Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Inspraak school sociaal media gebruik


Zonnestraaltje schreef op 24-02-2021 om 23:22:

[..]

S. mag van mij niet de echte achternaam noemen op internet en daarnaast ook niet de volledige voornaam. Daarnaast mag er ook geen echte geboortedatum worden ingevuld. Maar juf is ook niet gek en weet wie er zit achter de creatieve gebruikersnamen. (erg handig dat het account van S. dan wel is afgeschermd maar juf op een ander account of via contacten met de ouders o.i.d. aan de namen zal zijn gekomen)

Ja omdat als je de één hebt je de rest ook hebt als ze 'vriendjes' zijn. Dus dit account opheffen en een nieuw account aanmaken. Probleem opgelost. Overigens wil dat niet zeggen dat je je kind niet in de gaten moet houden. Toen mijn oudste in deze groep zat hadden we nog hyves en was ik vriendjes met mijn kind. Toen er ook een enorme toestand ontstond heb ik wel opgetreden maar ik zie dus ook wat mijn kind doet en ik vind dat ik daar verantwoordelijk voor ben. 

Zonnestraaltje

Zonnestraaltje

25-02-2021 om 13:28 Topicstarter

Nummer schreef op 25-02-2021 om 08:21:

[..]

Ja omdat als je de één hebt je de rest ook hebt als ze 'vriendjes' zijn. Dus dit account opheffen en een nieuw account aanmaken. Probleem opgelost. Overigens wil dat niet zeggen dat je je kind niet in de gaten moet houden. Toen mijn oudste in deze groep zat hadden we nog hyves en was ik vriendjes met mijn kind. Toen er ook een enorme toestand ontstond heb ik wel opgetreden maar ik zie dus ook wat mijn kind doet en ik vind dat ik daar verantwoordelijk voor ben.

Dat heeft alleen zin als de klasgenootjes daarna niet opnieuw als “vriendjes” worden toegevoegd. 

Pesterijen en ruzies via social media zijn ontzettend lastig. De groep wordt gevormd doordat ze samen in dezelfde klas zitten, maar het gepest en gedoe vindt thuis of onderweg achter het scherm plaats. De juf wordt geconfronteerd met de gevolgen als de klas weer als groep bijeen is en moet er wat mee. Maar het is zo ongrijpbaar.

Het verbieden kan en mag niet lijkt me. Ook leren kinderen daar niet van hoe ze zich moeten gedragen in het online leven. Ik denk wel dat de juf alle ouders nodig heeft om het de kop in te drukken en om de kinderen ‘mediawijs’ te maken.

Ik zou met de juf in gesprek gaan en aangeven dat je graag mee wil werken om de situatie te verbeteren, maar dat je je dochter niet wil verbieden van social media gebruik te maken (nu is het tiktok, straks instagram en dan weer whatsapp). 

Kijk je bijvoorbeeld mee met je dochter? Dan kun je dit ook aangeven. Wanneer zij zich prima gedraagt op social media lijkt me er geen reden om haar account te verwijderen of te veranderen

Wanneer zij wel verkeerd gebruik maakt van social media, kun je met haar in gesprek gaan over wat ze doet en hoe dit voor anderen is. Je kan het haar alsnog tijdelijk verbieden met de boodschap dat ze er blijkbaar nog niet goed mee om kan gaan en het over een tijdje nog eens mag proberen. Maar dat is dan aan jou als ouder. De juf heeft dan wel alle ouders nodig om het probleem te tackelen. 

Vergeet niet dat jongeren normen en waarden op het gebied van social media ook moeten leren. Daar hebben ze volwassenen voor nodig en het is niet zo vanzelfsprekend als velen denken. 

Ik ben ook heel benieuwd of je echt zeker weet dat je dochter niet ook ‘meedoet’?

Junio schreef op 25-02-2021 om 20:24:

Ik zou met de juf in gesprek gaan en aangeven dat je graag mee wil werken om de situatie te verbeteren, maar dat je je dochter niet wil verbieden van social media gebruik te maken (nu is het tiktok, straks instagram en dan weer whatsapp).

ik zou helemaal niet met de juf in gesprek gaan. Want daarmee lijkt het net alsof je verantwoording aflegt aan de juf voor jouw beslissingen en opvoedkeuzes. ik had die mail voor kennisgeving aangenomen en er verder niks mee gedaan. Behalve natuurlijk een gesprek met mijn kind over tiktok en een nieuw, beter afgeschermd account. 

Als ouder zijnde heb je natuurlijk ook een verantwoordelijkheid als het gaat om zaken die onrust in de klas veroorzaken. Ik snap dat deze juf deze maatregel neemt, maar ik denk dat ze beter nog eerst met de ouders hierover in gesprek had kunnen gaan. Ouders moeten zich hier ook verantwoordelijk voor voelen.

Ik vind niet dat je als juf zo'n account kunt verbieden, maar dit is natuurlijk wel een heel dringend signaal vanuit haar.

“ik zou helemaal niet met de juf in gesprek gaan. Want daarmee lijkt het net alsof je verantwoording aflegt aan de juf voor jouw beslissingen en opvoedkeuzes. ik had die mail voor kennisgeving aangenomen en er verder niks mee gedaan.”

Verantwoording afleggen is niet hetzelfde als verantwoordelijkheid nemen. Ik vind ook dat je als ouders niet zonder meer kunt zeggen dat ze het maar moet uitzoeken. Het is de klas van je kind en als de verhoudingen daarin flink verziekt zijn, krijgt je kind daar echt wel een keer last van. Informatie vragen en dan naar bevinden handelen, vind ik heel reeel.

Ik ben iemand ‘ van vroeger’ en toen mijn kinderen op de basisschool zaten, waren er nog geen smartphones. Maar het lijkt me ontzettend lastig om in een klas (waarin je op verschillende niveaus kinderen lesgeeft en zorg hebt voor een goed rustig werkklimaat) ook nog bezig te moeten zijn met een simultane wereld die niets met school en lesgeven te maken heeft, maar de sfeer in de klas behoorlijk kan beïnvloeden. Ouders die hier melden dat de leerkracht niets hoeft te vinden van opvoedkeuzes wat betreft digitale media zijn niet zo realistisch bezig voor mijn gevoel. 0p school kan men er helaas onnodige hinder van ondervinden.  School is er om te leren en leukigheidjes die dat verstoren hoeven niet zo met zachte handschoentjes te worden aangepakt.Leerkracht zijn kost al genoeg energie zonder je te moeten bezighouden met tiktokfimpjes en uitgelokt gedoe tussen klasgenoten. Pestgedrag is verziekend en kan langdurige effecten hebben.Vind het ook raar als een ouder zich niets aantrekt van die 13 jaar. Wat leef je hiermee voor? Het is maar een regel, geldt niet voor jou als je het maar onopgemerkt doet ? 

Maar Wilgenkatje, vroeger (tenminste in mijn tijd op de lagere school, ook nog voor de mobieltjes) was er ook veel uitgelokt gedoe bij ons op school. Oorzaak kwam voornamelijk doordat de jongens in de klas bij verschillende voetbalclubs voetbalden, waar het soms echt tot vechten aan toe ging. Dan hield dan echt niet op in de klas dus ik kan me voorstellen dat de leerkracht daar ook last van had. Zou jij het dan accoord vinden dat de leerkracht beslist dat die jongens dan maar het lidmaatschap van de voetbalclub op moesten zeggen?Ik zou dat niet accoord vinden (en gelukkig onze leraar toendertijd ook niet, hij loste dat op een andere manier op). Het lijkt me beter als juf daar eens een ouderavond over houdt en dat school een aantal lessen social-media-gebruik organiseert. Nodig iemand van de politie uit die daar uitleg over geeft. Dat gebeurde bij de lagere school waar mijn kinderen op zitten, standaard. Dat maakte toen best veel indruk op onze kinderen en het was voor juf laterna ook makkelijk bijsturen als er iets speelde qua “cyber-pesten”.

@mamajome, zeker, ‘gedoe’ is van alle tijden. Een verschil is dat een leerkracht op de hoogte is van de voetbalclubconcurrentie, maar niet wat voor filmpjes er worden gedeeld. Daarin verschilt digitaal gedoe van clubjes en acties die je ziet gebeuren. In een van de voorgaande reacties kijkt iemand terug op de tijd met Hyves waarin ze ‘ vriendjes’ was met haar kind en meekeek met wat er gebeurde ( en eventueel uit de hand liep). Met Tiktok is dat anders toch? Verbieden helpt niet, dat snap ik, maar de digitale wereld is er wel een waarin grenzen makkelijk worden opgerekt en overschreden. Hebben volwassenen ( ouders en leerkrachten) daar genoeg zicht op?

Geen idee of ouders/leerkrachten daar voldoende zicht op hebben. Daarom gaf ik ook aan dat er lessen/workshops omtrent social media georganiseerd kunnen worden, zowel voor leerlingen als voor ouders. Bij ons in de stad werkt de politie daar graag aan mee.

Maar gewoon tiktok verbieden omdat juf dat zegt is ook niet de oplossing. Dan vinden ten eerste wel weer een ander social media ding (Whatsapp, Insta, iets anders) waarop het pesten doorgaat en ten tweede leren ze op die manier ook niet hoe ze wel met social media om moeten gaan.

Als ik terugkijk naar heel lang geleden toen ik zelf op de basisschool zat... We mochten ooit niet meer voetballen door ruzies. We mochten niet knikkeren door ruzies. We mochten ook geen weet-ik-veel-welke-verzamelactie prullaria ruilen want ruzies. En dat gold dan altijd alleen voor onze klas en er kwam ook altijd een petitie en een klassendiscussie om het weer op te heffen. De juf wil met zo’n tiktokverbod waarschijnlijk alleen een time-out periode. Al twijfel ik aan of het helpt als de juf zich bemoeit met wat kinderen buiten schooltijd doen. Ik denk eigenlijk van niet omdat het voor een kind als privacyschending kan voelen. Vooral omdat de juf controleert op of de kinderen geen tiktok meer hebben. (Klaagt deze juf ook over dat ze het zo druk heeft?) 

Zonnestraaltje schreef op 25-02-2021 om 13:28:

[..]

Dat heeft alleen zin als de klasgenootjes daarna niet opnieuw als “vriendjes” worden toegevoegd.

Ik heb ooit eens een meisje (klasgenoot) aangesproken dat rare berichten via een fake gmail adres naar mijn dochter stuurde. Zegt ze als antwoord: huh hoe weet je dat ik het ben? Dit was een 10-jarige die wel slim genoeg was om niet haar eigen naam te gebruiken maar bij wie ik in 10 seconden heb kunnen achterhalen wie het was. Ook zonder klasgenootjes als vriendjes kan je vaak heel makkelijk zien wie de afzender is. 

Hier ging het trouwens om een detail dat in de mail werd genoemd. (Iets dat mijn dochter had gezegd en alleen zij kon weten)

Mamajome schreef op 28-02-2021 om 09:50:

Dan vinden ten eerste wel weer een ander social media ding (Whatsapp, Insta, iets anders) waarop het pesten doorgaat en ten tweede leren ze op die manier ook niet hoe ze wel met social media om moeten gaan.

Dit is erg herkenbaar. Mijn oudste heeft in de eindperiode van Hyves daar haar eerste sociale media ervaring opgedaan waar ook sprake was van kinderen die elkaar treiteren. Dit gebeurde vooral door in de “krabbels” onderling onaardige dingen te schrijven omdat de kinderen doorhadden dat iedereen het kon lezen en dat ook deed. Daarna ging dit gedrag over op Twitter, Facebook en Instagram. Sommige ouders hebben in die tijd hun kind (onder druk van de school) hun Hyvesprofiel laten verwijderen maar diezelfde kinderen zaten ook allemaal te Twitteren en dus schoot het niet op. (Ik bedenk me nu dat er één keer een medeleerlinge haar Twitterprofiel moest verwijderen, omdat er een bedreigende tekst naar de mentor toe op stond. Maar dat  de medewerkers van de school verder eigenlijk geen idee had van wat Twitteren is en dachten dat de kinderen alleen op Hyves zitten.) 

Je kind zit pas in groep 7. Wen er maar aan dat er nog veel vaker voorvallen met een digitaal karakter zullen zijn. 

Je schrijft “Ik vind het niet fijn dat de school bepaalt of S. op Tiktok mag en dat er wordt gecontroleerd of het account van S. al verwijderd is.” Tiktok is nou eenmaal sociale media en dus openbaar. Dus iedereen en ook de school mag erop kijken. Ik vind het wel te ver gaan dat de school eist dat er accounts worden verwijderd alleen omdat sommige kinderen ruzies maken. Laat ze zelf maar de accounts van de kinderen en dus ook die van jou rapporteren bij Tiktok als ze het zo belangrijk vinden. 

Zonnestraaltje schreef op 23-02-2021 om 22:57:

Goedenavond,

Bij deze vraag ik advies in het volgende beginnende conflict met school.

Mijn oudste S. zit in groep 7 waar het afgelopen schooljaar het een en ander is voorgevallen op sociale media. Rond oktober zou iemand alle wachtwoorden van de mailadressen van de kinderen weten en uit hun naam gekke berichten sturen. Vanuit de school (de juf) kwam de mededeling dat alle kinderen een nieuw mailadres moeten maken. Hierna kwam er een lange periode van thuis zitten en werd tiktok ineens “in”. Daar zijn ruzies over ontstaan waarna verleden week de juf mededeling deed dat alle kinderen hun Tiktok account moeten verwijderen. Vandaag ben ik via de mail aangesproken op dat S. dat nog niet heeft gedaan.

Ik vind het niet fijn dat de school bepaalt of S. op Tiktok mag en dat er wordt gecontroleerd of het account van S. al verwijderd is. Allereerst ben ik degene met gezag over S. en daarnaast mag S. van mij gewoon op Tiktok zitten. S. is voor zover ik weet niet betrokken bij conflicten op Tiktok in de klas. De juf gaat hier niet mee akkoord omdat het invloed heeft op de sociale relaties tussen de kinderen als sommige kinderen hun tiktok niet verwijderen en geeft aan dat er consequenties zullen volgen als S. Tiktok niet binnenkort verwijderd.

Ik heb het gevoel dat de juf wat kletst maar ik wil geen serieus conflict met de school. Mijn vraag is hoe ik dit het beste kan aanpakken?

simpel, de juf kan je niet verplichten dat te verbieden. Daar bepaal jij over de juf niet, hoe vervelend zij het ook vind. Dan kan ze er een drama van maken maar laat haar maar eens opzoeken  in welke regel staat dat zij zoiets mag verplichten 😉

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.