Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Innen en hoogte van ouderbijdrage

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Aan de wet houden

Mamsa, ook voor schooltijden gelden wettelijke kaders. De school moet zich aan de wet houden. De school kan voor geen enkel onderwerp die wet aan de laars lappen met het excuus dat de werkwijze van de school in de schoolgids genoemd wordt. De redenatie klopt dus niet.
Groet,
Miriam Lavell

Je gaat me te snel

Kaatje:"En toch kun je wederom je vraagtekens plaatsen bij vrijwillig. Hier gaat groep 8 op kamp. Als je niet betaalt dan blijft het kind op school. Dus toch een "verplichting"!!!"
Ik snap je redenatie niet. Wat is er verplicht?
Kaatje:"Indien je als principiele ouder de bijdrage niet betaalt dan wordt het kind dus uitgesloten. Gewoon 1 lijn trekken dus. Maar iedereen gaat dan hierop reageren dat het vrijwillig is etc."
Je haalt wat dingen door elkaar. Lesactiviteiten zijn verplicht (leerplicht). Daarvoor krijgt de school subsidie. Het is niet verboden om die lesactiviteit te voorzien van franje (slingers, limonade) en de ouders mogen daarvoor een bijdrage leveren.
Omgekeerd mag de school de leerlingen niet uitsluiten van de lesactiviteit.
Wat niet kan is dat de school de lesactiviteit in twee groepen deelt, wie betaalt krijgt les + limonande, wie niet betaalt wordt overgeslagen (de school mag geen onderscheid maken op wel of niet betalen).
Wat wel kan is dat er activiteiten worden georganiseerd die geen lesactiviteit zijn. Zo kan schoolreis een buiten-les-activiteit zijn waarvoor betaald moet worden en waaraan je niet deel kunt nemen als je niet betaalt.
Maar als de school op het standpunt staat dat de schoolreis tot de verplichte lesuren hoort, dan kan dat uitsluiten weer niet. Niet de ouders, maar de school moet dan betalen. Ouders mogen wel een bijdrage leveren, maar de school moet voor een sluitende begroting van de lessen zorgen: bijbetalen als de ouders te weinig ophoesten.
En scholen kunnen dat best.
Groet,
Miriam Lavell

Primavera

Primavera

05-04-2010 om 11:03

Begrijp ik het goed?

Emzie:"Op onze school wordt het geld besteed aan de kinderen, leuke dingen met kerst een klein presentje met sinterklaas, een schoolfeest etc. Het versieren van de school bij feesten etc. "
Dus ik als ouder zou 'vrijwillig' moeten betalen opdat de school activiteiten organiseert die buiten de normale schooluren kunnen vallen waar mijn kind dan verplicht aan mee moet doen. Om een voorbeeld te noemen: school organiseert een kerstdiner, waardoor ik pas later weg kan naar vakantie op straffe van een boete van de leerplichtambtenaar en daar moet ik dan nog verplicht vrijwillig voor betalen ook. Dat lijkt me gelijk een hele goede reden om de vrijwillige ouderbijdrage niet meer te betalen.
Ver hier ook een principiële ouder die weigert om 'vrijwille ouderpartecipaties' te betalen des te meer omdat het bij verplichte uitgaven zoals schoolverzekering in één keer wordt gevraagd. Dat kon zogenaamd niet gescheiden worden en pas na een bezoekje van mij aan de school om te vragen waar dat wettelijke 'vrijwillig' dan op sloeg bleek het ineens wel te kunnen.
Groeten Primavera

kaatje66

kaatje66

05-04-2010 om 11:14

Verplichting

Ik bedoelde met die verplichting dat je als ouder verplicht voelt om het kampgeld te betalen. Je wilt toch niet dat je kind uitgesloten wordt en die dagen op school moet doorbrengen in een andere klas.
Wat betreft de ouderbijdrage: In de schoolgids en op de rekening staat op onze school dat het een vrijwillige bijdrage is. In een ver verleden heeft nog zelfs op de rekening gestaan dat een leerling uitgesloten kan worden van activiteiten. Hier was de nieuwe directie het niet mee eens en deze zin is verwijderd. Daarom wordt het laatste stukje van de inning van niet betaalde ouderbijdragen door de directie gedaan. En zij mogen dus de discussie met de ouders aangaan wat wel of niet vrijwillig is.En het tekort bijbetalen. Het is nog niet gebeurd dat kinderen uitgesloten worden van activiteiten(wel van het kamp)Jouw redenatie klopt ook wel, maar het is gewoon moeilijke materie waar elk jaar hier discussies over ontstaan. Wat zijn lesuren en welke niet. Wat is vrijwillig en wat is verplicht.
En idd de scholen hebben genoeg geld. Tenminste het overkoepelend scholenbestuur.
Ps. Hier op kamp mogen enkele kinderen niet blijven overnachten om godsdienstige redenen. De oplossing hiervoor is dat de kinderen overdag wel aanwezig zijn en dat ze 's avonds door de ouders opgehaald worden. Zo kan het dus ook.
Maar het blijft moeilijk en ik kan voor beide kanten begrip opbrengen.

Nasha 1st

Nasha 1st

05-04-2010 om 11:32

Verplichting

ja, inderdaad, het idee dat mijn kinderen uigesloten zouden kunnen worden van activiteiten zou voor mij al voldoende kunnen zijn om de bijdrage te betalen. Ik soe het sowieso altijd. Zou niet eens willen dat mijn naam bekend is als niet-betaler, al helemaal niet nu ik zelf in de ouderraad zit....hahahaha....

Maar goed, ik sta er duidelijk anders in dan menigeen hier in het draadje...

Morele chantage

"Ik bedoelde met die verplichting dat je als ouder verplicht voelt om het kampgeld te betalen."
Dat klopt. En dat is niet eerlijk. Scholen en ouderraden zouden moeten stoppen met dit soort morele chantage.
"Jouw redenatie klopt ook wel, maar het is gewoon moeilijke materie waar elk jaar hier discussies over ontstaan. Wat zijn lesuren en welke niet. Wat is vrijwillig en wat is verplicht. "
Dat is helemaal niet ingewikkeld. De school moet jaarlijks aan de inspectie verantwoorden wat lesuren zijn en niet. In dat stuk staat gewoon vermeld welke activiteiten tot subsidiabele lesuren gerekend worden door de school. Daar komt goedkeuring van of niet. Je kunt die urenverantwoording van de school aan de inspectie gebruiken.
Voor alle activiteiten waarvan de school ook subsidie claimt middels deze lesurenverantwoording, kan van uitsluiting geen sprake zijn. Maar van verplichte betaling ook niet.
Nasha:"Maar goed, ik sta er duidelijk anders in dan menigeen hier in het draadje... "
Welnee, we zijn het helemaal eens. Jouw strategie is hooguit een andere dan die van Cindy. Jij steekt je kop in het zand en betaalt gewoon. Cindy steekt haar nek uit en betaalt niet, totdat de school en de ouderraad eerlijk zijn over geld.
Stel dat iedereen dat laatste zou doen. Dan zou jij niet meer met geknepen billen je elke keer verplicht hoeven voelen om te betalen uit angst dat je kinderen uitgesloten worden.
Dan zou je gewoon betalen. Omdat je de activiteit wel leuk vindt en snapt dat een klein extratje daar best welkom in is.
Dat is een stuk gezelliger.
Groet,
Miriam Lavell

Nasha 1st

Nasha 1st

05-04-2010 om 12:10

Samengeknepen billen

nou, zo erg is het niet hoor, ik heb geen problemen met het betalen van de bijdrage, ook omdat ik weet wat er mee gedaan wordt allemaal...

Gaat die kop weer

Ik vond je vorige tekst eerlijker Nasha
Groet,
Miriam Lavell

Nasha 1st

Nasha 1st

05-04-2010 om 12:14

maar het is niet zo dat ik met samengeknepen billen betaal hoor, echt niet....maar het speelt op de achtergrond misschien wel een rol dat je gewoonweg niet wilt dat je kinderen buitengesloten worden (ook al weet ik ook dat het op onze school toch niet gebeurt)

Ik betaal gewoon

Omdat ik het leuk vind dat ze dat soort activiteiten organiseren voor de kinderen.
Wat ik dan weer níet leuk vind is dat ik tevens voor andermans kinderen betaal omdat de ouders niet willen betalen.

Gr. Poezie.

Ook dat is vrijwillig

Poezie, je hebt recht op een specificatie zodat jij kunt aangeven dat je niet voor anderen wilt betalen. Je hoeft helemaal niet voor anderen te betalen.
Vraag om een specificatie die de feitelijke kosten per kind noemt. Betaal dat en niks meer.
Groet,
Miriam Lavell

Fransien

Fransien

05-04-2010 om 19:37

Ouderbijdrage is heel redelijk bij ons

En er wordt een begroting vooraf gegeven en achteraf gespecificeerd waaraan het geld besteed is. Bij ons dus voor het schoolreisje, de sportdag, zomerfeest, sintcadeautjes, maar ook projecten waar de leraren mee komen en waar het een flink stuk leuker kan worden als er even wat meer geld is dan vanuit de pot leermiddelen. Ieder kind 40 euro en daar zit dus niets voor de ouderraadsleden bij, geen etentjes, geen uitjes voor ouders, alleen een bosje bloemen bij het einde van het jaar (totale kosten vorig jaar 14 euro). Bij zo'n bijdrage vind ik het prima om te betalen, het komt ook ten goede aan mijn kinderen, al is het ook hier dat er geen kind uitgesloten wordt als de ouders niet betalen (alleen de niet-betalende ouders kunnen niet mee als begeleider op schoolreisje, mochten ze dat willen).

Hanne.

Hanne.

06-04-2010 om 10:21

Specificatie (vooraf) en vrijwillig

Ik heb niet de hele discussie gelezen, maar ik vind het bij de ouderbijdrage belangrijk dat ik

a) vooraf te zien krijg waar ze het aan gaan besteden
b) achteraf te zien krijg waar het aan besteed is
c) duidelijk wordt aangegeven dat het vrijwillig is.

Hier is school nog niet zo ver. De begroting vooraf bestaat uit 'we gaan het besteden aan leuke dingen' achteraf blijkt er dan bv ook een MR cursus uit betaald te zijn. Over het al dan niet melden van de vrijwilligheid zijn ze hier nogal dubbel. In de begeleidende brief staat (ruwweg) in 2 zinnen, dat de vrijwillige bijdrage voor die en die datum betaald moet zijn, en dat als je niet kan betalen er in overleg met de directie een betalingsregeling getroffen kan worden.

Daar gaan mijn nekharen van omhoog staan. Hij is vrijwillig, en als ik niet kan betalen hoef ik helemaal niets met de directie te bespreken. Dan betaal ik niets. Of minder. Die laatste optie zie ik overigens nergens langs komen!

Ik denk dat een meer positieve insteek misschien veel meer resultaat heeft.

"Wij willen het komende jaar x, y en z gaan doen. Dat kost totaal bedrag A. Per kind komt dit uit op bedrag B. Wilt u helpen deze activiteiten mogelijk te maken? Maak dan uw ouder bijdrage over op rekening 1234. Richtbedrag is bedrag B, meer of minder betalen mag natuurlijk ook"

In de nieuwsbrieven hierna kan je op een positieve manier laten zien hoever het er mee staat. We hebben nu x% van het bedrag binnen. Dit bedrag is bijelkaar gebracht door y% van de ouders.

Gotspe

"achteraf blijkt er dan bv ook een MR cursus uit betaald te zijn. "
En dan te bedenken dat juist dat gewoon gesubsidieerd wordt.
Groet,
Miriam Lavell

Nasha 1st

Nasha 1st

06-04-2010 om 10:57

Maar

dat vind ik dus ook gewoon niet kunnen! Net als dat gouden armbandje! Daar is het gewoon niet voor bedoeld en persoonlijk zou ik dan denk ik ook stoppen met betalen en alleen nog voor die dingen betalen waar mijn kinderen echt aan meedoen!! (en dan ga ik niet zaniken dat er alleen slingers of andere versiersels zijn gekocht bijv.)

Kan het wat minder

Ik heb niet alles gelezen.

Ik betaal, omdat ik geen zin heb in gezeur. Maar heel veel van die zogenaamd "leuke" dingen mogen wat mij betreft snel van het programma afgehaald worden. En daarmee kan die bijdrage ook snel omlaag.

Er wordt hier op school echt veel te veel georganiseerd. Het is compleet de Efteling af en toe. Elke week wel iets, varierend van een voorstelling tot een biebbezoek. En echt OVERAL moet de OC natuurlijk een snoepje bij geven (ik ben niet anti-snoep, maar vind dit overdreven).
En een schoolreisje naar een pretpark? Laat het lekker, en ga naar de speeltuin (10 min lopen, 1 euro toegang). En kamp in groep 7 én 8 is overdreven.

emzie

emzie

06-04-2010 om 15:50 Topicstarter

Miriam

Waar hebben we het nu over: een enthousiaste groep ouders die graag een extra inspannning voor de school verrichten dmv het organiseren van activiteiten en het versieren van de school etc. De lk hebben er geen tijd voor. Wat is daar nou mis mee? En ja, dat kost gemiddeld 20 of 30 euro per kind per jaar. Anders was die ouderbijdrage niet aan de orde!!! Zo veel is dat toch niet? Waarom doet iedereen zo ongelooflijk moeilijk voor iets waarbij we echt alleen maar het beste voor hebben met onze kinderen en de school? Dat jij het aanvoelt als emotionele chantage vind ik jammer. Heb je dan liever dat bepaalde kinderen van de ouders die niet betalen worden uigesloten van de extraatjes? Of ben je gewoon tegen die extraatjes op school?
En nee, dat geld heeft de school niet. Of althans kiest er voor dat aan onderwijsdoeleinden te besteden. Nieuwe lesmethoden, een congierge etc. Onze school, is niet rijk en heeft zeker geen geld te veel.
En ja: wat onze ouderraad doet is leuk, nuttig, en nodig. Onmisbaar? Ach tuurlijk kunnen we zonder als het moet. Maar ja we kunnen zonder zoveel. Maar het gaat er niet om of we zonder ouderraad kunnen, het gaat er om of we het belangrijk vinden. Jij dus kennelijk niet. Ik wel.

Tinus_p

Tinus_p

06-04-2010 om 17:11

Mis

Emzie:
"Wat is daar nou mis mee?"
Het feit dat jij bepaalt voor anderen wat wenselijk en noodzakelijk is. En dat je dat dus niet kunt doen met een blinde greep in andersmans portemonnee.

Als iedereene het zo belangrijk vindt wat je doet, dan betaalde iedereen wel. het feit dat er hordes mensen die niet willen betalen, is dus veelzeggend.

Nasha 1st

Nasha 1st

06-04-2010 om 17:15

Emzie

ik heb het al eerder gezegd, als er echt zo weinig mensen betalen, zou ik gaan schrappen. En een brief opstellen. Waarin je een en ander uitlegt, waarom je schrapt in activiteiten.....wie weet trekt dat toch nog betalers over de streep.

emzie

emzie

06-04-2010 om 18:31 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties!

Beste allemaal die op dit draadje hebben gereageerd,

Wat een hoop reacties! Beperkte mijn vraag zich in eerste instantie tot hoe de ouderbijdrage te innen bij de zgn, 'grijze groep van ouders' en hoe deze ouders te overtuigen, de discussie die volgde had vooral ook betrekking op de vraag of men de ouderbijdrage al dan niet moest betalenen of de ouderbijdrage niet te veel wordt besteed aan oneigelijke zaken. Door alle reacties (ik ben soms echt verbaast door de felheid van sommige reacties!) ben ik wel wat genuanceerder gaan kijken naar het fenomeen ouderbijdrage. Toch ben ik ervan overtuigd dat het er bij ons op school zonder oudercommissie en de activiteiten die zij organiseerd, een stuk saaier zijn zijn op school. Bij ons op school heeft de oudercommissie haar nut zeker bewezen. We gaan door, en stemmen onze activiteiten af op wat er binnen komt. Kinderen uitsluiten is -uiteraard!-, geen optie. Wij gaan lekker door, bedankt voor de reacties!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.