Engeltje
02-03-2015 om 16:23
'Hij gaat het niet halen'
Vandaag telefoontje van mentor van zoon (15, 3 VWO, ADD). We willen graag een gesprek met u, want hij gaat het dit jaar wrsch niet halen...
Ik merk dat ik er behoefte aan heb even mijn gedachten op een rijtje te zetten, en jullie spreken altijd wijze woorden, vandaar dit bericht .
Wij hebben net zelf uitgerekend (met de uitslagen van de recente toetsweek) dat het met alle zeilen bij toch nog net haalbaar moet zijn, maar je moet je natuurlijk voorbereiden op een andere afloop. Maar wat kunnen/willen we met school? Op zich vind ik het geen punt als hij blijft zitten. Maar zou wel zonde zijn. Hij kan het, alleen heeft hij verschrikkelijk last van zijn ADD. En medicatie werkt niet, huiswerkbegeleiding heeft hij al geprobeerd maar met minimaal effect (en maximale prijs natuurlijk!). Wij helpen hem met grote regelmaat, maar we merken dat hij dat steeds minder makkelijk accepteert (logisch, puber) en dat het hem ontbreekt aan motivatie en ambitie. Hij weet ook nog echt niet wat hij later wil gaan doen, ja, iets technisch, maar concreter wordt (nog) het niet. Dus dat helpt ook niet mee.
Hij is een vreselijke loner, dat hij deze klasgenoten kwijtraakt doet hem dan ook niet veel, dat is ook al geen stimulans dus.
Heb ik nou concreet een vraag? Eigenlijk niet. Nou ja, alleen of jullie denken dat het 'zin' heeft als hij blijft zitten. Of dat we toch beter echt alles uit de kast kunnen trekken om hem over te laten gaan naar 4 VWO. Hij kiest dan zijn profiel, in theorie zou het dan makkelijker kunnen worden voor hem. Komt bij dat zijn jaar het laatste jaar is waarin atheneum wordt aangeboden, als hij blijft zitten komt hij dus in een gymnasiumklas, maar hoeft hij geen Grieks en/of Latijn te doen. Dus gatenkaasrooster. En ieder ander kind gaat dan (ook) alvast wat huiswerk doen, maar de ervaring leert dat zoonlief een uur voor zich uit zit te staren of stiekem een computerspelletje gaat spelen. Hij zal ook een van de weinigen zijn, dus heel veel sociale contacten opdoen in die uren zal ook niet lukken.
Nou ja, alle gedachten hierover zijn welkom. Gesprek is vrijdagmiddag.
Marea
17-03-2015 om 13:30
ja maar
Hij haalt geen voldoendes en heeft last van ADD. Dan is het toch logisch dat hij niet het NT-profiel mag kiezen? Hij staat er niet voldoende voor. Het wordt alleen maar sneller en moeilijker, waarom wil je niet aanvaarden dat je zoon het niet kan? Als hij nu al onvoldoende staat, wordt het alleen maar lager. En ADD kun je niet als smoes gebruiken, diezelfde ADD heeft hij volgend jaar ook, dus ook dan heeft hij er last van.
Jutta
17-03-2015 om 13:40
toch niet zo heel moeilijk, lijkt me
Volgens mij is het helemaal niet zo moeilijk.
Zoon is technisch geïnteresseerd en graag praktisch bezig. VWO lukt nu even niet.
Meest voor de hand liggend: HAVO met NT profiel en daarna naar de HTS.
Elisa Gemani
17-03-2015 om 14:08
School
Wat doet school eigenlijk voor kinderen met AD(H)D oid? Hier (zoon 14, 3VWO, ADHD) hebben we begin ieder school een gesprek met de mentor en de leerlingbegeleidster. Daarin wordt alles besproken wat belangrijk is en wordt er een begeleidingsplan opgesteld. De mentor licht alle docenten in en houdt de docenten ook op de hoogte van de inhoud van dat plan en de evaluaties van de vervolggesprekken. Idem bespreken de docenten eventuele issues met de mentor. Er wordt een "extra tijd" kaart afgegeven; hij krijgt bij iedere toets 20% extra tijd en straks ook bij examens. Zoon heeft iedere week een afspraak van een uur met de leerlingbegeleidster die hem helpt met van alles: hoe te leren, plannen, huiswerk maken, sociale contacten, faalangst en meer. Dit wordt teruggekoppeld aan de mentor. Vier keer per jaar wordt het begeleidingsplan besproken en aangepast. Alles wordt gecommuniceerd met zowel mij als zoon. De docenten zijn dus van alles op de hoogte en betrachten zoveel mogelijk coulance binnen redelijke grenzen natuurlijk. Zelf moet ik er uiteraard ook veel tijd en energie in stoppen maar dat is logisch. Hij slikt gelukkig wel medicatie. Dat maakt het wel veel makkelijker. Is er echt geen enkele vorm van medicatie die bij je zoon aanslaat?
Je zoon zal met of zonder extra hulp toch moeten laten zien dat hij een bepaald profiel/vak aan kan. ADHD of niet. Dat hij nu geen positief advies krijgt is begrijpelijk. Maar als hij er nu al moeite mee heeft, zal dat in de bovenbouw nog moeilijker zijn. Ook al zou hij dan wel extra begeleiding krijgen en extra tijd oid.
Ik zou als ik jou was zsm een gesprek met de mentor aanvragen en dit alles aankaarten. Vragen wat er nog gedaan kan worden en in ieder geval het recht op extra tijd en alle docenten laten inlichten. En toch ook een plan B gaan bedenken. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Soms moet je gewoon een andere weg kiezen...
Sawo
18-03-2015 om 09:29
Opnieuw gesprek leraar natech
Hoi
Je bent nu hopelijk bijgekomen van de negatieve houding van de leraar. Vraag opnieuw een gesprek met hem en vraag meer door op hoe hij je zoon ziet en vertel hem over de passies van je zoon. hoe kunnen jullie al samen voor zorgen dat hij wel goede cijfers gaat halen, meer tijd, bijles, meer aandacht?
Als het niet zo'n aardige man/vrouw is kan je misschien vragen of ook de mentor erbij aanwezig is.
Soms is het moeilijk voor iemand zonder ADD om zich in te leven, vertel wat meer meer gef voorbeelden en misschien wil hij nu wel meedenken ipv je zoon omlaag te halen. Probeer zelf in ieder geval aardig en enthousiast te blijven.
Succes
Saar
Sawo
18-03-2015 om 11:39
Aanvulling
En neem ook je zoon mee naar het gesprek hij moet het uiteindelijk ook uitvoeren..
IngridT
18-03-2015 om 12:25
Engeltje....
Ik kan er niks aan doen, maar elke keer Ls ik de titel van dit draadje lees denk ik dat er iemand doodgaat. Gelukkig valt het mee.....
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.