Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Christalli

Christalli

07-11-2014 om 17:57

Ik wou dat al het huiswerk in magister stond :-(


Angela67

Angela67

27-11-2018 om 21:15

sorry voor de hoofdletters, was niet de bedoeling en ook overbodig.
gr Angela

Tango

Tango

27-11-2018 om 21:43

Agenda

Tja, maar als zoon thuis niet meer weet wat er op school als huiswerk op is gegeven, kan hij het thuis niet in een papieren agenda zetten natuurlijk.
Wordt het huiswerk mondeling opgegeven of op een digibord gezet? In het laatste geval kan je daar nog een foto van maken. Als het mondeling wordt gezegd wordt het lastig. Zoon hier, gebruikt ook geen agenda, schrijft nog wel eens iets in zijn schrift als het wordt opgegeven. Meestal weet hij dat thuis dan wel terug te vinden. En verder staat hier alles meestal wel in Trajectplanner, het 'magister' dat ze hier gebruiken.
In dit programma blijft het huiswerk van het vervallen vak meestal wel staan. Is ook niet altijd handig, want soms weet je dan niet bij welk vak het hoort.

@nnemoon

@nnemoon

28-11-2018 om 09:21

Magister

Op school van zoon wordt geen Magister maar Somtoday gebruikt, zal denk ik net zoiets zijn. Dit is niet leidend en de papieren agenda is hier dus verplicht. Ik heb een zoon die het huiswerk zelf in zijn agenda noteert maar zijn eigen hanenpoten soms niet meer kan lezen. En hij heeft een moeder die iedere dag voor hem even op Somtoday kijkt en zijn agenda aanvult zodat hij precies weet wanneer wat gedaan moet worden. Als we er samen niet uitkomen, dat is regelmatig met het huiswerk van ICT dan wordt er een vriend ge-appt.

Ik ben geen docent maar als Ingrid zegt dat Magister extra werk is dan kan ik mij daar wel iets bij voorstellen. Ook wat zij zegt over bepaalde leerlingen wat zij in haar agenda noteert zou ik niet graag willen lezen op Magister.

mijk

mijk

28-11-2018 om 09:45

Dat is precies wat ik bedoelde

Een agenda gebruiken is een planning maken. Bij mijn kinderen is dat al moeilijk genoeg zonder dat ze eerst de informatie op 5 verschillende plekken moeten weghalen. We maken wekelijks samen een planning in een weekplanning en die in V5 kan dat ondertussen zelf, maar het had ontzettend veel gescheeld als ik had kunnen controleren of het klopte. Hij miste nog wel eens wat info... en als ik niet in Magister kan zien dat het is opgegeven kan ik het niet corrigeren. Als je dan hard aan je planning gewerkt hebt en goed geleerd en er blijkt een studiewijzer uitgedeeld op een dag dat je ziek was, komt dat hard aan...

Je moet het je kind in een agenda leren zetten is het advies van iemand die van nature kan plannen. Daar heeft een kind dat het niet vanzelf kan geen reet aan. Dat is net als tegen een kind dat moet leren zwemmen zeggen spring er maar in en beweeg dan je armen en benen.... Technisch gezien klopt het maar kind heeft dan nog steeds geen flauw idee wat het moet doen.

mijj

mijk

mijk

28-11-2018 om 09:46

de foto optie

strandde hier omdat de docenten die het perse op het bord willen zetten niet willen dat er foto's gemaakt worden. Je moet het opschrijven en ook hier een handschrift probleem.. zucht.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-11-2018 om 09:55

Geen papieren agenda

Bij mijn oudste op school was Magister alleen voor de cijfers. Vziw stond er geen huiswerk in. Bij jongste is magister (SOM Today) leidend, als een toets er niet tijdig in staat mag hij niet doorgaan, al heeft de leerkracht hem al vier weken op het bord staan. Heel fijn, die duidelijkheid en overzichtelijkheid. Een papieren agenda heeft ze dus ook alleen maar de eerste week van bet jaar. Dan schrijft ze er nog wel eens iets in om vooruit te kunnen plannen, maar uiteindelijk zakt dat weer in. Ons ‘plannen’ bestaat uit het in het weekend kijken wat voor toetsen er op het programma staan voor de komende week. En balen als dat er twee zijn op maandag

Elizabeth

Elizabeth

28-11-2018 om 10:33

Mondeling

Als het huiswerk mondeling in de les wordt gezegd of op het digibord staat kan zoon het toch direct in zijn papieren agenda schrijven?

Pennestreek

Pennestreek

28-11-2018 om 11:58

Elizabeth

Nee, dus. Sommige kinderen kunnen dat niet. De mijne bijvoorbeeld.
ASS en ADD, en dan tijdens het rommelige einde van de les, veel kabaal, schuivende stoelen, dan nog de tegenwoordigheid van geest hebben om je agenda erbij pakken is al lastig. Maar hij kan sowieso niet 'meeschrijven' met wat er gezegd wordt. Daarom is ook bijvoorbeeld een dictee lastig. Zelfde geldt dus überhaupt voor aantekeningen maken. Gelukkig heeft hij een uitzonderlijk goed visueel geheugen, dus leren van de stof uit een boek lukt wel redelijk. Maar alles wat er in de les gebeurt of wordt opgegeven mist hij...

mijk

mijk

28-11-2018 om 12:06

Nee

Dat gaat niet. Ten eerste is gebruik nooit ingesleten In brugklas was agenda verboden School verplichte eigen systeem met multomap waar linkshandige zoon meteen ruzie mee kreeg en die docenten niet bleken te gebruiken. Sowieso geven er dus maar 2 docenten af en toe huiswerk in de les op dus heeft hij agenda sporadisch nodig.

Zo netjes met de hand schrijven dat hij het goed kan opschrijven kost hem veel tijd (jaren fysiotherapie achter de rug voor handschrift problemen. De meeste agenda's hebben ook gewoon te weinig ruimte voor hem. Hij schrijft huiswerk dus zo goed als het kan in zijn schrift. Maar soms kan hij het niet teruglezen. Het is een heel slim kind (vwo met extra vakken en echt serieus leuke cijfers) maar vooral het feit dat hij in iedere les een andere strategie moet hebben om te weten wat hij moet doen is gewoon heel lastig gebleken.

mijk

mijk

28-11-2018 om 12:11

Als je het kan

klinkt het heel simpel als een handeling maar voor een kind dat er moeite mee heeft, is het opschrijven van huiswerk aan het eind van de les een project met veel verschillende handelingen:
-Je moet je agenda bij je hebben
-Uit je tas halen
-bepalen waar je de informatie gaat opschrijven
-luisteren en schrijven tegelijk. of voor zoon dus schrijven en onthouden wat je zo meteen moet opschrijven

Als het op digibord staat kan je overschrijven maar dan komt daar dus ook paniek bij dat je nog aan het schrijven bent terwijl iedereen klas verlaat en dat voelt heel naar en dan ga je dus ook maar weg.

En dan verzin je de oplossing dat je een foto maakt en dan wordt er iemand boos op je dus durf je dat ook niet meer.

mijk

bicyclette

bicyclette

28-11-2018 om 12:32

'zo leren ze nooit plannen'

'Zo leren ze nooit plannen.'

Alsof iets opschrijven in je agenda hetzelfde is als plannen. Niet natuurlijk. Die agenda geeft alleen maar aan wanneer iets af moet zijn. Niets meer en niets minder. Dus je kan als school wel krampachtig vasthouden aan het idee dat kinderen dat zelf met de pen in hun eigen papieren agenda moeten schrijven ('omdat ze het dan beter onthouden'), maar daarmee is er nog niets gepland.

Plannen betekent dat je weet wanneer je moet beginnen om het op tijd af te krijgen. En dat je weet wát je daarvoor moet doen. En hoe je dat doet.

Als ik een werkvergadering hebt, is er meestal 1 persoon die een lijstje maakt waar d gemaakte afspraken en deadlines op staan. Vervolgens is het aan mij en collega's om dat zelf goed in te plannen. Lekker duidelijk en voorkomt heel veel discussie. Het is een illusie om te denken dat leerlingen wél alles correct noteren. Doe dat gewoon centraal, dat is wel zo professioneel. En plannen moeten ze uiteindelijk gewoon zelf doen.

Ik begrijp trouwens niet goed waarom mensen menen dat je een papieren agenda nodig hebt om te plannen. De meeste volwassenen gebruiken ook al lang geen papieren agenda meer, en al helemaal niet als plannings-tool.

Flavia

Flavia

28-11-2018 om 17:40

Bicyclette

Het schrijven in de agenda van hun planning, dus niet alleen het huiswerk maar ook de brokjes waarin ze het verdelen en wanneer blijkt uit de ervaring van school tot het beter uitvoeren van de planning van de leerling door de leerling.
Dat er later wellicht alleen een electronische agenda gebruikt wordt is dan weer een stap verder in het leerproces van het leren plannen.
Plannen moet je leren vergelijkbaar met zwemmen . Eerst met kurk in het ondiepe om te eindigen met zwemvaardigheid 3. Daar zitten stappen met hulpmiddelen bij in dit geval een papieren agenda met extra ruimte om niet alleen het huiswerk op te schrijven op het moment dat het af moet zijn maar ook de planning en hulpmiddelen om het overzicht tov die planning en belangrijke data te houden.

Overigens zie ik vele van mijn collega's met een printje van hun electronische agenda lopen voor het overzicht.

bicyclette

bicyclette

28-11-2018 om 19:12

Flavia

"Het schrijven in de agenda van hun planning, dus niet alleen het huiswerk maar ook de brokjes waarin ze het verdelen en wanneer blijkt uit de ervaring van school tot het beter uitvoeren van de planning van de leerling door de leerling."

En hoe weten ze dat de crux zit in het handmatig noteren? Hebben ze kinderen die handmatig plannen in een papieren agenda vergeleken met kinderen die op een andere manier plannen?

"Dat er later wellicht alleen een electronische agenda gebruikt wordt is dan weer een stap verder in het leerproces van het leren plannen."
Ik vraag mij dat af, ik zou niet weten waarom dat pas een volgende stap is. Gaan we als volwassenen niet teveel van onze eigen jeugd uit (toen er nog geen online agenda bestond)? Kinderen doen tegenwoordig alles digitaal, werken met laptops en tablets in de klas, hebben deels digitale boeken. Waarom zou dat voor een planning een brug te ver zijn?

Speelt wellicht mee dat leerkrachten zelf minder vertrouwd zijn met de mogelijkheden van online agendabeheer en daardoor vasthouden aan wat zij wel kennen?

Flavia

Flavia

28-11-2018 om 23:18

Ja, vergeleken idd

Binnen hun eigen populatie omdat ze met de overgang naar een ander schoolsysteem ook wilden bepalen wat beter werkt omdat Dalton onderwijs meer vraagt op planningsvaardigheden van leerlingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.