Steenbokje28
30-09-2025 om 19:05
Huiswerk stress op de middelbare school
Mijn dochter zit in groep 1 van de mavo en het valt mij op dat ze nu al elke dag huiswerk krijgt. Vaak 2 tot 3 vakken per dag en daarnaast nog iets van 2-3 SO / proefwerken p.w. Het gaat in een erg hard tempo. Ma en vrij begint ze om 08.30 en is ze om 16.05u uit en tegen 17.00u thuis. De rest van de week is ze meestal tegen 14.45u thuis. Dinsdagavond doet ze aan sport en is ze na school, even uitrusten en eten en dan naar haar sportles pas rond 20.00 thuis. Dan is ze echt wel moe en heeft ze geen puf en zin om ook nog eens huiswerk te doen.
Als ze thuis komt van school heeft ze sowieso geen zin om meteen het huiswerk te doen dus proberen we het rond 19u na het eten zeg maar te doen maar dan heeft ze zeker 1,5 soms 2 uren nodig om al het huiswerk (2-3 vakken) te doen en te leren voor eventuele SO's en proefwerken. Dan is het zeg maar 21u wanneer ze klaar is, haar tas heeft ingepakt voor de volgende ochtend en dan heeft ze vaak minder dan een uur voor haar zelf. De bedoeling is dat ze dan ook nog uit haar boek leest want ja er moeten ook boekverslagen worden gemaakt.
In de weekenden probeert ze wat meer te leren voor de SO's maar het valt mij op dat de huiswerkdruk te hoog is. Dat kind moet zeg maar 7 dagen in de week leren maar wil soms ook wel gewoon een of twee avonden in de week vrij hebben, even niks doen, een film kijken, chillen etc. Maar dat zit er nu niet in.
Nu was het laatst ook in het NOS nieuws dat veel jongeren prestatiedruk en huiswerkdruk ervaren. Er blijft te weinig tijd over voor rust en leuke dingen met als gevolg burn outs, depressies, minderwaardigsgevoel, drop outs etc.
Ik overweeg zelfs mijn dochter's sportles op dinsdag op te zeggen want tsja huiswerk!
Ik heb zelf de mavo gedaan, daarna de mbo en hbo deel certificaten en elke dag leren in de avonden herken ik eigenlijk alleen van de hbo zo maar dat was zeker niet het geval op de mavo/mbo.
Herkennen jullie dit en hoe gaan jullie hiermee om? Tips zijn welkom. Ik ga kijken of mijn dochter wat meer in de weekenden wil studeren en hopelijk blijft er dan wat meer tijd over doordeweeks. Ik vind het best lastig plannen en soms zetten ze huiswerk pas 2 dagen vantevoren in de app.
Maar maak me eigenlijk zorgen over of dit goed is voor kinderen en als het nu al zo is in groep 1 hoe is het dan straks in groep 2-4.
In de media wordt elk jaar weer aandacht besteed aan de problematiek rondom huiswerkdruk en prestatiedruk maar toch lijkt er niets te veranderen.
Ik wil haar zo graag wat meer vrijheid geven maar hoe! Het niveau kan ze m.i. prima aan maar de huiswerkdruk staat haar tegen. Ik vrees dat dit op den duur zelfs demotiverend kan werken.
Ben benieuwd naar jullie tips, ervaringen en meningen.

Bakblik
02-10-2025 om 15:55
Poezie schreef op 02-10-2025 om 14:46:
[..]
Naar mijn mening ben ik heel duidelijk, daar hoef ik niet heel veel woorden aan te besteden. Ik wil best uitgebreider reageren maar ik vat niet wat er voor jou onduidelijk is.
Dit topic gaat over de huiswerklast van leerlingen. Ginevra had een voorbeeld van een vraag die in het bovenstaande tekstje (wat zij niet hier plaatste) gevonden had kunnen worden. Als leerlingen van externe bronnen gaan raadplegen maken ze het huiswerk groter dan het is.
In mijn tijd had je niet zomaar externe bronnen bij de hand. Je moest naar de bieb en dat kon niet altijd. Plus dat wanneer je Google erbij pakt de verleiding om ook even snapp/tiktok/insta te checken op nieuwe berichten heel groot is en de leerling dus afgeleid is.
Of Ginevra en dubbel antwoord of een antwoord uit en externe bron ook goedkeurt doet hier, voor het gesprek wat we nu voeren, niet terzake.
[...]Gewist, niet zo netjes.

Rekenenisleuktaalook
02-10-2025 om 17:43
Bakblik schreef op 02-10-2025 om 14:18:
[..]
De middelbare van mijn dochter had voor de béta vakken vanaf de brugklas al een rubric aan het eind van de opdracht staan waardoor heel goed duidelijk was wat de bedoeling was. Aantal woorden voor indicatie hoeveel er verwacht werd, wat je moest bespreken, hoofdstukken verdeeld in paragrafen en subparagrafen inleiding en conclusie soms een samenvatting in een half A4 er ook nog bij, echt als voorbereiding op het later studeren.
Inmiddels is ze eerstejaars master en kan zich enorm ergeren aan medestudenten die bij groepswerk maar wat doen. Kijk maar de rubric, dan weet je wat er verwacht wordt is en regelmatig gehoorde klacht van haar.
Ik zit dit met stijgende verbazing te lezen. Hoezo ken je als ouder zoveel ins en outs van het huiswerk van je kind?
Als mijn kind er niet uitkwam stuurde ik hem/haar terug naar school. Je docent geeft deze opdracht, dus vraag het daar maar aan. Ik weigerde echt om me zo ver te verdiepen in het huiswerk.
Als juf, heeft mijn opdracht altijd goed omschreven eisen. Komt een kind er niet uit, wil ik helpen. Komt een ouder om hulp vragen zeg ik dat ik het nogmaals met kind zal doornemen.
Mijn leerlingen maken en doen nu boekpresentaties. Wat het kind er van maakt is goed genoeg. Ik baal ervan dat ik perfecte presentaties krijg in groep vijf die duidelijk door de ouder zijn gemaakt. (Werkwoordspelling d/t etc perfect goed of Power Point erbij met binnenvliegende plaatjes)
Je kunt toch niet alles van je kind overnemen?

Poezie
02-10-2025 om 18:35
Bakblik schreef op 02-10-2025 om 15:55:
[..]
Dit topic gaat over de huiswerklast van leerlingen. Ginevra had een voorbeeld van een vraag die in het bovenstaande tekstje (wat zij niet hier plaatste) gevonden had kunnen worden. Als leerlingen van externe bronnen gaan raadplegen maken ze het huiswerk groter dan het is.
In mijn tijd had je niet zomaar externe bronnen bij de hand. Je moest naar de bieb en dat kon niet altijd. Plus dat wanneer je Google erbij pakt de verleiding om ook even snapp/tiktok/insta te checken op nieuwe berichten heel groot is en de leerling dus afgeleid is.
Of Ginevra en dubbel antwoord of een antwoord uit en externe bron ook goedkeurt doet hier, voor het gesprek wat we nu voeren, niet terzake.
[...]Gewist, niet zo netjes.
Ik denk dat jullie mijn intentie niet hebben begrepen. Jammer dat jullie mijn post opvatten als een aanval ofzo. Mijn intentie was om hierover mee te praten. In iedere wordt er wel ietwat afgeweken van het oorspronkelijke onderwerp. Waarom zou dat hier ineens niet kunnen en je er zelfs op wordt aangesproken dat je geen hele lappen tekst tiept. Vooral jouw laatste zin geeft voor mij aan dat je iets lelijks hebt geschreven, dat toch even wil laten merken maar het hebt weggehaald om zogenaamd 'netjes' over te willen komen. Ik vind dat een hele nare manier om mensen uit een draad weg te jagen. Jammer, maar ik ben wel weg idd..

haarklover
02-10-2025 om 19:14
Rekenenisleuktaalook schreef op 02-10-2025 om 17:43:
[..]
Ik zit dit met stijgende verbazing te lezen. Hoezo ken je als ouder zoveel ins en outs van het huiswerk van je kind?
Als mijn kind er niet uitkwam stuurde ik hem/haar terug naar school. Je docent geeft deze opdracht, dus vraag het daar maar aan. Ik weigerde echt om me zo ver te verdiepen in het huiswerk.
Als juf, heeft mijn opdracht altijd goed omschreven eisen. Komt een kind er niet uit, wil ik helpen. Komt een ouder om hulp vragen zeg ik dat ik het nogmaals met kind zal doornemen.
Mijn leerlingen maken en doen nu boekpresentaties. Wat het kind er van maakt is goed genoeg. Ik baal ervan dat ik perfecte presentaties krijg in groep vijf die duidelijk door de ouder zijn gemaakt. (Werkwoordspelling d/t etc perfect goed of Power Point erbij met binnenvliegende plaatjes)
Ik ben vooral verbaasd over ouders die het huiswerk van hun kinderen gaan maken.
Als een presentatie afgekeurd wordt omdat hij op een behangrol is in plaats van A3-formaat, zou ik een bericht aan de mentor sturen of zoiets.
Of misschien kind laten vragen of echt de bedoeling is dat ze de presentatie overdoet.
Het is ook niet eerlijk naar kinderen die zelf hun werkstuk maken, en dan een lager cijfer krijgen.
Maar goed, 40 jaar geleden waren er ook ouders die soms een samenvatting maakten.

Poezenmeisje
02-10-2025 om 19:16
Die nieuwe manier van deelsommen begreep zoon niet omdat hij in groep 3 al deelsommen maakte met staartdelingen.
Gelukkig had hij een praktische meester in groep 6 (die zijn er niet veel).
"Laat maar zien hoe je het wél kunt". Prima, maak de sommen dan maar met staartdelingen.

haarklover
02-10-2025 om 19:17
Agen schreef op 02-10-2025 om 10:27:
[..]
[..]
Ze is drie keer per week al voor drie uur thuis en doet dan tot na het eten niets aan huiswerk. Op dinsdag gaat ze sporten, ook een prima gelegenheid om je hoofd leeg te maken.
De kans lijkt me groot dat ze al die uren dat ze geen huiswerk maakt, niet echt ontspant omdat ze weet dat ze eigenlijk nog huiswerk moet maken. Dat is op te lossen met een betere planning, waarin ze in de uren dat ze geen huiswerk maakt, ook echt vrij is.
En als ze slecht plant, of haar werk niet af heeft, mag ze ook gewoon vrij zijn in de uren waarin ze geen huiswerk maakt.

Bakblik
02-10-2025 om 19:25
[..]
Dat over de rubric werd gewoon uitgelegd aan het begin van het schooljaar op de ouderavond. Als je kind kwam vragen of het zo goed was kon je als ouder ook verwijzen naar die rubric.
Ik heb geen huiswerk gemaakt voor beide kinderen maar wel hun ontwerp geverfd, de tabel omgevormd naar een poster op anderhalve meter behang. De inhoud was echt hun eigen werk.
De eerste PowerPoints die mijn kinderen maakten waren simpel maar al doende hebben ze veel geleerd. Soms met wat aanwijzingen van hun vader.

Bakblik
02-10-2025 om 19:30
haarklover schreef op 02-10-2025 om 19:14:
[..]
Ik ben vooral verbaasd over ouders die het huiswerk van hun kinderen gaan maken.
Als een presentatie afgekeurd wordt omdat hij op een behangrol is in plaats van A3-formaat, zou ik een bericht aan de mentor sturen of zoiets.
Of misschien kind laten vragen of echt de bedoeling is dat ze de presentatie overdoet.Het is ook niet eerlijk naar kinderen die zelf hun werkstuk maken, en dan een lager cijfer krijgen.
Maar goed, 40 jaar geleden waren er ook ouders die soms een samenvatting maakten.
Ik heb die behangrol gemaakt, omdat de tabel op 8 A4tjes werd afgekeurd maar dat was alleen uitvergroten, knippen en plakken. De inhoud had kind zelf gemaakt. Als een docent vorm belangrijker vond dan inhoud had ik liever dat ze een wiskundetoets goed voorbereidde dan dat ze uren ging knippen en plakken.

duizel
02-10-2025 om 20:00
[..]
Hier was het zo dat kind binnenvliegende plaatjes had, mooie achtergronden enz. Ik heb gevraagd hoe ze dat gedaan had, ik kon het niet, mijn kind in groep 5 met gemak..
In groep 4 kon ze dat nog niet. In groep 5 had ze nagevraagd hoe dat moest bij een klasgenootje.
Ik vind het overigens helemaal niet gek om te helpen bij een spreekbeurt, helpen is iets anders als overnemen.

Bakblik
02-10-2025 om 21:23
duizel schreef op 02-10-2025 om 20:00:
[..]
Hier was het zo dat kind binnenvliegende plaatjes had, mooie achtergronden enz. Ik heb gevraagd hoe ze dat gedaan had, ik kon het niet, mijn kind in groep 5 met gemak..
In groep 4 kon ze dat nog niet. In groep 5 had ze nagevraagd hoe dat moest bij een klasgenootje.
Ik vind het overigens helemaal niet gek om te helpen bij een spreekbeurt, helpen is iets anders als overnemen.
Dit en helpen is iets anders dan overnemen inderdaad. Zeker in groep 5 en 6. Het werkstuk moest getypt op de computer maar enige vaardigheid met word werd niet op school geleerd. Dat moesten we toch echt zelf doen. Kind was 9.

Rekenenisleuktaalook
02-10-2025 om 21:36
duizel schreef op 02-10-2025 om 20:00:
[..]
Ik geloof zeker dat er kinderen zijn die dat kunnen. Je ziet de kinderen echter op school ook werken op Chromebooks, je ziet ze spellen en dan is zo'n Power Point soms in schril contrast met wat je van het kind had kunnen verwachten op basis van wat je eerder zag. Gelukkig zijn ze wel vaak heel eerlijk. Het compliment: 'wat een prachtige Power Point,' wordt dan beantwoordt met: 'Die heeft mama/papa gemaakt.'

Bakblik
02-10-2025 om 21:45
Rekenenisleuktaalook schreef op 02-10-2025 om 21:36:
[..]
Ik geloof zeker dat er kinderen zijn die dat kunnen. Je ziet de kinderen echter op school ook werken op Chromebooks, je ziet ze spellen en dan is zo'n Power Point soms in schril contrast met wat je van het kind had kunnen verwachten op basis van wat je eerder zag. Gelukkig zijn ze wel vaak heel eerlijk. Het compliment: 'wat een prachtige Power Point,' wordt dan beantwoordt met: 'Die heeft mama/papa gemaakt.'
O ja ze zijn nog zo heerlijk eerlijk op die leeftijd.
Het getypte week van mijn kinderen was qua speling ook altijd wat beter dan het handgeschreven werk. Toen ze nog op de gezamenlijke computer werkten stond de spellingcontrole aan. Ook dat hebben ze heel snel in de gaten als dat uit staat en hoe het dan weer aan moet.

Rekenenisleuktaalook
02-10-2025 om 21:49
Bakblik schreef op 02-10-2025 om 21:23:
[..]
Dit en helpen is iets anders dan overnemen inderdaad. Zeker in groep 5 en 6. Het werkstuk moest getypt op de computer maar enige vaardigheid met word werd niet op school geleerd. Dat moesten we toch echt zelf doen. Kind was 9.
Tja, dan stelt school toch enorm onrealistische eisen? Bij ons is dat pas vanaf groep zeven. En krijgen de kinderen onderwijs over gebruik Word
Eerder is handgeschreven helemaal prima en helemaal niet zo veel tekst dat typen nodig is. Volgende uitdaging in mijn klas wordt een muurkrantje van de hele klas over een onderwerp van biologie. Elk kind maakt een A4, meer plaatjes of tekeningen dan tekst. Gewoon knippen plakken, met een echte schaar en een echte pot lijm. Geen virtuele zooi.

Zeespiegel
02-10-2025 om 21:54
tsjor schreef op 02-10-2025 om 08:56:
Goed kijken naar je kind is, denk ik, het belangrijkste. Kind veel zelf laten uitzoeken. Sommige kinderen leren graag, prima. Als het kind denkt op die manier VWO te kunnen halen, ook goed. Als het niet lukt kun je altijd nog in gesprek gaan, want dan weet het kind zelf ook wel wat niet haalbaar is. Wil je ook sporten, toneel spelen, of dammen, ook prima. De gevolgen ervan zul je zelf moeten ervaren en daarin ook zelf keuzes moeten maken. Huiswerk niet gemaakt, jammer dan, de gevolgen merk je zelf.
Ik denk dat veel druk komt van de ouders. Zet magister uit. Verdiep je niet in het rooster. Ga de mentor niet lastig vallen, hooguit geef je dat advies aan het kind. En als het kind dat niet doet, ook goed. Raak niet in paniek van slechte cijfers, ook niet als het een jaar niet lukt, soms hebben kinderen andere dingen aan hun hoofd dan school. Ga niet boven het huiswerk hangen of erger nog, het niet-gemaakte huiswerk. Troost als kind het erg veel vindt (is het ook, kopje thee?), maar ga de problemen niet voor het kind oplossen. Iets relaxter: begrijp je het vandaag niet hoe je moet leren, dan morgen misschien wel. Maar vooral: heb vertrouwen in je kind en straal dat uit. Uiteindelijk zal het kind zelf moeten leren omgaan met de uitdagingen van het leven. De school is dan de eerste plek waar die uitdagingen stevig zullen zijn. Over een paar jaar zal het kind de maatschappij in moeten gaan en daar voor stevigere uitdagingen komen te staan (alhoewel 'geen school' voor mij nog altijd voelt als vakantie, ook al moest ik werken).
Uiteraard geldt dit advies niet voor kinderen waarmee iets bijzonders aan de hand is, als die kinderen er nog zijn. En uiteraard, als het kind om hulp vraagt kun je altijd het gesprek aangaan: probeer eerst vragen te stellen, zodat het kind zelf helder krijgt wat het probleem is (school geeft teveel huiswerk op is niet het echte probleem). En verken dan wat zij/hij er zelf aan kan doen. Laat het kind daarmee verder gaan en zelf keuzes maken.
Dat is wel een goed punt ja, het kind kan zelf dit met de mentor bespreken. Hoef je als ouder niet tussen te zitten. Hooguit hiertoe aanmoedigen, en eventueel navragen bij het kind wat hieruit kwam.

Zeespiegel
02-10-2025 om 22:00
Lizzyliz schreef op 02-10-2025 om 12:28:
Ons kind zit in 3vmbo kader en heeft het afgelopen jaar 76 toetsen gehad. Ik heb ze in SOM geteld. En daarnaast ook nog: verslagen maken, powerpoints, boeken lezen, gewoon huiswerk…
Dat geeft zoveel druk en het schiet zijn doel volledig voorbij. Je wilt kinderen iets leren waar ze wat aan hebben, maar het is nu zweten - weten - vergeten. Het onderwijs is helaas nog grotendeels ingericht volgens het jaar kruik.
Dat lijkt toch wat op toetsen omwille van toetsen. Wat is er gebeurd met 1 toetsweek per semester en bij enkele vakken 1 tussentijdse toets?
1 geen 20 ofzo.