Rosanne
18-09-2009 om 16:37
Hoe help ik mijn dochter met tafels leren?
Onze dochter is net 7, en moet nu op school (groep 4) de tafels leren. Ze heeft moeite met automatiseren, is hoogbegaafd, en probeert steeds om alles heel snel op te tellen. Hoe kan ik haar helpen om die tafels toch in dat hoofdje te krijgen?
Volgens mij is hier eerder een draadje over geweest, maar ik kan het niet vinden.
Rosanne

Tinus_p
18-09-2009 om 16:39
Heu
Is het in de praktijk een probleem? Of geeft ze wel het goede antwoord?

maggietel
18-09-2009 om 17:29
Samen dreunen/opzeggen
Samen iedere dag een tafel een aantal keren "ouderwets" dreunen/opzeggen. Als ze die tafel vlekkeloos kent pas de volgende gaan oefenen.

Linda99
18-09-2009 om 19:57
Software
Wij hebben het familiepakket van Ambrasoft. Werkt hier uitstekend om de tafels mee te leren.

Bennikki
18-09-2009 om 21:23
Hier..
was automatiseren ook een probleem, dochter ging ook proberen heel snel te rekenen. Wij hebben het als volgt aangepakt, en binnen 2 weken zaten alle tafels erin:
-elke dag op vast tijdstip 10 minuten oefenen, niet meer;
-beginnen met het opzeggen van de tafel van 10, zo snel mogelijk;
-tijd opnemen met een stopwatch;
-zeggen dat het haar zal lukken ALLE tafels minstens zo snel op te zeggen als bovengenoemde tafel van 10;
-beginnen met een tafel (bv die van 6), deze schrijf je op;
-je laat haar een paar keer de tafel oplezen, tot ze denkt dat ze hem kent;
-dan schrijf je de tafel op zonder uitkomsten;
-je laat de tafel hardop voorlezen, en houdt de tijd bij met een stopwatch;
-de eerste keer is het misschien b.v.25 seconden, maar de volgende keer zal het sneller zijn; dat stimuleert enorm;
-net zo lang tot ze het net zo snel (of sneller) kan als de tafel van 10;
-dan de volgende tafel. De volgende dag herhaal je de tafel van gisteren nog eens kort en ga je door met de volgende.
Dochter vond het erg leuk om te doen, het was ook een moment met zijn 2en.
Verder is je dochter heel jong hoor, hoogbegaafd of niet ze heeft nog wel even de tijd!
Succes Bennikki

ishtar
18-09-2009 om 21:28
Laat haar
terwijl je haar de tafels laat opdreunen, iets doen om 'de aandacht af te leiden' (lees: hoofd leeg genoeg maken om er wat 'in te kunnen stoppen'). Zoals in een stressbal knijpen oid.

Annet
18-09-2009 om 22:24
Flitsen en software
Hier hebben we ook flitskaarten, niet zelf gemaakt maar houten kaartjes voor een paar euro van het Kruidvat. Na het zelfstandig oefenen houden we een soort quiz met de kaartjes door elkaar. Het antwoord moet binnen 2 seconden gegeven worden zonder eerst de som te herhalen. (uit het hoofd rekenen wordt dan lastig)
Verder hebben we leuke software gedownload:
http://www.bigbrainz.com/Download.html
om Times attack te downloaden (spannend spel door geheimzinnige gangen en monsters die verslagen moeten worden, bedoeld om tafels te oefenen)
Het programma oefent per level een tafel. Start bij de tafel van 2.
http://www.woordkasteel.com/sommenwebsite/indexsp.htm
= Sommenplaneet. Oefenen met rekenen, tafels, geldsommen en toch een leuk spel doen. Alles is op eigen niveau in te stellen.
Meestal oefenen we eerst met sommenplaneet een tafel. Daarna gaat zoon over naar Times attack (link hierboven) om het ook in een leuk spel onder druk te kunnen.
En online kun je ook naar http://www.thiememeulenhoff.nl/allestelt/leerling.asp?pagnaam=groep4
Hier vind je per blok allerlei rekenoefeningen waaronder de tafels.
Ouders kunnen terugkijken wat gedaan is en wat wel/niet goed gaat.

Coco
19-09-2009 om 17:17
Rosanne
Mijn kinderen hadden allebei hetzelfde probleem. Zijn hartstikke goed in rekenen, maar vertikten het juist daarom om die tafels simpelweg uit het hoofd te leren. Ze waren allebei de laatste uit de klas die hun tafeldiploma kregen, omdat ze steeds te langzaam waren.
Ik herkende dat meteen, omdat ik dat zelf ook had als kind. Je kunt het beste te pas en te onpas, op de meest onverwachte momenten een som roepen, waarop ze onmiddellijk (dus niet na een paar seconden) het antwoord moet kunnen terugroepen. Vraag vooral sommen die niet snel met optellen op te lossen zijn (dus niet 6x7, want dat ligt te dicht bij 5x7, maar 8x7). Die computerspelletjes zijn wel leuk, maar hebben vaak geen tijdslimiet, die zal ze dus makkelijk foutloos kunnen maken door gewoon te rekenen. En probeer haar ervan te overtuigen dat het superhandig is om de tafels uit het hoofd te kennen, dus bij iedere som direct het bijbehorende getal te kunnen denken zonder eerst te rekenen. Het gaat er namelijk niet om dat ze het niet kán (ze is hoogbegaafd), maar dat ze het nút er niet van inziet (je kunt het toch ook uitrekenen?). Leg haar maar uit dat de tafels van 1 t/m 10 de basis zijn en dat je daarmee hele grote getallen met elkaar kunt vermenigvuldigen en dat de tijdwinst dan heel groot is als je ze uit het hoofd kent.
Bij mijn kinderen werkte dat goed.

Bennikki
19-09-2009 om 22:48
Pelle
"Waarom hele tafels opzeggen? Als je dat doet blijf je het optellen stimuleren"
Nou nee, het gaat erom dat je de tafels zó snel opzegt dat je echt niet kunt gaan tellen. Je hersenen leren door het hardop uitspreken automatisch de uitkomst te genereren. Een beetje zoals het vroegah klassikaal ging, maar dan wat uitdagender (door de tijdslimiet). Als de tafels 'geprogrammeerd' in je brein zitten, kun je dat testen door de opgaven door elkaar aan te bieden. Eigen ervaring leerde dat juist het door elkaar maken van de tafels rekenen in de hand werkte: dan wist ze b.v. 5 keer 7 wel en was dat haar 'ankerpunt' voor 6 keer 7: 35 plus 7.
Bennikki

Bennikki
20-09-2009 om 22:41
Ja maar..
Pelle "Als je opeens 6x7 hoort nadat je 5x3 hebt gehad heb je toch meer tijd nodig om te tellen als dat je 6x7 krijgt nadat je vlak daarvoor 5x7 had."
Ja, maar dat deed dochter als ze sommen door elkaar kreeg, dus na 5x4 kreeg ze 6x7 en dan dacht ze: 'ok, ik weet 5x7 uit mijn hoofd en tel er dan 6 bij op'. Dit verbeterde maar niet, ook niet na allemaal leuke computerrekenprogramma's..
En nu, na 2 weken (10 werkdagen) oefenen a 10 min per keer heeft ze alle tafels vast in haar hoofd en hoeft ze helemaal niet meer te rekenen én kan ze alle tafels door elkaar oplossen zonder probleem.
Ben het eens met je opmerking dat het wel heel vroeg is om het als probleem te zien! Hier hebben veel kinderen uit groep 6 nog problemen met de tafels!
Groet Bennikki

albana
21-09-2009 om 08:40
Overal waar je zit
Hier hangen de tafels nog steeds aan de kast bij de eet-tafel en op de deur bij de w.c. Ze zijn even weg geweest, maar weer terug. En dat helpt. Kan je elk verloren momentje weer even alle tafels doorlezen.Gewoon groot opschrijven 1 tafel op 1 A4-tje.
groeten albana

ishtar
21-09-2009 om 09:02
Coco (en rosanne)
Het probleem met hoogbegaafdheid is niet dat je 'beter' kunt leren, maar dat je 'anders' leert. Dus Rosannes dochter kan het op de 'gewone manier' ws echt niet!
De tip van 'iets anders doen' terwijl je met de tafels bezig bent komt van een hoogbegaafden-coach. Die ziet dat probleem (met automatiseren) vaker bij hb kinderen. Je moet (nee, je moet niks, maar het werkt vaak wel )het hoofd zo afleiden dat er geen andere gedachten meer doorheen kunnen, bijvoorbeeld door in een bal te knijpen, met een bal te stuiteren oid. Overigens kun je dit best combineren met flashkaarten, overal sommetjes opgeven, overal tafels ophangen.

M Lavell
21-09-2009 om 09:13
Weten of denken
Zonder nadenken de tafels kennen is vreselijk handig. Maar zolang je ongemerkt kunt tellen en op het goede antwoord komt, is er niks aan de hand.
Mijn zoon (21) kent de tafels nog steeds niet uit zijn hoofd. Geen enkel punt. Hij trekt wortel uit zijn hoofd alsof hij de getallen uit zijn hoofd kent. Hij denkt en weet hoe dat moet en heeft aller rekenlessen tot en met het vo tot op het hoogste niveau met succes afgerond.
Benniki:"Ja, maar dat deed dochter als ze sommen door elkaar kreeg, dus na 5x4 kreeg ze 6x7 en dan dacht ze: \'ok, ik weet 5x7 uit mijn hoofd en tel er dan 6 bij op\'."
Dit kind kan dus niet uit het hoofd rekenen. Dan is het wel zinnig om de tafels uit je hoofd te leren. Meestal is uit je hoofd leren het beste uitgangspunt. Maar een kind lastig vallen met dat kunstje terwijl het dat kunstje helemaal niet nodig heeft, is onzin.
Dat geeft maar onvrede, gedoe, onzekerheid en wantrouwen. Laat zitten.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
21-09-2009 om 10:28
Taal of rekenen
Pelle:"Waarom zou het helpen om een kind eerst eindeloos de tafels op een rijtje te leren waardoor het in mijn ogen nog veel sneller kan optellen dan dat je de tafels meteen door elkaar aanleert."
Dat is bijna een wetenschappelijke vraag die ook een beetje buiten het punt is. Ik heb wel een mening. Als je het van uit je hoofd leren moet hebben, dan verandert de inhoud van 4x7=28 van betekenis. Het is geen rekenen, maar taal geworden. Geen som, maar een zin die naadloos bijelkaar hoort. Associatie.
Je hebt gelijk dat je met dat uitgangspunt net zo goed meteen de zinnen door elkaar kunt leren. Net als je dat met woordjes leren kunt en doet.
Maar de werkelijkheid is natuurlijk dat we eigenlijk helemaal niet weten hoe dat leren gaat (wat gebeurt er in dat hoofd?) en bij wie het taal is en blijft, en bij wie er ook rekenen aan te pas komt.
Voor dat laatste, dat rekenen, is het juist wel weer handig om binnen de tafel te blijven. Eerst op volgorde, dan die tafel door elkaar, vervolgens alle tafels door elkaar.
Je leert rekenen met 7. Eerst op volgorde, dan door elkaar en dan gehusseld met rekenen met de andere cijfers.
Pelle:"Volgens mij zit de crux in het feit dat Bennikki Bennikkidochter teveel tijd gaf bij de tafels door elkaar."
Ik heb het verkeerd gelezen zie ik. Ik dacht dat ze de tafels van 4, 5, 6 en 7 doorelkaar haalde. Maar wat ze doet is prima. "6x7 en dan dacht ze: \'ok, ik weet 5x7 uit mijn hoofd en tel er dan 6 bij op\'."
Daar is helemaal niks mee mis. Uiteindelijk is dat zelfs de bedoeling van tafels uit je hoofd leren. Je leert ze tot 10, maar moet uiteindelijk ook 13 x 7 uit kunnen rekenen. Je weet 10 x 7 + 3 x 7 = juiste antwoord.
Dat kind doet helemaal niks verkeerd. Er is niets dat afgeleerd moet worden, zolang het maar snel genoeg gaat.
Groet,
Miriam Lavell

Sasvangent
21-09-2009 om 10:30
Onze juf zei
eerst de uitkomst van de tafel kunnen opzeggen in stijgende volgorde, daarna in dalende volgorde.
Dan de hele oefening tafel opzeggen (bv. 2x4=8) in stijgende en dan dalende volgorde. Dan tafels door elkaar vragen en meteen de deeltafels ertussen.
Als dit met tafel x gekend is, op naar de volgende tafel. En daarna natuurlijk door elkaar.
Hier ook een zoon die snel uitrekent, maar om dat tegen te gaan krijgen ze hier 2-min.-toetsen waar ze dan 20 maal-en deeltafels krijgen. Ze moeten 18/20 halen (2 fout dus) per toets (worden aantal tafels door elkaar gevraagd). Zolang je dat niet haalt blijft de juf je dagelijks bestoken met toetsen.
Ze gaan nu met de toesten beginnen maar 20 oefeningen (maal en deeltafels) op 2 min. is toch van die aard dat zoon maar beter van buiten zal moeten leren.
Ah, bovendien laat ik zoon bij de trap op-en af lopen tijdens het 'drillen'. Lijkt toch te helpen.

M Lavell
21-09-2009 om 10:36
Tempo
"Hier ook een zoon die snel uitrekent, maar om dat tegen te gaan krijgen ze hier 2-min.-toetsen waar ze dan 20 maal-en deeltafels krijgen."
Dat is voor een deel flauwekul. Mijn zoon rekende (rekent) ook alles uit, maar binnen de tijd. Die tijd is van belang. De tafels leer je uit je hoofd omdat je sommen binnen bepaalde tijd af moet hebben. Als dat je rekenend lukt, dan is daar niets mee mis.
Lukt het je niet rekenend, dan moet je inderdaad uit je hoofd leren.
De vraag van tinus staat dus nog steeds."Is het in de praktijk een probleem? Of geeft ze wel het goede antwoord?" al mag je 'binnen de tijd' aan toevoegen.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
21-09-2009 om 11:46
Pamflet
Pelle:"Ik vind het zo\'n onzin dat dat niet zou mogen. Je mag niet optellen als je er te lang over doet. Klaar!"
Helemaal mee eens. Ook kinderen hebben een vrije geest!
Groet,
Miriam Lavell

Jvo
21-09-2009 om 13:26
Bekentenis...
..ik tel ook op.
Er zijn natuurlijk wel sommen die ik geautomatiseerd heb (hele tafel van 2/5/10, dingen die je vaak gebruikt zoals 3x4 of 3x7, 4x7). Maar sommige tafelsommen reken ik gewoon uit: 8x7, bijvoorbeeld.. gebruik ik nooit. Bijna de hele tafel van 9 reken ik terug van 10x. Alles x6 doe ik 5x + 1x.
Ik merk dat mijn oudste het ook zo doet. En hoe beter hij kan rekenen (oftewel: hoe meer tussenstapjes hij uit z'n hoofd geleerd heeft) hoe sneller het gaat. Niet zo snel als bij z'n jongere broer, die aanzienlijk minder 'moeite' met automatiseren heeft... Maar het komt.
Als hij het uitrekent heeft hij het bovendien altijd goed, als hij afgaat op z'n gevoel zit hij vaak mis (en ook wel eens HEEL erg mis: 3x7 is dan rustig 81... sja, het was iets met 'n 1 )
Ik maak me er helemaal niet druk om. 't Komt vanzelf wel, en komt het niet dan is hij slim genoeg om een work around te bedenken.

Rosanne
21-09-2009 om 16:39
Tja...
Dochter zit begin groep 4, (nu) op een Leonardoschool. Ze liep op haar vorige school inderdaad al bijna een jaar voor met rekenen. Helaas is daar bij het automatiseren ook het een en anders misgegaan
Nu met de tafels zien we (thuis en op school) dat ze blijft proberen om alles op te tellen. Maar aangezien dat ook niet heel goed geautomatiseerd is gaat dat niet supersnel... Toch lukt het haar wel om haar sommen zo uit te rekenen.
Het zou alleen een stuk makkelijker gaan als ze die tafels kent en dat zou ook goed zijn voor haar zelfvertrouwen vwb. rekenen.
Ik heb tot nog toe op allerlei momenten met haar geoefend: behalve heel gericht ook tijdens het uitlaten van de hond, bij het overgooien met een bal, tot nog toe met weinig resultaat.
we gaan de andere tips maar eens proberen, bedankt!
Rosanne

Rafelkap
22-09-2009 om 13:16
Paul biegel
Misschien al genoemd: een leuk boek over het leren van tafels van Paul Biegel: Ik wou dat ik anders was.

Mees
22-09-2009 om 20:55
Tafelcd zingend leren
Wij hebben via bol.com een boek+ cd gekocht. De tafels van vermenigvuldiging al zingend leren.
Dochter vindt het helemaal geweldig. De tafels worden gezongen. Kan je dus opzetten, en zo kan het (net als een songtekst) automatisch eigen gemaakt worden als je het regelmatig hoort. (dus in de auto, tijdens het eten, enz. enz.) Ze gebruiken hem op school ook.
gr Mees