Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
valsenaamerd

valsenaamerd

17-01-2009 om 16:17

Illegaal afwezig zijn vanwege vakantie?

Vanwege mogelijke herkenbaarheid even onder de boeiende nicknaam "Valsenaamerd"...
Geïnspireerd door een draadje in vakantietijd ben ik gaan zoeken naar wintersportvakanties mét kinderopvang. Ik vind het namelijk héérlijk zelf ook weer eens een keertje onbekommerd op de ski's te kunnen staan.
Nu heb ik dé ideale vakantie gevonden, en nog voor een reuze schappelijke prijs ook. En je raadt het al: die valt buiten de vakantieperiode zoals de school die heeft aangegeven. Namelijk de week ervóór. De vakantieweek zelf is niet beschikbaar.
Dus nu ben ik serieus aan het overwegen om onze groep-3-leerling deze week ziek te melden. Als hij ná de vakantie vertelt dat hij is gaan skien, is er niemand die bedenkt dat dat wellicht is geweest in de week voorafgaand aan de vakantie. En in die week gebeurt er toch niet zoveel op school, er zijn zeker 2 dagen waarop geen echte les wordt gegeven.
Iemand met tips en/of ervaring?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nivea

Nivea

17-01-2009 om 16:51

Eerlijk zijn...

Ik zou dus altijd eerlijk blijven. Ik vind het geen voorbeeld naar je kind toe om glashard te liegen. Ook vind ik het niet goed inzake de relatie met de juf/de school (je zit er nog wel even).

En je argument vind ik gewoon erg zwak.

Ik ben zelf ook wel eens een week langer met de kinderen op vakantie geweest. Gewoon eerlijk aangegeven waarom we dat wilden. We hadden er geen 'recht' op maar we hebben het toch gekregen...

valsenaamerd

valsenaamerd

17-01-2009 om 17:29

No way

Eerlijk zijn, ja, dat gaat dus echt niet werken lijkt mij. Voor een dagje misschien, niet voor een hele week. Dat jij dat hebt gekregen, daar heb je veel geluk mee gehad, of een heel zwaarwegende reden. En ik zou dan dus als reden moeten opgeven, dat dit de enige wintersportvakantie is die ik me met kinderopvang en al kan veroorloven. Een andere vergelijkbare vakantie is overigens niet te krijgen, ja, voor 2500,- euri extra.
Daarbij, of het eerlijk is of niet kan me eigenlijk weinig schelen...ik vind het ook niet eerlijk dat ik me in 300 km file mag aansluiten om onbetaalbaar duur in de rij te staan bij de skiliften. Maar die discussie wil ik hier niet aanzwengelen.

Nivea

Nivea

17-01-2009 om 18:23

Eerlijkheid

Tja, is het eerlijk dat 99% van Nederland wél in die 300 km file gaat staan en een bijna onbetaalbare vakantie heeft, zodat jij een week eerder die file niet hebt?

Ik zou mijn kind dus niet ziek melden. Als jij vindt dat je recht hebt op een goedkopere wintersport zonder file, dan zou ik dat gewoon melden. Als de school moeilijk wil doen, kunnen ze er een leerplichtambtenaar achter aan sturen (doen ze niet zo gauw!). Je bent dan wel eerlijk gebleven. Je kind ziek melden terwijl het kind niet ziek is, vind ik bij voorbaat al fout.

Dropke

Dropke

17-01-2009 om 19:04

Hier eerlijk met een knipoog

Dropkesman ging naar school en zei in de lerarenkamer ..of ze zijn dan ziek, of we zijn dan in Turkije.. Er was een leraar die dat niet vond kunnen. Tjonge ! We waren in ieder geval eerlijk en na de periode die we hadden meegemaakt, vond (ook de rest van het team)iedereen dat we dat wel verdienden.

Voorwaarde was, dat de kids de gemiste stukken zelf inhaalde met ons.

gr Dropke

valsenaamerd

valsenaamerd

17-01-2009 om 19:26

Euh ja

Ik weet het wel, eerlijk duurt het langst...maar het is ook het duurst. En de vakantie die ik kan boeken, is echt op het randje van het seizoen. Een week later (in de meivakantie) is alles dicht. Elders is er niks te krijgen met kinderopvang erbij (heb ook nog een 1-jarige rondrennen). Vroeger namen we altijd familie mee die het leuk vond om op te passen, maar dat lukt nu niet meer. Als ik in de krokus ga, komt het bedrag dat ik kan EXTRA kan neertellen neer op echt 2 van mijn netto maandsalarissen. Dan ga ik snel naar een leugen om bestwil neigen. Met de kerst had ik het nog schappelijk gevonden maar dan mag manlief nooit weg van het werk. Van oktober tm februari trouwens niet.
Als ik alles bij elkaar optel: prijs, kinderopvangmogelijkheid, schoolgaande zoon heeft op school nog geen dag verzuimd, dan heb ik gewoon reuze veel zin om 'm een week griep o.i.d. te laten hebben. Hij hoeft geen mooi verzonnen verhaal op te hangen na de vakantie, want hij kan gewoon zeggen dat we weg zijn geweest. In welke week het is geweest ontgaat hem toch volledig.
Dat ie een paar dingen gaat missen op school is duidelijk, maar hij moet dan in de "echte" vakantie extra oefenen met alles en nog wat, zeker weten.

Minnie

Minnie

17-01-2009 om 20:41

Er zijn ook..

...mensen die NIET gaan skieen omdat ze ivm kinderen niet buiten de vakanties kunnen en het in de vakantie duur/vol is.

Ik vind het echt niet kunnen om hierover te gaan liegen. Wil je gaan, wees dan een bikkel en vertel het gewoon eerlijk. Waar ben je bang voor? Dat de juf/directeur je kind aan z'n haren naar school sleept?

Minnie

Wel eerlijk en leerplichtambtenaar

Onze basisschool heeft altijd al de vrijdag voor de voorjaarsvakantie vrij. De VO school van mijn zoon had de afgelopen 15 jaar de vrijdag voor de voorjaarsvakantie rapportvergadering( werd niet vooraf aangekondigd). Wij gingen dus zoals gebruikelijk van vrijdag tot vrijdag vliegen ( idd vliegen op vrijdag is 70% goedkoper), totdat afgelopen jaar het hele gedoe rondom de 1040 urennorm kwam en de school die vrijdag gewoon les gaf, en wij hadden onze vluchten al geboekt.Wij besloten dus eerlijk te zijn en hebben eerst een brief geschreven en daarna telefonisch contact gehad, school moest echter verplicht alle kinderen die de twee dagen voor en/of na de vakantie er niet waren aanmelden, wilde geen toestemming geven. Tja ziekmelden ging toen niet meer en voor deze ene dag ongeoorloofd afwezigheid lag er een brief van de leerplichtambtenaar en een folder voor hem dat bij een tweede keer ongeoorloofd afwezigheid, hij bij bureau Halt aangemeld zou worden. Leerplichtambtenaar heeft gebeld naar huis en wist natuurlijk de achtergrond van school. Voor een week ziekmelden zou ik niet doen, ik denk dat het gros van de mensen liever buiten de vakanties zou gaan.
Dit jaar gaan we van maandag tot zondag.

Groet, Jean

cqcq

cqcq

17-01-2009 om 22:18

Je moet niet skiën...

Sorry, maar dit vind ik echt nonsens... dan ga je toch niet ski-en. Of je zoekt hier een logeeradres voor je kinderen, en gaat gezellig samen met je partner ski-en.

En denk je nu echt dat er niet aan je zoon gevraagd gaat worden hoe het met hem gaat na een week ziek geweest te zijn? Dat school geen contact met je opneemt als je kind een week ziek is? (hier zou school dat gewoon uit belangstelling doen weet ik..).

tonny

tonny

17-01-2009 om 22:18

Omdat je het te duur vindt

wil je niet in de vakantie-waarin-iedereen-vrij-heeft op vakantie. Dat vind je zonde van je geld. (Denk je dat er iemand bestaat het fantastisch vindt dat het hoogseizoen duur is?)

Je wilt niet in de rij aansluiten bij de lift als het druk is. (nee, daar is niemand dol op!)

Je kind is nooit ziek, dus je vindt dat hij nu best een weekje 'ziek' kan zijn om toch deze vakantie te vieren.
(Persoonlijk vind ik 'ziek' niet iets om luchtig over te doen.)

Je pakt het slim aan omdat niet uit zal komen welke week je kind precies aan het wintersporten is geweest. (Nee, niet van je kind. Maar het komt ongetwijfeld vroeg of laat uit.)

Tja, het gaat om je eigen geweten. Mijn raad: Wees oprecht. Dat houd je het langste vol.

Met een beetje pech komt de leerplichtambtenaar inderdaad langs en krijg je een boete. Miriam weet vast hoe hoog die is, geen idee, je kunt het risico afwegen tegen de besparing.)

Succes.

Tonny

Tja

Ik zou voorstander zijn van enkele vrij op te nemen dagen per jaar voor een kind. Snipperdagen dus. Maar helaas, zolang die er niet zijn zitten ouders met schoolkinderen nu eenmaal vast aan de schoolvakanties. Goedkoper weg, langer weg,rustiger periode, noem maar redenen op voor illegaal afwezig zijn.
Nee, ik zou het niet doen, ik zou gewoon niet lekker weg gaan. Zou last hebben van m`n geweten. Burgelijk hè? Trouwens mijn kind zou het vreselijk vinden. Spijbelen? Echt niet. Ik hoop dat hij er op het vo ook zo over denkt. Mijn kind kon ik als kleuter al geen dag ongeoorloofd thuis houden. Hij wist precies wanneer hij school had en wanneer vrij.
Mijn nichtje van 5 trouwens ook. Die riep laatst op het schoolplein: "Hoezo moet ik morgen niet overblijven en gaan we naar oma en opa? Ik heb morgen school hoor!!!" Zegt de leerkracht op jouw school niet tegen de kinderen "tot morgen" of "prettig weekend en tot maandag?" En als ze vakantie hebben wordt dat in die week ervoor wel een paar keer vermeld. Het staat zelfs op de weektaak. "Nog een weekje hard werken en dan hebben we vakantie".
Dus als je gaat liegen dan moet zoon wel meeliegen. Alleen daarom is illegaal schoolverzuim al niets voor mij.Dus eerlijk aanvragen en overleggen is mijn idee.

Nasha 1st

Nasha 1st

17-01-2009 om 22:31

Tja....

ik denk dat je er een hoop gezeur mee gaat krijgen, kinderen spreken nu eenmaal hun mond voorbij (goh, lekker joh, 2 weken vakantie.....huh? 1 week maar hoor.....oeps....)

reina

reina

17-01-2009 om 23:14

Nooit

Ik zou nooit liegen over zgn zieke kinderen, ziekte is niet iets om over te liegen. Ik vind zo bewust een leugen vertellen sowieso niet kunnen. Ik weet niet of je kind weet wat je gaat zeggen, ik neem aan van niet, want je leert je kind dat liegen mag. Waarom zou jij wel goedkoop wegkunnen en alle eerlijke ouders niet? Ik was zo dom het onderwijs in te gaan, dus ik zit tot m'n pensioen vast aan het dure hoogseizoen ..... (en ik heb inderdaad al heel wat ouders 'betrapt' op ziekgemelde kinders terwijl ze gewoon op vakantie waren)

Rieke

Rieke

17-01-2009 om 23:56

Ach

Eigenlijk moest ik heel erg lachen om je vraag. Zelfs aan mijn man ( die me altijd uitlacht om mijn OO verslaving ) voorgelezen. We vonden het beide trouwens een hele sluwe methode, en manlief zei ; moet ze gewoon doen. Maar ja, ik ben misschien een moraalridder maar ik zou het melden op school. Met als risico een boete. Ik zou wel gaan.

Mari

Mari

18-01-2009 om 00:03

School is niet achterlijk

Hoe en wanneer had je gedacht je zoon ziek te melden? Want de maandag zouden jullie al weg zijn. School zou dmv. nummervermelding kunnen zien dat er vanuit het buitenland wordt gebeld. En dan ook nog, als een kind een hele week ziek is voor de vakantie zonder verdere bericht, zou de school best wel eens achter de oren gaan krabben. Ik heb het vorig jaar mee gemaakt dat zoon de week voor de krokus vakantie ziek was, ik heb halverwege de week gebeld om te zeggen wat de gang van zaken waren. Ik was school net voor, want de juf wou gaan bellen om te vragen hoe het met hem ging. En ze moesten verplicht de namen van alle kinderen doorgeven aan de LPA die de vrijdag niet op school waren. Ik had al doorgegeven dat zoon bij de grootouders was en daar werd dus wel naar gebeld om te checken!
Kortom, ik zou het niet doen, de kans is erg groot dat je gepakt wordt en dan ben je de lul. Dus of skieen in de vakantie of helemaal niet. Ik zou ook weleens een goedkope vakantie willen hebben (wie niet?). Dus eerlijk zijn en gaan en de consequenties aanvaren of niet gaan, maar niet liegen.

Zonder kind

"Geïnspireerd door een draadje in vakantietijd ben ik gaan zoeken naar wintersportvakanties mét kinderopvang. Ik vind het namelijk héérlijk zelf ook weer eens een keertje onbekommerd op de ski\'s te kunnen staan."
Hm, tja. Ik heb altijd toestemming gevraagd en gekregen, hoewel dat nooit om skien ging (wel om zeilen) en ik iets andere argumenten had.
Maar als jij graag onbekommerd wil skien, waarom regel je dan geen oppas of logeeradres voor je kind waar je woont? Kind hoeft toch niet mee?
Andere vraag: Waar twijfel je over? Jouw persoonlijke afweging slaat door naar skien, dan kun je dat toch gewoon doen? Of ziek melden gaat helpen weet ik niet, maar zo hoog is de boete nu ook weer niet.
Medestand voor dat plan zul je hier niet zomaar krijgen. De werkelijkheid is natuurlijk dat de meeste mensen helemaal niet gaan skien omdat ze zo'n tripje helemaal niet kunnen betalen. Er zal geen medelijden ontstaan als jou een skireis door de neus geboord wordt omdat je uiteindelijk toch niet durft.
Groet,
Miriam Lavell

Judith van Marrewijjk

Judith van Marrewijjk

18-01-2009 om 10:55

Man kan niet weg

Beste Valsenaamerd,

Als jouw man niet weg kan tussen oktober en februari (maak er maart van) dan heb je toch een goede reden om buiten het seizoen op vakantie te gaan?
Dat is de enige manier om toestemming te krijgen en volgens mij vallen jullie gewoon binnen die regeling.

Succes,

Judith

Chantelle

Chantelle

18-01-2009 om 11:34

Judith en valsenaamerd

Nee, officieel valt Valsenaamerd dan nog steeds niet binnen "die regeling". Vakantie mag alleen worden gegeven als het gezin geen enkele vakantie samen kan houden gedurende het gehele jaar. Op onze school wordt dat wel eens omzeilt door in de brief te melden tijdens het schooljaar (en daarmee bedoelen ze dan dat de zomervakantie niet tot het schooljaar behoort).

Ik snap trouwens ook niet waarom je niet iets kunt krijgen dat wel enigszins betaalbaar is. Ja, ik kan genoeg onbetaalbare dingen vinden. Maar... één week eerder op vakantie is het nog steeds overal hoogseizoen en is de kinderopvang niet veel goedkoper. Kortom: er zijn nog wel huisjes, appartementen te vinden en kinderopvang is ook altijd ter plaatse te regelen. Wij zitten in het hoogseizoen met 2 volwassenen en 2 kinderen half pension incl skipassen voor 1500 euro. Kinderopvang is net zo duur als kinderskiles en kost ongeveer 250 euro per week per kind. Een week eerder zou niets goedkoper zijn.

Ik vind het ook wel knullig om nu te gaan kijken voor een wintersport in 2009. Je weet dan gewoon dat je te laat bent om iets goedkoops te vinden.

Nasha 1st

Nasha 1st

18-01-2009 om 12:07

Kijk eens

naar Tsjechie, dat is echt niet duur, ook niet in de vakantie-periode....heb net de gids van Tsjecho-reizen, ziet er goed uit, je kan zelfs ski-pakketten op maat uitkiezen!

valsenaamerd

valsenaamerd

18-01-2009 om 12:22

Hoho, ik heb alleen nog maar snode plannen

Ik moet zeggen dat ik alléén nog maar snode plannen aan het smeden ben en aan het bedenken ben hoe en of ik dit kan inkleden...dat ik niet veel medestanders zou krijgen had ik wel ingecalculeerd. En dat het een luxekwestie is, dat weet ik ook. Maar dan zou ik hier op het forum veel zaken niet meer kunnen vragen als ik steeds in mijn achterhoofd moet houden dat er ook mensen zijn die het zich helemáál niet kunnen veroorloven. Had al voor mezelf ingecalculeerd dat we de komende 100 jaar niet meer op wintersport zouden gaan eigenlijk, maar als ik dan zo'n buitenkansje tegenkom gaat mijn hart sneller kloppen. En begin dan onmiddellijk snode plannen te smeden.
Kinderen een week bij iemand onderbrengen is helaas geen optie, daar heb ik niemand voor.
Overigens gaat het niet om de week voor de voorjaarsvakantie, maar die voor de meivakantie.
Ik zal jullie wijze raden in elk geval in mijn achterhoofd knopen en op zoek gaan naar alternatieven. Burgerlijk ongehoorzaam en politiek incorrect zijn kan ik altijd nog doen.
En nog iets: persoonlijk vind ik het wél een argument dat het _minder_kwalijk_ is als je nog geen lesdag hebt gemist. Stel je voor dat je zo'n geintje uithaalt als je al 10 dagen afwezig bent geweest door ziekte oid, dan begint het er aardig in te hakken.

Helemaal niet kwalijk

"En nog iets: persoonlijk vind ik het wél een argument dat het _minder_kwalijk_ is als je nog geen lesdag hebt gemist. Stel je voor dat je zo\'n geintje uithaalt als je al 10 dagen afwezig bent geweest door ziekte oid, dan begint het er aardig in te hakken."
Het is nergens kwalijk voor, behalve voor het ego van de leerplichtambtenaar en natuurlijk voor alle burgers die daar braaf naar luisteren, of voor wie een skivakantie een droom is die hoort bij het winnen van de loterij.
"Kinderen een week bij iemand onderbrengen is helaas geen optie, daar heb ik niemand voor."
Klasgenootje? Misschien in zoiets investeren dan maar (sociale contacten). Of misschien kun je wel zonder man? Dat heb ik ook jaren gedaan, hij eruit of ik eruit, zelden samen. Dat kon toch niet vanwege bedrijf en beesten en maakt ook de leerplicht een stuk minder knellend voor pa en moe.
Een beetje relaxed met de dingen omgaan, kan ook door wat flexibiliteit in je eigen gewoontes aan te brengen. De rek hoeft niet per se bij anderen vandaan te komen.
Groet,
Miriam Lavell

bibi

bibi

18-01-2009 om 16:35

Gewoon doen

wij hebben dat ook vaak zo gedaan net een week voor of na een vakantie we zeiden dan dat het nu al vakantie was tegen onze kids en daar trapte ze altijd wel in.
en als ze dan wat op school vertelden hadden ze het over de vakantie dus viel het niet op al die jaren goed gegaan bij ons.

Nasha 1st

Nasha 1st

18-01-2009 om 16:52

Bibi

en ze vonden het niet gek dat zij 2 weken hadden en andere kinderen maar 1???

valsenaamerd

valsenaamerd

18-01-2009 om 17:25

Nasha

3 in plaats van 2 in dit geval, scheelt weer!
Maar ik ben (dankzij jullie ) op het spoor van een legaal alternatief gekomen. Moet alleen de kinderopvang nog precies uitzoeken, want ik wil wel vakantie hebben he!

valsenaamerd

valsenaamerd

18-01-2009 om 17:35

Dat is nog geheim

Eerst ga ik boeken, dan ga ik het vertellen! Anders pikt iemand net mijn laatste appartementje weg natuurlijk.
Morgen nog even vrij vragen aan de chef....niet aan de schooldirecteur.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

18-01-2009 om 17:58

Sophie (ot)

"Hartstikke leuk hoor, maar voor die dag was er opeens wel een knetterend onweer voorspeld. Dus wat doe ik: ik bel school en leg ze uit dat ik dat niet zie zitten."

Dat onweer wordt dus een dag van tevoren in de weersverwachting genoemd. Maar een onweer zie je toch aankomen, en dan kun je iedereen toch terugroepen? Was dit zo'n onverantwoorde situatie?
En waarom is het pesterij dat als je dochter niet meeging, ze zich bij een andere klas moest voegen? Wat had de school dan moeten doen, vrij geven?

"Dus, toen er laatst voorgenomen was te gaan schaatsen op open water en dochterlief huilend daarmee thuiskwam omdat ze dat niet zag zitten (uit angst er door heen te zakken) heb ik gezegd dat ze zich geen zorgen hoefde te maken omdat ik haar wel ziek zou melden."

Was dat open water waar er een reële kans bestond op door het ijs zakken? Of was dat een angst die alleen in het hoofd van je dochter bestond?

Je schrijft het ook met nogal zware termen op: "mijn gevoelens niet gerespecteerd", "ondermijnd worden".
Misschien zie ik het verkeerd, maar zoals je het nu opschrijft komt het een beetje op mij over alsof elke vrees, terecht of niet, gehonoreerd moet worden met vrijstelling van de activiteit. Ik vraag me af of je je dochter daar op lange termijn een dienst mee bewijst.
(even los van de vriendelijkheid van de juf of meester op school).

Groet, Ellen

bibi

bibi

18-01-2009 om 19:48

Nee

ze zijn toch op die leeftijd vaak het besef van tijd nog een beetje kwijt.wij wonen ook buiten af en ze zien dus toch geen klasgenootjes in de vakantie

reina

reina

19-01-2009 om 11:54

Wat ik echt niet snap

Waarom zou je weg moeten kunnen en gaat daarvoor zelfs liegen, terwijl die dure weken en die files voor iedereen geldt die in de reguliere vakantie weg wil?
Trouwens, ik bel wel eens op als een leerling een week ziek is, gewoon uit belangstelling, zou in zo'n geval niet gewaardeerd worden, denk ik

Het is en blijft toch van de zotte

Dat het in NL zo'n gedoe is. In ieder Europees land doet men makkelijker maar hier moet je je in 10.000 bochten draaien en ja...dat werkt dit soort constructies natuurlijk wel een beetje in de hand. De eerste politieke partij die hier eens iets aan wil doen, juich ik toe. Dat rigide gedoe hier ook. Ik zou in ieder geval mijn kind nooit een week ziek melden omdat ik dat simpelweg te ver vindt gaan. Ik smokkel hier en daar nog wel eens een dagje voor de zomervakantie of ski-vakantie aan maar ben daar wel eerlijk over en de boete (nog niet gehad) neem ik dan wel op de koop toe. Eind januari gaan we een weekendje naar Euro Disney (van vrijdag tot zondag) en ik heb dus dit keer voor het eerst een smoes opgehangen. Opa en oma zijn 40 jaar getrouwd (ze gaan alleen niet mee naar Euro Disney, ahum, maar dat hoeft juf niet te weten Tja, anders stelt zo'n weekendje qua tijd helemaal niets voor en ziek melden was ook geen optie want dan kan ze maandag na school niets over haar leuke weekend vertellen.

Tihama

Tihama

19-01-2009 om 15:17

Gemiste lesstof

Voor mijn nieuwsgierigheid: als je een week wegblijft van school dan neem ik aan dat je bepaalde instructies of uitleg mist.
Wie regelt dan dat het kind/de kinderen dat bijgewerkt krijgen? Bij een ziek kind weet ik dat de juf dan wat extra's regelt. Dat is nu eenmaal overmacht.
Maar als je nu een strippenkaart instelt: zorgt de school dan standaard voor inhaallessen/extra begeleiding voor de gemiste instructie? Of is het alleen toegestaan als de leerling slim genoeg is om het te stellen zonder die extra instructie?

Ik had zelf in de laatste jaren op de middelbare school een strippenkaart. Je moest dan bij de leerkracht vragen om een handtekening. Als hij weigerde (omdat er belangrijke stof behandeld ging worden) dan ging ik wel 'gewoon' spijbelen

Tihama

reina

reina

19-01-2009 om 20:39

Tops (ot)

"Zo flauw om andere mensen staan ook in de file, of andere mensen kunnen helemaal niet met vakantie als argument te gebruiken" Waarom flauw?. Ik vind het flauw om argumenten als niet in de file willen staan en niet zoveel willen betalen te gebruiken om buiten de schoolvakanties weg te willen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.