valsenaamerd
17-01-2009 om 16:17
Illegaal afwezig zijn vanwege vakantie?
Vanwege mogelijke herkenbaarheid even onder de boeiende nicknaam "Valsenaamerd"...
Geïnspireerd door een draadje in vakantietijd ben ik gaan zoeken naar wintersportvakanties mét kinderopvang. Ik vind het namelijk héérlijk zelf ook weer eens een keertje onbekommerd op de ski's te kunnen staan.
Nu heb ik dé ideale vakantie gevonden, en nog voor een reuze schappelijke prijs ook. En je raadt het al: die valt buiten de vakantieperiode zoals de school die heeft aangegeven. Namelijk de week ervóór. De vakantieweek zelf is niet beschikbaar.
Dus nu ben ik serieus aan het overwegen om onze groep-3-leerling deze week ziek te melden. Als hij ná de vakantie vertelt dat hij is gaan skien, is er niemand die bedenkt dat dat wellicht is geweest in de week voorafgaand aan de vakantie. En in die week gebeurt er toch niet zoveel op school, er zijn zeker 2 dagen waarop geen echte les wordt gegeven.
Iemand met tips en/of ervaring?

M Lavell
22-01-2009 om 16:24
Wil
wil:"Maar het is mijn keuze niet, dat mag toch?"
Ja hoor, dat mag.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
22-01-2009 om 16:31
Vergezocht
Chantelle:"Legale alternatieven:
- je gaat buiten vakantie om en laat je kind thuis (er staat niet of je kinderopvang in NL of in buitenland bedoelt)
- je gaat en vraagt geen toestemming maar deelt het gewoon mede en neemt consequenties voor lief (daar is niets illegaals aan)
- je vraagt aan je baas een verklaring dat je niet in schoolvakantie weg kunt en overlegt deze aan schooldirecteur
- je bedenkt dat je ouders 50 jaar getrouwd zijn en viert dat met een wintersport (en neemt je ouders niet mee) "
Van dit hele rijtje is er één legaal, één illegaal en de rest vereist alsnog toestemming van het schoolhoofd. Dus ja, vergezocht. En nee, valsenamerd had niet handiger kunnen zijn.
Over dat andere punt, waar het allemaal mee begon, waren we het al eens: Valsenamerd meent geen recht te hebben op een goedkope skivakantie buiten de schoolvakanties.
Zo, hè hè, tijd voor thee.
Groet,
Miriam Lavell

valsenaamerd
22-01-2009 om 16:36
Borrel, miriam
Maak er maar een borreltje van, Miriam! Dan neem ik 'n wijntje.

M Lavell
22-01-2009 om 16:38
*proost*
Oke, dan doe ik een portje, met een stukje kaas bovendien.
Benen omhoog... plannen voor de avond maken.
Proost!
Miriam Lavell

M Lavell
22-01-2009 om 17:35
We zijn al klaar hoor
Knurf, het op de man met name valsenamerd spelen is nu voorbij. Je kunt in je eentje nog even doorgaan met op mij spelen, maar dat is zo ongezellig.
Het heeft ook zo bar weinig met de discussie te maken.
Groet,
Miriam Lavell

luxor
23-01-2009 om 14:24
Stel de directeur
Stel je vraagt toestemming aan de directeur van de school of je kind een tijdje buiten schoolvakantie weg kan, en die vindt het goed, mag dit dan? Hoe zit het dan met de leerplicht ambtenaar?

M Lavell
23-01-2009 om 15:27
Ja, dat mag
Zolang de directeur niet meer verlof verleent dan 10 dagen per schooljaar (eigenlijk 2 x 10 dagen, er zijn twee verschillende regelingen), dan mag dat.
"Hoe zit het dan met de leerplicht ambtenaar? "
Die heeft er niks mee te maken. Het schoolhoofd is in de wet aangewezen als beslisser. De lpa mag zich er niet mee bemoeien.
Groet,
Miriam Lavell

tsjor
24-01-2009 om 16:46
Tip
Op vakantie tijdens de schoolvakanties en betalen alsof het buiten de schoolvakanties is, dat kan goed in de zogeheten meivakantie: boek bij een reisburo in het buitenland en je krijgt buiten-het-seizoenprijzen. Het buitenland viert geen verjaardag van de koningin en zo.
Tsjor