Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Christalli

Christalli

07-11-2014 om 17:57

Ik wou dat al het huiswerk in magister stond :-(


Barvaux

Please, lees nou wat ik zeg.

Ik vind het geen enkel probleem om magister bij te houden. Maar ik ben het niet eens met wat eerder in dit draadje door een aantal mensen wed geroepen....dat het geen enkele moeite is voor de docent. Dat is het namelijk wel.

Klaar. En nogmaals, ik doe het met alle plezier.

( en ook bij ons klagen de lln over de nieuwste versie trouwens, dat het erg gebruiksonvriendelijke is. Net als de docentenversie trouwens. Is het niet bizar dat als je parallelklassen hebt met hetzelfde huiswerk, of dezelfde toets dat je niet kunt copy- pasten, maar het gewoon nog een keer extra moet intypen???)

Gr,

Ingrid

Barvaux

Barvaux

10-11-2014 om 18:30

Ingridt

Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt, ik heb totaal geen moeite met wat je zegt, ik begrijp je ook echt wel. Laten we het er maar bij laten.

Ulla

Ulla

10-11-2014 om 20:11

Als mentor

kun je het inderdaad op die manier regelen, met een buddy. Heb ik ook wel gedaan voor een leerling. Dan is het ook een idee om dat systeem in de hele klas toe te passen.
De mentor heeft niet het overzicht van al het huiswerk natuurlijk, maar kan er wel achter komen. Hij/zij kan een paar keer per week met de hele klas het huiswerk kort doornemen.

De laatste tip van Barvaux vind ik ook een goeie. Via what'sapp gaat ook meestal wat gemakkelijker.

Evanlyn

Evanlyn

11-11-2014 om 10:41

IngridT

Dat vermoedde ik al, dat het erg gebruiksonvriendelijk is. Dat zijn dat soort systemen namelijk meestal. Zucht, dan gaat het dus niet werken. Want er zullen altijd docenten zijn die zeggen: ik peins er niet over. Moet je die dan maar ontslaan, als ze verder prima functioneren? Lijkt me niet handig. Nou ja, we modderen door.

Overigens hadden we net een nieuwe versie van Magister, die ik eens hoopvol doorliep. Daar stonden ergens ook de categorieën "ritduur" en "rijhoogte"! Die zijn inmiddels weg, maar het is dus niet eens een programma dat speciaal voor het onderwijs is ontwikkeld.

Ansje

Ansje

12-02-2015 om 00:02

verplicht

Bij mijn zoon is het verplicht voor docent huiswerk in magister te zetten anders hoeft het niet gemaakt te worden, meeste hebben ook geen papieren agenda meer

Christalli

Christalli

12-02-2015 om 09:41

inmiddels....

Na een zeer moeilijke start in de brugklas met slechte cijfers en veel opdrachten vergeten en dan een 1 krijgen. Probeer dat nog maar eens op te halen . Heeft zoon het toch voor elkaar gekregen om zijn huiswerk op tijd af te krjigen en de opdrachten in te leveren. Wonder boven wonder klimt hij uit een dal en heeft hij de laatste weken heel goede cijfers gehaald. Zijn laagste cijfer was een 7,5 voor wiskunde. Zijn hoogste een 10 voor werkboek controle. De 10 kreeg hij omdat hij ook de bonus opdrachten gemaakt had. Ik ben zo trots op hoe hard hij gewerkt heeft om zijn cijfers op te halen. Hij heeft op school een cursus leren leren gedaan en daar ingezien dat leren iets meer is dan de avond ervoor even doorlezen. Ook heeft hij nu zelfvertrouwen gekregen. Hij kan het wel!
Wiskunde was vooral lastig voor hem. Hij wou geen tussenstappen opschrijven en maakte veel slordigheidsfoutjes. Nu houdt hij zich aan de regels qua tussenstappen opschrijven en nu gaat het goed.

Zijn juf van de basisschool wou hem eigenlijk een havo advies geven omdat hij zo chaotisch van aard is. Gelukkig heb ik de juf over kunnen halen omdat zijn eindcito 550 was. Eerlijk gezegd dacht ik toen zijn cijfers zo slecht waren in het begin van de brugklas en hij zoveel vergat dat ze toch gelijk had. Nu zie ik in dat hij heel veel bijgeleerd heeft. Hij doet het nu goed qua planning, leren, en georganiseerd zijn. Op de basisschool heeft hij dit niet kunnen leren. Het lukte allemaal zonder dat hij er moeite voor hoefde te doen. Daarom was de brugklas een grote schok voor hem en voor ons.

Oja de school doet het ook best goed. Er staat steeds meer huiswerk in magister. Ik heb erover geklaagd dat we in moderne tijden leven etc. Ik heb zoon in het begin erg geholpen na school alle vakken doornemen die geweest zijn en vragen of er nog iets was wat hij niet mag vergeten. Verder tas inpakken controleren... Op zijn bureau heb ik van die mooie ladekastjes met verschillende kleuren en een label. Zodat hij altijd zijn boeken kan vinden. Eerst lagen de boeken gewoon overal in zijn kamer rond, de sloddevos. Nu zit hij keurig met zijn neus in de boeken achter een opgeruimd bureau. Ik ben zooooooooooo trots op hoe hij zijn best doet en dat hij vrienden heeft en zich nu happy voelt

Ik hoor het wel vaker van ouders dat bij hun kids op school Magister verplicht is. Staat het huiswerk er niet in dan hoeft het niet gemaakt te worden. Ook regels over hoe lang van te voren het erin moet staan. Super!

Evanlyn

Evanlyn

12-02-2015 om 12:14

Goed zeg!

helaas is mijn school meer van de ganzeveer sdan van Magister. Volgende week gesprek...

Ja en tijdig, met afgesproken tijdsduur

Dat was hier de eerste jaren ook dramatisch. Het moet ook tijdig zijn want anders ben jij gedwongen om voortdurende te checken of het er al opstaat, weer niet, aan de bel trekken, wat een gedoe.
Kinderen hebben weleens een 'keuzeuur' gehad dat ze wekelijks moesten afspreken zodat ze direct konden inschrijven op een vak dat moeilijk liep.
Dan vroeg ik aan de mentor, wanneer de inschrijving precies openging, dat was ergens in het weekend, maar dat kon ze niet zeggen. Het eindigde ermee dat iedereen door had hoe het zat, dochter niet, en dan keken we en was alleen 'wiskunde' nog vrij om in te schrijven. En dat deed ze dan maar, maar dat was juist haar beste vak.
Wekelijkse ergernis die bijgedragen heeft aan haar uitvalstress.

Tegelijjk

Dacht ik toen ook dat het beslist zou schelen als alle leerkrachten een werkende computer tot hun beschikking hadden tijdens de les, zodat ze het huiswerk er per direct op konden zetten, net als op het bord. Alles wat je uitstelt kost meer energie, werk en tijd, vooral omdat de digitalisering niet bij alle leerkrachten nog had toegeslagen en er ook barrières waren en tegenstand.
Het voordeel van moderne kantooromgevingen en steeds meer professionals waarbij met name mobiele platforms als iPad en laptop gewoon voorhanden zijn.
Ik vond het dan ook een aanwinst dat de school overging naar laptops voor alle kinderen en leerkrachten. En er een positief klimaat ontstond tegenover digitalisering.

AnneJ, Magister app

Docenten kunnen huiswerk en cijfers in Magister ook middels een app op hun telefoon invullen. Ik denk dat zo'n beetje alle leerkrachten ofwel een smartphone ofwel een laptop onder handbereik hebben in de klas.

In de instructie voor docenten stond als waarschuwing dat zij hun telefoon met een wachtwoord/pincode moeten vergrengdelen voor het geval leerlingen de telefoon te pakken krijgen en hun cijfers gaan veranderen :0)

skik

Emmawee

Emmawee

13-02-2015 om 09:49

tijdlijn

Op de school waar mijn zoon naar toe gaat hebben ze een soort facebook (ik ben de naam even kwijt), waar al het huiswerk op staat. De mentor zet daar bijvoorbeeld ook de nieuwe klassenindeling op en roosterwijzigingen of andere mededelingen.
Leerlingen kunnen er ook vragen stellen aan de leerkracht en aan de klas. Lijkt mij handig. Ben je ook niet verplicht om in een whatsapp-groep te gaan, wat ook niet altijd heel gezellig hoeft te zijn en waar een leerkracht geen zicht op heeft.
Magister gebruiken ze ook. Ik weet nog niet hoe dat werkt, maar dit vond ik in elk geval een heel handig (want: ook interactief) communicatiemiddel.

Groeten, Maw.

Afschuiven van verantwoordelijkheid

Het is veelal verplicht het huiswerk in Magister te zetten.
Voordeel: ouders kunnen hun kinderen erop wijzen
Nadelen:
- je leert kinderen verantwoordelijkheid afschuiven (het stond niet op Magister, Magister deed het niet, de computer deed het niet, het netwerk lag eruit)
- wanneer een lesuur verplaatst, gaat het huiswerk niet mee
- kinderen leren niet zelf hun verantwoordelijkheid te nemen (dat kunnen ze niet, dat kun je ze wel leren)
- kinderen leren niet hun spullen bij zich te hebben
- kinderen leren niet plannen
- kinderen worden er passief van

Voordelen van een agenda:
- kinderen leren hun spullen op orde te hebben
- kinderen leren hun eigen verantwoordelijkheid te nemen
- kinderen leren aansprakelijkheid
- kinderen leren vooruit kijken
- kinderen leren dat zij degene zijn die invloed hebben op hun leerprestaties
- kinderen leren zelfstandigheid

Ja, Magister heeft voordelen, maar de effecten van het werken met Magister blijken onwenselijk en mede oorzaak van de vele klachten over 'onze jeugd'

Onzin

Van het gedoe dat sommige scholen met Magister teistert leren kinderen dat leerkrachten oenen zijn met de IT en chaotisch georganiseerd terwijl zij zich in bochten moeten wringen om het overzicht te behouden.

Ook is huiswerk wel belangrijk ondanks dat het gecommuniceerd wordt terwijl de herrie van het inpakken en uitzoomen langzaam toeneemt in de klas en als je een vraag stelt vraag je het maar aan je medeleerling die zelf ongeorganiseerd blijkt te zijn want dat is blijkbaar de standaard.

Goed voorbeeld doet goed volgen!

O ja, en die smoesje als je het huiswerk niet gedaan hebt? Altijd de leerkracht de schuld geven, die geeft de leerling de schuld en anders wel de ouders.
Echt, goed voorbeeld doet goed volgen!

Lydia

Lydia

26-11-2018 om 20:21

Of je doet het zoals in de moderne tijd (op je werk)

Afspraken worden gemaakt via outlook. Die kun je accepteren en dan staan ze in je agenda. Zelf afspraken in je agenda zetten is niet meer van deze tijd. Tenzij jij zelf de initiatiefnemer bent, en dan nodig je de deelnemers zelf uit. Leerlingen kunnen beter leren goed om te gaan met Magister en Outlook.
Een mail met een datum/tijdstip loopt 80% kans om nooit ingepland te worden. Zo werken we tegenwoordig niet meer.

Hieronder nog wat reactie op de stellingen van de docent over huiswerk in Magister:

- je leert kinderen verantwoordelijkheid afschuiven (het stond niet op Magister, Magister deed het niet, de computer deed het niet, het netwerk lag eruit)
Dat is wederzijds. Leraren moeten zorgen dat Magister klopt. Dat doen ze alleen niet. Zie reactie AnneJ

- wanneer een lesuur verplaatst, gaat het huiswerk niet mee
Terechte opmerking. Hoewel het huiswerk wel mee zou moeten gaan. Kan dat niet opgelost worden?

- kinderen leren niet zelf hun verantwoordelijkheid te nemen (dat kunnen ze niet, dat kun je ze wel leren)
Wat heeft dat te maken met Magister? Dat is niet anders met een agenda.

- kinderen leren niet hun spullen bij zich te hebben
Wat heeft dat te maken met Magister? Dat is niet anders met een agenda.

- kinderen leren niet plannen
Wat heeft dat te maken met Magister? Dat is niet anders met een agenda.

- kinderen worden er passief van
Een digitale planner/agenda past bij deze tijd. Daarmee zijn ze voorbereid op de toekomst.

"Ja, Magister heeft voordelen, maar de effecten van het werken met Magister blijken onwenselijk en mede oorzaak van de vele klachten over 'onze jeugd'"

Wat een onzin. Zie al mijn reacties hierboven.
Leerkrachten moeten mijns inziens mee met de moderne tijd en daar hoort Magister bij.
Ik zou niet weten wat je bedoelt met de vele klachten over onze jeugd.
En welke effecten van Magister blijken nou onwenselijk? volgens wie? Waar blijkt dat uit?

Ad Hombre

Ad Hombre

26-11-2018 om 20:47

Zinloze overhead

Het is de bedoeling dat je vakken leert. Wiskunde, Frans, Engels enz. Niet dat je leert een agenda bij te houden voor een docent die zelf te belazerd is om dat goed te doen.

Het introduceert veel stress en onzekerheid dat leraren Magister niet goed bijhouden en dat is schadelijk voor de kinderen. Het wordt daarom moeilijker voor ze om over te gaan of om hun examen te halen. Dat kan niet de bedoeling zijn.

Agenda's bijhouden is geen examenvak. Leren en huiswerk plannen is al moeilijk genoeg, als je niet iedere keer op whatsapp moet checken of je het wel goed begrepen hebt.

mijk

mijk

26-11-2018 om 21:06

mijn kinderen

moeten magisyer bijhouden, huiswerk wqt mondeling wordt doorgegeven. studieplanners in magister, in de mail en geprint. Soms staat huiswerk wel in magister maar proefwerken niet. Het maakt ook dat wij als ouders huiswerk niet kunnen controleren.

en ja ik vind dat een fout van leraren. Het geeft zo ongelooflijk veel onduidelijkheid en stress bij kinderen die nog leren leren en leren plannen. Een docent die zo bozig op een 3 jaar oude post reageerd stelt mijn beeld niet makkelijk positief bij..

Hier

Wordt alles keurig bijgehouden in magister door docenten. Ondanks mijn scepticisme (hoe leert kind plannen) lukt dat zeer goed nu in de brugklas.

Zelf werk ik op mbo, wij hebben geen magister of iets dergelijks, studenten moeten dus zelf opschrijven wat ze moeten doen, vaak ook nog wel terug te vinden in studiewijzer. Anderen de schuld geven doen ze nog steeds (ik was ziek, agenda kwijt, niet opgeslagen in telefoon enz), dus dat maakt niet uit, ook het plannen kan de ene student beter dan de andere student. Dat ligt niet perse aan magister maar aan de studenten en het onderwijs wat zij hebben gehad!

Hilde

Hilde

27-11-2018 om 08:42

Eens met Ad

Het is de bedoeling dat je vakken leert. Als ik zie wat die kinderen allemaal moeten bijhouden, plannen en noteren vraag ik me bijna af wat ze dan nog in de klas doen. Ik zou ook alles gooien op foutjes in de ict.
Er is, vind ik, iets grondig mis met de interactie tussen leerkracht en leerling.

Flavia

Flavia

27-11-2018 om 08:57

Studieplanner

De school van dochter gebruikt alleen in de bovenbouw nog magister voor het huiswerk. Die leerlingen zijn niet anders gewend en bijna toe aan het examen.

In de onderbouw krijgen ze aan het begin van de periode een studieplanner met al het huiswerk, de doelen en vaardigheden en toetsmomenten voor die periode van 10 weken.

Dat is leidend en je kunt zelf je planning maken in je daarvoor geschikte agenda, school deelt zelf de purple monkey uit, maar ook de 1blik agenda of XXL agenda bieden deze mogelijkheid. (maar ja, waarom een agenda kopen als je er een krijgt)

In het eerste jaar moeten ze de planning in de agenda schrijven en wordt dit ook gecontroleerd en geoefend bij de studie en mentorlessen.

Waarom gekozen is voor een papieren agenda: omdat je planning beter in je hoofd blijft zitten als je er motorisch iets mee moet zoals schrijven. Ervaring heeft geleerd dat de leerlingen die op deze manier plannen zich ook beter aan hun planning houden en daar door betere resultaten halen. Iets wat de school graag stimuleert.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-11-2018 om 09:11

Flavia

"Ervaring heeft geleerd dat de leerlingen die op deze manier plannen zich ook beter aan hun planning houden en daar door betere resultaten halen. Iets wat de school graag stimuleert."

Ervaring of onderzoek? Maar, anyway, best mogelijk dat het klopt. Wat je ook doet, doe het consequent en voorspelbaar. Zet helemaal *geen* huiswerk in Magister of zet *al* het huiswerk in Magister.

Mijn zoon heeft drie (3!) plaatsen waar zijn rooster wordt bijgehouden (Magister en twee verschillende webpagina's) en hij wordt geacht ze alledrie iedere ochtend te checken.

Denkfout

Het is een denkfout. Omdat het sommige kinderen wel lukt moet het alle kinderen wel lukken. Zo niet, dan is daar iets mis met het kind of de ouders.
Vooral niet naar jezelf of naar het systeem kijken.
Kan komen doordat van leerkrachten ook het uiterste aan flexibiliteit word gevraagd. Door de diverse oekazes van de overheid, voortdurende reorganisaties, het wegbezuinigen van ondersteunend personeel zodat allerlei werk en werkjes die niets met jou vak te maken hebben gewoon in je schoenen worden geschoven.
Op dezelfde manier, kan het organisatorisch of niet, je zoekt het maar uit.
Dat wordt de maat waarmee men dan ook de leerlingen behandeld. Op is op en dan zoeken ze het maar uit.
En niet alleen leerlingen zijn verschillend in hun organisatievaardigheden, sommige leerkrachten zijn dat ook en dan is er ook niemand die even met ze meekijkt of ze moeten er om vragen of worden dan stom aangekeken.
En dan krijg je slecht gedrag.
Afgezien van enkele enthousiaste vaardige leerkrachten die zich er wel mee redden. En omdat zij het wel redden moeten alle leerkrachten zich er maar mee redden.
Tja, zo gaat dat.

Angela67

Angela67

27-11-2018 om 13:02

agenda's op de basisschool

het gaat hetzelfde als met alle vaardigheden: omdat je xxx straks op yyyy moet als je de leeftijd van zzz hebt bereikt zul je daar uiteindelijk op de kleuterschool mee moeten beginnen. En nee, als je dat nog niet kan in groep 3 dan moet je dus naar een lager niveau onderwijs als je straks 12 bent.
Is wel handig, op zich, zo'n determinatie-methode: geef ieder kind in groep 4 van de basisschool een agenda, vertel er niets over en aan het eind van groep 8 krijg je een VWO advies als je 'm invult . . .
gr Angela

@Emma

@Emma

27-11-2018 om 13:39

Plannen

Mijn dochter hoort haar hele leven al dat ze moet leren plannen. Er is alleen niemand die haar meer kan vertellen dan dat je alles moet plannen (in je agenda zetten dus) 🙄
Nu doet ze eindelijk een opleiding waar ze het nut van inziet en alles gaat vanzelf. Zonder Magister, met een papieren agenda. Het is een erg drukke opleiding en vrij chaotisch, zo komt het op mij over. Maar dat geeft niks, ze heeft werkelijk alles onder controle.
Dus Angela, je plan van aanpak snijdt geen hout 😉 Haha

Angela67

Angela67

27-11-2018 om 13:44

nee

ik vind ook niet dat het hout snijdt, maar echt je wilt ze de kost niet geven in het basisonderwijs die deze redenering wél vinden kloppen op minder absurdistische schaal .
gr Angela

Flavia

Flavia

27-11-2018 om 14:00

Ad: Ervaring

Ervaring van de school om preciezer te zijn.

Geen dubbel blind wetenschappelijk verantwoord onderzoek waar ik naar kan verwijzen. Slechts de mondelinge verklaring van de directeur tijdens de opening van het jaar.

Triva

Triva

27-11-2018 om 15:31

Flavia

Het zal mij niks verbazen als wat die school waar jij het over hebt, dit is gaan doen omdat de leerkrachten niet genoeg gemotiveerd waren om magister bij te houden. Plannen moet je leren en moet je doen op je eigen manier, niet op een door school aangewezen methode met controle.

Algemeen: hebben ze bij magister nog steeds niets verzonnen op het probleem waar iedereen het over heeft? Les uitgevallen: huiswerk foetsie. Dat ze dat niet mee kunnen verhuizen naar het volgende lesuur kan ik nog begrijpen maar laat het dan in ieder geval staan!

Flavia

Flavia

27-11-2018 om 16:13

Triva

Nee, school staat in de regio bekend als de school die magister op orde heeft qua huiswerk. Ik ken meerdere leerlingen in de bovenbouw binnen het scholencluster en huiswerk en magister komen vaak voor in de gesprekken.

Plannen moet je leren en de studieplanner geeft alleen per week / soms per les aan wat er behandeld gaat worden en welke opgaven je moet maken, wanneer de toetsen zijn en welke stof daar behandeld wordt.
De leerling zal zelf moeten plannen wat, wanneer gemaakt wordt. Die planning schrijven ze zelf in de agenda en die planning is gebaseerd op lesrooster maar ook buitenschoolse activiteiten. School bepaalt dus niet wanneer jij nederlands doet, dat doe je zelf.
Net zoals je zelf bepaald wat je in het Dalton uur doet. Ga je zitten mine-craften op je chromebook prima zolang je maar niemand stoort.

School biedt alleen een hulpmiddel in de vorm van de agenda en bij behorende methode. En omdat plannen idd iets is dat je moet leren bieden ze die hulp in de mentor en studielessen. Net zoals er een training aangeboden wordt om te leren leren. (De uitwerking van Leer Leren van John Cliteur, geschreven voor de scholier en geeft inzicht hoe leerprocessen gaan, waarom het niet handig is om 2 uur te leren maar je het beter in wat kleinere stukjes kunt hakken)

School heeft ervaren dat wanneer je je planning opschrijft en niet alleen in je hoogd maakt de planning beter wordt aangehouden en de leeropbrengst hoger is. Vandaar de hele exercitie om magister niet meer te gebruiken voor het huiswerk. De planners krijgen ze fysiek maar ze staan ook in magister als bestand.

Ik krijg van ouders binnen dezelfde scholencluster de respons dat dit wel verdraait handig is als we onze brugklassers weer eens bespreken tijdens 1 van de vele trainingsmomenten in de week.

Elizabeth

Elizabeth

27-11-2018 om 18:42

Agenda

Hoe kun je je zoon helpen? Koop een papieren agenda voor hem. Het huiswerk dat niet in Magister staat wordt ongetwijfeld in de klas genoemd door de docent. Laat je zoon het opschrijven in zijn papieren agenda en meenemen in zijn planning.

mijk

mijk

27-11-2018 om 20:50

maar wat moet ie opschrijven dan?

de dingen die in magisterr staan de dingen die in zijn mail binnenkomen? al zijn studiewijzers? en het klinkt leuk maar het slaat nergens meer op.

Angela67

Angela67

27-11-2018 om 21:13

mijk

een agenda is om te PLANNEN
dus je schrijft over uit magister wanneer iets AF moet zijn
en dan schrijf je op de dagen dat je het moet doen, wát je moet doen.
Maakwerk kan soms in 1 keer, leerwerk over meerdere dagen.
Daar gebruik je die agenda voor.
Soms is er ook een mogelijkheid om te editten in magister maar ik denk niet dat je je eigen planning in magister kan zetten.
gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.