Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mijk

mijk

20-03-2020 om 10:21

Hoe gaat het met jullie eindexamenleerlingen?


mijk

mijk

24-03-2020 om 10:38

Vandaag doet ir niks

Mail van school was ga maar leren qant dan ben je opp eventueel examen voorbereid. Dat is voor die van mij echt te vaag. Dus vandaag maar eens afwachten.

Precies mijk

Geen eindexamenstunt ... Natuurlijk zijn er ergere dingen, maar het is toch een anticlimax.

En skik, volgens mij is die 92 % inclusief herkansing. Maar dan nog ... de leerlingen waren in ieder geval goed genoeg om in het examenjaar te komen.

Centraal examen afgelast

Meer informatie volgt.

mijk

mijk

24-03-2020 om 11:13

Gaat voorzichtig

De vlag zoeken..

Oh man...

Ja geslaagd dan. Maar voor mijn 6-vwo'er toch een bitterzoete "overwinning".
Groetjes
Sini

Hier

Eerst het restant van de schoolexamens nog maken ...

mijk

mijk

24-03-2020 om 11:34

Hier dus vermoedelijk ook

Maar school had al verklaard dat niet verantwoord te vinden. Wat een clusterfuck..

Persconferentie dat het toch op afstand mocht al een week.

Heftig

Heerlijk voor de mensen die er nu goed voorstaan, die hebben dus een diploma. Balen voor de mensen die op basis van de schoolexamens zakken en nu dus geen kans meer hebben om het recht te zetten.
Misschien komt er nog een mogelijkheid dat die wel examen doen, dat zijn er veel minder.

eindexamens gaan niet door

https://nos.nl/artikel/2328153-centrale-eindexamens-middelbare-scholieren-gaan-niet-door.html

Enorme domper, valt meteen alle spanning weg.

Tsjor

mijk

mijk

24-03-2020 om 11:46

Wij moeten nog een SE

Waarvan school gisteren al gezegd heeft het niet te gaan doen. Gaan we nu open boektoetsen maken ofzo? Ik vind het volstrekt onduidelijk dit.

Mijk

mirreke

mirreke

24-03-2020 om 12:20

Ik ga ervan uit

dat er nog iets wordt gevonden. Ze gaan heus niet zeggen, vanaf nu mogen de eindexamenleerlingen uit hun neus gaan eten.

Onze eindexamenklassers hier hebben pas volgende week de laatste SE... ik ga ervan uit dat die doorgaan, wellicht aangepast voor toetsen waarvoor ze op school moesten komen.

Laetitia

Laetitia

24-03-2020 om 12:23

Wat een besluit dit

Geen eindexamens maar wel schoolexamens die door moeten gaan. Maar niet is duidelijk wanneer. Gaat het morgen gewoon door (advies van de vo-raad is om dat niet te doen) of wordt het weer uitgesteld? School moet nog reageren

De spanningsboog van die arme examenleerlingen wordt maar opgerekt, weer gelaten en weer opnieuw opgerekt. Zoon weet van narigheid niet meer waar hij het zoeken moet.

Zoon slaagt op basis van wat nu is gemeld. Maar ik vind het een oneerlijke regeling voor degenen die zakken doordat zij de helft van hun cijfer missen. Juist omdat bij het ce andere vaardigheden getoetst worden, is dat oneerlijk. Goede vriend van zoon zou vorig jaar op basis van deze regeling gezakt zijn maar slaagde door een goed ce. Ik denk dat een boel gezakten op basis van een eenmalige slaag-/zakregeling naar de rechter stappen omdat ze hierdoor een kans op een diploma missen.

Laetitia

Laetitia

24-03-2020 om 12:26

Tsjor

Omdat de schoolexamens nog gewoon doorgaan valt er hier nog helemaal geen spanning weg.

En of het een domper zou zijn als de spanning nu echt weg was....misschien wel een gek gevoel maar zoon hier had ervoor getekend.

AllisonH

'Balen voor de mensen die op basis van de schoolexamens zakken en nu dus geen kans meer hebben om het recht te zetten.'

Volgens Slob komen er herkansingen voor deze leerlingen, alleen is nog niet bekend hoe en wanneer.

Dochter vind het helemaal niet erg. Ze moet nog 6 of 7 SE's, maar dat vindt ze prima.

Misdreavus

Misdreavus

24-03-2020 om 12:51

kan alle kanten op hier

Ik vrees dat zoon het CE echt wel nodig had om te kunnen slagen.
Hij is ook een beetje zo zijn SE's in gegaan, van een paar vakken vond hij dit deel vrij lastig, maar omdat op het CE ook de andere onderwerpen, die hem beter lagen, weer aan bod zouden komen, zou het dan wel weer rechtgetrokken worden.
Die kans is nu dus verkeken.

Van de week had hij mail dat de cijfers 2 april bekend gemaakt worden, dat wordt nog een week spanning dus.

Als hij het niet haalt, is de kans op een havo diploma wel over. Dan denk ik dat hij maar zonder dat diploma naar het mbo gaat, wat toch al wel de planning was, maar het geeft toch wel een beetje het gevoel dat hij de afgelopen 2 jaar voor niks heeft gewerkt.

mijk

mijk

24-03-2020 om 13:07

De spanning mag nu vertrekken.

Dit is echt niet meer te doen. En dat Slob er ingooide dat vorige week al duidelijk was dat SE's op afstand mochten is gewoon niet waar. Had het naar aanleiding van school Ingris opgezocht en het stond niet in brief aan de kamer. Ik vind het nogal een beschamende toestand zo. Ben heel benieuwd of hij zich nog een keer bij elkaar kan pakken. Nu is hij geslaagd de SE's die nog komen worden zo heel moeizaam schat ik in.

40er

40er

24-03-2020 om 13:15

Hier

Is er 1 toch wel van slag. Slagen gaat vast wel lukken, een 5, rest voldoende. Ze hebben nog wel wat se's te gaan, maar dit komt goed. Maar de verveling slaat toe. Haalt van het feit dat er geen gala komt (waarschijnlijk) pak hangt al aan de kast. Geen school stunt, geen avondjes voorbereiding op de feestelijkheden.
En vooral, geen contact, face to face met de vriendengroep. Ze houden zich er allemaal keurig aan hoor, maar ze balen toch flink.
Reisje na de examens gaat niet door, ook zo balen. Hadden ze zich zo op verheugd. Kan ook wel in bv de herfstvakantie, maar toch, dat is heel anders.

Beetje balen alles zo!

Paniekvoetbal

'Ik vind het nogal een beschamende toestand zo. '

De sluiting van de scholen was al paniekvoetbal vanwege signalen uit de markt. Daar ging het al niet goed met het doordrnken van de consequenties. Toen gingen de scholen tóch weer open voor de SE's. Toen waren wat burgemeesters boos op wat pubers en strandbezoekers en moest alles meteen weer dicht, en nog langer. Weer niet nagedacht over of dat wel nodig is en wat dat betekent. En nu wordt weer toegegeven aan de druk van de Onderwijsbond.

Leg nu aan de leerlingen van volgend jaar maar uit dat voor hun diploma wel een CE nodig is.

Laetitia

Laetitia

24-03-2020 om 13:33

Sydney

‘Leg nu aan de leerlingen van volgend jaar maar uit dat voor hun diploma wel een CE nodig is.’

Dat vind ik een drogreden.
Alle eindexamenkandidaten van alle jaren weten dat er een CE is.
Alle eindexamenkandidaten (en de rest van het land) van dit jaar weten dat de maatregelen van nu een grote uitzondering zijn omdat de situatie van nu een extreme is. Dat hoeven we de leerlingen van volgend jaar niet opnieuw uit te leggen.

We hoeven alleen iets uit te leggen aan de eindexamenleerlingen die er nu nadeel van hebben dat er geen CE is waarmee ze hun cijfer(s) kunnen ophalen waardoor ze niet slagen. Over dat nadeel is gewoon niet goed genoeg nagedacht.

Ik vind dat prima uitgelegd kan worden dat er om algemene gezondheidsredenen geen CE is.
Maar dan mag niemand daar nadeel van hebben en moet gewoon iedereen een volwaardig diploma krijgen. Mazzeltje voor die 8% die anders niet zou slagen maar geen nadeel voor degenen die nu niet slagen omdat ze hun cijfer niet meer kunnen ophalen.

Ach laetitia

Daar gaat vast ook nog over worden nagedacht. Ik durf te wedden dat er voor leerlingen die nu op ‘zakken’ staan wat extra opties worden geboden om nog iets aan die cijfers te doen. Extra herkansingen of zo. Ik denk dat de slagingspercentage daardoor eerder hoger dan lager dan gemiddeld zullen uitpakken.

Maar Natuurlijk, op individueel niveau zullen er altijd mensen zijn die dit jaar zakken, en denken dat dat anders was gelopen als er wel een CE was geweest. Maar zeker weten doe je dat natuurlijk nooit.

Overigens ( ik spreek uit ervaring als eindexamen- docent) zijn er in normale jaren ook Altijd leerlingen die met voldoende of zelfs prachtige cijfers het CE ingaan en toch zakken. Omdat het ze ineens allemaal naar de strot vliegt. Omdat oma net op de eerste examendag overlijdt. Omdat gaande het CE blijkt dat kind niet gewoon wat vermoeid is door de stress, maar Pfeiffer/ de bof / iets anders onder de leden heeft en daar pas achter komt als al 3 examens bagger zijn gegaan. Omdat kind per ongeluk alle antwoorden ‘scheef’ heeft ingevuld op een antwoord Formulier waardoor een 7 opeens een 2 is. Omdat kind ( die echt die voldoende op nl nodig had) het kladblaadje heeft ingeleverd en haar echte antwoorden mee naar huis heeft genomen . Noem maar op. Allemaal echt gebeurd. Die leerlingen ( al weten ze van zichzelf niet dat dit hun zou zijn overkomen)gaan allemaal mazzelen dit jaar met hun diploma. Want al die dingen gaan nu niet gebeuren....

Ach

mijk. Ik kan werkelijk niet zeggen dat dat hele spannende examen hier bij jongste nou echt een fijn traject was. Mijn dochter en ook wij hadden het graag willen missen.
En die spanning krijgen ze nog genoeg in hun vervolgstudie hoor. Volgend jaar is er waarschijnlijk weer gewoon een bsa

mijk

mijk

24-03-2020 om 14:07

Ik hoef de spanning dus niet

Hoor. Hij trekt het echt slecht. Maar de spanning van een gewoon examenjaar heeft in ieder geval ook leuke dingen waar hij erg naar uitkeek.

Laetitia

Laetitia

24-03-2020 om 14:10

Ingrid

Natuurlijk ken ik ook die verhalen uit de realiteit aangezien mijn man ook in het onderwijs staat en ruime ervaring heeft met eindexamens en eindexamenkandidaten. Maar dan gaat het om narigheid binnen bestaande slaag-/zakregeling.

Daar gaat het nu niet om. In deze situatie wordt een adhoc regeling in elkaar geknutseld waarvan een aantal ‘gewone’ leerlingen nadeel hebben. Ze kunnen namelijk niet zoals normaal gesproken het geval zou zijn hun cijfer ophalen met andere vaardigheden. Vaardigheden die we zo belangrijk hebben gevonden dat ze in het CE hebben opgenomen. En waar ook op geoefend is omdat het de helft van het eindcijfer is.

Dit overstijgt in mijn ogen de individuele pech van de overleden oma, het ingeleverde kladblaadje enz. Want je cijfer ophalen is op basis van een adhoc-regeling niet goed te doen.

Ik deel met je dat scholen wellicht zullen proberen om via de se-‘s zullen proberen kansen te vergroten. Maar ik bespeur bij de school van mijn kinderen ook wel de angst om dingen te doen die ze achteraf het verwijt zou kunnen geven dat ze de regels te soepel hebben geïnterpreteerd.

Laetitia

Laetitia

24-03-2020 om 14:18

Onduidelijk misschien

Met ‘een adhoc regeling’ bedoel ik deze adhoc regeling waarbij schoolexamens leidend zijn en het centraal examen vervalt.

Waar ik het heb over ‘het toetsen van andere vaardigheden’ gaat het me om de vaardigheden die wel in het CE maar minder in de schoolexamens aan bod komen. Bij talen is dat de leesvaardigheid die in de schoolexamens hier op een totaal andere manier getoetst worden dan op het CE.

Nogmaals mijn zoon zal op basis van de nu aangekondigde regeling slagen. Ik ben dus geen persoonlijke strijd voor mijn kind aan het voeren. Maar voor een deel van de leerlingen is het missen van de CE’s echt in het nadeel.

Pluk

Pluk

24-03-2020 om 14:31

Onduidelijk

Hier kwam zoon melden dat hij nu dus geslaagd is, maar ik heb geen idee of dat wel klopt. Met een 4 en 2 compensatiepunten is hij dan geslaagd? (Ook een kind dat met het CE alles weer recht zou trekken). Sowieso zijn er nog mondelingen gepland en die gaan door, alleen hoest hij dus kan hij niet gaan. Er komen extra herkansingen, begreep ik, en nog niet alle se-cijfers zijn binnen dus daar moet nog iets op verzonnen worden. Nog onduidelijk dus hier.

mijk

mijk

24-03-2020 om 14:33

En hwt voordeel vegrijp ik niet zo goed

Nu er wel se's gemaakt worden. Maar gelukkig ben ik geen minister. Afwachten dus maar weer. Zoon staat hier wel op standje ontploften nu hij vanochtend heel even het idee had dat hij al geslaagd was.

Pluk

Slob zei dat er binnenkort uniforme zak- en slaagcriteria komen. Dan wordt er meer duidelijk.

Wel SE: het voordeel

Het voordeel is dat we nu opeens heel veel meer tijd hebben om de schoolexamens af te ronden, want dat hoeft niet meer binnen nu en een paar weken. Dan kun je de schoolexamens veel meer spreiden: in plaats van met 32 leerlingen in een lokaal, 4 sessies met 8 leerlingen verspreid over meerdere momenten. Dan kun je die anderhalve meter best handhaven.
Verder was één van de redenen om nu de CE's al te schrappen volgens mij het verschaffen van duidelijkheid aan scholen en leerlingen: dit gaan we niet doen dus daar hoef je geen rekening mee te houden, bereid je voor om de SE's nog af te ronden.
Ik denk ook wel dat er nog een regeling komt waarin leerlingen die nu zouden zakken de boel nog op kunnen halen. Daar zullen we binnenkort wel meer over horen.

Pluk, als de vier niet voor een kernvak is en de compensatie komt uit "echte" vakken (dus niet uit de losse onderdelen van het combinatiecijfer) dan is hij daarmee inderdaad geslaagd. Tenzij dat ook opeens weer wordt gewijzigd natuurlijk. Het zijn onzekere tijden.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-03-2020 om 15:50

Lyceo

Pffff, de kosten voor de examentraining van Lyceo krijgen we terug in de vorm van een voucher. Binnen een jaar op te maken door iemand van het gezin.
Daar heb ik niks aan. 175 euro foetsie🤨

Laetitia

Laetitia

24-03-2020 om 15:59

Regeling

Uiteindelijk zal veel afhangen van welke slaag-/zakregeling gemaakt wordt. Ik ben heen erg benieuwd. Ik ben voor maximaal voordeel voor zoveel mogelijk leerlingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.