Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Christalli

Christalli

07-11-2014 om 17:57

Ik wou dat al het huiswerk in magister stond :-(

Zoon zit in de brugklas VWO. Het gaat goed met huiswerk en resultaten van de vakken waar het huiswerk in magister staat. De 2 vakken waarbij het huiswerk niet in magister staat vergeet hij.... Gevolg 2 x 5 op zijn rapport omdat hij vergeet te leren. Pffff ik wil hem helpen en weet dat hij het nodig heeft. Het is alleen lastig als ik niet weet wanneer de toesten zijn en wat het huiswerk is. De wil is er wel bij zoon maar hij is gewoon zo chaotisch met zijn huiswerk. Heeft wel goede cijfers voor de vakken die ik wel kan checken in magister. Zelfs een 9 voor Frans en Aardrijkskunde. Bij zoon is het echt nodig dat ik me ermee bemoei en check of het huiswerk gemaakt is. Wat kan ik van school verwachten aan steun voor kinderen zoals zoon? Graag hoor ik tips. Ik heb het er als ouder echt druk mee. Naast mijn baan ook nog elke dag zoon begeleiden. Zoon is een slimme jongen maar is dus zwak qua plannen en huiswerk maken. Graag tips! Op school heb ik gevraagd waarom niet alle vakken in magister staan. Ze kwamen met dat het voor een leerling belangrijk is dat hij ook huiswerk op leert schrijven in zijn agenda. Tja maar als dat nou niet gaat, wat doe je dan?


brugklasmoeder

brugklasmoeder

07-11-2014 om 18:50

Ik lees mee

Heb je het over mijn zoon? Heel herkenbaar.

guera

guera

07-11-2014 om 18:55

afspraken maken met vriendjes

Is er geen dikke vriend die hem op de hoogte kan houden en hem kan influisteren: weet je nog. Morgen toets. Of whatever. Of een moeder die info appt

Angela67

Angela67

07-11-2014 om 18:57

gewoon klasgenoten laten bellen

als mijn oudste het niet weet / niet meer weet / het is niet af te leiden uit studiewijzer/ etc. dan laat ik 'm gewoon klasgenoten bellen. Het liefst meteen als hij uit school komt en we even z'n agenda bekijken. Maar als het niet direct kan of het is niet zo heel belangrijk dan stel ik voor dat hij het de dag erna aan iemand vraagt. Maar dat laatste vindt hij nog moeilijker om te onthouden dus hij belt liever meteen even. En de groeps-whatsapp van de klas geeft ook nog wel eens antwoorden.
stop die tijd erin en help hem bedenken wat hij de prettigste manier vindt om zichzelf te leren redden. Je bent er niet bij op school dus daar kun je hem niet helpen. Maar je kunt hem wel helpen manieren te zoeken om het probleem op te lossen als hij niet meer weet óf er huiswerk is opgegeven óf als hij het huiswerk vergeten is.
gr Angela

Evanlyn

Evanlyn

07-11-2014 om 21:32

probleem met Magister

Het probleem met Magister is waarschijnlijk dat het een nogal omslachtig programma is. Ik denk dat de leerkrachten het huiswerk handiger zouden kunnen opschrijven in een Excel document oid dat door iedereen te benaderen is vanaf elk apparaat. Maar ja, dat moeten school en leerkrachten dan maar weer willen.

Ulla

Ulla

07-11-2014 om 21:39

Laksheid

Volgens mij heeft het vooral met laksheid van docenten te maken. Het lijkt me juist heel mooi om in Magister alles bij te houden. Eén programma voor absentenregistratie, huiswerk niet gemaakt, spullen niet mee aangeven en huiswerk opgeven.

Doe het goed of doe het niet

Magister is reuze makkelijk, maar sommige leerkrachten zijn er inderdaad laks in of staan er niet achter. Gevolg: willekeur. De meeste leerkrachten zetten alles er netjes in, sommigen doen het niet, niet volledig of niet consequent. Op de school van mijn dochter zeggen ze dat de agenda leidend is en Magister een aanvulling is. In de praktijk gebruiken 9 van de 10 leerkrachten Magister trouw, waardoor de leerlingen nou niet bepaald secuur zijn met het bijhouden van de agenda. Want dat is dus in de meeste gevallen dubbelop. En daar gaat het dus mis, want de leerlingen gaan er over het algemeen wel van uit dat het er wel op staat.

Ik vind het doodzonde om zo'n handig systeem niet consequent te gebruiken. Geen missers, geen discussie, je ouders niet meer voor het lapje kunnen houden. Pubers hebben al genoeg aan hun door hormonen geklutste hoofd, maak het ze niet moeilijker dan het is door ze twee systemen (Magister én agenda) naast elkaar te gebruiken. Huiswerk kunnen maken en toetsen kunnen leren zonder belemmeringen vind ik belangrijker dan leerlingen middels onvoldoendes of straf voor vergeten huiswerk te leren hun agenda bij te houden. Bovendien scheelt het week een boekje in de toch al volle tas.

skik

ijp

ijp

07-11-2014 om 22:50

magister

Ik denk er precies zo over. Ik snap die laksheid ook niet. Goed, sommige oudere docenten moeten wat dat betreft nog wat bijleren maar dat ze zich daarachter verschuilen zou niet goed gevonden mogen worden.
Bij zoon zijn het meer dan de helft van de docenten die het niet in Magister zetten. Van de helft die het niet doet zijn er wel een paar die een planner meegeven zodat je toch de toetsen weet, dat is ook al fijn.

Maar mijn tip: mail de docenten met je probleem. Ik heb wat lijntjes uitgegooid bij diegenen welke niet per Magister binnenkwamen. Via de klas of groepsapp werkte het hier maar half, dat was het niet helemaal. Misschien kun je wbt toetsen een planner losfutselen. Dat is uiteindelijk het belangrijkste. Huiswerk maken ligt dan toch nog bij zoon, laat hij dat liggen uit slordigheid dan zijn de concequenties voor hem maar daar blijft hij niet door zitten.

Barvaux

Barvaux

07-11-2014 om 23:15

foto

Als het huiswerk wel op het digibord staat: laat hem er een foto van maken.

Als dat niet kan: zoek inderdaad hulp bij een klasgenoot en laat hem iets voor hem of haar doen.

Bij mijn jongste staat gelukkig alles op magister, de enige keer dat het er niet stond én het niet goed in zijn agenda stond had hij 1/4 niet gedaan en moest meteen een uur nablijven en het is daarna niet meer gebeurd maar vooral omdat ze het er bijna altijd op zetten.

Het voordeel voor jouw zoon is dat het bij alleen die twee vakken is en daar zal hij dan toch iets meer zelf aan moeten werken. Aan het begin van de les echt zijn agenda uit de tas halen en zich bij het inpakken afvragen of daar niet wat mee moet?

toch een kwestie van sterk management

de school kan toch gewoon verplichten aan de docenten om het erop te zetten?
Hier is magister leidend. Schoolbreed, alle niveaus, alle klassen.
Pech voor de leraar als hij het er niet op zet. Dan gaat de toets niet door. En hoeft het huiswerk niet gemaakt te worden.
Iets voor de MR misschien?
En voor degenen die nog een school zoeken, is het iets om op te letten.

evanlyn

Waarom een excel sheet? Magister is overal benaderbaar en helemaal uitgewerkt. Er is een app voor op de smartphone ook nog.
Simpeler dan magister kan volgens mij niet.

Barvaux

Barvaux

07-11-2014 om 23:49

en daarbij

Als een school met magister werkt moet de leerkracht ook de cijfers er in zetten. Mij maak je dan niet wijs dat het huiswerk er in zetten nou zoveel moeilijker is

En dan heb ik het nog niet over het feit dat ze hier presteren om in de tweede week (de eerste volledige lesweek) vmbo basis als huiswerk geven om in pinterest de pagina van de leerkracht op te zoeken en daar iets uit te kiezen voor de dag erna (en dat ook niet op magister zetten dus ik moest uitvogelen wat mijn zoon met dat onleesbare handschrift had neergekalkt). Omdat ik toevallig een paar maanden ervoor ergens anders voor op pinterest had gekeken kwam het mij bekend voor en kon ik al de site vinden waar we heen moesten. Toen nog uitvogelen wat de naam was... mén wat een tijd kostte dat. Helemaal leuk toen de dag erna zoon vertelde dat de leerkracht gepikeerd was dat NIEMAND op haar pagina was geweest. Toen mijn zoon zijn vinger op stak dat het hem wel gelukt was zei ze: ohja ik zag een onbekende naam (mijn naam dus). Met andere woorden, ze wilde ook nog even dat elk kind apart een eigen registratie zou aanmaken... LOL!

Mach

Ik heb het idee dat op scholen waar ze wel Magister gebruiken maar stellen dat de agenda leidend is, ze de leerkrachten uit de wind houden. Zij mogen wel inconsequent of laks zijn, de leerlingen niet. Leerkrachten moeten toch met Magister overweg kunnen om cijfers in te voeren, waarom niet even het huiswerk en de toetsen er correct inzetten? Als de agenda leidend is, moet je als zieke leerling een klasgenoot gaan bellen om te vragen of er nog huiswerk of toetsen zijn opgegeven die misschien niet in Magister staan. En dan maar hopen dat je überhaupt vrienden hebt, dat je ze kan bereiken en dat ze zorgvuldig zijn in het bijhouden van hun agenda. Eén manier van communiceren lijkt me voor alle partijen het makkelijkste.

skik

bibi63

bibi63

08-11-2014 om 15:23

Huh??

Hier snap ik echt NIETS van. Magister is een relatief nieuw fenomeen. Handig dat wel, maar dat Magister DUS de manier van werken moet zijn? Huh? Huiswerk via Magister? Nou hier niet hoor, alleen cijfers geloof ik en wat communicatie. Bijna alle puber (zeker brugklas) hebben moeite met plannen. Dat moeten ze leren en dat kan ook prima via een agenda. Dat we nu in het digitale tijdperk ook Magister hebben is handig, maar meer ook niet.
Ik snap er echt niets van. Je kind haalt fantastische cijfers, is 'braaf' aan het huiswerk voor een brugklasser, maar mist wel eens iets omdat sommige vakken via de agenda gaan. Dus? Erg? Nee, wat mij betreft, kwestie van een leermomentje. Je kan en moet als ouder niet alles checken en controleren. Hij doet het goed en af en toe een 5..... Erg? Nee. Hij zal het langzamerhand toch echt zelf moeten gaan uitvogelen. Op zich niks raars aan hem te begeleiden in de brugklas, voor sommigen ook echt nodig, maar die controle moet je toch echt een beetje gaan loslaten.
Bibi

Bibi

Magister is toch helemaal niet zo nieuw? Toch in elk geval al 7 jaar heeft "ons" VO alles erop staan. En plannen moet je dan als leerling nog steeds wel? Het enige wat je niet hoeft, is het huiswerk zelf in je agenda schrijven.
Ook op mno hbo en universiteit gaat alles digitaal, mooi om dat ook op het VO alvast gewend te zijn.

Evanlyn

Evanlyn

08-11-2014 om 15:45

het probleem is...

dat er dus niets te controleren valt. Eén leerkracht begeleidt hem bij het opschrijven van het huiswerk in zijn agenda, voor de overige vakken staat er nooit huiswerk in. De cijfers zijn OK behalve voor één vak, maar dat komt volgens mij gewoon doorat hij slim is. Maar daar gaat hij het op termijn niet mee redden.

Ik zou hem graag begeleiden, maar hoe? Ik heb geen idee.

bibi63

bibi63

08-11-2014 om 15:59

En wat is er mis mee

je huiswerk zélf in je agenda te schrijven? Niets is overal het zelfde, geen enkele leerlaar is het zelfde, en straks op je werk ook niet.
En je Wifi, profider, of laptop/IPad zal eens kuren hebben. Tja, dan heb je ffff niets meer....
Bibi

Zelf

Dat wilde de basisschool ook bij zoon. Hij kon wel assistentie, aanwijzingen of hulp krijgen als hij maar zelf het initiatief nam. Maar zon ontbeerde daarvoor het inzicht, het overzicht, en de durf. Op het moment dat hij eraan toe was om een vraag te stellen, die hij eerst formuleerde in zijn hoofd, liep iedereen alweer de klas uit.
Dat er stencils uitgedeeld werden ontging hem, ook dochter trouwens, en als er dan weer eens niet genoeg stencils waren, was het natuurlijk weer dochter die dat trof en die niet het initiatief, noch de durf had en het overzicht om dat direct te melden en te regelen.
Als je zelf nogal handig bent, even dit of even dat, kun je je bijna niet voorstellen dat er kinderen zijn, en volwassenen, die die snelle acties op het juiste moment gewoon niet, of nog niet kunnen maken.
En zie het dan maar weer eens goed te krijgen.
Organisatorisch zijn die scholen een veel grotere uitdaging dan vroeger. De hele samenleving eigenlijk. Van alles is een gedoe of zelfs een 'project' geworden en niet iedereen kan daarin zomaar meekomen. Het helpt vaak wel als de omgeving begrijpt dat het onmacht is en geen onwil en even samen met een kind kijkt hoe zoiets het beste opgelost kan worden. En dan helpt oplossen en er ook op toeziet dat het kind het zelfstandig gaat doen en dat dat dan lukt.
Het was heerlijk om te zien op een bepaalde vo school voor speciaal onderwijs dat daar de gewoonte was om voor de klas het huiswerk op het bord te schrijven, altijd op dezelfde plek. Daar even de aandacht op te vestigen en aan te geven dat het in de agenda opgeschreven werd. Maar dan ook, liep de leerkracht even achter langs bij de kinderen om te zien of dat ook werkelijk lukte.
Na de basisschool was dit soort speciaal onderwijs zo'n enorme opluchting! Eindelijk mensen die het wel begrijpen en praktisch oplossen.
Als het je kind niet zelf lukt en de leerkracht kan er niet op toezien is het ongelooflijk handig dat men wel de electronische leeromgeving tijdig bijhoudt. Dan kan de ouder het namelijk zelf doen! Als het een kind nog niet lukt.

Evanlyn

Evanlyn

08-11-2014 om 16:32

AnneJ

Precies. Ik hoor Bibi al zeggen: maar ja, dat is niet voor niets speciaal onderwijs, daar heeft een leerkracht op gewoon onderwijs het te druk voor. Maar waarom kunnen sommigen het dan wel? Hebben die het soms minder druk of zo?

En ja Bibi, zoon zal het ooit moeten leren. Maar de een pikt dit makkelijker op dan de ander. Moet hij volgens jou zolang dan maar naar de praktijkschool of zo, als hij dat nu nog niet aankan? Je laat hem toch ook niet meteen maar eindexamen doen? Hoewel hij dat in sommige vakken waarschijnlijk best zou kunnen. Die agenda, dat lukt dus niet, en om hulp vragen ook niet. Hij vindt het zelf erg frustrerend.

Ulla

Ulla

08-11-2014 om 16:51

Passend Onderwijs

Eens met AnneJ en Evanlyn. Als docenten zullen we dit steeds meer moeten doen. En ik vind het prima. Het is wel mooi wanneer ouders/verzorgers aangeven wat hun kind nodig heeft. De ervaring is dat dit ook vaak wel gebeurt. De bekende driehoek van ouders/verzorgers, school en leerling werkt het beste wanneer alle betrokkenen zich optimaal inzetten.

Speciaal onderwijs

Ik ben de mensen van het speciaal onderwijs aan mijn kinderen zeer, zeer dankbaar.

Ik was dan ook erg teleurgesteld dat dochter in groep 8 niet naar het speciaal onderwijs mocht omdat de staatssecretaris in februari, vlak voor de kernprocedure, besloot dat kinderen die in groep 8 een rugzakje aanvragen, het eerst moeten proberen in het regulier onderwijs. Toen ging het feest niet door. Moest ze helaas eerst totaal crashen en een thuiszitter worden voor het wel ging lukken en ze wel naar speciaal onderwijs kon gaan.

Ook op haar school liep Magister niet en ik kreeg er ook geen vinger achter en de mentor werkte tegen want vond dat dochter het 'zelf' moest kunnen. Leerkrachten kreeg je niet te pakken, mailden pas na weken terug. Klasgenoten waren zelf chaoot of 'onthielden' het wel ongeveer maar konden het niet consequent doorgeven.

Het is dan ook aan haar en mijn inzet te danken dat dochter niet afgestroomd is en tot nu toe, afkloppen, niet is blijven zitten.

Het kan wel

Wat een aantal praktische zaken aangaat, bijvoorbeeld Magister wel tijdig invullen en op het invullen van het huiswerk toezien, lijkt me inderdaad dat ook regulier onderwijs daar een rol in kan hebben.
Dat vergt echter vaak wel een cultuuromslag. Hopelijk lukt dat met de invoering van Passend Onderwijs.
Ik ben blij dat wij er zelf bijna klaar mee zijn. Dat experiment, onbegrip, frustratie, hoeven we niet meer mee te maken.

Ik denk namelijk dat veel 'slecht' gedrag van kinderen voortkomt uit frustratie over dat onbegrip en gebrek aan praktische steun en inzicht in hun functioneren. Het gevolg is 'smoesjes' en doen alsof het wel lukt, of je (extreem) terugtrekken, om maar te doen alsof je 'normaal' bent net als de rest.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

08-11-2014 om 17:18

wat zijn de schoolafspraken?

Is er een schoolafspraak dat het huiswerk in Magister wordt gezet? Zo ja: dan aan de bel trekken. Of beter gezegd: laat je kind samen met klasgenoten aan de bel trekken.
Zijn er geen afspraken over, dan houdt het gewoon op. Dan ben je afhankelijk van de leerkracht.

Hier gebruiken ze Magister al heel lang voor de cijfers. Pas dit jaar is een een schoolbrede afspraak gemaakt over huiswerk; daarvoor deden alleen sommige leerkrachten dat als extra 'service' naar de leerlingen. Nu is Magister leidend geworden. De boodschap is nu zelfs: je hebt geen papieren agenda meer nodig. Leerkrachten geven ook niet altijd meer huiswerk op in de les; sommigen verwijzen daarvoor naar Magister.

Barvaux

Barvaux

08-11-2014 om 17:49

ijsvogeltje

Precies, als ze gewoon ALLES via magister doen (en dat is op de school van jongste ook daadwerkelijk de bedoeling) dan scheelt dat tijd wat je aan iets anders kan besteden.

Barvaux

Hier al voor het 7e jaar ( tweede kind ondertussen) alles op Magister en het is heerlijk.
En alle proefwerken tot Kerst staan er al op. Kijk, dan kan je een kind leren plannen! Een weekend weg plannen net voor een week met 5 proefwerken doen we maar niet.
En in januari komt het rooster tot de meivakantie.
Een gewone VO scholengemeenschap.

Barvaux

Barvaux

08-11-2014 om 19:31

mach

Voor mijn oudste (andere school) maakt het allemaal niet uit. Hij was degene die gebeld werd als kinderen als Christallizoon het niet hadden genoteerd, ziek waren of wat dan ook. Een jongen in de parallelklas kopieerde ook altijd zijn boeken als hij zijn boek weer eens in het kluisje had laten liggen

Voor zover ik weet moet het daar ook op magister staan.

Christalli

Christalli

08-11-2014 om 21:03

De afspraak....

De afspraak is inderdaad dat de agenda leidend is en veel im magister staat maar een aantal vakken dus nog niet. Dit om de kinderen te leren om met hun agenda te werken. Het is wel zo dat zoon nu echt 2 onvoldoendes op zijn rapport heeft precies voor de vakken die niet in magister staan. Er zijn ook docenten die een maand schema geven van het huiswerk. Dit is ook wel fijn. Wat ik meestal doe is zondag magister huiswerk printen en daarbij het schema van deze week erbij print van de vakken die niet in magister staan. Dan een groot vraagteken bij de 2 vakken waar geen huiswerk van bekend is. Zoon zegt dan dat er geen huiswerk is van deze 2 vakken. Dan zie ik een paar dagen later dat er toetsen waren voor deze vakken en dat zoon dus onvoldoendes haalt. Een foto maken van het huiswerk op het bord is een goed idee. Het vragen aan klasgenoten vindt zoon moeilijk. Toch een stukje schaamte geloof ik. Ik zie wel dat andere kinderen via whats app vragen wat het huiswerk is. Er zijn ook dingen die wel goed gaan Qua motivatie zit het wel goed. Verder opstaan in de ochtend gaat super. Ik word elke ochtend door zoon wakker gemaakt dat het tijd is voor ontbijt. Ja daar ben ik dan weer niet zo goed in. Mijn bed uit komen om 7 uur.... Dus wel helpen elkaar Bedankt voor alle tips. Ik blijf erop hopen dat al het huiswerk in magister komt. Het scheelt een hoop gepuzzel voor mij en die tijd kan ik gebruiken om zoon te helpen met plannen en overhoren of gewoon iets leuks te ondernemen. Zonde van de tijd.... Trouwens na de zomervakantie gaat mijn jongste zoon ook naar deze school. Reken maar dat mijn kinderen op elkaar lijken en dus ook type "ik ben het vergeten op te schrijven". Zucht, dan krijg ik het druk! Ik kan ze ook wel loslaten maar dan stromen ze zeker af naar een lager niveau en niet omdat ze het niet kunnen maar omdat ze slordig zijn. Dit is toch niet nodig? Hoop ik dan.... Ik heb ook wel gelezen dat jongens vaker afstromen doordat ze minder goed hun huiswerk doen dan meisjes.

Angela67

Angela67

08-11-2014 om 21:14

je moet er elke dag naar vragen

een keer per week is veel te weinig.
gewoon even 5 of 10 minuutjes met hem in z'n agenda kijken, welke vakken had hij vandaag, was er echt geen huiswerk, denk nog even goed na? dan zie je 'm denken, ik zeg bijvoorbeeld dat hij de vorige keer bijna het hoofstuk af had zou er niet bijv een oefentoets zijn etc. . . en ja hoor 'oh ja dat is waar . . . ' en dan komt er meestal het goede uit. En dat gaat nu, het tweede jaar, echt heel veel beter dan het eerste jaar. Maar je moet er gewoon iets vaker naar vragen, dan wordt het meer routine.
gr Angela

Bibi

Nu moeten de leerlingen niet alleen leren een agenda te gebruiken maar ook leren hoe ze met Magister om moeten gaan. Twee systemen dus. Terwijl dat op het vervolgonderwijs wel allemaal geautomatiseerd is en in de meeste werkomgevingen ook. Magister kan je inkijken op zowel desktops, laptops, tablets als de telefoon. Het gros van de pubers zit toch wel vastgeplakt aan zijn smartphone. Als je nagaat hoeveel van dat soort apparaten er doorgaans in een gezin zijn moet het wel erg onfortuinlijk lopen wil je helemaal niet in Magister kunnen kijken. Het zou wel handig zijn als leerlingen hun 'schrijf maar in je agenda' huiswerk zelf in hun persoonlijk Magister konden zetten. Dan heb je alles weer netjes bij elkaar.

skik

Bibi

Waarom moeten leerlingen leren een papieren agenda te gebruiken? Tijdrn veranderen. Ik heb ook geen agenda meer. Die staat in mijn telefoon. Op mijn werk staan al mijn afspraken en bezigheden in een computer,
En als onze kinderen gaan werken zal dat alleen nog maar toegenomen zijn.
Het probleem zijn luie of digibete leraren, die geen zin hebben om net als 80 procent van hun collega's magister in te vullen. Kwestie van tijd. Ze sterven vanzelf uit.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-11-2014 om 14:00

elke dag

Hier vraag ik dochter iedere dag naar haar huiswerk. We lopen dan alle vakken even na. Zij maakt trouwens ook gewoon op de dag dat ze het krijgt haar huiswerk. Dan zit het nog wat meer in haar systeem.

Als je elke dag even per vak vraagt wat het huiswerk is, dan weet hij het misschien nog?

Bij dochter op school wordt trouwens magister wel goed gebruikt, maar soms wordt het wel eens vergeten door een leerkracht. En dan wordt er niet zo'n punt van gemaakt dat het niet af of incompleet is.
Als het maar om een paar vakken gaat kan je misschien de docent vragen je zoon er extra op te attenderen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.