emzie
02-04-2010 om 08:25
Innen en hoogte van ouderbijdrage
Bij ons op school is er een ouderbijdrage van 20 euro per kind per jaar (exclusief evt busgeld voor excursies en exclusief schoolreis.
Veel ouders betalen niet (40 %), lastig daardoor dreigt de ouderraad dit jaar te kampen met een tekort op de begroting. Graag ontvang ik tips over hoe zo veel mogelijk te innen!!! Hoe doen andere oudercommissies dit? Hoe overtuig je ouders? Ik besef dat je altijd ouders houdt die niet bereid zijn te betalen bv jeghova's, maar er is ook zo'n grijze middengroep die toch echt over te haeln moet zijn!
We zitten er over na te denken om de ouderbijdrage te gaan verhogen (het is nu echt te weinig), en eventueel tegelijkertijd het busgeld en de schoolreis in de bijdrage te stoppen. Dan hoeft er per kind per jaar maar één keer geind te worden. Datt scheelt weer een hoop gedoe. Ik ben beniuwd hoe de ouderbijdrage op jullie school is en wat zit daar dan in?

mamsavan2
03-04-2010 om 15:51
Gouden ketting.....
Dan is er vast geen inspraak.....,
Na de zittingsperiode krijgt een O.R. lid een bon met een waarde van 2,5 of 5 euro per zittingsjaar. Er is wel elk jaar een borrelavond, maar deze wordt niet bekostigd uit de o.r. pot.
De leerkrachten organiseren ook elk jaar een bedankaktiviteit voor alle hulpouders ( waaronder dus ook de or.) en het grappige is, de opkomst is zeer laag. Niet , omdat het niet gezellig is, integendeel, maar op "onze" school vinden ouders het niet nodig om bedankt te worden. De sfeer op school is dank genoeg.
mamsa

Cindy
03-04-2010 om 16:35
Principe
Nasha,
"als jouw kinderen van activiteiten worden uitgesloten vind je dat geen probleem? Worden ze uitgesloten overigens?"
"Bij Cindy heb ik niet het idee dat het niet aan de kinderen wordt besteed en ik vroeg al eerder, worden je kinderen buitengesloten nu jij het niet betaalt...."
Je wil het wel érg graag weten hè? Wat maakt dat je je zo bezighoudt met die vraag aan mij?
En mamsa vraagt er ook al naar: "Hoe zou je het vinden als diezelfde ouderraad jouw kind dan om dezelfde principiële redenen het eigen boterhammetje mee zou laten nemen bij festiviteiten. Geen presentje zou krijgen met 5 dec,( de goedheiligman zou niet eens aandacht aan je kind mogen besteden, want ja, ook deze wordt bekostigd uit de ouderbijdrage) zich niet verbonden mag voelen met de klasgenootjes met de a4d, omdat het geen t-shirtje aan mag......ja, ik ga hopelijk een beetje op het gemoed werken.
Hahaha, op mijn gemoed werken zelfs! Ik blijf me verbazen hier. Puck gaf eerst de indruk dat principes soms wel en soms niet gehanteerd mogen worden en jullie beide vragen maar steeds naar de eventuele gevolgen voor mijn kinderen.
Het principe is simpel: ofwel het is een schoolactiviteit en mijn kinderen doen verplicht mee en de school draagt de kosten, of het is een niet-verplichte activiteit waar een vrijwillige bijdrage gevraagd wordt die dan ook inderdaad vrijwillig is, en waar deelname ook vrijwillig is.
Cindy

Cindy
03-04-2010 om 16:38
Mijn vraag aan jullie
Waarom vinden jullie dit zo'n heikel(?) punt? Waar zijn jullie het niet mee eens dan?
Cindy

Nasha 1st
03-04-2010 om 16:46
Nou
misschien dat ik het principe dan wat beter begrijp, want begrijpen doe ik het niet....
>>Het principe is simpel: ofwel het is een schoolactiviteit en mijn kinderen doen verplicht mee en de school draagt de kosten, of het is een niet-verplichte activiteit waar een vrijwillige bijdrage gevraagd wordt die dan ook inderdaad vrijwillig is, en waar deelname ook vrijwillig is.
< <
Jeetje, en dat vraag je dan elke keer als er iets is op school? is dit een schoolactiviteit? En dragen jullie de kosten? Of is het een niet-verplichte activiteit? Dan blijven mijn kinderen dus thuis, want ik heb daarvoor niet betaald....

Nasha 1st
03-04-2010 om 16:49
Wel of niet mee eens
is hier niet de vraag, ik begrijp het principe gewoon niet zo....Er is school en er zijn bepaalde feesten en activiteiten. School en ouderraad bij ons verzinnen samen wat er gaat gebeuren. Wij vragen een bijdrage aan ouders (jaja, vrijwillig) om daaraan bij te dragen zodat wij voor hun kinderen een leuk feest kunnen organiseren....Dit is tijdens schooluren....Ik zou gek worden om steeds de vraag te stellen, is dit verplicht? vrijwillig? een schoolactiviteit? Ik vermoed dan ook dat je dat niet doet en dat jouw kinderen dus gewoon aan alle activiteiten meedoen....en dat jij dus principieel niet meebetaald....

Nasha 1st
03-04-2010 om 17:04
Huh?
Ik begrijp de vraag even niet....als iets verplicht is maak ik me niet druk als dat niet gedaan wordt? Hoe bedoel je? Wat bedoel je?

Cindy
03-04-2010 om 17:27
Nasha
Nasha, je schreef:
"Jeetje, en dat vraag je dan elke keer als er iets is op school? is dit een schoolactiviteit? En dragen jullie de kosten? Of is het een niet-verplichte activiteit? Dan blijven mijn kinderen dus thuis, want ik heb daarvoor niet betaald...."
Lees mijn posting van gisteren van 16.33 nog eens door. En vraag jezelf dan eens af: waarom zou een ouder energie moeten steken in het achterhalen wat er vrijwillig wordt bijgedragen door de ouders via een vrijwillige bijdrage (!) en wat door de school bekostigd wordt, als de oudercommissie wel geld wil innen van de ouders onder het mom van "we vermelden bewust niet dat het vrijwillig is" maar geen verantwoording wil afleggen aan die ouders.
Cindy

Nasha 1st
03-04-2010 om 17:32
En om die reden alleen
is het dat Cindy principieel niet betaald?? Dan begrijp ik het steeds minder geloof ik...
Ik heb op onze school eens rondgeneusd, in de brief staat het aangegeven, en ook in de schoolgids en jaarbijlage....Is er op de hele school van Cindy nergens terug te vinden dat het vrijwillig is, of is het dus gewoon dwarsigheid (ik wil dat het op de brief staat) van Cindy....
Ik heb niks tegen principes hoor, maar soms vraag ik me weleens af, slaan we niet te ver door??
nog wat links:
http://www.nko.nl/ned/nko/wat_vinden_wij/vrijwillige_ouderbijdrage.aspx
http://www.jmouders.nl/Nieuwsartikelpagina/De-ouderbijdrage.-Een-vrijwillige-verplichting.htm
http://www.geschillencies-klachtencies.nl/?q=de_vrijwillige_ouderbijdrage

Nasha 1st
03-04-2010 om 17:35
Ja cindy
je zit steeds aan te geven dat wij jou moeten begrijpen, maar op mijn vragen wil je vervolgens geen antwoord geven.
Nog een: is er nergens, ook niet in schoolgids en/of jaarbijlage terug te vinden dat het om een vrijwillige ouderbijdrage gaat? Of staat het alleen niet op de brief die je jaarlijks krijgt?

mamsavan2
03-04-2010 om 18:07
Cindy,
Ik hoef niet te weten of jouw kinderen mee mogen doen aan de aktiviteiten. Dat antwoord kan ik waarschijnlijk zelf wel geven. Wij leren onze kinderen dat:" iedereen er bij hoort", wij zullen een kind dus niet uitsluiten en kan me eigenlijk niet voorstellen dat er scholen zijn die dat doen.
Wat ik graag wil weten is hoe je het zou vinden als de andere partij, lees ouderraad net zo principieel zou zijn.
Zou er op onze school zo'n laag betalingspercentage zijn, dan werden deze aktiviteiten niet georganiseerd.
mamsa

Cindy
03-04-2010 om 18:49
Mamsavan2
Mamsa,
Je vraagt me: "Wat ik graag wil weten is hoe je het zou vinden als de andere partij, lees ouderraad net zo principieel zou zijn."
Waren ze maar principieel. Dat is het hele punt: dat zijn ze niet. De oudercommissie int een vrijwillige! bijdrage en oefent psychologische druk! uit om die te ontvangen, en vervolgens geven ze geen rekenschap wat ze er mee doen.
Cindy

Cindy
03-04-2010 om 18:54
Nasha
Het is niet zo dat ik je vragen niet wil beantwoorden hoor, maar ze leiden alleen maar weg van het punt dat ik al meerdere keren gemaakt heb. Jij blijft maar druk met mogelijke gevolgen terwijl ik graag bij de oorzaak blijf.
Cindy

Maylise
03-04-2010 om 18:57
Ik begrijp cindy wel
Ik begrijp Cindy heel goed. De school geeft geen openheid van zaken en houdt bovendien informatie achter wat ook misleidend werk. Het betalen van die bijdrage is vrijwillig en dat moet gewoon duidelijk vermeld worden. Ik kan me heel goed voorstellen dat ze dus uit principe niet betaald.
Hier op school wordt wel vermeld dat de bijdrage vrijwillig is (hoewel ze wel aanmaningen sturen en daarop klinkt het al iets minder vrijwillig) en er is ook een overzicht te verkrijgen met hoe het is besteed. Ik betaal dus gewoon elk jaar. Hoewel ik eigenlijk vind dat ongeveer 80& van de uitgaven overbodig zijn. Dat gaat inderdaad om dingen als een pakje appelsap voor de avondvierdaagse en zo. Ik vind het best als de school dat regelt maar nou ook weer niet echt nodig. Ik kan ook zelf wel dat soort dingen meegeven.
Van mij mag de bijdrage ook lager want minder activiteiten zou ik prima vinden. Ze hebben hier echt enorm veel activiteiten. Er gaat zelden een week voorbij zonder iets apart of speciaals. Althans zo lijkt het vaak. Het mag van mij best een heel stuk minder.
Maylise

mamsavan2
03-04-2010 om 19:20
Cindy
Als het zwaartepunt van je bezwaar echt ligt bij het slecht functioneren van de ouderraad i.p.v. het missen van het woord "vrijwillig", zou ik mijn energie daarin steken. Mobiliseer ouders, trek aan de bel bij de schoolleiding. Dat komt sympathieker over dan maar stilzwijgend meeliften op kosten van andere ouders, omdat je het er niet mee eens bent.
mamsa

Nasha 1st
03-04-2010 om 19:41
Pelle
Ik heb al een paar keer aan Cindy gevraagd of het dan misschien op een andere plek terug te vinden is dat het vrijwillig is, maar Cindy wenst principieel geen antwoord op mijn vraag te geven....
Ik vraag me overigens af of het zo strak ligt als Cindy hier beweert, of het verhaal van die juf in groep 1 klopt enz...En ja, het is vreemd als NERGENS terug te vinden is dat het vrijwillig is, maar als het in de schoolgids of in de jaarlijkse schoolbijlage staat, dan had Cindy er kennis van kunnen nemen en wist ze het dus....Ben je het dan nog steeds met haar eens?

Nasha 1st
03-04-2010 om 19:44
Nee cindy
ik heb ook een paar maal gevraagd of het dan misschien in de schoolgids of jaarlijkse schoolbijlage vermeld staat en ook daar wil je geen antwoord op geven....je wilt alleen je principe melden, maar niet aangeven of je ook de gevolgen wilt dragen (wat ws ook niet nodig is, omdat school echt geen kinderen gaat uitsluiten)....Wat ik me nog afvraag (maar ook die vraag zul je niet beantwoorden), draag je dit principe ook uit naar andere ouders?? Dat jij uit principe niet betaalt omdat er op de brief niet staat dat het een vrijwillige bijdrage is? En op het moment dat ze het er op gaan zetten, ga je dan wel betalen?
Moet je voorstellen dat meer dan 50% van de ouders jou principe gaat volgen....

Nasha 1st
03-04-2010 om 19:49
Maylise
ik zou zeggen, neem dan zelf eens zitting, heb je ook inspraak....

Nasha 1st
03-04-2010 om 19:52
Rekenschap
>>Waren ze maar principieel. Dat is het hele punt: dat zijn ze niet. De oudercommissie int een vrijwillige! bijdrage en oefent psychologische druk! uit om die te ontvangen, en vervolgens geven ze geen rekenschap wat ze er mee doen. < <
En dat alles wist je al in groep 1??
Moet helaas bekennen dat ook onze or het afgelopen schooljaar verzuimt heeft financiele verantwoording af te leggen, waar ik het ook niet mee eens ben (heb zelf zitting in de or)....Het gekke is wel dat van alle ruim 140 leerlingen er nog nooit 1 ouder naar gevraagd heeft....

Pippin
03-04-2010 om 19:55
Nasha
'Moet je voorstellen dat meer dan 50% van de ouders jou principe gaat volgen....'
Zou dat nu zo erg zijn, Nasha? Er hebben hier al meerdere ouders gereageerd die het helemaal niet zo nodig vinden, al die activiteiten die de ouderraad organiseert.
Zoals Maylise schrijft: het loopt soms behoorlijk uit de hand. Dan zijn er zoveel activiteiten. Mijn kinderen zitten er in ieder geval niet op te wachten.
En mij persoonlijk kan het al helemaal niet schelen, ik zie al die schoolbijeenkomsten (zomerfeest en dergelijke) echt als een verplichting waar we helaas niet onderuit kunnen komen. Mijn man en ik proberen het altijd opgewekt bij de ander in de schoenen te schuiven.

Cindy
03-04-2010 om 19:58
Antwoorden voor nasha
"ik heb ook een paar maal gevraagd of het dan misschien in de schoolgids of jaarlijkse schoolbijlage vermeld staat en ook daar wil je geen antwoord op geven...."
In de schoolgids staat vermeld dat de ouderbijdrage door de oudercommissie geïnd wordt.
"je wilt alleen je principe melden, maar niet aangeven of je ook de gevolgen wilt dragen (wat ws ook niet nodig is, omdat school echt geen kinderen gaat uitsluiten)...."
Zoals ik al schreef; je concentreert je op de mogelijke gevolgen, niet op de oorzaak. Bovendien heb ik dit al lang beantwoord.
"Wat ik me nog afvraag (maar ook die vraag zul je niet beantwoorden), draag je dit principe ook uit naar andere ouders?? Dat jij uit principe niet betaalt omdat er op de brief niet staat dat het een vrijwillige bijdrage is?"
Ja, iedere keer als het ter sprake komt.
"En op het moment dat ze het er op gaan zetten, ga je dan wel betalen?"
Dit heb ik ook al beantwoord.
"Moet je voorstellen dat meer dan 50% van de ouders jou principe gaat volgen...."
Ja, en dan?
Cindy

Nasha 1st
03-04-2010 om 20:01
Zoveel activiteiten?
Bij ons valt dat erg mee....Sint, Halloween, Kerst, Valentijn, Lenteontbijt, schoolreis. Dat is het wel zo'n beetje....Dus misschien ook voor jou een idee om eens zitting te nemen en je zegje te kunnen doen? Wat zijn er allemaal voor activiteiten waarvan jij denkt, dat hoeft voor mij niet? En betaal je daar inderdaad aan mee via de bijdrage?

Cindy
03-04-2010 om 20:02
Nog 1
"En dat alles wist je al in groep 1??"
Dat ze het woord "vrijwillig" gemakshalve maar niet noemn, ja, dat wist ik vanaf groep 1 al, zoals ik schreef. En dat ze geen rekenschap geven dus uiterlijk een jaar later, toen er geen rekenschap werd afgelegd over het jaar.
Cindy

Cindy
03-04-2010 om 20:05
En nu mijn vraag (en 1 erbij)
Ik vroeg het al eerder: "Waarom vinden jullie dit zo'n heikel(?) punt? Waar zijn jullie het niet mee eens dan?"
En gezien de laatste reacties voeg ik er een vraag aan toe: wie van de mensen die reageert in deze draad zit zelf in de ouderraad/commissie/vereniging?
Cindy

Cindy
03-04-2010 om 20:12
Nou nasha
Ik zal een muts zijn, maar ik zie je antwoord niet op de eerste vraag. Dat je in de OR zit is me wel duidelijk. Maar waar geef jij antwoord op mijn vraag waar je het niet mee eens bent? Bedoel je die posting "wel of niet mee eens (is hier niet de vraag)"?
Want dan wil ik toch nog graag een inhoudelijke reactie. En ik lees ook graag wat er zou gebeuren volgens jou als 50% van de ouders niet betaalt.
Cindy

mamsavan2
03-04-2010 om 20:20
Pelle,
De eerste 2 reacties werden fel gegooid op het principe, daarna kwam het slecht functioneren van de or aan bod. Krijg een licht gevoel van draaikonterij. Als je echt bezwaar hebt kan je ook nog wel een deur verder dan de OR zelf. Pelle, bij ons heeft een teamlid ook zitting in de OR. en er bestaat vaak ook nog wel zoiets als een schoolbestuur.
En als dat niets uithaalt...in zo'n school zou ik dan ook geen vertrouwen hebben.
mamsa

Nasha 1st
03-04-2010 om 20:38
Nou cindy
ik voel principieel geen enkele behoefte verdere vragen van jou te beantwoorden, aangezien je zelf ook niet echt duidelijk inhoudelijke reacties op mijn vragen geeft...

mamsavan2
03-04-2010 om 20:42
Cindy,
ik ben or lid. Wij zijn een oudervereniging, klankbord van de ouders. Wij vertegenwoordigen de ouders en zo staat het ook omschreven in de schoolgids. Ouders betalen 20 voor de oudervereniging en apart voor de schoolreis. We zijn ons bewust dat we handelen met geld van de ouders en dat levert wel eens clinchsituaties op, hoort iets wel of niet uit het potje van de OR betaald te worden.Wij organiseren aktiviteiten op school samen met het team, waarbij het team de leidende en wij de logistieke taken hebben ( grofweg). 1x per jaar leggen we verantwoording af aan de ouders, een afvaardiging daarvan ziet van te voren de boeken in. De ouders krijgen hiervoor een uitnodiging met de agenda.Het is ieder jaar weer een gedoe om ouders zover te krijgen dat ze hiervoor komen, we nodigen daarom vaak ook een gastspreker uit om daar niet te alleen te zitten voor Jan met de korte achternaam. De ouders hebben stemrecht over hoogte van bijdrage ed.. Wij staan open voor vragen en opmerkingen, deze worden ook serieus behandelt en daar komen we ook op terug indien nodig.
mamsa