Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
joe

joe

19-06-2019 om 00:54

Herexamen Wiskunde C

Dochter heeft vandaag een herexamen afgelegd Wiskunde C, de hele week hard gewerkt, elke dag. Bijles van een ex-wiskundeleraar etc. Ze had 0.6 tiende punt tekort, en hoefde een 4 te halen om haar VWO diploma te halen.
Ze had er vertrouwen in na een week oefenen en leren en oude examens maken.
Helaas kwam ze heel timide thuis, ze denkt het zelfs nog slechter gemaakt te hebben dan haar examen van vorige week, en weet zeker dat ze zakt nu op Wiskunde
Al haar andere vakken zijn meer dan voldoende dus het is een hard gelag mocht dat Wiskunde examen haar de das omdoen

Ze is een vroege leerling, 17 jaar en alle klassen zonder problemen doorlopen.
Ik wilde dit even kwijt.
Wiskunde is een kernvak, en daar moet je een voldoende voor hebben ook als je niet van plan bent een studie te gaan doen waar geen Wiskunde voor nodig is.
Bah.

Iemand anders hier waarvan het kind een herexamen had vandaag Wiskunde C en zo ja... vond hij/zij het moeilijker dan het examen van vorige week?

Groet,
Joe


Mussie

Mussie

19-06-2019 om 08:09

Geen ervaring met wiskunde C

Ik heb ook een kind met een herkansing, al is het geen wiskunde C. Snap heel goed dat je van anderen wil horen hoe het gegaan is maar ik ken helaas niemand die dat vak gekozen heeft.
Wel heb ik ook een kind dat een herexamen heeft gedaan, en ik moet zeggen dat het niet meevalt. Weer dat stomme wachten!
Hoe is je dochter met inschatten? Kan ze het goed inschatten of zit ze er vaak naast? Het kunnen ook de zenuwen zijn natuurlijk. Ik heb een zoon die meestal vrij nauwkeurig schat welk cijfer hij heeft gehaald en een die er vaak faliekant naast zit. De laatste heeft nu een her gedaan en kwam vrij positief thuis maar de ervaring heeft me geleerd dat dat dus niks zegt.
Sterkte voor jou en je dochter, ik vind het hele eindexamensysteem echt niet leuk meer sinds dit jaar.

Triva

Triva

19-06-2019 om 09:45

Beetje jammer dat je dit zegt:

"Wiskunde is een kernvak, en daar moet je een voldoende voor hebben ook als je niet van plan bent een studie te gaan doen waar geen Wiskunde voor nodig is."

Er zijn zoveel vakken die je niet nodig hebt bij je vervolgopleiding maar je moet er toch 8 doen. Ik snap dat je teleurgesteld bent maar je zakt niet echt op 1 vak of ze moet allemaal zevens of hoger hebben en één 4,4 of lager op wiskunde en dan nog: ja dat zijn de regels. Het helpt niet zo om dit soort dingen te zeggen.

Zeetakje

Zeetakje

19-06-2019 om 10:10

Zakken op 1 vak kan wel degelijk

Je geeft het zelf al aan, maar je kan natuurlijk wel degelijk zakken op 1 vak. Je mag voor de kernvakken maximaal 1 keer een 5 op je eindlijst hebben.

Je mag nog zoveel compensatiepunten hebben, een 4 op je eindlijst voor een kernvak is gewoon gezakt.

TO zegt dat de andere vakken ruim voldoende zijn en dat haar dochter een 4 moet halen voor het herexamen. Het lijkt er dus op dat ze nu een 5 gemiddeld staat, waardoor die 4 voor het CE zorgt voor een 5 op de eindlijst.

En inderdaad regels zijn regels, maar het blijft zuur.

anoniem

anoniem

19-06-2019 om 10:44

tweede taal verplicht

Idem dito voor kind dat net niet dyslectisch genoeg is en zich toch door drie talen (in de onderbouw 4) moet worstelen voor het VWO.

Bij wiskunde heb je dan nog de mogelijkheid om voor wiskunde C te kiezen (een makkelijkere veriant), bij de talen heb je die mogelijkheid niet. Waar voor jouw dochter wiskunde misschien de bottleneck is, zou dat voor mijn kind die drie talen kunnen gaan worden. Heel vervelend, maar dit zijn helaas de afspraken die er liggen.

Succes met afwachten en ik hoop voor jullie dat de hers toch beter gemaakt zijn en dat bij jullie straks ook de vlag uitkan.

Kort tijd

Hier een dyslect die een her kreeg voor of Nederlands of Duits. Her Nederlands bood meer kans op succes. Maar door de korte tijd tussen de uitslag en de datum van de her, was de onrust in het lijf nog vol op aanwezig. Door een herexamentraining in het weekend, bleef de draad gespannen. De druk hakte er flink in.

Ook al is het maar één tentamen, het voelt aan als een zwaar gewicht op je schouders.

Dyslect kwam bij de her net te kort en deed een jaar vavo.
Iemand met wiskunde C heeft het sowieso moeite met wiskunde. Anders had de leerling wel B of A gedaan. Een degelijk zwak punt kan je parten spelen wanneer je amper de tijd hebt om over de teleurstelling heen te komen.

Afwachten; mogelijk dat ze het wel heeft gered.

Kop op

Misschien valt het mee. En nog even wat dooddoeners...ze is nog jong en dan is nu een tussenjaar met 1 vak op de vavo nog niet zo erg. Ze kan daarnaast gaan werken, een praktisch jaar doen op mbo 2 of 3 met een richting die bij de gewenste studie past etc. Ze heeft immers 3 succesvolle jaren op vwo gehad. Of andere cursussen gaan doen. Wat had ze na het vwo willen doen?

Triva

Triva

19-06-2019 om 13:40

annaniem

Waarom niet gewoon MBO4?

V@@s

V@@s

19-06-2019 om 14:44

en die net niet erg genoeg dyslect

kan in de bovenbouw van het VWO gewoon vrijstelling krijgen voor de tweede vreemde taal als die tweede vreemde taal het halen van het eindexamen belemmert en er sprake is van een natuurprofiel.

Voor wiskunde is vrijstelling niet mogelijk, alleen de omweg via havo en HBO propedeuse om alsnog op de universiteit terecht te komen.

Andrea

Andrea

19-06-2019 om 15:09

Ik voel met je mee

en duim voor je dochter! Hier een zwaar dyslectische dochter met een taalontwikkelingsstoornis die ondanks dat ze op vier iq-testen meefbegaafd heeft gescoord, volgend jaar begint op vmbo k/t en dan moet ik nog maar zien of dat niet basis wordt in verband met de kernvakken Engels en Nederlands.

@triva

Ik dacht, maar kan het mis hebben, dat dat niet gaat zonder diploma van vmbo, mbo3, havo of vwo. Maar dat kan per studie verschillen.

V@@s

V@@s

19-06-2019 om 15:36

doorstromen naar MBO4

Kan toch nog steeds met een overgangsbewijs naar 4 havo of naar 4 VWO?

V@@s, niet zomaar hoor

Zo makkelijk is het niet voor de net niet dyslect om vrijstelling voor de tweede vreemde taal te krijgen.

Je moet dan sowieso een N&T profiel kiezen, maar bovendien moet de school ook nog mee willen werken en lang niet iedere school wil dat.

Als het wel lukt, zitten ze alsnog met Nederlands en Engels.

Voor TS, ik hoop heel erg dat het meevalt, en dat ze haar her goed heeft gemaakt en alsnog geslaagd is.

Triva

Triva

19-06-2019 om 17:25

V@@s

"kan in de bovenbouw van het VWO gewoon vrijstelling krijgen voor de tweede vreemde taal als die tweede vreemde taal het halen van het eindexamen belemmert en er sprake is van een natuurprofiel.

Voor wiskunde is vrijstelling niet mogelijk, alleen de omweg via havo en HBO propedeuse om alsnog op de universiteit terecht te komen."

Het is niet 'gewoon', niet elke school doet zoveel moeite en daarbij; die dyslect zit nog steeds met twee volledige talen waarvan je bij beide aan de kernvakkenregeling vast zit. Als wiskunde je niet ligt mag je een lightversie doen en heb je dus maar 1 kernvakkenregelingprobleem (talen zullen geen probleem zijn).

Daarbij ben ik van mening dat iedereen die VWO doet na zes jaar in staat moet zijn om een vijf voor wiskunde C te halen. Extra bijles was waarschijnlijk best handig geweest. Anders ben je het gewoon niet waard dat je een VWO diploma krijgt. Ik ben ook benieuwd naar de zeven andere vakken die gedaan zijn. Ik ben blij dat we van de pretpakketten af zijn, zoals vroeger Ja wat voor de één een pretpakket is, is dat voor de ander niet maar daarom is dus wiskunde verplicht en heb je een bepaald pakket wat je moet kiezen. Niks mis mee.

joe

joe

19-06-2019 om 21:54

dank allemaal

Het kind heeft voor de overige vakken ruim voldoendes met 2 enkele uitschieters naar boven ( Filosofie en Duits, respectievelijk 7 en 8 ).
Wiskunde C is de eenvoudigere variant maar is altijd haar zwakste vak geweest, scoorde 6jes en 5jes.
Ze heeft tijdens het schooljaar een beroep kunnen doen op een vriendin van ons die Wiskunde is gaan studeren.
Wellicht heeft ze vaker wiskundeopdrachten moeten ''doen '' en ''oefenen'' dan ze nu heeft gedaan.

Zij kon zich een 4 veroorloven om tot een voldoende te komen voor haar examen.
En dan voor Trivia :
" Daarbij ben ik van mening dat iedereen die VWO doet na zes jaar in staat moet zijn om een vijf voor wiskunde C te halen. Extra bijles was waarschijnlijk best handig geweest. Anders ben je het gewoon niet waard dat je een VWO diploma krijgt.''
Die opmerking vind ik kort door de bocht, wél ben ik met je eens dat iedereen iets moet weten en begrijpen van Wiskunde.

Verder vroeg iemand hier of mijn dochter al weet wat ze na haar examen zou gaan doen, antwoord is : nee.
Wij hebben haar daarom ook aangeraden het een jaar rustig aan te doen en rond te kijken, naar open dagen te gaan, te vragen bij vrienden die wél weten wat ze gaan doen wat hun studie inhoudt etc. Ze wilde ( en nog steeds ) een baantje gaan zoeken en te beginnen met rijlessen.

Mocht ze het goed ingeschat hebben, en ze zakt, dan is zij van plan om zich op te geven voor volwassen onderwijs om alsnog te slagen voor Wiskunde. ( een deelcertificaat, 3 uur per week wiskunde, een jaar lang )

Bedankt voor jullie reacties en ik wens allen die nog wachten op uitslag voor de herexamens veel succes, en een mooie zomer !

Groet,
Joe

Triva

Nee... ik had een 4,5 voor mijn lichtste mogelijke variant van wiskunde op mijn baccalaureat, heb toch een eerste studie met behoorlijk wat statistieken succesvol afgerond, en ben nu bezig aan een tweede master. Ik begrijp nog steeds bar weinig van wiskunde ondanks mijn dubbele universitaire opleiding.
Blij dat ik toch een aan vwo gelijk gestemde diploma waard was. Ik heb te veel leerlingen meegemaakt die kapot gingen aan meningen zoals die van jou, het maakt me wel een beetje boos. Zou je precies hetzelfde zeggen over een beetje Engels of een beetje geschiedenis?
Sini

Sinilind

Triva komt wat kort door de bocht door, maar eerlijk gezegd vind ik ook dat je met een vwo diploma wel minimaal een 5 voor Engels of Nederlands zou moeten halen. Daarom zijn dat naast wiskunde ook kernvakken. Dat is wat anders dan geschiedenis of natuurkunde.

Triva

Triva

20-06-2019 om 08:37

sinilind

Tja mij is precies hetzelfde ooit gezegd toen ik zei dat mijn zoon geen VWO kon doen omdat hij zo'n moeite had met de talen. Hij heeft cum laude HAVO gedaan op 8 vakken en ik ben van mening dat VWO dan ook had gekund moeten hebben.

Toen hij in Havo5 zat was de route VWO met alleen Engels wel mogelijk maar daar hadden ze in Havo 1, 2 en 3 niets over gezegd. Frans en/of Duits was hem gewoon teveel.

Eén vak wiskunde light niet aankunnen op VWO vind ik bizar, het leven is niet alleen alfa. Daar moet je een vijf voor kunnen halen: niks leren, gewoon oefenen, oefenen, oefenen maar dat is voor alfa's soms zo anders leren dat ze bij voorbaat zeggen dat ze 'het niet kunnen'. Vind ik echt te makkelijk. Drie volledige talen (geen light) doorworstelen waarvan 2 kernvakken is voor heel veel bètaleerlingen wél een extra uitdaging en die komen met een beetje pech op de Havo terecht. Onterecht. Alleen al die boeken al, mijn zoon leest extreem langzaam, de tijd die hij met 1 boek bezig is had hij kunnen gebruiken om gewoon wat meer te oefenen met wiskunde (light!)

Ik vind dat de tweede moderne vreemde taal in een light versie moet mogen: vanaf de voorexamenklas alleen naar Nederlands vertalen en niet in die taal hoeven te schrijven of te praten.

Triva

Triva

20-06-2019 om 08:38

oja

Het plan was dus om alsnog VWO te doen maar door cumlaude werd hij geplaatst op de studie van zijn keuze zonder loting. Over anderhalf jaar begint hij aan zijn master.

Triva

Triva

20-06-2019 om 08:42

nog eens

" Ik begrijp nog steeds bar weinig van wiskunde ondanks mijn dubbele universitaire opleiding.'

Ik vind zo'n opmerking VWO/master onwaardig. Je moet alles kunnen leren en kunnen afleggen op een 5/6 niveau vind ik. De afgelopen maanden heb ik mij verdiept in de theorie van elektrotechniek. Dat is een MBO2 opleiding maar de theorie bleek hoger dan de VWO examenstof. Het grote minpunt was dat het bijzonder slecht werd uitgelegd in het boek en dat alle voorbeeldvragen alleen een antwoord hadden (zonder uitleg). Ik ben eerst tegen het systeem gaan schoppen en heb het toen over een andere boeg gegooid. Ik heb weinig op gehad met natuurkunde maar ik vond dat ik dit moet kunnen begrijpen en jawel: dat is mij gelukt (en ik kon het mijn zoon ook nog uitleggen).

Zeggen dat je van een gewoon normaal vak met een theorieboek 'bar weinig begrijpt' is in mijn ogen not done. Dan doe je je best niet en steek je er niet genoeg tijd in.

Triva

'Over anderhalf jaar begint hij aan zijn master'

Dat is dan waarschijnlijk een HBO master. Niet hetzelfde als een universitaire master.

HBO of WO

Wil ze HBO of WO gaan doen?

Er zijn een paar HBO's die een combi VAVO-HBO aanbieden. In elk geval de hogescholen van Saxion. Dan combineer je dus het eerste jaar HBO met een VAVO traject voor één vak. Als je denkt dat de combinatie HBO + wiskunde C te zwaar is, zou ze zelfs volgend jaar HAVO staatsexamen kunnen doen in een ander vak om daarmee een diploma HAVO zonder wiskunde te krijgen.

Als ze WO wil gaan doen, dan zal ze een jaar vertraging oplopen. Maar het klinkt alsof jullie dat helemaal niet erg vinden.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-06-2019 om 12:16

Wiskunde

Ik trek me de opmerkingen van Triva over wiskunde nogal aan, merk ik. Ik heb een vwo-diploma zonder wiskunde. Al vanaf de brugklas was wiskunde een geworstel, en met vieren en vijven ben ik steeds overgegaan. In de vierde had ik een leerkracht die zei dat ik een vier zou krijgen als ik me het hele jaar zou gedragen. Dat was niet echt bemoedigend of bevorderlijk voor de inzet, dus ondanks een gemiddelde van 1,8 kreeg ik een 4 en kon ik over naar de vijfde. Ik heb vervolgens examen gedaan met een prima eindlijst.
Op de heao kreeg ik weer wiskunde. Volgens kenners was dat havo 4/5 niveau. Geen docent die me een mazzeltje toeschoof, dus ik moest er echt veel tijd in steken. Het bleef echter hangen en wurgen, en op mijn eindtoets heb ik een beetje afgekeken (niveau moet de grafiek een bult of een kuil worden), en een 6 gehaald. Het lijkt dus of Triva gelijk heeft, en je dit zou moeten kunnen leren met vwo-hersenen, maar het vereiste echt bovengemiddeld veel inzet. Plus dat ik toen ook alweer een stuk ouder was (ben op mijn 21e pas begonnen aan hbo). Ik denk niet dat ik dat als 17-jarig guppie had kunnen opbrengen. En ik zie er ook het nut niet van in. Ieder ander algemeen vormend vak wel, maar wiskunde is zo hmmm tja. Tenzij je een vak krijgt waarbij je de inhoud van een cilinder moet kunnen berekenen

Triva

Triva

20-06-2019 om 12:46

Phryne

" Het lijkt dus of Triva gelijk heeft, en je dit zou moeten kunnen leren met vwo-hersenen, maar het vereiste echt bovengemiddeld veel inzet. "

Maar heb je enig idee hoeveel inzet MIJN zoon heeft moeten steken in Nederlands, Engels, Duits en Frans gedurende de eerste drie jaar van de Havo? Elk jaar waren zijn cijfers meer dan voldoende om naar VWO te gaan maar dat durf je niet aan als zijn Engels op kaderniveau ligt en Frans en Duits gehaald werden op 'woordjes leren'. Je weet namelijk dat dat 'woordjes leren' eens afgelopen is. Boeken lezen was en bleef een probleem. Lees- en luistertoetsen een drama.

Ik vermoed dat alfa's gewoon vinden dat wiskunde teveel tijd kost tov andere vakken die ze komen aanwaaien en dat dat dus onmogelijk vak is ofzo. Ik kan toch niet een uur over mijn wiskundehuiswerk doen? Belachelijk... moet klaar zijn met een half uur. Hoe deed jij het in scheikunde en natuurkunde eigenlijk?

Daarbij denk ik dat we vroeger niet met nu moeten vergelijken. Mijn zus (1964) kreeg bij haar eerste les Havo 4 wiskunde te horen dat meisjes geen wiskunde kunnen begrijpen en dus werd zij en een vriendin (de enige twee die het toen hadden gekozen) achterin de klas gezet. Mijn broer zat ook in Havo 4 (via de mavoroute) en bij hem kwam wiskunde echt aanwaaien en die heeft mijn zus geholpen want ze kreeg gewoon geen persoonlijke uitleg in de klas. Deze leerkracht kreeg ik 8 jaar later ook, gelukkig zei hij dat niet meer maar ik geloof niet dat dat uit zijn systeem was. Ik denk dus wel dat er vroeger anders les werd gegeven dan nu.

Was er vroeger al light wiskunde eigenlijk op VWO?

Triva

Triva

20-06-2019 om 12:48

en dus daarom

pleit ik voor minimaal 1 moderne taal in de onderbouw/bovenbouw op alleen vertalen naar Nederlands (dus geen woordjes van Nederlands naar die taal) als oplossing. Dus een taal light, net zoals wiskunde light. Dat mag dan natuurlijk geen Engels zijn.

Of dus de dyslexieroute op VWO (maar mijn zoon had geen dyslexie dus die route was toen niet open tijdens de onderbouw havo, hij kreeg dat aanbod wel in de examenklas havo5).

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-06-2019 om 12:53

Inzet

Bij mijn oudste viel het wiskundekwartje in 3 vwo. Daarvoor ging het moeizaam en op een gegeven moment was de knop om. Geen openbaring, maar een kwestie van alle opgaven maken en dan bij het nakijken exact nagaan wat er fout was gegaan. Je wiskunde huiswerk kost op die manier inderdaad minstens een uur. Ze heeft desondanks een 8 op haar eindlijst (wel wiskunde A). Als je er wel een beetje aanleg voor hebt, kosten die opgaven niet zo gruwelijk veel tijd. Mijn jongste is liever lui dan moe, snapt het kunstje en had halverwege 2 mavo al de extra stof op havo-niveau af. Helaas gaan de talen wel weer een heel stuk minder (wat ze compenseert met lees/luistertoetsen). Tenenkrommend, voor woordjes een 2 en luistertoetsen negens.
Vroeger op het vwo geen wiskunde light. Je had A en B, light was niet nodig omdat het geen verplicht examenvak was. In natuur- en scheikunde was ik best goed, voor scheikunde heb ik wel eens een 8 op mijn rapport gehad.

'Was er vroeger al light wiskunde eigenlijk op VWO?'

Err waren op het VWO 3 varianten: wiskunde I, wiskunde II en 'geen wiskunde'.

Triva

Triva

20-06-2019 om 13:16

haha

Grappig, voor woordjes een 2 en luistertoetsen negens. Tja voor het een hoeft zij niks te leren voor het ander wel.

Mijn zoon bleek gewoon steengoed in woordjes leren, niet dat het zo snel ging maar daar was hij wel een volhouder in. Op de grote woordjestoets in Havo4 had hij het hoogste cijfer van 5 klassen geloof ik (een 9 ofzo) maar hij wist dat hij daar moest scoren voor zijn examen. Het kwartje viel voor Engels voor hem zo eind havo4, hij is opgeklommen van onder kaderniveau naar een zeer ruime voldoende. Ik denk alleen dat hij op VWO de boot gemist had omdat het kwartje dan wellicht later gevallen was?

Nu is Engels geen enkel probleem op HBO, presentaties gaan ook in Engels, zijn afstudeerstage-sollicitatie ging in Engels etc en dan hoort hij wel dat zijn uitspraak slecht is maar hij kent de woorden wel.

Triva

Triva

20-06-2019 om 13:18

tja en daar zit het m in

Je wist al vanaf VWObrugklas dat wiskunde niet nodig was, kon je laten vallen. Nu weten ze dat dat niet mogelijk is, dan doe je er toch meer moeite voor. Nogmaals: je kunt toen en nu niet vergelijken maar ik blijf toch ernstig vallen over de opmerking van Sinilind.

" Ik heb te veel leerlingen meegemaakt die kapot gingen aan meningen zoals die van jou, het maakt me wel een beetje boos. Zou je precies hetzelfde zeggen over een beetje Engels of een beetje geschiedenis?"

Denk je wel aan al die bèta's die al in de VWO onderbouw sneuvelen en richting Havo gaan of zijn die niet belangrijk?

vwo zonder wiskunde

Ik heb ook vwo zonder wiskunde gedaan. Wiskunde ging goed (en ik vond het leuk) tot aan 4v. Toen waren sowieso veel meer dingen interessant dan school. Tot verdriet van mijn vader en van de wiskundedocent besloot ik wiskunde te laten vallen. Net zoals biologie en economie. Eigenlijk ieder vak waar ik enige moeite voor moest doen. Ik heb vervolgens mijn vwo diploma gehaald met 6 talen en geschiedenis. Achteraf best spijt gehad dat ik geen wiskunde en economie heb gedaan. Spijt van geen wiskunde omdat ik het wel een leuk vak vond. Spijt van geen economie omdat ik dat tijdens mijn studie met moeite heb kunnen inhalen.
Sowieso vind ik het achteraf vreemd dat je met zo'n vakkenpakket als het mijne een vwo diploma kon halen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-06-2019 om 14:53

Pffff Triva wat een aannames

Hier ook zo’n ‘VWO-zonder-wiskunde geval’. Uiteindelijk dan hè, want in dd eerste 3 jaar heb ik mijn kop eraf geoefend om het maar te kunnen. Zo veel geoefend dat andere vakken er onder leden. Nooit met de gedachte dat ‘ik het toch wel kon laten vallen’. Bijles en alles erbij en nog geen resultaat.
Beetje als Phryne de 4e door gekomen en overgegaan naar 5 VWO en daarna ging het vloeiend. Wel met hard werken maar dat geeft niet. Iets ander vakkenpakket dan Alkes want wel biologie en aardrijkskunde gedaan. Met een 8 gemiddeld geslaagd en daarna zonder problemen een WO-studie doorlopen, hoofdvak met een hoog abstractieniveau gedaan.

In mijn tijd was er wiskunde I en II en geen wiskunde light. Oudste hier is in 6 VEO nog overgestapt van A naar C maar ik heb begrepen dat dat ondertussen ook een andere inhoud zou krijgen en dat het nu echt afwijkt van A en B. Of dat klopt weet ik niet zo goed.

Ik vind het nog steeds niet gek dat VWO ook prima zou kunnen zoals vroeger. Dus evt zonder wiskunde (voor mensen zoals ik) en ook met maar 1 moderne vreemde taal (voor mensen als jouw zoon). De grap is natuurlijk dat mensen als ik ons prima kunnen redden bij een boel studies waar de betakant niet aan de orde is. En dat er genoeg studies zijn waarvoor je al die vreemde talen niet nodig hebt. En beide kanten zoeken echt geen studie uit met de kant waar ze niets mee kunnen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.