Lilian
07-03-2012 om 00:19
Hoe het tij te keren? [hoe nu verder omdat de staking geef effect had]
Omdat nu wel duidelijk is dat de staking van vandaag geen effect heeft gehad, een vraag van mij mede nav het draadje over de staking en de bezuingingen op passend onderwijs.
Het is mij inmiddels heel duidelijk dat de ouders in het betreffend wetsvorostel er maar bekaaid afkomen voro wat betreft de inspraak over hun kind. I Dat hebben een aantal ouderorgsnisaties ook aangekaart maar dit is volledig ondergesneeuwd in het geweld van de acties tegen de bezuinigingen op passend onderwijs.
Daarnaas ben ik ook of het effect van deze bezuinigignen nog niet gerust. Er lijken toch gewoon bezuigignen aan te komen op de begeleiding van kinderen die extra zorg nodig hebben. En dan niet alleen degenen die nu in het speciaal onderwijs zitten en daar dan al dan niet blijven. Maar ook voor kinderen zoals mijn oudste zoontje met lichte ADD die met medicatie goed functioneert op zijn basisschool maar wel omdat ze hem net iets extra aandacht kunnen geven (IB-er, klassenassistent, stagair, alles wordt er bij gesleept - een superteam is het).
Wie dan ook de keus maakt om het geld niet in te zetten, onze kinderen zijn de dupe.
Als GMR-lid van een schoolbestuur met ook veel speciaalodnerwijs wil ik de komende tijd (maanden, jaren) daarom doen wat ik kan. Dus als iemand voor mij tips heeft, ik krijg ze graag mee!

tsjor
11-03-2012 om 14:19
Willekeur
Ik had het stukje over dyslexie ook gelezen en kunnen citeren, alleen gaat de minister er dan nog steeds van uit dat leerlingen (met aanpassingen) het referentieniveau wel zouden kunnen halen. Als dat zo is is er geen probleem, het probleem is juist de leerlingen die het niet halen. Dan is de dyslexie echt een beperkende handicap. Daarvoor heeft de minister nog geen maatregelen genomen, maar dat is wel het probleem waar het hier om gaat, niet om de leerlingen die het met enkele aanpassingen wel halen.
Wat betreft de willekeur van de scholen, een opmerking vooraf, ik deel dat er een acceptatieplicht zou moeten zijn, dat heb ik al ooit eerder gezegd. Op dit moment is er nogg een sprake van grootscheepse weigering van scholen. Het is natuurlijk niet echt te voorspellen hoe het in de toekomst zal aan, maar met een dalend aantal kinderen kun je ervan uit gaan dat scholen eerder geneigd zullen zijn kinderen wel aan te nemen. Hoe meer leerlingen, des te meer geld.
Wat is dan de beperking om die enkele school die weigert te omzeilen en te zoeken naar een andere school?
'Het resultaat voor deze jongens zou dan zijn dat ze op alle vakken naar hun capaciteit kunnen werken (vwo niveau), dat ze deelcertificaten halen voor de vakken die wel lukken, maar (misschien) niet voor de taaltoets. Ik begrijp niet waarom je tegen bent.' Ja, dat is een oplossing die in de praktijk ook toegepast zal worden. En daarvoor kun je toch naar school gaan. En je best doen om die vakken waar je goed in bent goed af te sluiten en de probleemvakken zo goed mogelijk. Alleen: ze krijgen geen diploma. Maar dat diploma krijgen ze ook niet als ze VMBO-BB doen, dus dat is een soort onvermijdelijkheid. De vraag is hoe dat obstakel verder door gaat werken. Ik kan me voorstellen dat een universiteit uitstekende beta-leerlingen straks toch aanneemt, ook al is de taaltoets niet goed genoeg. Of heb ik iets over het hoofd gelezen en is er een wet die dat verbiedt? Het lijkt mij op dit moment in elk geval de moeite waard om daarop te gokken, liever dat dan nu al het bijltje erbij neergooien.
Mijn grootste angst is dat de toetsen straks in feite percentielscores krijgen, dat wil zeggen dat de toetsenmakers op basis van alle uitslagen gaan bepalen bij welk percentage goed iemand een bepaald niveau gehaald heeft. De toetsenmakers gaan dan in feite bepalen hoeveel procent van de leerlingen geen diploma zal krijgen. Zo gaat dat nu bij de cito en bij inburgering zie ik ook zoiets ontstaan. Stel dat alle scholen dan hartstikke goed gaan werken en alle leerlingen eind groep 8 op 1F krijgen, dan zullen de scores aangepast worden, zodat er toch een vooraf vastgesteld deel buiten de boot gaat vallen. Ik zie nog geen waarborgen om dat te voorkomen.
Tsjor

M Lavell
11-03-2012 om 19:52
Volomen onterecht
tsjor:"Als dat zo is is er geen probleem, het probleem is juist de leerlingen die het niet halen. "
Het probleem is vooral dat de aanpassingen niet verplicht zijn. Zonder aanpassingen halen de lln het niveau zeker niet, met halen ze het misschien.
"Dan is de dyslexie echt een beperkende handicap."
Dyslexie _is_ een beperkende handicap. Daar is nergens twijfel over.
"Daarvoor heeft de minister nog geen maatregelen genomen,"
Dat heeft ze wel, voorzover zij daartoe bevoegd is: er zijn hulpmiddelen toegestaan voor het examen. Voor overige gokt ze erop dat scholen die hulpmiddelen ook tijdens de lessen en schooltoetsen zullen toepassen. Ze heeft die hulpmiddelen niet verplicht gesteld.
tsjor:"maar met een dalend aantal kinderen kun je ervan uit gaan dat scholen eerder geneigd zullen zijn kinderen wel aan te nemen. Hoe meer leerlingen, des te meer geld."
Maar niet als dat kinderen zijn die extra hulp nodig hebben. Die kosten meer dan ze inbrengen. Dan is het goedkoper om ze buiten te laten staan. Dat is niet alleen goedkoper, maar levert ook een mooiere eindlijst op (meer geslaagden, minder lln met een lage score op de ref-niveau's).
"Wat is dan de beperking om die enkele school die weigert te omzeilen en te zoeken naar een andere school?"
Jemig. Waarom geloof je het verhaal niet? Een school kan leerlingen niet zomaar kwijt. Die moet zoeken naar een vervangende school. De enige school die bereid is gevonden om die jongens op te nemen, is een school die niet het juiste niveau biedt. Het is de _school_ niet gelukt om een alternatief te vinden. Kennelijk willen alle scholen uit die regio niet.
tsjor:"Ja, dat is een oplossing die in de praktijk ook toegepast zal worden."
Alleen als de school het wil. De school van deze jongens wilde niet. Je hebt als leerling/ouders geen invloed op de wil van scholen.
"Alleen: ze krijgen geen diploma. Maar dat diploma krijgen ze ook niet als ze VMBO-BB doen, dus dat is een soort onvermijdelijkheid. De vraag is hoe dat obstakel verder door gaat werken."
Als het verleden iets zegt over de toekomst, dan is het antwoord helder: deze leerlingen zullen overwegend naar een (veel) lager niveau worden verwezen. Dat was de onderwijspraktijk met lln met dyscalculie toen wiskunde op het havo nog verplicht was (lln kwamen niet verder dan vmbo), dat verdween toen wiskunde niet meer verplicht was, zal weer verschijnen nu rekenen én wiskunde verplicht is.
En het mag. Wat de minister ook geregeld heeft, ze heeft niet geregeld dat leerlingen recht hebben op onderwijs dat overwegend bij hun capaciteiten past. Eén tekortkoming kan alles in het water gooien.
"Ik kan me voorstellen dat een universiteit uitstekende beta-leerlingen straks toch aanneemt, ook al is de taaltoets niet goed genoeg. Of heb ik iets over het hoofd gelezen en is er een wet die dat verbiedt?"
Weet ik niet. Het zou me niet verbazen als dat er is of komt. Er is een overheidbelang om minder leerlingen te laten studeren. Dat scheelt geld.
"Het lijkt mij op dit moment in elk geval de moeite waard om daarop te gokken, liever dat dan nu al het bijltje erbij neergooien. "
Waarbij je veronderstelt dat deze jongens een alternatief hebben: namelijk naar school kunnen. Alsof ze uit pure ballorigheid een potje gaan zeilen. Hoe kom je erop?
Tsjor:"Mijn grootste angst is dat de toetsen straks in feite percentielscores krijgen,"
Die angst is volkomen onterecht want dat is met het invoeren van de referentieniveaus juist afgeschaft. Het niveau is absoluut. Dat moet gehaald worden. Het doel is om zoveel mogelijk lln dat niveau te laten halen. Bijstellen kan niet, althans zeker niet door toetsmakers. Het kan alleen bij wet.
Wat ik niet begrijp is wat jouw private angst met deze jongens te maken heeft.
Groet,
Miriam Lavell

tsjor
11-03-2012 om 20:32
Een bijzondere regio
Name en shame, als je kunt zeggen welke regio het is moeten ouders met kinderen die dyslexie hebben daar in elk geval niet gaan wonen. Bijzonder dat er zo'n regio is, want zo bijzonder is dyslexie niet. Maar ik geef toe, soms is de weg wel langer, van vmbo-kb naar mbo-3, mbo-4, en nu hbo, om maar een route te schilderen die een van mijn neefjes volgt. Zonder dyslexie had hij waarschijnlijk havo-hbo kunnen doen. Scheelt toch drie jaar.
Mooi dat de toets absoluut is. Mijn angst was een NB bij de discussie, niet bij de jongens.
Tsjor

M Lavell
12-03-2012 om 08:35
Het is niet een regio
Tsjor, het gaat niet om één regio of om alle kinderen met dyslexie binnen een regio. Het gaat om alle regio's en willekeurige gevallen. Er is geen sprake van gelijke behandeling van gelijke gevallen.
Bewijs daarvoor vind je in het draadje van Kaatje. Ik citeer de opmerking van Pro-juf:"Maar ik zie ze elke dag, leerlingen die 'in beginsel' niet moeilijk lerend waren, maar door omstandigheden niet tot leren kwamen. Dyslexie dat nooit onderzocht of onderkent is, ernstige thuis-problemen, pesten, faalangst... En dan op de juiste plaats aan een inhaalslag beginnen, maar dan is het vanaf nu te laat."
Voor deze jongens gaat op dat ze ouders hebben die zich niet af laten schepen naar onderwijs voor zwakbegaafden. Ze hebben ouders die van een school verwachten dat er wel gebruik gemaakt wordt van de capaciteiten die deze jongens wel hebben.
Dat komt niet zo heel vaak voor.
Het zijn wel de gevallen die het falen in het systeem bloot leggen.
Groet,
Miriam Lavell