Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Esther68

Esther68

17-06-2018 om 16:51

Hoe lang laten jullie vlag en schooltas hangen?

Zie vraag.

Ik vind het een fijn gezicht. Dus laat hem nog even hangen tot dochter bezwaar gaat maken.

Nb Dochter wilde niet haar eigen schooltas eraan hebben, dus hebben we een andere schooltas eraan gehangen.


Dora

Dora

18-06-2018 om 16:40

De onze hangt er inmiddels ook nogal vervaarlijk bij. Misschien maar eens gecontroleerd laten neerstorten, voordat er ongelukken gebeuren.

Hier

Is de vlag tot op heden alleen gebruikt bij bezoeken aan de Tour de France (in Utrecht), de Giro d'Italia (in Rhenen) en diverse wedstrijden van het Nederlandse rugbyteam.
Vandaar de vlekken...
Ik ken ook een leerling die de Nederlandse vlag op een Marokkaanse heeft genaaid en deze buiten heeft gehangen na het slagen. Dat zal voor de protocol puristen over ons ook wel een verschrikking zijn?

kaplablokje

kaplablokje

18-06-2018 om 17:31

Ach

ik ken de vlaginstructie, dus ik vind het een kleine moeite die na te leven, als dat wordt verzocht. Maar ik heb nog geen eindexamenkandidaat, wie weet denk ik er tegen die tijd anders over, want dan hangen de vlaggen lang en om hem dan iedere keer binnen te halen is ook zo wat. Wij hangen de vlag alleen uit op dodenherdenking en bevrijdingsdag. Op dodenherdenking van half zes tot negen. Met een extra haakje. Het voornemen is om hem uit hangen met de verjaardagen van de kinderen, maar dat schiet er nog wel eens bij in. We zijn wel blij dat we nu een huis met vlaggenstokhouder hebben, want op 4 en 5 mei wilden we de vlag graag buiten hangen, maar we zijn niet zo van het klussen. Het extra haakje lukte nog wel.

kaplablokje

kaplablokje

18-06-2018 om 17:34

Nogmaals ach

de vlaginsructie laat zich niet uit over het op elkaar naaien van vlaggen. Dat kan dus gewoon.

Triva

Triva

18-06-2018 om 18:44

Paasei

Een vlag hoeft toch niet aan een verticale mast? Daar heb je toch die houdertjes voor die je aan de gevel bevestigd?

Triva

Triva

18-06-2018 om 18:51

oja wil

Eerbied en respect voor een stukje stof vind ik echt niet passen, sorry. Net wat Kenfan zegt, doet wel heel erg Amerikaans en wellicht iets van midden vorige eeuw aan. Ja ik houd van Nederland en ik vind een vlag best belangrijk maar ik ben blij dat juist het protocol is losgelaten voor particulieren (1980: geen instructie voor particulieren) en ik erger me er dan aan dat er blijkbaar nog steeds mensen zijn die daar een probleem mee hebben. Jij zegt letterlijk dat het niet eerbiedig is om een vlag in het donker te laten hangen of de grond te laten raken. Dat kan niet want dat staat nergens (voor particulieren) dus jij VINDT dat wellicht zo maar nogmaals: dat houdt geen stand, het is geen wet.

Overigens wat staat hier nu eigenlijk: "Vlaggen mogen niet tussen zonsondergang en zonsopgang worden gehesen of blijven hangen. Een uitzondering geldt bij onbemande openbare gebouwen en in gevallen waarbij de vlag dusdanig verlicht is dat de kleuren goed te zien zijn. " Mag je nu bij onbemande openbare gebouwen de vlag wel 's nachts laten hangen of niet? Ik had het woordje 'mits' hier verwacht?

https://www.vlaggen.nl/vlaggenprotocol

Wilgenkatje

Wilgenkatje

18-06-2018 om 19:01

Stukje stof en respect

...je kunt alles overdrijven. Zeker. Maar als mensen vlaggen gaan verbranden, voelt dat toch anders dan gewoon een stukje stof dat in de hens gaat.

Triva

Triva

18-06-2018 om 19:04

kijk

dat is nu overdrijving: wie heeft het in hemelsnaam over vlaggen verbranden?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

18-06-2018 om 19:40

niemand

Maar ik wil even illustreren dat een vlag toch wel net wat meer is dan een stukje textiel.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-06-2018 om 19:57

Ha, een generatiekloof?

Is iemand die zo'n 10 jaar jonger is van een jongere generatie? Zo ja, dan hebben we kennelijk een generatiekloofje te pakken. Hier ook: respectvol omgaan met de vlag, 's nachts binnen, op 4 mei rond half 6 naar buiten. Tja, je zal maar zo ouderwets zijn dat je dat allemaal doet voor dat lapje stof. Is stil zijn om 8 uur op 4 mei ook ouderwets, vraag ik me opeens af. Of opstaan als de koning ergens binnen komt?

Hier is de vlag ook in huis gekomen omwille van het laten zien van de diploma-vreugde. Sindsdien wordt hij buiten gehangen op 4 mei, 5 mei en Koningsdag. En mocht Oranje eens het EK of WK winnen, dan komt de vlag ook tevoorschijn.

Anonymized User

Anonymized User

18-06-2018 om 20:01

Huh

Gewoon 1 dag. Niemand hangt hem langer??

nou kaaskopje

Ik neem aan dat jij dan ook nog handgeschreven bedankkaartjes stuurt wanneer je een presentje hebt ontvangen? Of is dàt dan opeens wel ouderwets?

En nee, er is geen protocol voor op elkaar genaaide vlaggen. Net zomin als er protocol is voor vlaggen bij particulieren. Dus wat is het punt nou ook alweer?!

Kaaskopje

Kaaskopje

18-06-2018 om 20:35

Jippox

Nee, ik stuur geen handgeschreven kaartje na ontvangst van een presentje. Daar krijgt de gulle gever ter plekke een grote glimlach en soms ook een zoen voor terug. Ik krijg nooit iets over de post, tenzij ik er zelf voor betaal.

Het kan 100 keer waar zijn dat er geen officieel protocol is voor particulieren, maar ten eerste is in de informatie van de Overheid is toch een lichte verwijzing naar dat je een vlag met enig respect zou kunnen behandelen, namelijk door hem in de schijnwerpers te zetten als hij niet meer door daglicht te zien is en hem niet op de grond te laten bungelen. Ten tweede vind ik het zélf nog steeds normaal om wel enige waarde aan de Nederlandse vlag te hechten. Ik zou daarom niet weten waarom je hem als een voddenbaal zou wíllen behandelen.

@nnemoon

@nnemoon

18-06-2018 om 21:21

vlaggen op het werk

Ik bedenk me net op mijn werk hangen drie vlaggen buiten, de Nederlandse vlag, een vlag met het logo van het ziekenhuis en nog een vlag van de provincie. Ik kan me niet voorstellen dat die vlaggen iedere dag opnieuw worden gehesen. Misschien worden de vlaggen goed verlicht, nooit op gelet eigenlijk.

Triva

Triva

18-06-2018 om 21:36

Weer overdrijven

wie heeft het over als een voddebaal behandelen? Kom op, het ding hangt hier 's nachts buiten in een strrat die baadt in het lantaarnpaallicht... Hoezo niet eerbiedig, respectloos, voddebaal? Het is een ding zonder gevoel, niemand heeft er ast van als het even de grond raakt ( mag dat wel in de huiskamer?)

Yaron

Yaron

18-06-2018 om 21:41

4 mei

De vlaggen hier in de straat gaan op 4 mei allemaal pas om 18 uur uit, uiteraard halfstok en ook allemaal voor zonsondergang weer naar binnen.

We zijn nog een paar jaar van het eerste diploma verwijderd, maar dan zal ik twee tot drie dagen wel genoeg vinden.

Stukje textiel

Ach. Je kunt ook je neus snuiten en vette snoet afvegen in/ aan het tafelkleed als je het daarna in de was gooit. Waarom niet? Maar ik vind het toch ‘not done’

Ik heb vroeger geleerd dat de vlag s nachts naar binnen moet, en idd niet op de grond hangt. En zo doe ik het ook. Misschien doen andere mensen het anders. Regels veranderen vast ook door de tijd. Ik ben al 53. Maar mijn kinderen weten t ook. Vlag naar binnen als het donker wordt. Het heeft wel wat.

Maar goed, ik vind een spijkerbroek op een begrafeni een niet zo voor de hand liggende kledingkeuze, en vind het stiekem nog steeds wel wat hebben als een man een deur voor me openhoudt. Ook daar denken veel mensen anders over. Ik word wsch gewoon oud.....

Ingrid

Kaaskopje

"maar ten eerste is in de informatie van de Overheid is toch een lichte verwijzing naar dat je een vlag met enig respect zou kunnen behandelen"

met zo'n formulering, en dan zeker met dat Overheid met hoofdletter, zie ik onmiddellijk die kop van Buma voor me en dan zou ik bijna de neiging krijgen de driekleur op zijn kop op te hangen . Als ik een vlag had, die heb ik niet.

Ik ga er t.z.t. wel een aanschaffen als zoon in de laatste klas van het VO zit. Die vlag moet dan bij slagen bevestigd worden aan een hekje voor een bovenraam, we hebben namelijk geen vlaggenstokhouder. En dan mag-ie een paar dagen buiten hangen, want dat is in deze contreien vrij gebruikelijk.

Groeten,

Temet.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

18-06-2018 om 22:19

Herinnering

Ik herinner me dat mijn moeder me vroeger vertelde, dat de vlag s nachts laten hangen, of de grond laten raken - dat soort dingen- een belediging zouden zijn voor het land waar die vlag van was. Toen dacht ik, dat wij Nederlanders die vlag van een of ander land hadden gekregen, cadeau dus, en dat we er daarom eervol mee moesten omgaan.

Jaja, het valt nog niet mee een kind iets goed uit te leggen

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-06-2018 om 23:25

Kaaskopje

Ik ben 45 en vlag ook volgens de regels. Nou ja, na het eindexamenmoment heeft hij niet meer gehangen omdat mijn dochter anti koningshuis is. Ik vind dat hij dan op 5 mei wel mag hangen, maar dan hebben we altijd al vroeg een verjaardag en zijn verder de hele dag weg.

Triva.

Ik had in mijn posting #23 toch al geschreven als reactie op jou dat iedereen er mee mag doen wat hij wil en dat er geen wet voor is? Het zijn richtlijnen, aanwijzingen, dat schrijf ik toch?

"Eerbied en respect voor een stukje stof vind ik echt niet passen, sorry."
Precies, dat is jou mening, dat mag ook.
We leven in een vrij land, gelukkig, dat symboliseert voor veel mensen de Nederlandse vlag.

Op openbare onbemande gebouwen mag de vlag buiten hangen in het donker, gewoon omdat er niemand 's avonds voor hoeft te komen om hem binnen te brengen.
Als de vlag verlicht wordt mag hij overal buiten blijven hangen.

Ik vind de tekst niet onduidelijk en mis geen "mits".

O, en ook in de huiskamer mag de vlag de vloer niet raken volgens protocol. De vlag hoort nooit de grond te rake. Best lastig, in je uppie die grote, gladde stof omhoog houden en opvouwen...netjes.

Er hangen hier nu veel vlaggen buiten. Kersen- en nieuwe haringverkopers wapperen ook vrolijk de vlag. Ik vind het een gezellig gezicht.

Brrrrr

Jeminee, bij die scherpslijperij over een stuk textiel krijg ik het gevoel of ik in Groot Staphorst woon, waar je scheef aangekeken wordt als je de was op zondag buitenhangt.

En ondertussen laten we onze taal afglijden naar een armzalig pidgin. Persoonlijk vind ik die verschraling een groter pijnpunt voor de natie dan een vlag die de hele nacht nog fier wappert.

Zo'n minister de Jonge die schaamteloos rept van een "van een kastje naar de muur experience", dat "pick your battles" wat hier om de posting geroepen wordt en dan vroeg Kenman, die vanaf volgend jaar alleen nog maar in het Engels mag lesgeven , mij vanavond ook nog of ik een goed Nederlands woord voor obsolete wist.

Phryne.

Je dochter is anti koningshuis en heeft daarom een hekel aan de Nederlandse vlag?
Dat begrijp ik niet.
De Nederlandse vlag staat symbool voor ons land, niet voor het koningshuis.

Kenfan.

En...wist je het?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-06-2018 om 00:35

Wil

Ja, maar niet op bijv 27 april en 17 mei, dan gaat het toch echt om de koninklijke familie.

Phryne.

O, nu begrijp ik het. Ze wil geen vlag op Koninklijke feestdagen. Ze viert dus ook geen Koningsdag met een oranje tompouche.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-06-2018 om 01:09

Temet

Ik lijk niet op Buma, dat is dan weer een meevaller .

Kaaskopje

Kaaskopje

19-06-2018 om 01:11

Triva

Als de vlag boven de grond hangt en in het licht van een straatlantaarn hangt is dat dus prima.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-06-2018 om 01:19

Is netjes met de vlag omgaan

alleen iets voor Staphorst?

Ja, die 'van het kastje naar de muur experience' deed pijn aan mijn oren.

Triva

Triva

19-06-2018 om 03:58

Nee kaaskopje (en wil)

Straatlantaarns en hoog ophangen is niet voldoende. Bij het strijken mag de grond niet geraakt worden en vlag moet vd beide zijkanten worden veelicht...

Ok Wil, geen mits? Dus bij onbemande openbare gebouwen mag de vlag in het donker hangen??? Wat IS dit voor gekkigheid?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.