Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
joe

joe

19-06-2019 om 00:54

Herexamen Wiskunde C


IetsMetMedisch

IetsMetMedisch

25-06-2019 om 13:35

Wetenschap

En wetenschap is niet alleen Engels lezen, maar ook in het Engels schrijven en praten.

Niet alleen mijn scriptie moest in het Engels, maar ook mijn afstudeerpraatje, inclusief het beantwoorden van vragen uiteraard.

joe

joe

27-06-2019 om 00:12

Tihama en Zonnebloempje en KBM

Dochter moet een 5 halen ( 0.6 punten hoger dan ze ze gescoord heeft bij het examen ) om '' te slagen ''
Helaas is haar herexamen wellicht nog slechter gemaakt.
Over het staatsexamen weet ik weinig nog, bedankt voor de tip Tihama.
Het aanmelden nu al op Joke Smit is wat voorbarig aangezien de procedure op haar school is dat zij haar aanmelden mocht ze gezakt zijn en de overige cijfers doorgeven aan Joke Smit>

Zonnebloempje : Nee ze heeft nog geen idee wat ze na haar diploma zou willen gaan doen dus een tussenjaar, een bijbaantje en zich richten op open dagen etc was het idee.( overigens vindt ze het naar dat ze nog niet weet wat ze nou precies wil )
Nogmaals, ze is een vroege leerling dus een tussenjaar was geen probleem geweest wat ons betreft, als ze maar ogen en oren openhoudt en naar open dagen gaat in dat jaar om te zien welke kant ze op wil gaan.

KBM : Ze heeft bijles gehad thuis tijdens afgelopen schooljaar...heeft zelfs examentraining gedaan in Leiden, 3 dagen lang.... en een week elke dag examen opgave geoefend voor dat het examen begon.
Wij denken dat zij veel eerder dit schooljaar nog meer heeft moeten oefenen en oefenen om de stof te kunnen dromen.
Ah bon... we wachten vrijdag af.
Dank jullie voor jullie input x

Joe

joe

joe

27-06-2019 om 00:36

Mira en Pluk

Mira:
Wat fijn dat jouw dochter geslaagd is ondanks dat Wiskunde-C niet haar sterkste vak was, knap gedaan van je dochter!
En het is zeker een feit dat een goede Wiskunde leraar bijdraagt aan het begrijpelijk maken van het '' kunstje'' Dat geluk heeft mijn dochter niet gehad, haar Wiskundeleraren konden helaas een aantal leerlingen de kneepjes van het vak niet goed overbrengen.
Daarmee wil ik zeker niet de schuld eenzijdig bij de leerkrachten leggen, maar je kan van geluk spreken als je een Wiskunde leraar treft die je de ' grap ' van het uitwerken kan laten inzien.

Mijn dochter is niet dom en het ontbreekt haar ook niet aan doorzettingsvermogen, desalniettemin moet ik concluderen dat zij veel meer de opgaves had moeten oefenen tijdens het schooljaar. Met toetsen haalde ze meestal 5 punt nog wat en als ze een voldoende haalde was dat euforie

Ik zelf vond Wiskunde geweldig interessant, maar haalde nooit voldoendes haha

Pluk:
Ik ben het zeker met je eens dat je van een VWO leerling mag verwachten om voor Wiskunde een voldoende halen bij het examen.
Dessaltnietemin vind ik het over de top om een leerling, die verder over de gehele linie goed gescoord heeft ( '' je bent ruimschoots geslaagd voor alle vakken, maar Wiskunde een herexamen "- woorden van haar mentor ) te laten zakken op 1 kernvak.
Ik begrijp dat dát een afspraak is binnen het onderwijssysteem.. maar dan nog.

X Joe

joe

joe

27-06-2019 om 00:41

Tihama... correctie ...

Dochter moet een 4 halen om tot een eindcijfer van een 5 te komen.

Joe, ik ga duimen voor een goede uitslag morgen

Joe, hoe laat krijgt ze morgen de uitslag ? Ik ga duimen !

Hmmmm ........

Het is al een oude op FB, maar ik werd er gisteren door iemand op gewezen, zit zeker een kern van waarheid in ......

Bart

Ik denk nog vaak terug aan Bart Sanders. Niet omdat hij dood is. Althans, ik weet helemaal niet of hij nog leeft of niet. Hij is van mijn leeftijd dus ik ga er maar van uit dat hij ergens een fijn leven leidt. Of nog preciezer: ik hoop dat vooral. Bart zat bij mij in de klas op de middelbare school en was subliem. Tenminste, dat is hoe ik er nu over denk. Destijds vond ik Bart vooral een beetje vreemd.

Bart was subliem met alles wat te maken had met getallen, berekeningen en logica. Voor vakken als Wiskunde, Natuurkunde, Scheikunde en Biologie had hij een 9 op zijn rapport. Helaas voor hem lag zijn talent minder bij de vreemde talen. Voor zowel Engels, Frans als Duits had hij een 4. U begrijpt het al: Bart bleef zitten. Want drie keer een 4, dat zijn te veel onvoldoendes.

Het volgende jaar, hij zat niet meer bij mij in de klas, herhaalde het scenario zich. Twee keer blijven zitten mag niet volgens de regels dus Bart moest van school af. Triest. Bart had met het grootste gemak wiskundige kunnen worden, chemisch analist of raketgeleerde. Als wetenschapper is er een groot talent verloren gegaan voor Nederland.

Ik denk dat er veel Barten zijn, zowel vroeger als nu. Het extreme verschil met negens en vieren zie je wat minder, maar het overall plaatje is waarschijnlijk voor iedere docent herkenbaar. Ieder jaar zijn er talloze Barten de dupe van het schoolsysteem in Nederland, dat voorschrijft dat iedere leerling middelmatig moet zijn. Soms lijkt het op een verloren gewaand elfde gebod: Gij zult een 6 halen!

Een 6 op je rapport staat voor een voldoende. Aangezien er op rapporten alleen hele cijfers staan wordt een 5,5 nog afgerond op een 6. Leerlingen vertalen dat naar: een 5,5 is een voldoende. Statistisch gezien betekent een 5,5 dat je 50% van de te behalen punten daadwerkelijk hebt gehaald. Kortom: de helft van de stof beheersen is volgens de wettelijke norm ‘voldoende’.

Zo kan het gebeuren dat leerlingen die voor ieder vak een 6 scoren ieder jaar overgaan en uiteindelijk ook hun diploma halen. Vervolgens gaan ze studeren en blijkt er een kennisachterstand te zijn. Vervolgopleidingen verwachten immers niet dat hun studenten de stof voor de helft beheersen; ze verwachten dat de leerlingen de complete lesstof begrijpen en kunnen toepassen.

Op de faculteit Wiskunde willen ze studenten die op hun middelbareschooldiploma minstens een 8 voor wiskunde hadden. Of je daarbij een 4 of een 6 voor Frans had, zal ze worst wezen. Bij Franse Taal en Cultuur natuurlijk precies andersom. Kortom: er is een dringende behoefte aan de Barten van deze wereld. Maar helaas hebben we die al in een eerder stadium weg gefilterd. Ieder jaar weer.

Als mentor heb je ieder schooljaar leerlingen voor wie het spannend wordt of ze over gaan of niet. Ze hebben bijvoorbeeld in april 4 vijven, wat zessen en ook nog twee achten. Op iedere school waar ik gewerkt heb werd er door leidinggevenden gezegd: misschien kan Bart de twee achten even laten voor wat ze zijn; dat zit toch wel goed. Als hij dan minstens twee vijven weet op te halen dan kan hij over. En dat is goed voor de opbrengsten (daar hebben we dat lelijke woord weer) van de school.

Wat er feitelijk gezegd wordt is: laat Bart zich vooral niet bezighouden met zijn talenten. Laat hem vooral zwoegen op dat waar hij minder goed in is, en waar hij waarschijnlijk ook niet zo in geïnteresseerd is. Of dacht er iemand dat Bart met negens voor de exacte vakken en vieren voor de vreemde talen graag tolk Duits wilde worden?

Op deze manier demotiveert het onderwijssysteem de leerlingen. Ze worden verplicht al hun energie te steken in de vakken waar ze niet goed in zijn en geen interesse in hebben, en worden continu geconfronteerd met hun tekortkomingen. En alsof dit nog niet erg genoeg is, gaat dit ten koste van de vakken waar ze wel goed in zijn, waar ze enthousiast over zijn en waarmee ze graag verder zouden willen.

Wel energievreters en geen energiegevers dus. Bij de komende rapportvergaderingen ga ik turven hoe vaak er over de Barten gezegd wordt dat hij lui is, niets uitvreet in de les en geen flikker voor zijn huiswerk doet. Of dat het niveau te hoog gegrepen is voor hem. Want hoe durft Bart, om niet middelmatig te zijn.

Dymphne

Dymphne

27-06-2019 om 15:56

En Joe?

Kunnen we met jullie een vreugdedansje maken? Hoop het zo voor jullie.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

27-06-2019 om 21:28

En?

Hopelijk zijn jullie wat aan het vieren.

joe

joe

27-06-2019 om 22:22

lieve, betrokken mede forummers

Morgen krijgt ze de definitieve uitslag, het wordt een spannende ochtend
En zeker, ik laat het jullie weten!

Nogmaals dank voor jullie tijd, bemoedigende woorden, informatieve links etc.
Heel fijn X

Joe

Ik duim

Ik duim duim duim... wat herinner ik me de zenuwen nog goed.

En ???

Ik hoop zo, dat ze het gehaald heeft.

Mussie

Mussie

28-06-2019 om 16:21

Duimduim

Ik hoop het zo! Hoop dat jullie nu heel hard aan t feesten zijn.

joe

joe

28-06-2019 om 23:09

Lieve betrokken mede forummers II

Ze is geslaagd! De blijdschap en de enorme opluchting overheerste vandaag, zowel bij haar als bij ons
Ze is net naar bed gegaan maar terwijl ik jullie dit schrijf hoor ik nog dansende voetjes boven mijn hoofd, met af en toe een ongecontroleerde sprong en een '' YAY " Vriendinnen die al geslaagd waren kwamen over de vloer vandaag en de '' happy bunch'' ging met veel gekwetter en gelach naar buiten het park in.

Ze is geslaagd met 4.2 ( een 4 was nodig om te slagen ) Ze is door het oog van de naald gekropen en is er van overtuigd dat de N factor met 1.5 haar erdoor heen geholpen heeft.
Ze ziet er enorm naar de diploma uitreiking uit.

Ik wil jullie allemaal nog een keer heel hartelijk danken voor jullie betrokkenheid en het meedenken.
Het was heel fijn dat jullie mijn klankbord waren, dankjewel daarvoor.
Het voelt bijna alsof ik vrienden gemaakt heb hier
En tot slot wens ik jullie allemaal een prachtige zomervakantie.
Dag hoor !
X Joe

Tijgeroog

Tijgeroog

28-06-2019 om 23:26

Jippie!

Gefeliciteerd!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-06-2019 om 23:33

Wat fijn!

Wat een goed nieuws! Gefeliciteerd!

Gefeliciteerd !!!!

Wat een goed nieuws.

Tihama

Tihama

29-06-2019 om 00:08

Geweldig!!!

Wat een steengoed nieuws!

Geniet vooral van deze enorme rush.

Gefeliciteerd voor jou en je dochter

Andrea

Andrea

29-06-2019 om 07:22

Hoera!

Gefeliciteerd!

Gelukkig

Wat fijn!

Joe,

Gefeliciteerd, deze kan je ook weer mooi afvinken.
Geniet van haar blijdschap.

vlinder72

vlinder72

29-06-2019 om 08:27

Gefeliciteerd

Wat heerlijk. Gefeliciteerd

Joe

Wat fijn voor je dochter en jullie . Gefeliciteerd

Gefeliciteerd!!!

Wat fijn, wat moeten jullie blij zijn!
Enneh.... als de N-term zo hoog is was het examen dus pittiger dan gemiddeld want de normale N-term is 1. Boeien natuurlijk: ze is geslaagd!!

Mussie

Mussie

29-06-2019 om 09:13

Opluchting

Wat een opluchting hè? En het cijfer maakt helemaal niets meer uit; ze heeft het gewoon gehaald. Ik vroeg gisteren aan zoon wat hij het ergste had gevonden van de hele schooltijd en hij zei hartgrondig: wiskunde. Maar ze zijn ervan af! Van harte gefeliciteerd!

zebra

zebra

29-06-2019 om 09:39

gefeliciteerd

wat fijn dat ze geslaagd is, er valt nu een last van haar en jullie schouders af!

Dymphne

Dymphne

29-06-2019 om 12:12

Jahoe!

Super gedaan. Gefeliciteerd. Veel plezier met vieren.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

29-06-2019 om 12:16

Gefeliciteerd!!!

Wat fijn!!!! 🇳🇱🎉🎊

Triva

Triva

29-06-2019 om 12:55

Fijn hoor

Na een her extra grote blijdschap! Daarom dacht ze dat ze het nog slechter had gedaan, het examen was dus duidelijk veel moeilijker.

joe

joe

29-06-2019 om 21:46

tot slot

Jullie reacties zijn zo ontzettend lief en enthousiast dat ik haar morgen dit draadje zal laten zien.
Met andere woorden, ik zal jullie felicitaties aan haar overbrengen.
Echt hartverwarmend! Dank jullie wel allemaal.
Wat een feest!

Joe X

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.