Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
joe

joe

19-06-2019 om 00:54

Herexamen Wiskunde C


Marie

Marie

20-06-2019 om 15:30

Allebei is idioot

Ik vind het te belachelijk voor woorden dat leerlingen nog steeds (doorgaans) afgerekend worden op hun zwakste kant, ook als die veel zwakker is dan andere kanten.

Triva

Triva

20-06-2019 om 15:39

Aagje

"Ik vind het nog steeds niet gek dat VWO ook prima zou kunnen zoals vroeger. Dus evt zonder wiskunde (voor mensen zoals ik) en ook met maar 1 moderne vreemde taal (voor mensen als jouw zoon). De grap is natuurlijk dat mensen als ik ons prima kunnen redden bij een boel studies waar de betakant niet aan de orde is. En dat er genoeg studies zijn waarvoor je al die vreemde talen niet nodig hebt. En beide kanten zoeken echt geen studie uit met de kant waar ze niets mee kunnen."

Toch is er een verschil. Vroeger kon je wel je VWO diploma halen zonder wiskunde maar moest je wel meerdere talen doen. Nu is er een wiskunde light maar geen talen light.

En nee ik vind wiskunde wel belangrijk en zou het ook verplicht willen zien op de Havo (ook een lightversie).

Triva

Triva

20-06-2019 om 15:41

oja

" De grap is natuurlijk dat mensen als ik ons prima kunnen redden bij een boel studies waar de betakant niet aan de orde is. En dat er genoeg studies zijn waarvoor je al die vreemde talen niet nodig hebt'

Je bent het dus totaal oneens met de profielen, dat is duidelijk. Ik niet, ik wil alleen een lightversie van de tweede moderne vreemde taal of geen verplichting voor een tweede moderne vreemde taal (maar dan ook in de onderbouw iets verlichting daarin).

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-06-2019 om 15:52

Profielen

Grappig dat je die noemt. Die vind ik dus inderdaad onnodig beperkend, al heb ik begrepen dat de keuzevrijheid per school verschilt. Mijn dochter kan in het techniekprofiel (mavo) wel aardrijkskunde kiezen maar geen geschiedenis, en wel Duits maar geen Frans. Bij oudste kon je alles kiezen wat je wilde, binnen je profiel in de vrije ruimte maar ook extra.

Triva

Triva

20-06-2019 om 15:56

phryne

Je vergeet nu dat je jongste twee vakken minder heeft te doen dan oudste. Je kunt het veel vrijer laten met meer vakken.

Mijn jongste had helemaal niks te kiezen, want maar vier theorievakken. Zodra hij kiest voor PIE was het Nl, Eng, Wis en Nask.

Bo

Bo

20-06-2019 om 17:23

Triva

"Ik niet, ik wil alleen een lightversie van de tweede moderne vreemde taal of geen verplichting voor een tweede moderne vreemde taal (maar dan ook in de onderbouw iets verlichting daarin)."

Laten we dan gewoon een light versie van elk vak maken, dan haalt iedereen zijn VWO diploma. Maar stelt het niets meer voor.

Nee een systeem zoals in andere landen is beter: iedereen haalt een middelbare school diploma, maar kan per vak op verschillend niveau examen doen. Zo benut je ieders talenten optimaal.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-06-2019 om 18:39

Triva

Ik heb geen idee waarom jij uit mijn woorden opmaak dat ik tegen profielen zou zijn.

Triva

Ik heb me heel vaak hard gemaakt voor overgang van “mijn” mentorkinderen (3H) ondanks tekorten aan de alfa of beta kanten. Je zoon heeft ernstig veel moeite met talen maar is een goede beta, ook niets mis mee wat mij betreft. Je hebt ergens een blinde vlek en je maakt opmerkingen die kwetsend en kort door de bocht zijn. Je hebt namelijk geen idee hoe lang ik vroeger en nu sommige van mijn mentorleerlingen steken in wiskunde of natuurkunde, met bijles twee keer per week zonder noemenswaardig resultaten. Eenmal verlost van wiskunde (of de talen als ze de beta kant gaan) doen ze het prima.
Sini

Triva

Triva

20-06-2019 om 20:33

flauw sinilind

Je leest wat je wil lezen. Dat werkt niet.... Mijn zoon had makkelijk VWO kunnen doen maar omdat hij geen aangetoonde dyslexie had is hij op de Havo gebleven. Dat het in Havo5 opeens wel kon is jammer. Wat jij met je mentorleerlingen doet weet ik niet, bemoei ik me niet mee. Ik vind, wat jij zegt over jou vroeger, niet van toepassing hier en niet te vergelijken met nu.

Je snapt niet dat vier talen in de onderbouw iets heel anders is dan 1 wiskundevak en dat 1 wiskunde light-examenvak iets anders is dan 3 volledige talen in je examenpakket. Ik vermoed dat er meer leerlingen stranden op het VWO door die talen dan door wiskunde, omdat het bij wiskunde om een lightversie gaat.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-06-2019 om 20:37

Nederlands

Volgens mij is op alle schoolniveaus Nederlands het grootste struikelblok. Je begrijpt het niet, het is voor de meesten de moedertaal, maar de toetsen zijn zo raar en onbegrijpelijk. Maar ik ken dus ook meerdere kinderen die vanwege wiskunde naar de havo zijn gegaan. In de eerste drie (vier?) jaar heb je immers nog geen wiskunde light, en het is echt gruwelijk moeilijk.

Angela67

Angela67

20-06-2019 om 20:39

triva

telkens als je weer op je stokpaardje klimt denk ik weer: je bent alleen maar deze mening toegedaan omdat je het zo zielig vindt voor die mensen die talen moeilijk vinden. Je vindt gewoon diep in je hart dat jouw kind slachtoffer is en dus moeten alfa's ook slachtoffer zijn. Je geeft na al die jaren nog steeds geen blijk dat je boven de materie ben komen te staan, je maakt het continu persoonlijk, alsof je wraak wilt. Dat maakt dat alles wat je schrijft over dit onderwerp, voor mij altijd een negatief sausje heeft. Jammer.
gr Angela

koffie

koffie

20-06-2019 om 20:51

Wiskunde = oefenen oefenen oefenen

Wat wiskunde (en natuur- en scheikunde) zo lastig maar voor echte alfa's, is dat je niet moet stampen maar oefenen.

Echte beta's "snappen" de exacte vakken, en kunnen met relatief weinig tijd voldoende's halen.
Voor de rest van de leerlingen is het oefenen, oefenen,oefenen.

En dat is een heel andere leertechniek dan je gebruikt voor de meeste andere vakken. Daarbij helpt "stampen", dus veel lezen, samenvatten, herlezen en uit het hoofd leren. Bij wiskunde heb je daar niet veel aan. Je moet sommen maken, nakijken, opnieuw maken tot je ze foutloos kunt maken. En dan de volgende som. Net zolang totdat je de "techniek" beheerst (dat kan, ook al snap je het principe erachter niet). Als je veel, heel veel, sommen maakt ga je namelijk op een bepaald moment patronen herkennen.

Mijn kind (bepaald geen beta) kreeg dat pas laat door. Tot en met de vierde ging wiskunde met hangen en wurgen, een 4 of 5 op het rapport. In de 5e kreeg kind eindelijk door dat sommen maken en herhalen weliswaar saai en tijdrovend is, maar wel effect heeft. Toen werd het opeens een krappe 6. En onlangs bij het centraal examen zowaar een 7. Puur door urenlang sommen maken.

Floria

Floria

20-06-2019 om 21:14

ach

"Mijn zoon had makkelijk VWO kunnen doen "

Hopelijk heeft die jongen hier niet zo'n minderwaardigheidscomplex aan overgehouden als zijn moeder.

Accepteer gewoon wat hij wél heeft kunnen doen, in plaats van te gaan pleiten voor een devaluatie van een brede opleiding. Het diploma houdt in dat je veelzijdig bent op een bepaald niveau. Ben je niet veelzijdig, of haal je niet overal dat niveau, dan ben je dus niet goed genoeg voor dat diploma.

joe

joe

20-06-2019 om 22:41

aan koffie

Ik ben het volledig eens met jouw reactie, een wiskundecollega van mijn partner zegt exact hetzelfde als jij hier. Wiskunde is '' oefenen, oefenen en nog eens oefenen "
En dat geldt inderdaad zoals jij al beschreef voor de alfa's.

Dank voor je zinnige reactie!

Joe

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-06-2019 om 23:04

Oefenen

Zo werkte dat inderdaad bij mijn dochter. In de onderbouw hebben we ooit eens een gesprek met de wiskundedocent gehad die zei dat ze het zou moeten kunnen, want andere vakken gingen ook goed. Door heel veel oefenen heeft ze het onder de knie gekregen, met een 8 op haar eindlijst. Ik ben zo blij dat ze niet mijn werkhouding heeft meegekregen. Ik haak eigenlijk altijd af als ik iets na twee of drie keer niet snap, en zij kan zich echt tot dingen zetten en blijven volhouden.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

21-06-2019 om 01:01

Als oefenen genoeg geweest was

dan had ik met vlag en wimpel wiskunde gehaald. Ik heb me suf geoefend. Echt waar. Natuurlijk ook formules gestampt maar omdat ik goed was in stampen was dat zo gedaan. En dan geoefend, veel geoefend. Maar echt helpen deed het niet.

joe

joe

21-06-2019 om 02:52

Tja

Dames en Heren, het is leuk om te zien dat zoveel mensen reageren, maar de reden voor mij om dit draadje te beginnen was voornamelijk om aan te geven hoe bizar het is om een leerling die over de hele linie goed gescoord heeft, te laten zakken op 0.6 punten voor Wiskunde.
Het kind is, als ze gezakt zou zijn, is te jong voor volwassenen onderwijs, en komt daarmee alleen in aanmerking voor een '' overdoen '' van VWO klas 6.
Dat vind ik nogal bizar, aangezien ze verder voor alle vakken ruimschoots geslaagd is.
Het is nu hopen op een corrector die '' mild '' beoordeeld, en zo zou het eigenlijk niet moeten zijn.
Kind moet een 4 halen voor Wiskunde om te slagen en daarmee haar schoolcarrierre af te ronden met een diploma.
Ik begrijp dat er regels zijn, en afspraken, maar het is mijn inziens een bizar gegeven dat een kind zakt op een kernvak terwijl zij er niks mee gaat doen voor haar verdere studie , en notabene bovengemiddeld gescoord heeft op de overige vakken!

Desalniettemin is zij vast van plan haar diploma te gaan halen, rechts of links om.
groet, Joe X

V@@s

V@@s

21-06-2019 om 06:04

Rutteregeling

Als ze nog geen 18 is kan haar huidge school haar detacheren op de vavo.

Mussie

Mussie

21-06-2019 om 07:26

Eens met Floria

Tsja, bij mijn zoon gaat het om veel minder dan 0,6 punt. Maar hoeveel is irrelevant; hij heeft gewoon niet genoeg punten gehaald.
Overigens denk ik dat voor veel Havo leerlingen geldt dat ze door bepaalde vakken niet het VWO kunnen halen. Mijn zoon had denk ik 4 vakken op VWO niveau aangekund. En met serieus werken misschien wel meer. Maar Floria heeft gelijk, je moet alle vakken op een bepaald niveau aankunnen.
Joe, nog een week, dan weten we meer. Ik hoop op succes voor alle herretjes!

Niet bij voorbaat uitgesloten van vavo

@ Joe, V@@s heeft wel een punt. Als het niet mocht lukken, is ze niet bij voorbaat uitgesloten voor vavo vanwege haar leeftijd. Haar huidige school kan haar bij een vavo uit besteden volgens een uitbestedingsformulier. Vanwege één vak, lijkt mij het onwaarschijnlijk dat een school hier niet aan meewerkt en een leerling alle vakken over laat doen.
Een jaar vavo zou haar ook de ruimte geven om een studie of cursus erbij te doen, die haar kan voorbereiden op een studie of opleiding. Of een combinatie met een bijbaan.
Zoveel studenten kiezen voor een ‘sabbatical’ , om zeker te zijn van hun keuze en om hiervoor te sparen zodat ze tijdens de studie minder te hoeven bijverdienen.

Misschien dat een jaar met maar één vak ervoor kan zorgen dat ze, heel ontspannend, zich kan richten op dat ene vak. Afgelopen jaren bezorgden de aanwezigheid van andere vakken toch voor een bepaalde belasting; ook die moesten goed gaan.

Vroeger was ik matig in één bepaald vak. Toch opleiding afgerond en aan het werk. Daar volgde ik een cursus waarbij dat ene vak de basis vormde van de theorie. Het verbaasde mij dat ik minder moeite had met die cursus. Mogelijk dat de druk van ook goed presteren bij de andere vakken, mij blokkeerde.
Als faalangst haar parten speelt, is een jaar waarin ze kan groeien in de wiskunde-materie alleen maar fijn voor haar zelfvertrouwen.

Mijn dochter had op aanraden docent natuurkunde het NT profiel veranderd in NG. Ze heeft een voortentamen natuurkunde gehaald terwijl ze al twee jaar geen natuurkunde boek meer had ingezien. De intensieve training voor het voortentamen was na het CE. Ze kon zich volledig concentreren op dat ene vak.

Een kleine omweg kan ook waardevol zijn.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/volwassenenonderwijs/vraag-en-antwoord/diploma-voortgezet-onderwijs-via-vavo

Lynn

Lynn

21-06-2019 om 09:26

Vavo

Joe, weet dat je dochter WEL volwassenenonderwijs op de Vavo kan doen. Dan kan ze zich ook alleen op dat ene vak richten en daarnaast andere dingen doen.

De middelbare school moet dat bij minderjarige leerlingen (van 16 en 17 jaar) wel steunen en moet gaar dan ‘uitbesteden’ aan de Vavo.

Mijn advies: vraag dat NU SNEL na!
Bel met de Vavo in de buurt en bel snel met school.l (decaan of adelingsleider).
School moet kind nl NU inschrijven (voor einde van dit schooljaar / ruim voor de Vavo dicht gaat voor de zomer). Dit kan vanzelfsprekend onder voorbehoud dat ze niet haar diploma met de her gehaald heeft.

De Vavo zal ook een gesprek met je kind willen hebben, dus er moet snel e.e.a. geregeld moeten worden.

Maar hopelijk heeft ze het gehaald.

Mieke

Mieke

21-06-2019 om 09:36

Niet iedereen kan het vwo halen

Natuurlijk hoop ik dat je dochter toch een vier heeft gehaald voor wiskunde C en daardoor een examen gehaald heeft.

Mijn zoon kan geen VWO halen. Hij zou alle vakken best kunnen halen maar hij zou struikelen op een tweede vreemde taal en omdat hij geen NT zou kiezen is mag hij een tweede vreemde taal niet laten vallen.

Nu wil mijn zoon ook geen VWO doen en is hij heeeeeeeeeeeeeeeeel blij dat hij wel de Havo in een keer gehaald heeft (met een vijf op zijn eindlijst voor Engels maar gehaald is gehaald).

Mijn zus denkt ook dat iedereen het VWO kan halen als ze maar hard genoeg werken. Ze vond het ook maar niks dat onze zoon geen tweede vreemde taal deed want nu kon hij niet meer naar het VWO. Dat was ook nooit zijn plan maar haar kinderen moeten het VWO doen.

Natuurlijk is het heel sneu als de dochter van TO geenvijf op haar eindlijst haalt voor wiskunde maar in dat geval heeft ze helaas de eisen om een VWO diploma te halen niet gehaald. Dat is sneu en ik snap het. Mijn dyslectische zoon heeft het heel zwaar gehad om eerst door de derde heen te komen met al die talen en daarna de laatste twee jaar om dat gemiddelde voor wi-en-ne op niveau te houden.

Kom op Triva

Ook ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het je dwars zit dat je zoon door jouw voorzichtigheid? een vwo-diploma is misgelopen. Laat dat idee toch los. Die jongen doet het toch geweldig nu? Geniet daar nou eens onvoorwaardelijk van. Vijf jaar schitteren op de havo is positiever voor het zelfbeeld voor een kind, dan jaren ploeteren op het vwo en dan misschien nog ergens onderaan de cijferhierarchie bungelen en met hangen en wurgen dat papiertje binnenslepen. Dat gevoel van eigenwaarde is je fundament. Havo of vwo is lood om oud ijzer.

Voor mij zou die verplichte wiskunde goed geweest zijn om me het besef bij te brengen dat er meer smaken zijn dan "komt me aanwaaien" en "kan ik niet".

eindexamen

eindexamen

21-06-2019 om 10:39

bovengemiddeld?

Misschien hebben wij op school andere maatstaven, maar als de overige cijfers bestaan uit 1 acht, 1 zeven en verder alleen zessen zou ik dat niet bovengemiddeld of ruim voldoende noemen. Een zeven is ruim voldoende, een zes is net voldoende maar niet meer dan dat.

Natuurlijk is het jammer als je met 1 vak veel meer moeite hebt dan met de rest. Maar een 4 zou naar mijn mening toch echt haalbaar moeten zijn met veel (en op de juiste manier) oefenen.Bij wiskunde kun je al veel punten halen door de eerste stappen en formules op te schrijven, of zelfs alleen maar de juiste getallen uit een grafiek af te lezen. Zelfs als je geen enkele som uiteindelijk goed hebt kun je daarmee een 4 halen. Als ik naar het correctievoorschrift van Wisk C kijk, is er bijvoorbeeld een som waarbij je de hoogte uit moet rekenen adhv de horizon. Voor alleen al het tekenen van de horizon krijg je de helft van het aantal punten.

Kenfan

Precies dat "Voor mij zou die verplichte wiskunde goed geweest zijn om me het besef bij te brengen dat er meer smaken zijn dan "komt me aanwaaien" en "kan ik niet".

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-06-2019 om 12:08

Ook zo

Wat Kenfan zegt.
Ik hoop voor je dochter dat ze de Vavo kan doen. Het lijkt me dat het met een jaar oefenen goed te doen moet zijn. Ik heb dat examen bekeken. Bij die over Mondriaan schoot ik wel direct in de stress, maar daarna komt een heel onderdeel over het lezen van grafiekjes en rekenen met procenten. Dat heeft eigenlijk weinig met wiskunde te maken.

Caesar

Caesar

21-06-2019 om 17:36

Bizar?

“om aan te geven hoe bizar het is om een leerling die over de hele linie goed gescoord heeft, te laten zakken op 0.6 punten voor Wiskunde.”

Ik vind dat dus helemaal niet bizar. En met mij vinden diverse anderen in dit draadje dat ook. Er zijn bepaalde eisen om het diploma te halen. En aan die eisen is kennelijk nog niet voldaan.

Ik hoop voor je dochter dat ze wel voldoende resultaat haalt om het diploma in ontvangst te mogen nemen. Dan is dat wel verdiend.

Triva

Triva

21-06-2019 om 17:44

Floria

"Accepteer gewoon wat hij wél heeft kunnen doen, in plaats van te gaan pleiten voor een devaluatie van een brede opleiding. Het diploma houdt in dat je veelzijdig bent op een bepaald niveau. Ben je niet veelzijdig, of haal je niet overal dat niveau, dan ben je dus niet goed genoeg voor dat diploma."

En lees nu eens wat sinilind tegen mij zei.....

Het interesseert mij helemaal niks dat hij vwo had kunnen doen, het is toevallig mijn zoon, had ook de buurjongen kunnen zijn. Jammer dat je 1 opmerking uit een lange discussie pakt en mij nu verwijt wat ik juist helemaal niet zeg in deze discussie! Ik vind wel dat er wat oneerlijk is (wiskunde mag wel light, talen niet) maar mijn insteek was juist dat het prima is dat je ook voor wiskunde moet slagen.

Floria

Floria

21-06-2019 om 19:40

o/t

Het is niet 1 opmerking, je bent juist onder iedere nieuwe naam herkenbaar vanwege dit punt

Triva

Ho even dit citaat wat je aanhaalt is niet van mij. Als je citeert, wel goed doen he. APA conform en alles ;1)
Sini

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.