Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Innen en hoogte van ouderbijdrage

Bij ons op school is er een ouderbijdrage van 20 euro per kind per jaar (exclusief evt busgeld voor excursies en exclusief schoolreis.
Veel ouders betalen niet (40 %), lastig daardoor dreigt de ouderraad dit jaar te kampen met een tekort op de begroting. Graag ontvang ik tips over hoe zo veel mogelijk te innen!!! Hoe doen andere oudercommissies dit? Hoe overtuig je ouders? Ik besef dat je altijd ouders houdt die niet bereid zijn te betalen bv jeghova's, maar er is ook zo'n grijze middengroep die toch echt over te haeln moet zijn!

We zitten er over na te denken om de ouderbijdrage te gaan verhogen (het is nu echt te weinig), en eventueel tegelijkertijd het busgeld en de schoolreis in de bijdrage te stoppen. Dan hoeft er per kind per jaar maar één keer geind te worden. Datt scheelt weer een hoop gedoe. Ik ben beniuwd hoe de ouderbijdrage op jullie school is en wat zit daar dan in?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Cindy

Cindy

02-04-2010 om 10:43

Niet

Emzie,
Ik heb nog nooit de vrijwillge ouderbijdrage betaald, uit principe niet. De ouderraad stuurt aan het begin van het schooljaar bericht en na Kerst wordt dat nog eens herhaald. Als de school van mijn kinderen nog vaker zou vragen of nog hardere druk zou uitoefenen, zou ik erg kwaad worden. Het is vrijwillig!
Cindy

kaatje66

kaatje66

02-04-2010 om 10:44

Hier

Hier op school wordt aan het begin van het jaar een jaarverslag meegegeven. Met hierin ook het financieel overzicht, enquete voor hulpouders bij div. activiteiten (luizenouders, excursies, schoolreisjes, klassenouders, etc.)en natuurlijk de rekening voor de ouderbijdrage. Met het vriendelijke verzoek voor de herfstvakantie te betalen. De ouders die niet betaald hebben krijgen hierna een brief met herinnering en als er nog niet betaald is dan wordt er tijdens de rapportbespreking door de leerkracht weer een herinnering meegegeven. Indien er dan nog niet door iedereen betaald is dan volgt er een belronde door de penningmeester. Nu hebben er nog enkele niet betaald. Dit lijstje gaat naar de directie en zij nemen nu contact op met de ouders. Op onze school is er wel een regeling voor ouders die het niet kunnen betalen.

kaatje66

kaatje66

02-04-2010 om 10:52

Cindy

Het is idd vrijwillig. Maar dan krijg je ws weer de discussie of je een kind wel of niet mag uitsluiten van een activiteit. Hier op onze school is dit nog nooit gebeurd ondanks dat er enkele ouders niet betalen. Wij vinden dat elk kind mee mag doen, maar vinden eigenlijk ook dat kinderen uitgesloten kunnen worden. Als de ouders niet kunnen betalen is hier een regeling voor en wij hebben hier ook ruimte voor gemaakt in de begroting. Maar als elk jaar dezelfde ouders niet betalen wekt dit wel irritatie op.Daarom laten wij de laatste stap van inning van niet betaalde ouderbijdrage aan de directie over.

Pippin

Pippin

02-04-2010 om 11:20

Alles in een

Ik zou alles in een rekening stoppen. Ik zou echt heel erg geirriteerd zijn als wij drie keer zouden moeten betalen.
En vervolgens vind ik dat de ouderraad heel erg duidelijk moet maken wat ze met het geld doen. Hier is dat behoorlijk onduidelijk en gaat het vaak op aan dingen waar míjn kinderen niets aan hebben.
Limonade en snoepjes die ze niet lusten tijdens de sportdagen, inloopavonden en het schoolreisje, koffie voor ouders tijdens de avondvierdaagse die ze nooit meelopen, schooltenues voor schoolvoetbal/korfbal, waar ze nooit aan mee doen. En dan het schoolreisje. Drie uur in de bus, twee en een half tot drie uur rondlopen op de bestemming... waarvan een groot deel van de tijd besteed wordt aan wachten op de rest van het groepje. Het is toch zonde van het geld en de moeite. Mijn kinderen hebben liever een vrije dag.
Ach wij betalen elk jaar braaf hoor, maar ik begrijp prima dat er mensen die dat niet doen. Ik word er zelf ook altijd geirriteerd van.

Puck

Puck

02-04-2010 om 11:51

1x p.j.

Hier wordt de ouderbijdrage 1x per jaar geïnd. Per kind is dat 16 euro, excl. schoolkamp. Voor de rest worden alle activiteiten daarvan betaald. De betalingen die na de eerste brief niet betaald worden krijgen nogeen 2e brief mee ergens in november en tot nu toe betaalt eigenlijk 98% van de ouders na die 2e keer. Gelukkig hier niet van die principiële ouders als Cindy en dus ook niet de discussies om kinderen uit te sluiten van activiteiten omdat ze ouders hebben die denken dat ze principieel mogen zijn. Tja, sorry Cindy, ik kan er weinig begrip voor opbrengen. De ouderbijdrage wordt gebruikt voor leuke dingen op school, de krenten in de pap, kennelijk heb jij dat niet voor je kind over.
En Emzie, de kosten verhogen om dekkend te worden vind ik niet kunnen. Dan betalen de ouders die wel gewoon hun bijdrage voldoen voor kinderen als die van Cindy die het principieel weigeren. Daar zou ik dan weer moeite mee hebben. Iets anders vind ik het als het gaat om mensen die het financieel niet kunnen betalen, daar betaal ik zonder problemen aan mee.

Pippin

Pippin

02-04-2010 om 12:16

Ach pelle

Je hebt gelijk. Ik ben zuur. 'k Had beter niet kunnen reageren. Ik heb een kind dat een hekel heeft aan school en vooral de 'krenten in de pap' zijn voor hem een grote opgave. Maar daar kan de ouderraad zeker niets aan doen en het is weinig interessant voor deze discussie.
Nu een poging tot een interessante bijdrage ) :
Een rekening waar alles in zit per jaar vind ik het handigste. Dan weten mensen waar ze aan toe zijn en ik denk dat het schoolreisje het grootste argument is om wel de ouderbijdrage te betalen.
Een goede motivatie bij die rekening, waarin ouders kunnen zien wat er voor het geld wordt gedaan vind ik ook heel belangrijk. Je zou een foldertje kunnen maken wat bij de rekening wordt meegestuurd. Met een paar leuke foto's van 'leuke' activiteiten. (en dan niet het boze gezicht van mijn zoon erop zetten, anders durft niemand meer te betalen! hahaha) Ik merk dat men er op school nogal makkelijk vanuit gaat dat 'ouders het allemaal wel begrijpen'. Dat is niet zo.
Duidelijk maken dat er de mogelijkheid is tot descrete hulp als mensen het niet kunnen betalen, lijkt mij ook geen overbodige luxe. Met een telefoonnummer erbij, zodat het makkelijk is om hier gebruik van te maken. Bij ons op school moet je dan een afspraak maken met de directrice. Dat duurt meestal wel een week voordat ze tijd heeft. Ik denk dat dit voor een groep ouders op school te ingewikkeld is om te doen.
En een jaarverslag dat een beetje leuk is (geen saaie opsomming van activiteiten) en waarin ouders worden bedankt voor hun bijdrage, lijkt mij ook helpen.
Zo, klinkt dit minder zuur?

Cindy

Cindy

02-04-2010 om 12:35

Izar

Izar,
Je hebt gelijk, ik zou er ook vrijwillig voor kunnen kiezen om het wel te betalen. Maar mijn reden om dat niet te doen is omdat de school of de ouderraad weigert te vermelden dat het een vrijwillige bijdrage is. Ik heb dit al heel vaak gezegd. Ik kreeg telkens als antwoord: dat weten de ouders wel. Terwijl ik dus echt genoeg ouders ken op ionze school die dit niet weten en die denken dat ze verplicht zijn te betalen.
Cindy

Cindy

Cindy

02-04-2010 om 12:39

Pippin

Hoi Pippin,
Ja, zoals jij het schrijft, zo is het bij ons ook. Behalve het schoolreisje, daarvoor wordt apart betaald. Maar als ik zie wat er betaald wordt van de ouderbijdrage, dan wordt ik daar niet vrolijk van. En de dingen waarvan ik denk dat ze juist goed door de ouderbijdrage betaald kunnen worden die moeten de ouders dan nog apart betaald worden.
Cindy

Cindy

Cindy

02-04-2010 om 12:44

Puck

Puck,
Je schrijft "Gelukkig hier niet van die principiële ouders als Cindy en dus ook niet de discussies om kinderen uit te sluiten van activiteiten omdat ze ouders hebben die denken dat ze principieel mogen zijn. Tja, sorry Cindy, ik kan er weinig begrip voor opbrengen. De ouderbijdrage wordt gebruikt voor leuke dingen op school, de krenten in de pap, kennelijk heb jij dat niet voor je kind over".
Wat heb jij tegen mensen met principes? En als je niets tegen mensen met principes hebt, waarom sla je dan zo'n toon tegen mij aan? Ik denk niet dat ik principieel mag zijn, dat is een rare manier van schrijven van je. Ik ben principeel, punt. En het is natuurlijk helemaal van de zotte om op basis van mijn principes maar te concluderen dat ik het kennelijk niet voor mijn kind over heb. Wat weet jij nu wat ik allemaal voor mijn kinderen over heb?
Cindy

Puck

Puck

02-04-2010 om 13:38

Cindy

Oke, ik had moeten schrijven: omdat ze ouders hebben die denken dat ze OP DIT PUNT principieel mogen zijn. Overigens begrijp ik nu uit je nieuwe postings dat je weigert omdat de oudervereniging niet zegt dat het een vrijwillige bijdrage betreft? Dat vind ik dan helemaal een rare reden. Je betaalt omdat je het eens bent met de activiteiten en je betaalt niet als je het daar niet mee eens bent. Of andere ouders dat wel of niet weten dat is niet jou pakkie aan. En aangezien jij weigert te betalen is het mogelijk dat je kinderen uitgesloten worden van de activiteiten die de oudervereniging organiseert. Daaruit concludeer ik dat jij leuke schoolactiviteiten niet nodig vind voor je kind als je daarvoor moet betalen want dat is de consequentie die veel scholen zetten op het niet betalen van de vrijwillige ouderbijdrage.

maan.

maan.

02-04-2010 om 13:47

Ik kan óók negatief doen hoor

Ook hier een ouderraad waarvan ik niet echt veel weet wat ze doen.. in de brief die we dan krijgen voor de jaarlijkse bijdrage hebben ze het over 'leuke dingen en een snoepje' en inderdaad ze krijgen regelmatig snoep.. alleen zijn dat nou niet echt van die geweldige snoepjes. Spekjes die zijn uitgedroogd en véél goedkope paaseitjes (dochter merkte nog op 'ik had liever één normaal eitje gehad dan die goedkope zooi). Met kerst kregen ze van de ouderraad wat te drinken dat was zoals in dochters klas genoemd werd 'aldisap of kauwgomcola' mijn dochter heeft een glas water genomen.
Leuk dat ze een deel van hun budget daaraan besteden maar wat mij betreft dan toch liever niet.. en waarom zo specifiek dat snoepje noemen in zo'n brief?

Wat de rest van het budget betreft ik heb echt weinig idee.. in het begin ooit een brief gekregen dat als je interesse had dan kon je zo'n jaaroverzicht opvragen, heb ik ingevuld maar daar heb ik dus NOOIT een reactie op gehad. Tja dan houdt mijn interesse verder wel op. Van een bekende (oud-ouderraadlid) weet ik wél dat ze elk jaar als ouderraad met elkaar uit eten gaan (van de overgebleven ouderbijdrage).

Ik betaal trouwens wel braaf de gevraagde bijdrage. Maar ik denk inderdaad als de boel wat transparanter zou zijn, dus niet zo zeiken over dat troepsnoep maar gewoon een duidelijke opsomming van alle leuke dingen dat dat wel een andere indruk zou maken. En andere ouders die niet betalen misschien kan overtuigen?

Keer het om

"Veel ouders betalen niet (40 %)"
Volgens mij is dat uitzonderlijk. Volgens mij betalen de meeste ouders gewoon.
Wat doen jullie voor dat geld? Vinden ouders dat niet leuk, niet belangrijk? En hoe vaak moet er aanvullend om geld gevraagd worden? Hoeveel is dat dan bijelkaar?
"We zitten er over na te denken om de ouderbijdrage te gaan verhogen (het is nu echt te weinig)"
Ik zou dat omkeren: jullie willen teveel. Bezuinigen dus. Dat is iets anders dan de belasting verhogen. Dat is werkelijk minder doen of dingen anders doen (excursies op de fiets?) zodat het minder kost.
Groet,
Miriam Lavell

Massi Nissa

Massi Nissa

02-04-2010 om 15:12

Ik begrijp cindy wel

Het lijkt misschien flauw van Cindy om de ouderbijdrage niet te betalen omdat er nooit bij wordt vermeld dat deze vrijwillig is, maar ik vind het juist een goede reden. Er wordt EXPRES niet bij vermeld dat het vrijwillig is. Die smoes van 'dat weten de ouders toch wel' maakt mij enorm aan het grinniken, want het idee is juist dat veel ouders *niet* weten dat die bijdrage vrijwillig is, en dus betalen omdat ze denken dat het moet.
En ook al weet je dat die bijdrage vrijwillig is, je weet ook dat je, als je niet betaalt, nog zeker zes keer zult worden lastiggevallen door mensen van de ouderraad, de leerkracht van je kind, brieven en telefoontjes van diverse betrokkenen - met als laatste belediging de 'discrete' afbetalingsregeling. En als klap op de vuurpijl behoor je ineens bij het Verdachte Lijstje van ouders die niets voor hun kind overhebben, of die de kinderbijslag waarschijnlijk opmaken aan een flatscreentv zodat er niets overblijft voor de ouderbijdrage, of gierige ouders die overal gratis aan mee willen doen, of weet ik wat voor lullige lijstjes er rondzwerven op de basisschool. Niet op papier natuurlijk, maar dat hoeft ook niet. Wie eenmaal op zo'n lijst staat, is persona non grata. En dus betaal je, ook als je weet dat het vrijwillig is.
Ik zou zeggen: keep it up, Cindy. Van mij hoeft een basisschool niet naar de Efteling, en ik ben ronduit tegen al dat ronddelen van snoep en ander ongezond gedoe. Geef die kinderen toch gewoon les.
Groetjes
Massi

rosalinde

rosalinde

02-04-2010 om 15:15

Negatief

Nou,ik ben ook negatief,hoewel ik tot nu toe nog elk jaar trouw heb betaald,vind ik het heel vervelend dat er nog zoveel bij komt.25 euro ouderbijdrage,nog eens 25 euro schoolreisje.En daarnaast,paas/kerst dozen vullen,bijdrage voor excursies,zelfs wel eens voor het maken van kerststukje moeten betalen.Daarnaast vind ik het erg vervelend dat ze doen of het verplicht is,nieuwe ouders er zelfs voor laten teken.Dus misschien ga ik het laatste jaar wel niet betalen.Andere zoon zit op het vo,en daar vind ik het veel overzichtelijker en dekkend.

Maar als tip,houd in gedachten dat het vrijwillig is,maak er 1 bedrag van waar ook alles van gebeurd.En maak het duidelijk waar het geld aan wordt besteed.En houd het bij één herinnering op naam.

Cindy

Cindy

02-04-2010 om 16:20

Nog een keer puck

Nog een keer:
"omdat ze ouders hebben die denken dat ze OP DIT PUNT principieel mogen zijn."
Vertel eens Puck, over welke onderwerpen mogen ouders WEL en over welke mogen ze NIET principieel zijn volgens jou?
Cindy

Cindy

Cindy

02-04-2010 om 16:33

Inderdaad (massi nissa)

Massi,
Jij begrijpt mijn gedachtengang erachter. De eerste keer werd mij om de ouderbijdrage gevraagd door de juf uit groep 1. Ik vroeg of ze de vrijwillige ouderbijdrage bedoelde en dat klopte, maar dat zeiden ze liever niet omdat ze bang waren dat ze dan niet genoeg binnen kregen.
Ik ga pas een vrijwillige ouderbijdrage geven zodra de oudercommissie vermeldt dat het een vrijwillige bijdrage is, de oudercommissie een helder overzicht verstrekt aan alle ouders waarop staat wat er met het geld gebeurt en machtigingsformulieren die voor de hele basisschoolcarrière van mijn kinderen gelden verdwijnen.
En dan betaal ik ook wel een paar tientjes extra voor de kinderen uit het gezin dat in de schuldsanering zit, maar toch de ouderbijdrage betaalt omdat ze denken dat hun kinderen anders ook op school buiten de boot gaan vallen.
Verder heb ik trouwens ook moeite ook met het inschakelen van docenten en directeur bij het innen van de vrijwillige ouderbijdrage. Ik vind dat de school daarmee het signaal geeft dat het minder vrijwillig is dan het werkelijk is.

Cindy

Cindy

02-04-2010 om 16:36

Paar tientjes?

Fauz,
"Ik begrijp echt niet waarom ouders daar zo moeilijk over doen, over die bijdrage van een paar tientjes."
Nou, ik begrijp niet waarom de scholen doen alsof het niet vrijwillig zou zijn. Stel je voor dat mijn baas vindt dat ik 'vrijwillig" verplicht ben om een paar tientjes te betalen zodat onze klanten een beker koffie kunnen krijgen.

ishtar

ishtar

02-04-2010 om 17:21

Fauz

ook hier een vereniging, en nog steeds een vrijwillige bijdrage. (Die ik overigens geheel vrijwillig betaal. meestal wel na de herinnering, die ook echt nodig is om me eraan te herinneren...)
Maareh, die paar tientjes vallen in het niet bij de (niet zo vrijwillige) vrijwillige bijdrage voor het Leonardo...

Puck

Puck

02-04-2010 om 17:32

Nog een keer voor cindy.

Ouders mogen van mij op alle punten principieel zijn maar jouw principe kan wel tot gevolg hebben dat jouw kinderen uitgesloten worden van activiteiten.
En verder reageer je maar op 1 eerste zinnetje in mijn posting dus nog een keer een stukje gekopieerd: "Overigens begrijp ik nu uit je nieuwe postings dat je weigert omdat de oudervereniging niet zegt dat het een vrijwillige bijdrage betreft? Dat vind ik dan helemaal een rare reden. Je betaalt omdat je het eens bent met de activiteiten en je betaalt niet als je het daar niet mee eens bent. Of andere ouders dat wel of niet weten dat is niet jou pakkie aan. "

Puck

Puck

02-04-2010 om 17:36

Pelle

Waar kan ik vinden dat erbij MOET staan dat het vrijwillig is?
En misschien is het "binnenhaalpercentage" op onze school wel juist omdat er bij staat dat de bijdrage vrijwillig is, er ook bij staat wat voor activiteiten en van bekostigd wordt en bij de jaarvergadering er een financieel verslag ligt.
Verder las ik in iemands postings dat die vond dat het aan goedkope paaseitjes en aldilimonade werd uitgegeven en dat dat niet gewaardeerd werd. Dat vind ik nu weer behoorlijk elitair en verwend klinken, ik ben blij dat de kinderen (en ouders) bij ons op school wel genoegen nemen met goedkope paaseitjes en aldisiroop en dat nog waarderen ook. Dat helpt wel om de kosten binnen de perken te houden en daardoor de bijdrage laag.

Nasha 1st

Nasha 1st

02-04-2010 om 17:48

Leer weer een hoop

zie dat er bijstaat bij ons dat het vrijwillig is, maar niet dat de schoolreis er bij inzit! Weet ik wat in de brief moet zetten!

Verder proberen wij ook zoveel mogelijk goedkope dingen aan te schaffen, zodat we inderdaad de bijdrage zo laag mogelijk kunnen houden, een buffer kunnen opbouwen en dus wat geld overhouden. Als ouderraad gaan wij er NIET van eten, alle geld is voor feesten van de kinderen!!!

Cindy

Cindy

02-04-2010 om 18:21

Weer voor puck

Puck,
Fijn dat ik van jou principieel mag zijn. Wat de mogelijke gevolgen voor mijn kinderen betreft: vind jij dan dat iemand al zijn principes overboord moet zetten omdat anders de kinderen misschien daar onder lijden? Is dat dan het criterium?
"Overigens begrijp ik nu uit je nieuwe postings dat je weigert omdat de oudervereniging niet zegt dat het een vrijwillige bijdrage betreft? Dat vind ik dan helemaal een rare reden. Je betaalt omdat je het eens bent met de activiteiten en je betaalt niet als je het daar niet mee eens bent. Of andere ouders dat wel of niet weten dat is niet jou pakkie aan. "
De oudercommissie oefent in mijn ogen oneigenlijke druk uit op de ouders om te betalen door moedwillig te zwijgen over de vrijwilligheid van die bijdrage terwijl ze ouders wel manen om te betalen. Dat schuurt aan een vorm van bedrog waarvan ik geen deel wil uitmaken. Dat jij vindt dat dit geen reden mag zijn om niet te betalen, tja, dat is aan jou. Ik heb uit principe dus een andere keuze gemaakt. Ik vind dat het wél mijn 'pakkie aan' is. Laat de oudercommissie eerst maar eens open en transparant zijn. Of andere ouders dan wel of niet BETALEN, dát is mijn pakkie aan niet.
Zelf schrijf je: "En misschien is het "binnenhaalpercentage" op onze school wel juist omdat er bij staat dat de bijdrage vrijwillig is, er ook bij staat wat voor activiteiten en van bekostigd wordt en bij de jaarvergadering er een financieel verslag ligt."
Mag ik daaruit afleiden dat het percentage hoog is? Gefeliciteerd! Dat is op de school van mijn kinderen niet zo. Er is geen begroting vooraf en geen overzicht van kosten per activiteit achteraf. En er wordt dus ook niet vermeld dat het een vrijwillige ouderbijdrage betreft.

Aïda

Aïda

02-04-2010 om 18:58

Bij ons op school

hebben we 1 bijdrage.

In de schoolgids staat dat hij vrijwillig is, op de brief aan de ouders staat het er niet bij.

Wij hebben dus ook het schoolreisje erin zitten, zodoende krijgen wij van de groep 1 t/m 7 zeker 95% aan schoolgeld binnen.
Bij groep 8 is dat vaak maar 20% omdat daar het schoolkamp wel apart betaald word.. Niet iedereen gaat mee namelijk.

Nasha 1st

Nasha 1st

02-04-2010 om 19:13

Cindy

en als het dan wel erbij staat en ze gaan je toch manen omdat je niet wilt betalen, vind je het dan wel terecht? Ik snap je principe namelijk niet zo.....Of je weet dat het vrijwillig is omdat het in de brief staat en dus betaal je niet, want het is vrijwillig en toch wordt je gemaand. Of je weet dat het vrijwillig is, maar het staat niet in de brief en dus betaal je niet, en wordt je gemaand....Leg het me eens uit?

Cindy

Cindy

03-04-2010 om 10:49

Nou ja zeg didi68

Didi,
Ik verbaas me over jouw verwijt naar mij. Nergens heb ik gesteld dat ik de consequenties van mijn principiële keuzes niet zou accepteren, of dat ik die niet aan mijn kinderen kan of zou willen uitleggen.
Ik heb trouwens ook nergens gesteld dat mijn kinderen hierdoor buiten spel gezet worden, dus val maar vast over me heen dat ik misschien wel profiteer van de bijdrage van andere ouders zonder daar iets tegenover te stellen.
Wat ik niet doe, trouwens.
Cindy

Nasha 1st

Nasha 1st

03-04-2010 om 11:14

Dus cindy

als jouw kinderen van activiteiten worden uitgesloten vind je dat geen probleem? Worden ze uitgesloten overigens?

Bij ons is dat namelijk niet het geval....niet van de feesten en partijen zeg maar.....ze krijgen dus ook een kadootje van Sint, ze eten mee met Kerst en Pasen en weet ik veel wat meer. Alleen.....als de schoolreis niet betaald is, dan worden ze dus inderdaad daarvan uitgesloten.....

Oc doet bij ons weinig met het geld

wij betalen wel de ouder bijdrage maar wij vragen ons ook af voor wie eigenlijk. sinterklaas doen ze surprises kerst en pasen zelf wat van huis meenemen. excursies ouders rijden of er word gefietst. pleinfeest moet je betalen voor de acriviteiten en daar doet de "school"dan wat leuks mee (nieuw zand voor in de zandbak) kort om wij zien er niets van terug behalve het schoolreisje. wat de oc wel doet: bij afscheid van een lid krijgt het lid een gouden kettinkje kado uit eten enz enz de ouder bijdrage is €37.50 niet veel maar aan de kinderen word het in iedergeval niet allemaal besteed. wel doen ze aan herinderingen 3 á 4 keer per jaar ook via de juf. kortom ik betaal maar heb respect voor cindy zij straat ten slote achter haar principe terwijl wij maar weer met veel tegenzin betalen inderdaad zoals iemand anders al schreef om de reacties en de "stempel van "profiteur" op school te verkomen!

Schoolreis

trouwens de schoolreis van de kleuters gaat altijd naar speeltuin de veilige haven in ijmuiden kosten € 0.50 cent per kind de groepen 3. 4 en 5 gaan naar julianatoren! groep 6 en 7 naar duinrel ik weet niet of dit dure parken zijn, misschien kost schoolreis wel veel per kind?

Nasha 1st

Nasha 1st

03-04-2010 om 15:30

Gewoon-ik

in jouw geval zou ik wel overwegen die bijdrage niet meer te betalen! Daar is de ouderbijdrage niet voor bedoeld! Wel krijgt een lang zitten or-lid een afscheidskado bij vertrek, maar zo iemand heeft ook veel uren er in zitten. Korter zittende krijgen dus een relatief goedkoper kado....Ik vind dat ook niet zo'n probleem dat dat uit die bijdrage komt. Verder wordt al het geld aan de feesten van de kinderen besteed.

Bij Cindy heb ik niet het idee dat het niet aan de kinderen wordt besteed en ik vroeg al eerder, worden je kinderen buitengesloten nu jij het niet betaalt....

Als iedereen zo als Cindy zou denken, dat zouden veel dingen op school niet gedaan worden vrees ik....

Oudervereniging

Ouders die een kind aanmelden wordt gevraagd lid te worden van de oudervereniging. Deze legt 1x per jaar verantwoording af aan de ouders en het kasboek wordt gecontroleerd, ouders hebben ook stemrecht.
In de schoolgids staat inderdaad vermeld dat het een vrijwillige bijdrage is, maar er wordt toch wel van je verwacht dat je een bijdrage levert.
Het is geen openbare school en door het kiezen voor deze school ga je ook accoord met de "gang van zaken".
Niet betalen van de ouderbijdrage ligt onder 0,5 %.

Cindy, als ik het goed begrijp betaal je om principiële redenen geen ouderbedrage. Hoe zou je het vinden als diezelfde ouderraad jouw kind dan om dezelfde principiële redenen het eigen boterhammetje mee zou laten nemen bij festiviteiten. Geen presentje zou krijgen met 5 dec,( de goedheiligman zou niet eens aandacht aan je kind mogen besteden, want ja, ook deze wordt bekostigd uit de ouderbijdrage) zich niet verbonden mag voelen met de klasgenootjes met de a4d, omdat het geen t-shirtje aan mag......ja, ik ga hopelijk een beetje op het gemoed werken.

Deze principes geven me een zout op slak gevoel.
mamsa

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.