emzie
02-04-2010 om 08:25
Innen en hoogte van ouderbijdrage
Bij ons op school is er een ouderbijdrage van 20 euro per kind per jaar (exclusief evt busgeld voor excursies en exclusief schoolreis.
Veel ouders betalen niet (40 %), lastig daardoor dreigt de ouderraad dit jaar te kampen met een tekort op de begroting. Graag ontvang ik tips over hoe zo veel mogelijk te innen!!! Hoe doen andere oudercommissies dit? Hoe overtuig je ouders? Ik besef dat je altijd ouders houdt die niet bereid zijn te betalen bv jeghova's, maar er is ook zo'n grijze middengroep die toch echt over te haeln moet zijn!
We zitten er over na te denken om de ouderbijdrage te gaan verhogen (het is nu echt te weinig), en eventueel tegelijkertijd het busgeld en de schoolreis in de bijdrage te stoppen. Dan hoeft er per kind per jaar maar één keer geind te worden. Datt scheelt weer een hoop gedoe. Ik ben beniuwd hoe de ouderbijdrage op jullie school is en wat zit daar dan in?

Cindy
03-04-2010 om 23:01
Wat kinderachtig nasha
Ik heb al je vragen beantwoord, sommige al voordat jij ze stelde. En nu ik iets terug vraag, geef je niet thuis.
Cindy

Nasha 1st
03-04-2010 om 23:09
Oh?
heb je ze beantwoord? Enige wat je hebt gedaan is gezegd, heb ik al beantwoord....En niet echt op heel duidelijke wijze Cindy....Je kan het kinderachtig vinden, ik vind dat jij je nogal kinderachtig opstelt over die bijdrage zonder nu echt duidelijk aan te geven waar je pijn nou eigenlijk zit, zoals mamsavan2 ook al opmerkt....
En waarom ik het zo'n heikel punt vind doet er ook eigenlijk niet zoveel toe. Net als de vraag waarom ik het er niet mee eens ben....Hoewel ik die dan wel zal beantwoorden....Ik heb geen problemen met mensen die het niet KUNNEN betalen en dat die dus op mijn bijdrage meeliften.....Ik vind een principieele weigering vanwege 1 enkel woordje nogal kinderachtig....

Nasha 1st
03-04-2010 om 23:11
Pelle
omdat ik het gewoon niet begrijp!!! Dat je je zo principieel opstelt over 1 simpel klein woordje als "vrijwillig"....Ook al kan dat nog 100 keer verplicht moeten zijn....er zijn nog wel meer dingen verplicht in dit land waar niemand zich aan houdt (maar laat ik die discussie nou maar niet gaan starten....)
Zoals net al gepost, ik heb geen problemen met mensen die het niet KUNNEN betalen, maar simpelweg weigeren omdat er 1 woordje ontbreekt....

Nasha 1st
03-04-2010 om 23:12
Niemand...
is misschien wat zwaar gesteld, maar een grote groep mensen (voor iemand daar weer over valt....)

Cindy
03-04-2010 om 23:16
Lezen
Nasha,
Blijkbaar vind jij lezen erg lastig. Ik heb al je vragen beantwoord maar dat zie je maar niet, of je wilt het niet zien. Ik sta ergens voor, en ik ben niet te beroerd om daar voor uit te komen. Jij verschuilt je achter drogredenen en een vals gevoel dat je het gelijk aan je zijde hebt omdat je bij een schijnbare meerderheid hoort.

Nasha 1st
03-04-2010 om 23:21
Kom op pelle
dit slaat helemaal nergens op! Maar goed....we zijn ALLEMAAL VERPLICHT verzekerd voor de zorgverzekering.....toch zijn er heeeeeeel veel mensen die het niet betalen.....mede daardoor wordt wel elk jaar onze premie verhoogd....
zo ook met die ouderbijdrage....nogmaals, ik heb geen problemen met mensen die het niet KUNNEN betalen.....Maar moedwillig weigeren omdat de ouderraad (is het de ouderraad of de school in het geval van Cindy, want ook daar zitten nogal verschillen in heb ik al ontdekt) geen vrijwillig in een brief zet, ook al is dat VERPLICHT, dat schiet bij mij in het verkeerde keelgat....omdat ik zelf in de OR zit weet ik hoeveel er gedaan wordt voor de kinderen, voor ALLE kinderen, ook de kinderen wiens ouders niet betalen.....

Nasha 1st
03-04-2010 om 23:22
Tja cindy
wat wil je nu nog van me weten dan? Of heb ik nog je vragen niet voldoende beantwoord? Dan kunnen we handjes schudden, want begrijpen doe ik je nog steeds niet.....maar goed, nogmaals, succes....

Nasha 1st
03-04-2010 om 23:30
Overigens
als de or een vereniging is is de WPO artikel 40 niet van toepassing....en is het dus maar de vraag of dat woordje vrijwillig dan ook verplicht is in dat geval....
http://www.ouderraad.net/forum/attachments/hoe_vrijwillig_is_de_ouderbijdrage.pdf
2.2. OR is een (informele) vereniging
2.2.1. Inschrijving
Het schoolbestuur schrijft het kind in zonder ook maar de ouderbijdrage te noemen want
het bestuur heeft daar niets mee te maken. Pas na inschrijving mag zo’n ouder worden
benaderd voor een ouderbijdrage. Er mag niet de suggestie worden gewekt dat
inschrijving en ouderbijdrage iets met elkaar te maken hebben.
2.2.2. Democratisch gehalte
De OR is een (informele) vereniging en heeft leden. De OR wordt gevormd door het
bestuur van de vereniging.
Het democratische gehalte is verankerd in de wet (boek 2 Burgerlijk Wetboek) en komt
ook terug in de statuten.
2.2.3. Mogelijkheden voor inning van ouderbijdrage
2.2.3.a. Via een overeenkomst
Hoewel art. 40 WPO niet geldt - en dus ook niet de verplichting van een
schriftelijke overeenkomst - wordt toch vaak door een OR een overeenkomst
gesloten.
De ouderbijdrage wordt dus geïnd via een aparte overeenkomst met de vereniging
die daarbij vaak zal worden vertegenwoordigd door de penningmeester. Wisseling
van penningmeester is, anders dan bij 2.1.3.a., niet van belang omdat de
eventuele overeenkomst met de vereniging is gesloten en niet met de
penningmeester persoonlijk.
De overeenkomst mag mondeling maar schriftelijk is natuurlijk handiger. Voorts
mag deze overeenkomst net zolang lopen als dat de ouder aan de school is
verbonden (dus niet jaarlijks).
Zodra de ouder die overeenkomst heeft getekend, is die verplicht tot betaling.

Nasha 1st
03-04-2010 om 23:37
Beemer
zoals ik al eerder aangaf was ik het ook niet er mee eens dat over vorig schooljaar geen verantwoording is afgelegd! Het geld is van de ouders en als ouderraad dien je je te verantwoorden wat je met het geld hebt gedaan....Wij verstrekken geen pakjes bij de a4d (we doen als school niet eens mee), als ouderraad wensen wij alleen geld uit te geven als ALLE kinderen er van mogen profiteren (dus alleen een paar snoepjes voor groep 8, helaas pindakaas, tenzij het een feest voor de hele school betrof en alle andere kinderen ook een snoepje kregen). Wij zijn ook heel zuinig, winkelen bij goedkopere supermarkten en kopen zo voordelig mogelijk in. Wat over is wordt of teruggebracht, of bewaard voor een volgende keer (mits dat met de THT datum kan). En dus vind ik inderdaad dat wij ons einde van het schooljaar (of begin van het nieuwe schooljaar) moeten verantwoorden. Ik vind ook dat wij wel een buffertje moeten hebben. (ik heb geen idee hoeveel, maar dat zoek ik nog uit), en wat over is, dat je dat eigenlijk terug moet geven aan de ouders (op de oude school van oudste gebeurde dat ook....)

Nasha 1st
04-04-2010 om 00:10
Maar beemer
Cindy was helemaal nog niet op de hoogte van al die dingen, haar kind zat pas in groep 1 toen de juf haar naar de bijdrage vroeg...al die andere toestanden kwamen pas later....Toch heeft het haar bij het beginnen van haar kind in groep 1 al doen besluiten de bijdrage niet te betalen.....en nog steeds kan ik niet goed volgen waarom....is het om dat ene woordje (wat nog maar de vraag is of dat verplicht is, veel hangt dus af van welke status de OR heeft of is de school verantwoordelijk voor de inning)
Ik voel me overigens niet persoonlijk aangevallen hoor, dat Cindy niet betaalt en problemen heeft met hun OR, ja door een aantal postings die in deze draad staan....ik heb slechts verwonderd een aantal vragen gesteld waar wat vage antwoorden op kwamen en vervolgens wordt er wel van mij verwacht dat ik duidelijke antwoorden geef....

Mirage
04-04-2010 om 11:07
Nasha
Natuurlijk gaat het niet om het woordje vrijwillig, het gaat om de houding van de school. Dat is toch heel wat anders dan 'alleen een woordje'?
Wat nou als er een politie agent aan de deur komt om te collecteren voor het politiefonds-ter bevordering van de plaatselijke veiligheid (oid, haha) en dat doet voorkomen als verplicht terwijl het om een een vrijwillige bijdrage gaat? Of een bijdrage voor de vrijwillige brandweer? En ga zo maar door. Het is vrijwillig en als er wordt gedaan alsof het verplicht is, zitten ze fout. Daarmee strijk je mensen tegen de haren en krijg je, bij mensen als Cindy, iemand die tegendraads wordt.

Nasha 1st
04-04-2010 om 11:35
dan zal het aan mij liggen....ik begrijp het inderdaad niet en vind het spijkers op laag water zoeken....Ik spreek nu voor mezelf: ik betaal gewoon die ouderbijdrage, of er nu wel of geen vrijwillig bij staat....
Emzie (want daar is het allemaal mee begonnen) succes....als mensen niet willen betalen is daar dus niks aan te doen en zul je dus inderdaad dingen moeten gaan schrappen....Leg het uit in een brief hoe het komt en wie weet gaan er wel meer mensen toch nog betalen.

kaatje66
04-04-2010 om 12:17
Ik ben ook lid
Ik zit dus ook in de Activiteitencommissie. Die ism het team dingen organiseert. Een paar reacties terug vertelde ik hoe wij de ouderbjdrage innen. Omslachtig en tijdrovend. We kunnen er voor kiezen om maar 1 keer de rekening met het jaarverslag en financieel overzicht te geven en dan geen herinneringen meer. Maar dan lopen we 50% van de ouderbijdrage mis. In november zetten we in de nieuwsbrief een stukje over de ouderbijdrage. Hierna gaan er brieven uit. Het is nu maart en 20% heeft nog niet betaald.we En dit zijn ws niet de principiele ouders maar gewoon de ouders die het vergeten zijn. Of misschien wel niet kunnen betalen. Maar dat weten wij als AC niet en dat willen we ook niet weten. De directie neemt het vanaf hier van ons over. In de schoolgids en de rekening staat het volgende vermeld. "De activiteiten van de activiteitencommissie worden helaas niet gesubsidieerd. De AC vraagt daarom aan de ouders een vrijwillige geldelijke bijdrage per kind per jaar te betalen. De hoogte van de ouderbijdrage wordt in overleg met de schoolraad vastgesteld". Ik ga deels met Cindy mee maar weet dus niet of ze dit dan ook aangeeft bij de ouderraad of directie . Op andere scholen in de buurt hebben ze gewoon automatische incasso. Werkt natuurlijk perfect maar daar hebben de ouders dan ook voor moeten tekenen. En moeten is verplicht. Als je als ouder principieel op tegen bent dan geef je dit aan vind ik. En dan kun je gaan discussieren of een kind wel of niet uitgesloten mag worden. Hier hebben we het nog nooit gedaan, maar ik kan me er toch wel een klein beetje in vinden. Gelukkig zijn wij transparant en voldoen we aan alle "eisen" die Cindy stelt. Hier hebben we ooit samen met de schoolraad en directie gediscussieerd over wat we kunnen doen als er iemand principieel niet betaalt. Dit is zo'n moeilijke materie, omdat de activiteiten onder schooltijd plaatsvinden, dus verplicht maar waar leg je de grens.
Het blijft moeilijk die "vrijwillige verplicht ouderbijdrage"
Ik kan me dus deels vinden in de redenering van CIndy, maar als lid van een activiteitencommissie kan ik me dus ook heel goed vinden in de redenering van Nasha.
Hoe deden onze ouders dit vroeger, kan me eigenlijk niet herinneren dat mijn ouders ouderbijdrage betaalden.

Nasha 1st
04-04-2010 om 12:31
Kaatje66
Ik kan het helaas niet navragen, maar volgens mij betaalden mijn ouders wel gewoon schoolgeld hoor....

kaatje66
04-04-2010 om 12:38
Nog een aanvulling
ergens in de reacties staat:
"Verder heb ik trouwens ook moeite ook met het inschakelen van docenten en directeur bij het innen van de vrijwillige ouderbijdrage. Ik vind dat de school daarmee het signaal geeft dat het minder vrijwillig is dan het werkelijk is."
Maar dan kun je dit als ouder dan toch aangeven waarom je het niet wilt of kunt betalen aan deze mensen. Wij laten dit stukje graag over aan het team en/of directie omdat wij ons niet willen mengen in deze moeilijke materie. De Activiteitencommissie bestaat uit vrijwilligers die er voor en door de kinderen is. Met ouders die het leuk vinden om iets te organiseren. Maar dan moet er wel voldoende geld aanwezig zijn!!!! wel of niet verplicht betaald.

emzie
04-04-2010 om 13:43
Reactie op cindy
Cindy,
Een ouderbijdrage is i.d.d. vrijwillig, maar ik zie dat zo: juridisch is dat inderdaad niet afdwingbaa.
Maar ik vind dat er wel degelijk een morele plicht is om de bijdrage te betalen!
Op onze school wordt het geld besteed aan de kinderen, leuke dingen met kerst een klein presentje met sinterklaas, een schoolfeest etc. Het versieren van de school bij feesten etc. Het geld wordt echt niet verspild. Omdat veel mensen niet betalen moet elke stuiver worden omgedraaid. Ik snap jouw standpuntn niet. Uit principe niet betalen? Wat is dat principe dan? En kun je met dan principe niet e.e.a. aankaarten in jullie mr als je vreest dat het geld niet goed wordt besteed? Maar doe het niet over het hoofd van de schoolkinderen. Of kun je het niet betalen? Dan kan ik er begrip voor opbrengen dat je niet betaald, maar alle scholen hebben daar regelingen voor...

kaatje66
04-04-2010 om 13:58
Nasha
Ik zal het wel eens navragen aan mijn moeder. Wel weet ik dat er kampgeld betaald moest worden. Hier betaal je trouwens het kampgeld apart en hoort dus niet bij de "vrijwillige ouderbijdrage". Het is geen activiteit van de activiteitencommissie.
Maar ook hier natuurlijk weer de vraag of dit vrijwillig of verplicht is.

Nasha 1st
04-04-2010 om 14:03
Kaatje66
bij ons weet ik dat de werkweek van groep 8 inderdaad apart is en dat dit van school uit is. Kennelijk is dat dan wel een verplichte bijdrage. Het geld moet ook op een rekening van school overgemaakt worden.

Pippin
04-04-2010 om 15:19
Verplicht/vrijwillig
Hier wordt het kamp ook apart betaald. Een kamp is overigens ook vrijwillig. Activiteiten waarvoor betaald moet worden, kunnen nooit verplicht worden, evenals activiteiten die 's avonds of 's nachts plaats vinden.
http://www.leerplicht.net/antwoord-op-uw-vragen/moet-mijn-kind-mee-op-schoolreis-of-schoolkamp.html
Ik denk dat dit veel van de onduidelijkheid in deze draad verklaard. Het lesprogramma is namelijk altijd gratis. De ouderraad heeft daar helemaal niets over te zeggen.
Onze school bijvoorbeeld wil natuurlijk helemaal niet dat bekend wordt dat het schoolreisje een vrijwillige activiteit is, want dan laten alle ouders die het 'eng' vinden hun kind die dag niet meegaan. (bij ons op school zijn dat er heel wat, ik denk dat vooral in de kleutergroepen veel kinderen thuis zouden blijven)
Dit betekent ook dat scholen kinderen niet uit kunnen sluiten van activiteiten die onder dit programma vallen, als de ouders geen ouderbijdrage betalen.
Als ze dat doen betekent het direct dat de activiteit niet onder het lesprogramma valt.

M Lavell
04-04-2010 om 15:21
Morele chantage
Emzie:"Maar ik vind dat er wel degelijk een morele plicht is om de bijdrage te betalen! "
Dat is morele chantage.
Emzie:"Uit principe niet betalen? Wat is dat principe dan?"
Leerplichtig onderwijs is gratis. De scholen krijgen al geld. Leren is leuk. Het subsidiebudget laat ruimte genoeg.
Emzie:"Maar doe het niet over het hoofd van de schoolkinderen."
Daar is ie dan, de morele chantage.
Ik vind het heel logisch dat ouders niet willen betalen als dit soort argumenten worden aangededragen. Kennelijk zijn op jouw school veel mensen die mening toegedaan. En kennelijk ben jij de mening toegedaan dat die arme bloedjes van kinderen werkelijk niet zonder jouw inspanning en dat zakcentje ouderbijdrage kunnen.
Kun je dat ook zonder morele chantage aannemelijk maken?
Is wat jouw ouderraad doet leuk, nuttig, nodig, onmisbaar? Weet je zeker dat de school die paar duizend euro niet zelf kan ophoesten? Of is de harde werkelijkheid dat ook de school dit soort activiteiten niet bij onderwijs vindt horen en niet belangrijk vindt?
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
04-04-2010 om 15:28
Geen enkele bijdrage is verplicht
Nasha:"Kennelijk is dat dan wel een verplichte bijdrage. "
En dáárom moeten scholen dus eerlijk zijn in hun informatie. Het excuus dat ouders heus wel weten dat het vrijwillig is, gaat niet op. Zelfs voor jou niet terwijl jij bij hoog en bij laag beweert dat woordje niet nodig te hebben.
Heel simpel: Voor school hoeft helemaal niet betaald te worden. Helemaal niks. Geen cent.
Scholen of ouderraden die door het uitblijven van betalingen tekort komen, moeten hun begroting aanpassen. Werkelijk minder uitgeven dus.
Groet,
Miriam Lavell

mamsavan2
04-04-2010 om 17:09
Miriam
Wat als...
een (niet openbare school), redeneert dat je bij inschrijving van je kind accoord gaat met de `regels` volgens de schoolgids. Je hoeft ten slotte je kind niet in te schrijven als je het er niet mee eens bent.
mamsa

Nasha 1st
04-04-2010 om 17:36
Dat
heb ik dan ook inmiddels aan Emzie geadviseerd in een eerdere posting: **Scholen of ouderraden die door het uitblijven van betalingen tekort komen, moeten hun begroting aanpassen. Werkelijk minder uitgeven dus.**

kaatje66
04-04-2010 om 18:48
Verplicht/vrijwillig
En toch kun je wederom je vraagtekens plaatsen bij vrijwillig. Hier gaat groep 8 op kamp. Als je niet betaalt dan blijft het kind op school. Dus toch een "verplichting"!!!De school moet de leerling iets anders aanbieden gedurende deze dagen. Dit is ooit in het verleden gebeurd. Zo moet het dus eigenlijk ook gaan bij de "vrijwillige" ouderbijdrage. Indien je als principiele ouder de bijdrage niet betaalt dan wordt het kind dus uitgesloten. Gewoon 1 lijn trekken dus. Maar iedereen gaat dan hierop reageren dat het vrijwillig is etc.
En idd je reserveert ong 10% op je begroting voor tegenvallers, daaronder vallen dus ook gemiste ouderbijdragen.

kaatje66
04-04-2010 om 18:56
Pippin/drommels
Ook gevonden op leerplicht.net
http://www.leerplicht.net/antwoord-op-uw-vragen/moet-ik-de-ouderbijdrage-betalen.html
"De school of de ouderraad mag leerlingen uitsluiten van activiteiten als hun ouders de ouderbijdrage niet betalen."
We gaan de ouderbijdrage gewoon VRIJWILLIG VERPLICHT noemen.

Nasha 1st
04-04-2010 om 19:22
Ik denk
dat er geen school in Nederland te vinden is die kinderen uitsluit van festiviteiten omdat de ouderbijdrage niet is gedaan....Formeel gezien mag het dus, maar als school wil je die naam niet hebben, en dus wordt dat inderdaad uit de reserves gehaald....of school betaalt het.

M Lavell
04-04-2010 om 20:35
Klopt niet
mamsa:"een (niet openbare school), redeneert dat je bij inschrijving van je kind accoord gaat met de `regels` volgens de schoolgids. Je hoeft ten slotte je kind niet in te schrijven als je het er niet"
De brutaliteit! De wet is volkomen duidelijk voor gesubsidieerde scholen. De school hoeft niet gesubsidieerd te zijn hoor. Het mag ook een particuliere school worden.
De rechter heeft deze redenatie al eens naar de prullenbak verwezen.
Dus nee, die vlieger gaat niet op.
Groet,
Miriam Lavell
ps vonnis
Uitspraak
RECHTBANK ALMELO
Sector kanton
Locatie Enschede
Zaaknummer : 173144 CV EXPL 6050/04
Uitspraak : 29 maart 2005
Vonnis
in de zaak van:
de stichting Carmel College
woonplaats hebbende te Oldenzaal
eisende partij
hierna ook wel te noemen: de Stichting
gemachtigde: L.J. Kroep, gerechtsdeurwaarder te Enschede
tegen
1. [GEDAAGDE SUB 1]
en
2. [GEDAAGDE SUB 2]
beiden wonende te [adres en woonplaats]
gedaagde partij,
hierna ook wel te noemen: [gedaagden]
procederende in persoon
1. het verdere verloop van de procedure
1.1 Deze blijkt uit de navolgende stukken:
- het tussenvonnis d.d. 4 januari 2005;
- de akte aan de zijde van de stichting;
- de antwoordakte aan de zijde van [gedaagden].
1.2 Het vonnis is bepaald op heden.
2. beoordeling
2.1 De kantonrechter neemt over hetgeen in voormeld vonnis is overwogen.
2.2 Bij dat vonnis is de Stichting onder meer in de gelegenheid gesteld aan te geven op welke grondslag zij meent de ouderbijdrage van [gedaagden] te kunnen vorderen.
2.3 In antwoord op voornoemde vraagstelling heeft de Stichting aangegeven dat [gedaagden] hun zoon (bedoeld zal uiteraard zijn: hun dochters) hebben ingeschreven bij de Stichting en dat bij het aangaan van deze overeenkomst aan [gedaagden] de schoolgids ter hand is gesteld waarin is bepaald welke kosten de ouders dienen bij te dragen in de totale onderwijskosten.
Rol.no. 6050/04, bladno. 2.
Zaaknummer: 173144.
2.4 Om aanspraak te kunnen maken op schoolbijdragen van ouders dient aan de wettelijke bepalingen genoemd in artikel 27 lid 2 van de Wet op het Voortgezet Onderwijs te zijn voldaan. Dit artikel vermeldt:
De toelating wordt niet afhankelijk gesteld van een andere dan een bij of krachtens de wet geregelde bijdrage.
Overeenkomsten waarbij ouders worden verplicht tot het betalen van een geldelijke bijdrage zijn nietig, behoudens voor zover zij na de toelating van de leerling tot de school schriftelijk zijn aangegaan en in het desbetreffende schriftelijke stuk aan de ouders kenbaar is gemaakt dat het een vrijwillige bijdrage betreft waarvoor de overeenkomst niet behoeft te worden aangegaan, doch waarvoor geldt dat na de ondertekening wel een verplichting tot betaling van de overeengekomen bijdrage bestaat. Zodanige overeenkomsten zijn evenzeer nietig, indien deze niet hebben voorzien in de vermelding dat de ouders de mogelijkheid hebben er voor te kiezen om de overeenkomst slechts voor bepaalde voorzieningen aan te gaan en ten behoeve daarvan niet een specificatie voor de te onderscheiden voorzieningen in de overeenkomst is opgenomen. Zodanige overeenkomsten zijn voorts nietig indien ten aanzien daarvan geen reductie- en kwijtscheldingsregeling geldt en de inhoud van die regeling niet in de overeenkomst is opgenomen. Een overeenkomst wordt telkens voor de periode van een schooljaar aangegaan
2.5 Strekking van genoemd artikel is -kort gezegd- dat een overeenkomst waarbij van de ouders verplicht een schoolbijdrage wordt gevraagd, alleen dan rechtsgeldig is wanneer dit uitdrukkelijk door de school en de ouders schriftelijk is overeengekomen. Het behoeft geen betoog dat de door de Stichting opgenomen regeling in de schoolgids met betrekking tot de niet-wettelijke schoolbijdrage niet voldoet aan genoemd vereiste en derhalve nietig is.
2.6 Uit het vorenstaande volgt dat de Stichting geen rechten kan ontlenen uit een enkele inschrijving en de vermelding van een verplichte bijdrage in een schoolgids. De hierop gebaseerde vordering van de Stichting moet dan ook worden afgewezen, met veroordeling van de Stichting in de kosten van dit geding.
3. De beslissing
3.1 Wijst de vordering af.
3.2 Veroordeelt de Stichting in de kosten van dit geding tot op heden aan de zijde van [gedaagden] begroot en gevallen op nihil.
Dit vonnis is gewezen te Enschede door mr. H.J. Vos, kantonrechter, en op 29 maart 2005 in het openbaar uitgesproken in tegenwoordigheid van de griffier.

mamsavan2
04-04-2010 om 23:09
Hooooooooooo miriam
het was een hypothetische vraag...in onze schoolgids staat het keurig omschreven.
Ik dacht het door te kunnen trekken naar andere onderwerpen. Schooltijden zijn vastgelegd in de gids en die opmerking werd toen gehoord. Dit is door de mr behandelt.
mamsa

Pippin
04-04-2010 om 23:17
Kaatje
Hier gaan elk jaar kinderen niet mee naar kamp. Kamp is namelijk vrijwillig. Die kinderen zouden een activiteit op school aangeboden moeten worden, maar iedereen doet net alsof de kinderen die week ziek zijn. Het zijn vaak kinderen uit een andere cultuur, maar soms gaat het ook om zorgenkinderen. Van die laatste groep zou je hard kunnen maken dat ze 'ziek' zijn.
Ik weet zeker dat er bij ons op school heel wat ouders zijn, die dolblij zouden zijn, als ze wisten dat hun kind niet op kamp hoeft. Voor schoolreisje geldt hetzelfde. De school wil juist het liefst dat alle kinderen meegaan, 'want anders missen ze zoveel'.
Overigens, vorig jaar is mijn zoon niet meegegaan op schoolreisje. Hij wilde niet. Hij heeft er nog geen moment spijt van gehad. Zo leuk is zo'n schoolreisje niet. Het is vooral veel wachten en veel in de bus zitten. Of hij meegaat op kamp volgend jaar, is nog maar de vraag. Als hij niet wil, gaat hij niet in elk geval.