is een enorme streber, kan slecht omgaan met teleurstellingen, huilt ook vrij snel (als het niet gaat zoals hij wil dat het gaat) en zijn werktempo zou omhoog moeten. Daarom nu het advies gehad om hem in groep 2 te laten. Hij is niet alleen, vandaag gehoord dat er nog een novemberkindje het advies heeft gekregen om groep 2 over te doen (en die had nog een hogere cito a voor ordenen b voor taal). De andere 3 oktober kindjes gaan wel door naar 3.

telebubbie
30-03-2011 om 20:27
Wij willen
wat het beste is voor onze zoon. Wij willen absoluut niet dat hij op zijn tenen moet lopen, nu dat we weten dat hij niet alleen achterblijft, maakt het de keuze makkelijker. We zijn niet tegen deze belissing, maar het voelt een beetje raar dat hij vorig jaar perse door moest en dat nu de rem erop gaat.
We mogen dus uiteindelijk zelf beslissen of we hem wel of niet naar groep 3 doen.

Vic
30-03-2011 om 21:15
Huh?
0 is toch minder dan 1, dus het meisje met het lege bord heeft de minste boterhammen. Ik vermoed dat mijn jongste dochter alle vakjes zou omcirkelen m.u.v. die met 7 boterhammen. Oudste zou die met 3 boterhammen omcirkelen, want 1 boterham is geen boterhammen. Suffe vragen zeg.

Annet
30-03-2011 om 21:28
Teletubbie
Je zegt dat drie oktoberkindjes doorgaan. Jouw kind en ander novemberkind (nog hogere scores) wordt geadviseerd niet door te gaan.
Zijn er dan ook novemberkindjes die wel doorgaan?
Of legt de school de grens nu bij november?
Ik zou niet twijfelen als mijn kind een voldoende score zou halen bij de cito groep 2. Maar ik geloof dan ook niet in sociaal emo scores. Het cognitieve is goed genoeg voor mij.
Vraag vooral welke scores de oktoberkinderen halen. En zorg dat je zeker weet dat er toch geen datumgrens is, in plaats van een echte goed beargumenteerde grens.
Een novemberkind dat in groep 2 blijft met a-b scores vind ik sowieso twijfelachtig qua nut en noodzaak. Als het kind van september was geweest, was het gewoon doorgegaan.
Ik vind een 'normale' score voor een jong groep 2 kind voldoende (minimaal C) om door te gaan naar groep 3. MOcht het kind qua lezen en rekenen al verder zijn, dan is de cito helemaal niet van belang. Het kunnen lezen zegt meer dan de taalscore op de cito groep 2.

Vic
30-03-2011 om 21:30
Hoezo pelle
Ik zei toch dat ik het met jou eens was? Ik vind dat herfstkinderen door moeten, ongeacht cito-scores, tenzij er zwaarwegende soc-emo factoren zijn (die er dus bijna nooit zijn).

jeltje
30-03-2011 om 21:37
Maar...
...het blijft natuurlijk raar dat kinderen die gewoon op basis van hun kalenderleeftijd door zouden moeten onder de loep worden genomen om te zien of het wel kan. Zij lijken echt te moeten excelleren, terwijl als ze in augustus waren geboren en hetzelfde lieten zien, niemand het erover zou hebben.
Ik herken het, want heb zoon van 5 die op 30 november jarig is. Is zelfs pas na kerst toen hij 4 was begonnen op school (omdat de decembermaand een rottige startmaand was). Ik was helemaal geharnast richting school omdat ik dacht dat zij moeilijk zouden gaan doen. Maar nee, volkomen vanzelfsprekend gaat hij gewoon door. En hij blinkt echt niet uit: cito b en c, leest nog niet, wel een beetje interesse in letters en simpel rekenen. Komt wel slim over in zijn opmerkingen. Het enige dat echt een beetje achter bleef was dat hij een zwakke fijne motoriek had. En dat zat hem in de weg bij werkjes, waar hij dus ook nauwelijks gemotiveerd voor was. Op advies van de school dus wel fysiotherapie begonnen, waar hij enorme vorderingen maakt. En nu zelfs poppetjes tekent.
Ik vind het fijn dat hij doorgaat. Hij is niet slechter dan andere jongetjes (paar meisjes zijn wel veel beter), voelt zichzelf oudste maar vooral: nog een jaar kleuteren zou hem niets hebben gebracht. Terwijl ik denk dat hij een fijne boost gaat hebben van het aanbod in klas 3.
Kortom, ik zou uitgaan van gewoon doorgaan volgens de norm, tenzij er zwaarwegende redenen zijn dat niet te doen.
J

mamsavan2
30-03-2011 om 23:03
Teletubbie
Ik vind het niet onlogisch dat je kind wel doorgestroomd is naar 2....
Jullie kennen als ouders je kind het beste, vertrouw maar op je gevoel, regeltjes of geen regeltjes.
mamsa

Limi
31-03-2011 om 07:48
De school hier
laat de late herfstkinderen in groep 1. Wat ik dan niet snap: er blijft toch altijd íemand een jaar jonger dan de oudste in de klas, hoe je de grens ook legt? Mijn zoontje gaat dan nu niet de jongste worden in groep 2, maar de keer erna is hij de oudste en dan is er vast wel weer een kleutertje dat jong bij hem afsteekt. Ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik het beste voor hem vind.

billie
31-03-2011 om 08:52
Wat guera zegt
Guera zegt dat ze haar kind nog niet in groep 3 ziet zitten, maar daarin wordt ze (bij voorbaat) veel te serieus genomen. Een willekeurige andere ouder die zo'n opmerking zou maken (en ik hoor iets soortgelijks vaak genoeg) over een kind dat vanzelfsprekend door zou gaan zou een schouderklopje krijgen; wacht maar af hoor, je kind gaat het prima doen.
Ze schrijft ook dat ze het moeilijk vindt om het helder te blijven zien. Ik denk dat je dat bijna ook niet kunt, als school twijfelt over je kind. Die twijfel is besmettelijk.

skik
31-03-2011 om 09:49
Pelle en vic
Volgens CCBloom was de vraag niet: op welk plaatje heeft het meisje de minste boterhammen, maar op welk plaatje heeft het meisje minder boterhammen.
Minder boterhammen is natuurlijk nogal een vaag criterium als er 1, 3 of 7 boterhammen zijn. Drie is minder dan 7, 1 is minder dan 3, maar 1 is geen boterhammen maar boterham, maar nul is minder dan alle andere plaatjes, maar dat zijn helemaal geen boterhammen dus niet minder boterhammen. Kortom: volgens mij is alleen 7 echt fout en de rest discutabel.
Niet zo gek dat veel kleuters een ander antwoord geven dan de Cito bedoelt.
skik

Kallisto
31-03-2011 om 10:20
Zucht, de kleutercito
Als je een A of B moet hebben om naar groep 3 te mogen, zou mijn oudste (8) nog altijd in groep 2 zitten. Hij is nooit hoger gekomen dan een C, maar las in groep 2 wel zelf boeken als De GVR en In een land hier ver vandaan. Ook kende hij al wat tafels en kon hij goed rekenen. Er is echt iets met die kleutertoetsen waardoor sommige (en ik ken er heel wat) kinderen er niet mee uit de voeten kunnen. Nu ik de toetsen een keer heb gezien, begrijp ik het ook wel. Dat ze moeilijk zijn, is niet erg. Ze zijn op veel punten voor meerdere uitleg vatbaar. Zoon haalt nu, in groep 4, overigens alleen maar A's voor de citotoetsen en blijkt gemiddeld 12 maanden voor te lopen. Ik geloof niet meer in de voorspellende waarde van een kleutercito.
Wat de sociaal-emotionele kant betreft, ik geloof ook niet dat zoon zich ooit over de kleintjes heeft ontfermd. Hij wilde alleen met oudere kinderen spelen, niet met "baby's die Kleine Beer nog een leuk boek vinden"... En of hij ooit uit zichzelf een knutselwerkje heeft gedaan... ik heb er erg mijn twijfels over.
Het probleem is natuurlijk dat kleuterjuffen al die dingen wel heel belangrijk vinden. Ze zeggen alleen lang niet altijd iets over hoe het gaat als er echt iets geleerd gaat worden. Ik denk dat je daar als ouder het best zicht op hebt, en dat is dan ook de moraal van dit verhaal. De kunst is om het op zo'n manier te brengen dat de juf het idee krijgt dat ze het zelf bedacht heeft, dat vergt wel wat tactisch manoeuvreren. Zoons juf heeft zelfs over zoon (hij is van mei) nog gesuggereerd dat hij nog maar een jaar moest kleuteren omdat hij niet goed kon knippen en plakken en niet van prikken hield - wie wel? Hij kan nog altijd niet netjes knippen, maar daar kun je heel oud mee worden.

Primavera
31-03-2011 om 10:29
Kleuterverlengingsgeneuzel
Werkelijk, al die kleuterverlengingsargumenten die hier ook weer langskomen zijn geleuter om pure leeftijdsdiscriminatie te verbloemen.
Hoe kun je nou het stellen van andere eisen voor de overgang afhankelijk van de geboortemaand als 'kijken naar het kind' bestempelen? Herfstkinderen moeten aan veel zwaardere eisen voldoen om over te mogen naar groep 3 dan andere kinderen.
Een snelhuilend kind van februarie gaat wel gewoon over, maar als het in oktober jarig zou zijn wordt het daarom als 'te jong' voor groep 3 bestempeld. Bij beide zal het met het ouder worden langzaam beter gaan, maar voor de kleuterverlenger komt dat dan 'dankzij het doubleren'.
Een kind van mei mag met een C over, een kind uit November moet A's en B's scoren en is dan nog een twijfelgeval. Waarom wordt de lat hoger gelegd bij herfstkinderen en dan alleen bij de overgang naar groep 3? Zullen we dat de rest van de schoolcarriere ook maar doen? Lentekinderen mogen over naar groep 4 met een 6, maar herfstkinderen moeten gemiddeld minstens een 7,5 staan. Verlegen kinderen die na de zomervakantie jarig zijn laten we zitten in groep 5 met de belofte dat ze daarna vast meer gaan praten in de klas, terwijl verlegen kinderen van Mei gewoon een verlegen karakter hebben. En wat zullen we in groep 8 gaan doen. Kinderen die op de cito 534 scoren zullen 'individueel' worden bekeken: als ze van Maart zijn krijgen ze HAVO advies en als ze van December zijn geven we VMBO-advies, want die zijn nog jong en het kan geen kwaad dat ze er een jaartje langer over doen om hun startkwalificatie te halen, kunnen ze nog wat langer 'rijpen'.
Twijfelende ouders van Aprilkinderen krijgen te horen dat ze moeten leren hun kind wat los te laten en het kind er vanzelf wel in groeit als het met de groep meegaat. Twijfelende ouders van Oktoberkinderen krijgen te horen dat ze zelf mogen kiezen of hun kind over mag.
Heeft nou niemand door wat een ontzettende waanzin dit hele kleutervelengingsgeneuzel is waarin er met twee maten wordt gemeten afhankelijk van de geboortedatum? Als iemand op de universiteit zou krijgen te horen dat hij met een 6,5 gezakt is voor een tentamen omdat hij in de verkeerde maand jarig is, terwijl hij anders maar een 5,5 nodig zou hebben zou de hel losbreken , maar bij kleuters wordt het ineens als 'kijken naar het kind bestempeld'.
En het ergste is nog dat het helemaal niet helpt. Ik weet niet hoeveel onderzoeken hebben uitgewezen dat de aanvankelijke voorsprong op de rest van de klas al snel weer weg is. Een zeer ernstig nadeel is dat als er wel iets aan de hand is het door dat stomme kleuterverlengen (te) laat wordt opgemerkt en behandeld. Niet voor niks zitten er veel meer herfstkinderen op speciale scholen vergeleken met wat je statistisch zou mogen verwachten. Eerst wordt een jaar weggegooid met dat gekleuter, vervolgens gaat er nog een jaar overheen voordat duidelijk is dat er werkelijk wat is en dan loopt het kind 2 jaar achter en ziet scool er geen baat meer in om nog in dat kind te investeren.
Groeten Primavera

Lies Boom
31-03-2011 om 11:32
Leuke vriendjes zijn ook belangrijk!
Wij hebben bij onze afweging ook gekeken naar de samenstelling van de klas. Zoon is van oktober, scoorde vorig jaar en ook dit jaar weer AA, maar het is een goedmoedig lief tenger jongetje. Moest hem toen hij 1 was van de creche halen en hij is ook geen BSO-type. Na een half jaar kleuterverlenging kan ik zeggen dat zijn sociale leven 100% er op vooruit is gegaan. Emotioneel blijft het behelpen (maar welke vrouw wil er nou geen stoere man met een klein hartje hahaha). Het enige nadeel is dat door gecombineerde 1/2 groepen de ouders van kinderen van 4 wel eens denken "huh?". Maar hij is niet de grootste van de klas, wel de oudste en behoort zeker tot de slimme kinderen.
Mijn advies dus: kijk ook naar het sociale leven van een kind. Leren en werken moeten ze de rest van hun leven nog...