Steenbokje28
30-09-2025 om 19:05
Huiswerk stress op de middelbare school
Mijn dochter zit in groep 1 van de mavo en het valt mij op dat ze nu al elke dag huiswerk krijgt. Vaak 2 tot 3 vakken per dag en daarnaast nog iets van 2-3 SO / proefwerken p.w. Het gaat in een erg hard tempo. Ma en vrij begint ze om 08.30 en is ze om 16.05u uit en tegen 17.00u thuis. De rest van de week is ze meestal tegen 14.45u thuis. Dinsdagavond doet ze aan sport en is ze na school, even uitrusten en eten en dan naar haar sportles pas rond 20.00 thuis. Dan is ze echt wel moe en heeft ze geen puf en zin om ook nog eens huiswerk te doen.
Als ze thuis komt van school heeft ze sowieso geen zin om meteen het huiswerk te doen dus proberen we het rond 19u na het eten zeg maar te doen maar dan heeft ze zeker 1,5 soms 2 uren nodig om al het huiswerk (2-3 vakken) te doen en te leren voor eventuele SO's en proefwerken. Dan is het zeg maar 21u wanneer ze klaar is, haar tas heeft ingepakt voor de volgende ochtend en dan heeft ze vaak minder dan een uur voor haar zelf. De bedoeling is dat ze dan ook nog uit haar boek leest want ja er moeten ook boekverslagen worden gemaakt.
In de weekenden probeert ze wat meer te leren voor de SO's maar het valt mij op dat de huiswerkdruk te hoog is. Dat kind moet zeg maar 7 dagen in de week leren maar wil soms ook wel gewoon een of twee avonden in de week vrij hebben, even niks doen, een film kijken, chillen etc. Maar dat zit er nu niet in.
Nu was het laatst ook in het NOS nieuws dat veel jongeren prestatiedruk en huiswerkdruk ervaren. Er blijft te weinig tijd over voor rust en leuke dingen met als gevolg burn outs, depressies, minderwaardigsgevoel, drop outs etc.
Ik overweeg zelfs mijn dochter's sportles op dinsdag op te zeggen want tsja huiswerk!
Ik heb zelf de mavo gedaan, daarna de mbo en hbo deel certificaten en elke dag leren in de avonden herken ik eigenlijk alleen van de hbo zo maar dat was zeker niet het geval op de mavo/mbo.
Herkennen jullie dit en hoe gaan jullie hiermee om? Tips zijn welkom. Ik ga kijken of mijn dochter wat meer in de weekenden wil studeren en hopelijk blijft er dan wat meer tijd over doordeweeks. Ik vind het best lastig plannen en soms zetten ze huiswerk pas 2 dagen vantevoren in de app.
Maar maak me eigenlijk zorgen over of dit goed is voor kinderen en als het nu al zo is in groep 1 hoe is het dan straks in groep 2-4.
In de media wordt elk jaar weer aandacht besteed aan de problematiek rondom huiswerkdruk en prestatiedruk maar toch lijkt er niets te veranderen.
Ik wil haar zo graag wat meer vrijheid geven maar hoe! Het niveau kan ze m.i. prima aan maar de huiswerkdruk staat haar tegen. Ik vrees dat dit op den duur zelfs demotiverend kan werken.
Ben benieuwd naar jullie tips, ervaringen en meningen.

alhambra
01-10-2025 om 21:23
Decembermamma schreef op 01-10-2025 om 21:03:
Hier kind nu 2 vwo, hele weekend huiswerk gemaakt en elke dag na school ook nog 2-4 uur elke dag van 9-15 naar school op de vrijdag na dan tot 12:15.
Middelbare school is hard aanpoten.
Ik zou contact opnemen met de mentor en haar aanpak bespreekbaar maken en tegelijkertijd na laten vragen in de loop van het schooljaar of de docenten perspectief voor je dochter zien op het vwo.
Als ze nl. de juiste aanpak heeft en het dus niet beter zal worden, lijkt mij het vwo niet de juiste plek. Het wordt nog een stuk pittiger de komende jaren. En zoveel huiswerk is niet gemiddeld voor 2vwo.
Ze zou ook havo kunnen gaan doen en dan na 5h naar 5v kunnen gaan als ze graag toch een vwodiploma wil halen.

Annaniem2023
01-10-2025 om 23:16
Decembermamma schreef op 01-10-2025 om 21:03:
Hier kind nu 2 vwo, hele weekend huiswerk gemaakt en elke dag na school ook nog 2-4 uur elke dag van 9-15 naar school op de vrijdag na dan tot 12:15.
Middelbare school is hard aanpoten.
Dit is niet vol te houden en het lijkt me niet dat ze op deze manier het vwo gaat halen. Ik denk dat ze baat heeft met begeleiding bij leerstrategieen.

Holadijee
02-10-2025 om 02:27
Ik kan me nog herinneren dat ik op de middelbare naast gewone lesuren ook 'huiswerkuren' had. Soms zat er een docent bij die ook echt controleerde of je aan je huiswerk zat, toets ging leren of iets anders voor school deed. Er waren altijd klasgenootjes die niet de juiste boeken ofzo bij hadden en die gingen dus geinen en zagen het als extra pauze. En ook juist klasgenootjes die alle boeken in het kluisje bewaarden en dat vergaten mee naar huis te nemen. Door die huiswerkuren had ik regelmatig thuis geen huiswerk meer of nog heel beperkt. Bij het leren van toetsen maakte ik een schema en begon op tijd zodat niet alles de avond ervoor nog geleerd moest worden. Als leren al nodig was als je in de klas goed had opgelet.
Kan me niet voorstellen dat kinderen van nu niet zulke uren hebben op school. Maar kan me weer wel voorstellen dat er meer afleiding is waardoor alles langer duurt dan nodig. Ik werd niet afgeleid door mobieltjes en internet was ook beperkt als er al een computer vrij was in de mediatheek.

Rekenenisleuktaalook
02-10-2025 om 05:10
Holadijee schreef op 02-10-2025 om 02:27:
Ik kan me nog herinneren dat ik op de middelbare naast gewone lesuren ook 'huiswerkuren' had. Soms zat er een docent bij die ook echt controleerde of je aan je huiswerk zat, toets ging leren of iets anders voor school deed. Er waren altijd klasgenootjes die niet de juiste boeken ofzo bij hadden en die gingen dus geinen en zagen het als extra pauze. En ook juist klasgenootjes die alle boeken in het kluisje bewaarden en dat vergaten mee naar huis te nemen. Door die huiswerkuren had ik regelmatig thuis geen huiswerk meer of nog heel beperkt. Bij het leren van toetsen maakte ik een schema en begon op tijd zodat niet alles de avond ervoor nog geleerd moest worden. Als leren al nodig was als je in de klas goed had opgelet.
Kan me niet voorstellen dat kinderen van nu niet zulke uren hebben op school. Maar kan me weer wel voorstellen dat er meer afleiding is waardoor alles langer duurt dan nodig. Ik werd niet afgeleid door mobieltjes en internet was ook beperkt als er al een computer vrij was in de mediatheek.
Ik ken dit niet uit mijn eigen schooltijd en ook niet van mijn kinderen. Wel tussenuren, maar dan zat je gezellig in de aula of was je buiten. Echt gewerkt aan schoolwerk werd er niet, werd ook niet op toegezien. Was het te gezellig in de aula dan werd je door de conciërge buiten gezet.

Decembermamma
02-10-2025 om 07:06
alhambra schreef op 01-10-2025 om 21:23:
[..]
Ik zou contact opnemen met de mentor en haar aanpak bespreekbaar maken en tegelijkertijd na laten vragen in de loop van het schooljaar of de docenten perspectief voor je dochter zien op het vwo.
Als ze nl. de juiste aanpak heeft en het dus niet beter zal worden, lijkt mij het vwo niet de juiste plek. Het wordt nog een stuk pittiger de komende jaren. En zoveel huiswerk is niet gemiddeld voor 2vwo.
Ze zou ook havo kunnen gaan doen en dan na 5h naar 5v kunnen gaan als ze graag toch een vwodiploma wil halen.
Nou ik hoorde meer ouders van kinderen uit zijn klas hierover. De hoeveelheid huiswerk is de afgelopen 2 weken heel hel groot. Dit komt omdat er een project is verplaatst van de eerste weken na de vakantie naar deze week, overigens doet zoon dit project ook met zijn 2en ipv 4en, docent had groepjes ingedeeld en kwam erachter dat er 2 kinderen te weinig waren ipv 2 groepjes van 3 moest mijn zoon het maar samen met (gelukkig) een vriendje doen.
Er is nogal wat lesuitval geweest ivm te laten avg van nieuwe docenten, maw deze lesstof hebben ze massaal in de afgelopen weken ingehaald. Het is dus even afwachten maar het zou minder moeten worden.

BritgetJones007
02-10-2025 om 08:04
er wordt heel erg inhoudelijk op ingegaan hoe het huiswerk het beste gemaakt kan worden en waarom de beleving van TO kind niet juist is. Want huiswerk kan je gelijk uit school maken, dan hoeft ze dat ' savonds niet te doen...enz.
Maar wat ik TO meer hoor zeggen, is dat haar kind gewoon soms ook behoefte heeft aan geen huiswerk, gewoon een leeg hoofd. Dat de balans zoek is.
Dus niet zozeer het huiswerk, of haar niveau wat dan maar aangepast moet worden, maar soms gewoon even niks moeten.

Theekopje
02-10-2025 om 08:24
BritgetJones007 schreef op 02-10-2025 om 08:04:
er wordt heel erg inhoudelijk op ingegaan hoe het huiswerk het beste gemaakt kan worden en waarom de beleving van TO kind niet juist is. Want huiswerk kan je gelijk uit school maken, dan hoeft ze dat ' savonds niet te doen...enz.
Maar wat ik TO meer hoor zeggen, is dat haar kind gewoon soms ook behoefte heeft aan geen huiswerk, gewoon een leeg hoofd. Dat de balans zoek is.Dus niet zozeer het huiswerk, of haar niveau wat dan maar aangepast moet worden, maar soms gewoon even niks moeten.
Ik denk dat dit erg onderschat word in deze tijd. Altijd het aanstaan, het moeten, op je beste presteren. Er zijn verschillende onderzoeken naar het levensgeluk van pubers. En daarin komen meisjes er slecht uit. En het levensgeluk van meisjes is na de coronatijd ook nog gedaald. Ik vind het een zorgelijke trend.
Ja het is wennen in de brugklas, ja je moet leren met huiswerk om te gaan. Maar nee het moet niet je leven beheersen. Balans is hierin belangrijk en goed te kijken naar je kind en zijn of haar levensgeluk. Pubers zijn enorm kwetsbaar.

Poezie
02-10-2025 om 08:51
Ginevra schreef op 01-10-2025 om 12:12:
Ik werk als docent weliswaar met oudere kinderen/jongeren, maar ik zie wel een aantal problemen met leren. En dat zie je pas als je er als ouder echt bovenop zit, want van jezelf merk je niet wat je fout doet. Wat ik bv zie bij zelfstudie:
- alles veel te serieus en zwaar oppakken. "Bekijk dit artikel even om te zien waar het over gaat" is bedoeld om alleen even een indruk te krijgen, maar bij sommigen wordt het grondig doorlezen, samenvatten en markeren. Of studenten die gaan studeren voor een formatieve toets (die dus bedoeld is om het niveau in te schatten, niet voor een cijfer)- niet de aanwijzingen lezen. Gewoon maar rambam beginnen en doorbuffelen in plaats van even goed te kijken wat er echt verwacht wordt. En dan later pas doorkrijgen dat ze veel te veel tijd besteden aan details die niet terzake doen. Eindeloos zitten knutselen aan de layout van een werkstuk bijvoorbeeld in de fase dat ze alleen nog maar bezig moeten zijn met de grote lijn van wat er in komt te staan.
- steeds afgeleid zijn. Elke paar minuten "even iets googlen" en dan ondertussen uit de flow raken. Je hoeft er niet eens voor te tiktokken of te appen, alleen al dat je per se vindt dat je even iets moet googlen (terwijl dat niet écht nodig is voor de opdracht) en dan ook nog even iets anders aanklikken.....
- met het moeilijkste beginnen. Meteen de opdracht willen maken, in plaats van eerst de tekst nog eens door te nemen. Meteen aan de som gaan zitten puzzelen, in plaats van je eerst af te vragen wat je al weet en in hoeverre het lijkt op sommen die je eerder hebt gemaakt. Dat lijkt efficienter maar dat is het niet.
Kortom, in veel gevallen kan het makkelijker en sneller, maar als je je kind ziet zwoegen achter een bureautje dan zie je dat niet altijd.
Jij omschrijft hier 1 leermethode maar veel mensen leren op heel andere manieren. Hoe onlogisch het ook klinkt, sommige mensen leren juist het beste door 'achteraan' te beginnen in plaats van bij het begin.

tsjor
02-10-2025 om 08:56
Goed kijken naar je kind is, denk ik, het belangrijkste. Kind veel zelf laten uitzoeken. Sommige kinderen leren graag, prima. Als het kind denkt op die manier VWO te kunnen halen, ook goed. Als het niet lukt kun je altijd nog in gesprek gaan, want dan weet het kind zelf ook wel wat niet haalbaar is. Wil je ook sporten, toneel spelen, of dammen, ook prima. De gevolgen ervan zul je zelf moeten ervaren en daarin ook zelf keuzes moeten maken. Huiswerk niet gemaakt, jammer dan, de gevolgen merk je zelf.
Ik denk dat veel druk komt van de ouders. Zet magister uit. Verdiep je niet in het rooster. Ga de mentor niet lastig vallen, hooguit geef je dat advies aan het kind. En als het kind dat niet doet, ook goed. Raak niet in paniek van slechte cijfers, ook niet als het een jaar niet lukt, soms hebben kinderen andere dingen aan hun hoofd dan school. Ga niet boven het huiswerk hangen of erger nog, het niet-gemaakte huiswerk. Troost als kind het erg veel vindt (is het ook, kopje thee?), maar ga de problemen niet voor het kind oplossen. Iets relaxter: begrijp je het vandaag niet hoe je moet leren, dan morgen misschien wel. Maar vooral: heb vertrouwen in je kind en straal dat uit. Uiteindelijk zal het kind zelf moeten leren omgaan met de uitdagingen van het leven. De school is dan de eerste plek waar die uitdagingen stevig zullen zijn. Over een paar jaar zal het kind de maatschappij in moeten gaan en daar voor stevigere uitdagingen komen te staan (alhoewel 'geen school' voor mij nog altijd voelt als vakantie, ook al moest ik werken).
Uiteraard geldt dit advies niet voor kinderen waarmee iets bijzonders aan de hand is, als die kinderen er nog zijn. En uiteraard, als het kind om hulp vraagt kun je altijd het gesprek aangaan: probeer eerst vragen te stellen, zodat het kind zelf helder krijgt wat het probleem is (school geeft teveel huiswerk op is niet het echte probleem). En verken dan wat zij/hij er zelf aan kan doen. Laat het kind daarmee verder gaan en zelf keuzes maken.

troelahoep
02-10-2025 om 09:40
Maar wat ik TO meer hoor zeggen, is dat haar kind gewoon soms ook behoefte heeft aan geen huiswerk, gewoon een leeg hoofd. Dat de balans zoek is.Dus niet zozeer het huiswerk, of haar niveau wat dan maar aangepast moet worden, maar soms gewoon even niks moeten.
Maar dat komt doordat ze in een nieuwe levensfase zit. Dan moet de balans weer even gevonden worden. En het kan best dat ze daar wat ondersteuning bij nodig heeft van een mentor of huiswerkbegeleiding, maar om dan maar te roepen dat het allemaal teveel is en de jeugd zoveel moet tegenwoordig.... hoe dan?
Hoe zijn de jongeren van tegenwoordig zulke sneeuwvlokjes? Ik hoor het om me heen ook veel van de huidige twintigers en dertigers, die massaal tegen een burnout aan zitten, afspraken afzeggen omdat ze 'laag in hun energie zitten' etc, terwijl: je kunt ook zeggen dat je gewoon een weekend voor jezelf wil, lekker chill niksdoen. Ik heb ook wel eens het idee dat jonge mensen een normale behoefte aan rust of gewoon niet zoveel ambitie zien als een bepaalde aandoening ofzo, en als ze dat bij zichzelf bemerken denken dat er mentaal wat mis is.

Agen
02-10-2025 om 10:27
Ze is drie keer per week al voor drie uur thuis en doet dan tot na het eten niets aan huiswerk. Op dinsdag gaat ze sporten, ook een prima gelegenheid om je hoofd leeg te maken.
De kans lijkt me groot dat ze al die uren dat ze geen huiswerk maakt, niet echt ontspant omdat ze weet dat ze eigenlijk nog huiswerk moet maken. Dat is op te lossen met een betere planning, waarin ze in de uren dat ze geen huiswerk maakt, ook echt vrij is.

Ginevra
02-10-2025 om 10:34
Poezie schreef op 02-10-2025 om 08:51:
[..]
Jij omschrijft hier 1 leermethode maar veel mensen leren op heel andere manieren. Hoe onlogisch het ook klinkt, sommige mensen leren juist het beste door 'achteraan' te beginnen in plaats van bij het begin.
Wat bedoel je hier? Volgens mij hebben we het hier over verschillende dingen.
En als iemand "het beste" leert door iets anders te doen dan de docent instrueert dan kan dat, maar het gaat hier juist om een kind dat lijkt te verdrinken in het huiswerk. Ik kan me niet voorstellen dat ze dan al de beste strategie gevonden heeft, als het zo zwaar op haar drukt.
Als het voor jou werkt om met het moeilijkste of het laatste te beginnen, prima, you do you. Maar als ik iemand zie die bijkans bezwijkt onder de druk én steeds met het moeilijkste begint, dan denk ik dat diegene niet op de voor háár effectiefste manier aan het studeren is.

Poezie
02-10-2025 om 11:47
Ginevra schreef op 02-10-2025 om 10:34:
[..]
Wat bedoel je hier? Volgens mij hebben we het hier over verschillende dingen.
En als iemand "het beste" leert door iets anders te doen dan de docent instrueert dan kan dat, maar het gaat hier juist om een kind dat lijkt te verdrinken in het huiswerk. Ik kan me niet voorstellen dat ze dan al de beste strategie gevonden heeft, als het zo zwaar op haar drukt.
Als het voor jou werkt om met het moeilijkste of het laatste te beginnen, prima, you do you. Maar als ik iemand zie die bijkans bezwijkt onder de druk én steeds met het moeilijkste begint, dan denk ik dat diegene niet op de voor háár effectiefste manier aan het studeren is.
Mensen bezwijken juist als ze een leermethode moeten hanteren die niet bij ze past. Helaas is het onderwijs nog steeds ingericht op het aanleren van maar 1 methode die voor een aantal mensen de juiste is maar dus niet voor iedereen. Leerlingen hebben geen keuze daarin.

Ginevra
02-10-2025 om 12:09
Poezie schreef op 02-10-2025 om 11:47:
[..]
Mensen bezwijken juist als ze een leermethode moeten hanteren die niet bij ze past. Helaas is het onderwijs nog steeds ingericht op het aanleren van maar 1 methode die voor een aantal mensen de juiste is maar dus niet voor iedereen. Leerlingen hebben geen keuze daarin.
Nogmaals, volgens mij hebben we het over verschillende dingen. Even recapituleren: het ging over huiswerk, en ik had het over met het moeilijkste beginnen.
Bijvoorbeeld, ik verzin dit even analoog aan wat ik mijn studenten zie doen: het huiswerk is: "lees dit verhaaltje over Prinsjesdag door, en zoek daarna op of de koning zijn eigen mening vertelt in de Troonrede". Vaak zitten er in het verhaaltje dan al diverse aanwijzingen en trefwoorden naar het antwoord, en kan de leerling daarmee al heel snel zien waar hij het antwoord kan vinden.
Als een leerling dan het verhaaltje overslaat en zelf op zoek gaat in het boek, of gaat googlen, raakt hij verstrikt in bergen informatie die voor het antwoord op de vraag helemaal niet terzake doen. Het wordt te veel en te onoverzichtelijk. En dan zit hij een uur te ploeteren op iets wat in wezen vrij eenvoudig is.
Nou gaat het even niet om specifek Prinsjesdag, maar ik zie het fenomeen bijna dagelijks gebeuren bij mijn studenten. Ze gaan bijvoorbeeld in het wilde weg zoekwoorden intikken op Google, krijgen 20.000 hits en zijn eindeloos bezig uit te zoeken welke relevant is. Terwijl de opdracht heel specifiek ingekaderd was.
Maar als jij het hebt over "geen keuze hebben" en "ze moeten één leermethode" dan heb je het volgens mij over iets anders. Want bij het huiswerk staat er geen docent naast die ze afdwingt hoe ze het moeten doen.
Ik denk dat jij het hebt over een groter kader van hoe het onderwijsproces is ingericht en daar valt van alles over te zeggen en te bespreken, maar dan is het handig als je wat uitgebreider kunt vertellen waar je op doelt.

Bakblik
02-10-2025 om 12:19
Ginevra schreef op 02-10-2025 om 12:09:
[..]
Nogmaals, volgens mij hebben we het over verschillende dingen. Even recapituleren: het ging over huiswerk, en ik had het over met het moeilijkste beginnen.
Bijvoorbeeld, ik verzin dit even analoog aan wat ik mijn studenten zie doen: het huiswerk is: "lees dit verhaaltje over Prinsjesdag door, en zoek daarna op of de koning zijn eigen mening vertelt in de Troonrede". Vaak zitten er in het verhaaltje dan al diverse aanwijzingen en trefwoorden naar het antwoord, en kan de leerling daarmee al heel snel zien waar hij het antwoord kan vinden.
Als een leerling dan het verhaaltje overslaat en zelf op zoek gaat in het boek, of gaat googlen, raakt hij verstrikt in bergen informatie die voor het antwoord op de vraag helemaal niet terzake doen. Het wordt te veel en te onoverzichtelijk. En dan zit hij een uur te ploeteren op iets wat in wezen vrij eenvoudig is.
Nou gaat het even niet om specifek Prinsjesdag, maar ik zie het fenomeen bijna dagelijks gebeuren bij mijn studenten. Ze gaan bijvoorbeeld in het wilde weg zoekwoorden intikken op Google, krijgen 20.000 hits en zijn eindeloos bezig uit te zoeken welke relevant is. Terwijl de opdracht heel specifiek ingekaderd was.
Maar als jij het hebt over "geen keuze hebben" en "ze moeten één leermethode" dan heb je het volgens mij over iets anders. Want bij het huiswerk staat er geen docent naast die ze afdwingt hoe ze het moeten doen.
Ik denk dat jij het hebt over een groter kader van hoe het onderwijsproces is ingericht en daar valt van alles over te zeggen en te bespreken, maar dan is het handig als je wat uitgebreider kunt vertellen waar je op doelt.
Ik denk dat ik snap wat Poezie bedoelt. In het basisonderwijs wordt de leerlingen de kolomsdeling aangeleerd. Zo moeten deelsommen gemaakt worden. Ook op vwo hield mijn dochter vast aan de kolomsdeling en dat was best een hoop werk als ze iets moest uitrekenen met een deling.
Tijdens het eerste jaar van haar studie aan de unie had ze een wiskundevak en moest daar de staartdeling leren. Toen kreeg ze pas het inzicht dat ze met die kolomsdelingen wel heel veel tijd verknoeid had in al die jaren. Dat realisties rekenen wat ze nu leren op de basisschool is niet voor iedereen de snelste weg naar succes. Helaas is daar geen oog voor binnen de scholen.