Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
tonny

tonny

02-10-2008 om 22:27

Hoe laat naar school

Hoe laat gaan jullie kinderen naar school? Op de school waar ik momenteel als invaller werk, lopen er al om tien voor acht kinderen op het plein terwijl de school pas om half negen begint. De tafeltennistafel is een trekpleister, dat snap ik, maar meer dan een half uur te vroeg op school??

Ook tussen de middag komen sommige kinderen ontzettend vroeg. Als het mooi weer is, oke, maar met deze herfstbuien is het best triest. Ze willen dan ook eígenlijk naar binnen, achter de PC, maar dan wordt de school een soort onbetaalde en onbemande (want het personeel heeft pauze of vergadert of bereidt werk voor) kinderopvangplek.

Een kwartier voor aanvang van de school is er pleinwacht, dat is de gebruikelijke aankomstfase.

In de maandbrief heeft de directeur er bij de ouders op aangedrongen kinderen niet te vroeg naar school te sturen, maar dat helpt niet.
Hoe is dat bij jullie?

tonny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

02-10-2008 om 22:38

10 minuten

Meestal zijn wij 's morgens een minuut of 10 voor schooltijd op het schoolplein. De deuren gaan dan open en vaak rijd ik direct door naar mijn werk dus ik vind het dan wel prettig als ik wat vroeger ben. Maar laatst moest oudste (10 jaar) voor het eerst 's morgens alleen thuis blijven vanaf 7 uur tot schooltijd en toen is hij ook al om 5 over 8 weggefietst (school begint half 9 en 't is een paar minuten fietsen). Hij zei dat er dan ook al andere vriendjes zijn en dan kunnen ze nog even spelen. Ook hier stond net toevallig deze maand in de nieuwsbrief de oproep of ouders hun kinderen niet te vroeg naar school willen sturen dus er zullen dan denk ik veel meer kinderen die te vroeg zijn. 's Middags gaan de deuren 5 minuten voor het begin weer open. Als het slecht weer is mogen alleen de kinderen die overblijven binnen blijven, onder toezicht van de overblijfkrachten.

Tirza G.

Tirza G.

02-10-2008 om 22:59

Hier ook

10 minuten voor de bel is er pleinwacht, de rest is op eigen risico. Vanaf 8 uur zijn er kinderen op het plein, vráág me niet waarom. Ook tussen de middag (ik ben ovb-kracht) komen sommige kinderen al een half uur voor de school begint terug. Vooral met regen is dat sneu, alhoewel ze in de bovenbouw allemaal zelfstandig terugkomen en hopen dat ze op de computers mogen. Niet dus

Tirza

Jvo

Jvo

02-10-2008 om 23:07

Hier..

..wordt ook al vroeg getafeltennist. Prima toch? Ze mogen toch pas om 8.15 naar binnen, net als de kinderen die niet zo vroeg op het plein komen om te spelen. Verder zijn ze niemand tot last.

Tussen de middag is de school gewoon toegankelijk en wordt er toezicht gehouden door de overblijforganisatie. Bijna alle kinderen blijven over, de paar kinderen die niet overblijven komen vlak voor tijd weer op school (want de pauze is maar 'n uur).

Jvo

Pippin

Pippin

02-10-2008 om 23:16

Ja, hier zo'n vroege vogel

Mijn zoon wil altijd vroeg op het schoolplein zijn. Hij heeft een verschrikkelijke hekel aan school, dus ik snapte nooit wat hem bezielde. (Maar ik ben allang blij DAT hij gaat overigens)
Nu mijn ene dochter ook naar het bovenbouwplein is verhuisd, snap ik hem.
Ten eerste wil hij zijn fiets in het fietsenhok zetten als het nog rustig is. Als je een kwartier voor schooltijd 'pas' aanwezig bent, is het er druk en zijn de makkelijk bereikbare plaatsen al vergeven.
Ten tweede wil hij even rustig met een bepaald vriendje kunnen tafeltennissen. Dat lukt niet als er meer kinderen zijn.
En ten derde vindt hij het heel vervelend en bedreigend om een vol schoolplein op te lopen. Als je er al bent, zie je het langzamerhand vollopen en dan kijkt er niemand naar je. Er staan hier vaak grote kinderen bij het toegangshek te hangen, dat vindt hij niet fijn.
Het ligt dus absoluut niet aan de ouders, ik zou zeggen blijf nog een kwartiertje langer in je bed liggen.
Hij doet er echter niemand kwaad mee dus, wat is het probleem?
Pippin

Pippin

Pippin

02-10-2008 om 23:35

Oh ja

En zielig is het dus niet, ook niet als het regent. Het is ZIJN keuze. Ik vind het veel zieliger dat hij elke dag met tegenzin naar school gaat. Als ik overigens kijk wie er verder zo vroeg op school zijn, lopen daat heel wat kinderen tussen die school niet leuk vinden. Misschien passen ze onbewust de pleister-er-in-een-keer-aftrekken methode toe. Als het dan toch moet, laten we het dan maar niet uitstellen.
Pippin

Roos

Roos

03-10-2008 om 01:20

Tussen de middag

Tussen de middag ging mijn zoon wel vaak vroeg naar school. Hele voetbalcompetities hadden ze dan. De school in mochten ze niet, en er was ook geen toezicht. Maar voor mij stond het gelijk aan 'gewoon' buiten spelen. Heb er nooit bij stil gestaan dat de school daar last van zou kunnen hebben.
's Ochtends wel normale tijd naar school.
Roos

Fraz

Fraz

03-10-2008 om 09:50

Bij ons

mag je vanaf 8 uur je kind brengen (school begint 8.30) maar liever alleen midden en bovenbouwkinderen en wanneer het noodzakelijk is (werk bijv.)kinderen en ouders mogen naar binnen. Vanaf 8.15 zijn de juffen en meesters aanwezig. Tussen de middag mag je vanaf 12.50 je kind brengen (school begint 13.00)maar de deuren gaan pas om 13.00 uur open behalve als het stort.

Sancy

Sancy

03-10-2008 om 10:06

Hier

is er pleinwacht vanaf 8.15, en ik zet de kinderen dan ook rond die tijd af op school. ik rijd dan door mijn werk, dus misschien is het inderdaad verbonden met werkende ouders, Mieke Daar staat tegenover dat ik rustig 10 minuten later op mijn werk kan verschijnen, ik haal dat aan het eind van de dag wel weer in. de kinderen vinden het echter fijn om vroeg te zijn. Sancydochter gaat vaak op de fiets tegenwoordig, en wil dan al om 8 uur weg (3 minuten fietsen). Dat mag ze niet van mij. dus ik ben een flauwe moeder volgens haar

maan.

maan.

03-10-2008 om 10:49

Middagpauze

Hier in de middagpauze is het plein voor de niet-overblijvende kinderen verboden gebied. Ze mogen pas tien minuten voor schooltijd het plein op. En toch iedere keer weer ruim een half uur van te voren lopen er al diverse kinderen, buiten de hekken van het plein dan. School heeft het al diverse keren aangegeven dat dat niet handig is (vanwege ook de weg die erlangs loopt) maar niet iedereen trekt zich daar evenveel van aan.

Pippin

Pippin

03-10-2008 om 10:57

Wat is erop tegen?

Nou Mieke, ik werk niet )).
Mijn zoon wordt niet bij school afgezet, hij gaat er helemaal zelf heen en regelt het ook helemaal zelf.
Zo gaat hij ook zelf weleens met vriendjes op straat spelen. Ik zie nog steeds het bezwaar niet.
Pippin

Polly Shearman

Polly Shearman

03-10-2008 om 11:33

Hier gelijk naar binnen

hier spelen de kinderen niet buiten, voor schooltijd.
de lessen beginnen om 8.45 uur
maar om 8.30 zijn de deuren open, dan is het inloop.
Tm groep 3 kan je je kind de klas in brengen, nog even iets bekijken of nog met de juf babbelen. om 8.45 begint de les en word iedereen buiten geveegd.
Ook bij de hogere groepen word er tussen half 9 en 8.45 gekletst, gekeuveld en pokomon kaarten geruild IN de klas.
om half 9 staan er soms wat kinderen te wachten voor de deur ( hooguit 4) en dan gaat de deur open.
Nooit geen vroeg gehang op het schoolplein.

ps om 13.00 is het hetzelfde

Tinus_p

Tinus_p

03-10-2008 om 12:12

Mieke

Mieke:
"Ik zal hier vast mee op tenen trappen, maar zou het niet zo kunnen zijn dat de ouders op een bepaalde tijd op het werk moeten zijn en dat de kinderen daarom om voor achten al de deur uit gaan/moeten ?"
Ongetwijfeld; sommige mensen moeten nu eenmaal op een vaste tijd beginnen en kunnen dus niet later weg. Hoe wil je dit probleem oplossen?

Puck2

Puck2

03-10-2008 om 12:49

Tinus

voor schoolse opvang? Oppas? Partner? Met een beetje creativiteit denk ik dat er vaak wel een oplossing gevonden kan worden, maar dat kost meer moeite dan je kinderen al zo ruim van te voren op het schoolplein achter te laten.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

03-10-2008 om 12:51

Hier

gaat het hek een kwartier voor aanvang open. Kleuters mogen 10 minuten voor aanvang naar binnen. Tussen de middag gaat het hetzelfde. Eerder mag je niet op het plein zijn.

Dendy

Tinus_p

Tinus_p

03-10-2008 om 13:12

Puck

Puck:
"voor schoolse opvang? Oppas? Partner?"
1. Is die er?
2. Wie betaalt dat?

Tinus_p

Tinus_p

03-10-2008 om 13:15

Aanvulling jetteke

Jetteke:
"Als je het allemaal zo zielig vindt voor die kinderen, vang je toch lekker voor school een kind op van een werkende ouder die dat niet rond krijgt?"
En moet je iig ophouden met zeuren over luie bijstandsmoeders.
Het zijn alleenstaande moeders die het hardst tegen dit soort problemen oplopen.

Katrien

Katrien

03-10-2008 om 13:16

Gelukkig

doen ze hier op school niet zo moeilijk. Schoolpoort gaat open om 8u (school begint om 8u45) en vanaf 8u zijn er dan ook leerkrachten aanwezig om op te letten. 's Middags blijft de schoolpoort open, dus die paar kinderen die thuis gaan eten, kunnen eender wanneer tijdens de middagpauze terug naar school.

Kinderen kunnen natuurlijk ook naar de voorschoolse (en naschoolse natuurlijk) opvang. De fiets is dan ook geen probleem, want de kinderen kunnen met de fiets van en naar de opvang, en dit steeds onder begeleiding.

Katrien

Mamasan

Mamasan

03-10-2008 om 13:50

Tja

Ik heb mijn kind ook wel eens om 8 uur op het schoolplein 'gedumpt' als ik een vergadering had die stipt om 9 uur begon. Tegenwoordig gaat ze zelf naar school. Om 8 uur de deur uit, het is tien minuten lopen, maar soms moet ze lang wachten bij het stoplicht. De school begint om 8.30 uur en volgens mij gaat de deur om 8.20 uur open. Dochter wil zelf graag vroeg op school zijn, want zelf ga ik meestal iets later de deur uit dan 8 uur. Vanaf januari ga ik denk ik gebruik maken van de vso. Dan gaat jongste ook naar school en die wil ik niet alleen naar school laten gaan. De vso ligt ook op de route naar mijn werk, dus ik verwacht dat ik dan wel weer eens om 9 uur op mijn werk kan zijn. De komende 4 maanden moet ik, voor ik naar mijn werk kan, eerst een half uur rijden naar het kdv in mijn oude woonplaats.

Tinus_p

Tinus_p

03-10-2008 om 14:12

Emma

Emma:
"Los dat gewoon anders op."
Dat is ook zo makkelijk hè, om dat 'even te regelen'.

Puck2

Puck2

03-10-2008 om 14:28

Tinus

Ik zei dat met een beetje creativiteit VAAK een mogelijkheid is. Dus niet altijd is het mogelijk, maar ik heb soms het idee dat er mensen zijn die het wel lekker makkelijk vinden om hun kind gewoon vroeg op het schoolplein achter te laten. En wie betaalt het: jezelf zo mogelijk en voor VSO betaalt je werkgever en belasting ook mee. Maar ja, het kost geld en dan is op het schoolplein achterlaten idd goedkoper en makkelijker.

Mamasan

Mamasan

03-10-2008 om 14:38

Nou

Ik weet het niet hoor, of dat kostenaspect meespeelt. Misschien wel. Ik heb me nog niet ingeschreven voor de vso omdat ik daar niet dagelijks behoefte aan heb. Dan vind ik 100 euro per maand (waarvan ik 30? euro zelf betaal) wel een boel geld voor dat ene uurtje dat ik er gebruik van maak. Ik denk dat er geen ouders zijn die vanwege geld structureel hun kind vijf dagen per week een half uur laten kleumen op het schoolplein. Overigens was er bij onze oude school niet eens vso. Dat komt ook nog vaker voor dan je denkt. Om dan voor ieder wissewasje weer een andere ouder te vragen vond ik heel vervelend.

Asa Torell

Asa Torell

03-10-2008 om 18:24

Vso lang niet overal

in elk geval niet in onze wijk wegens gebrek aan belangstelling. Wel geprobeerd, maar ze zijn er weer mee gestopt. Toch net lullig voor die ouders die het wel nodig hadden. (ikzelf gelukkig niet ivm flexibele werktijden).

Pippin

Pippin

03-10-2008 om 19:13

Tonny

Ik word nu toch wel heel benieuwd, gaat het om kinderen zoals de mijne, bovenbouw, die zelf graag vroeg op school willen zijn, of gaat het om zielige, gedropte kleuters van wanhopige alleenstaande, werkende moeders?
En wat vind jij ervan?
Pippin

tonny

tonny

03-10-2008 om 23:25

Die vroege kinderen

op onze school, dat zijn in veel gevallen kinderen van wie één van de ouders thuis is of in eigen dorp werkt (ik heb járen in dat dorp gewoond en ken de meeste mensen.) Het zijn nauwelijks kinderen van ouders die gaan werken en daarom de kinderen alvast naar school sturen. Wel zijn er kinderen bij bij wie thuis het niet zo gezellig is, helaas, door allerlei narigheid...

Als leerkrachten kinderen drie kwartier voor aanvang van de school opvangen - daar heb ik gemengde gevoelens bij. In het belang van de kinderen zou ik kunnen besluiten tot 'ja' omdat de ouders het kennelijk niet anders kunnen regelen met partner/grootouders/buren/medeouders/ voorschoolse opvang/ gastouder of wat dan ook. Ik ben weliswaar op dat tijdstip op school aanwezig, maar wil toch echt nog geen kinderen en gezellige onderhoudende gesprekjes aan mijn hoofd. Ik wil werk voorbereiden, verwerkingsbladen maken, handvaardigheidsmaterialen opsnorren, schriften nakijken, dat soort dingen. En daar wil ik op dat tijdstip geen kinderen bij - die komen als de bel gaat en mijn werk in de groep begint.

Heel nobel van scholen waar ze wel al drie kwartier eerder dan de aanvangstijd kinderen binnen verwelkomen, maar mij spreekt het niet aan; ik wil de dag graag rustig beginnen. Moet ik dan voortaan maar om kwart over zeven op school zijn om rustig te beginnen?

Ik vind het lastig. In het belang van sommige kinderen zou ik ze binnen moeten laten misschien - maar het strijdt met mijn behoefte aan rustig met mijn werkzaamheden beginnen.

tonny

tonny

tonny

04-10-2008 om 11:20

Die tennistafel is prima

voor mijn part staan ze daar om tien voor acht.

Maar van de week was het werkelijk beestenweer en toen stonden ze daar ook, ik kreeg een paar kinderen later kletsnat in de klas. Ik snap dan niet dat ouders niet even meedenken over het weer en de tafeltennisambities van hun kinderen.

De ruggengraat van mijn school is wel oke, het beleid is duidelijk, de ouders weten het, het wordt herhaaldelijk gemeld in de schoolgids en de informatiebrief (die lang niet iedereen blijkt te lezen...) Maar de kinderen blijven aankloppen of gewoon binnenlopen als het gaat regenen (en worden dan dus teruggestuurd; dan maar even schuilen onder het fietsenhok). De school heeft vier deuren, er is er altijd wel eentje te vinden die open is als er eenmaal personeel naar binnen is gegaan.

tonny

Nely

Nely

05-10-2008 om 11:31

20 minuten voor aanvang

onze zoon is meestal 20 minuten voor aanvang van de lessen op het schoolplein om te spelen, dit bij mooi weer. Bij slecht weer gaat hij later van huis en is dan zo'n 10 minuten voor aanvang van de lessen op school. Ik moet wel erg opletten dat hij niet te vroeg van huis gaat, als het aan hem ligt zou hij na de lunch (op dagen dat hij niet moet overblijven) al om half 1 van huis gaan en dat mag dus niet.

Pippin

Pippin

05-10-2008 om 19:32

Tonny

Hoi tonny, ik zie nog steeds niet waarom het voor de school lastig is als er al vroeg kinderen op het schoolplein zijn. Ik heb nog geen argument gelezen waarom ik ervoor zou zorgen dat mijn zoon later de deur uit gaat.
Kijk, kinderen in de school laten, is natuurlijk waanzin. Daar zou ik als ouder absoluut tegen zijn. En dat ze natregenen, hun probleem toch. Hoe vaak gebeurd het nu eigenlijk dat het echt zo hard regent. Op ons plein is overigens een afdak, dus als het hard regent gaan ze daar wel onder staan.
Heb je over de redenen waarom mijn zoon zo vroeg naar school gaat, nagedacht? (Dat hij zich onveilig voelt, als hij een vol plein moet oplopen. Dat hij met tegenzin gaat en er liever maar vanaf is. Thuis blijven hangen maakt de drempel om te gaan alleen maar groter. Dat hij voor schooltijd het lekker vindt om nog even rustig met zijn vriendje te tafeltennissen. En dat het fietsenhok te krap is, dus dat hij liever zijn fiets in een rustig hok stalt.)
Herken je iets in deze argumenten bij de kinderen op jouw school? Ik vind ze nogal doorslaggevend.
Pippin

tonny

tonny

05-10-2008 om 20:09

Allerlei redenen

Pippin, leuk zoals je allerlei redenen opnoemt, ik zal er van de week nog eens over denken als ik tussen mijn werk door naar buiten kijk.

School vindt het niet 'lastig' hoor, zolang de kinderen zich buiten vermaken, maar we vragen ons (als team dus) gewoon af waarom ouders het goed vinden dat hun kinderen al om tien voor acht (!) op school zijn. We snappen dat gewoon niet.

Wat de fietsenhokken betreft: iedereen heeft een nummer, een vaste plek, dus dat kan geen probleem zijn.
Maar moeite hebben met een vol plein, dat zou best kunnen, ik ben niet dol op een volle woonkamer visite, als ik als laatkomer binnenstap - dat zou best een reden kunnen zijn.

Leuk al jullie verhalen te horen.

Tonny

vroege vogel

vroege vogel

06-10-2008 om 07:01

Tonny,

Als mensen nou echt vroeg klaar zijn met alles? Ouders en kinderen? ik ben er ook zo een. Mijn kinderen gingen niet eerder naar het schoolplein, maar als ze onderling af zouden spreken om daar eerder te komen om samen te spelen (en het is droog) wat is daar dan op tegen?
En dat het team zich dat niet voor kan stellen, die zijn wat ouder en gebruiken hun tijd liever thuis!

*bella*

*bella*

06-10-2008 om 09:10

Heerlijk!

lijkt me dat, zo vroeg zijn...hier is het rennen tegen de klok, iedere ochtend weer.
Wat ik me afvraag is hoe het zit als er iets gebeurt met een kind. Kleine kans bij een wat ouder kind, maar toch. Neem aan dat je als school toch verantwoordelijk bent voor je schoolplein? In ieder geval in praktische zin, ouder is niet meer in te schakelen. En dan ben je als leerkracht eigenlijk toch al aan het werk, want je hebt de verantwoordelijkheid voor kinderen al?
Hier kan het iig niet, om op schoolplein te komen moet je door een deur, en die gaat pas 15 minuten voor aanvang open. En dan is het nog erg rustig hier, dus kinderen die van rust houden komen ook dan prima aan hun trekken. (ook al zijn we zo laat, vaak staan we toch die 15 minuten van te voren al daar wil ik mijn twee kinderen allebei op tijd in de klas hebben, klassen liggen nogal van elkaar af.)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.