Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Inspraak school sociaal media gebruik


Als je het er niet mee eens bent gewoon voet bij stuk houden.

hoe zit het nu dan hoe is het vorige gesprek geëindigd? Gewoon dat je juf zei dat ze het MOET verwijderen? 

hoe heeft de juf erop gereageerd dat je zei dat ze van jou gewoon tiktok mag? Of is het geëindigd met dat de juf het er simpelweg niet mee eens is ?

O ik lees nu dat er consequenties volgen als ze het niet verwijderd.

sorry hoor ik zou zeker in gesprek gaan met de juf en dan zeg je als dat is hoe ze het wil, moet ze kunnen aantonen dat zij dat mag opleggen, kan ze dat niet aantonen vervelend voor haar jij bent de ouder en jij bepaald.

Wat een vervelend verhaal. Ik ben zelf niet zo’n fan van social media dus zonder zou in dit geval mij aansporen te ‘luisteren’ naar juf. Maarrr ik hou wel van zelf uitmaken of dat nodig is en niet dat laten opleggen. Dus dat stukje begrijp ik wel dat je daarin niet gelijk doet omdat het moet. 

Wat ik verder denk bij dit verhaal is hoe komt iemand aan die informatie en de rest is gevolg. Het kan ook iemand zijn die het een leuke bezigheid leek dat te kraken en het een uitvinding is mensen tegen elkaar opbrengst zetten en kijken wat er gebeurt (complottheorie maar in praktijk best mogelijk). 
tegenwoordig zijn kinderen al heel slim en ver met internet dus wie weet is het inderdaad een jonge leerling die aan de haal is gegaan met gegevens endotherme heeft bereikt. 

Wat betreft TikTok en je standpunt zou ik juist niet vanwege dit ander account of alles op privé zetten. Dat is ook een persoonlijke keus, eventueel als verstandige keus in algemeen wel. Ik zou juist hierin open zijn en dat niet aanpassen of aanpassen maar juist dat eerlijk ook laten weten. In de geest van, ik doe dit ermee en daar blijf ik bij. 

Die consequenties vind ik ook overdreven, laat dan de directeur daar dan dat standpunt gelijk voor de hele school over inlichten. En ook gelijk opnemen in de schoolregels (en dat kan waarschijnlijk niet zonder meer) 

Bij dit verhaal vermoed ik dat er sprake is van miscommunicatie met de school. Ik heb zelf voor een bovenbouwklas gestaan waar ik met mijn collega’s heb afgesproken dat de kinderen niet op sociale media gaan omdat het allemaal 13+ is. Daarnaast merkten wij ook dat sociale media in de bovenbouwklassen een bron is van ellende. Is het geen ruzie om een filmpje of een reactie van een leerling, dan ontstaat er wel gedoe over iets anders wat ze tegenkomen in de app. Vandaar de afspraak: Wij zitten niet op Instagram, Snapchat of Tiktok want daar zijn wij te jong voor. Wellicht zal iemand hierop reageren met dat de kinderen dan niet jonng genoeg leren omgaan met sociale media, maar dat leren ze met alleen maar ruzies maken op school ook niet. 

https://eenvandaag.avrotros.nl/embed/528713/

Kinderen onder de 13 zijn verbannen 

Onder de 16 extra beperkingen 



mijn kind heeft het uit zichzelf verwijderd na dit bericht 

Cheyenne1998 schreef op 04-06-2021 om 23:44:

Bij dit verhaal vermoed ik dat er sprake is van miscommunicatie met de school. Ik heb zelf voor een bovenbouwklas gestaan waar ik met mijn collega’s heb afgesproken dat de kinderen niet op sociale media gaan omdat het allemaal 13+ is. Daarnaast merkten wij ook dat sociale media in de bovenbouwklassen een bron is van ellende. Is het geen ruzie om een filmpje of een reactie van een leerling, dan ontstaat er wel gedoe over iets anders wat ze tegenkomen in de app. Vandaar de afspraak: Wij zitten niet op Instagram, Snapchat of Tiktok want daar zijn wij te jong voor. Wellicht zal iemand hierop reageren met dat de kinderen dan niet jonng genoeg leren omgaan met sociale media, maar dat leren ze met alleen maar ruzies maken op school ook niet.

nou Cheyenne1998, jij gaat met je 22 a 23 jaar niet voor mijn kinderen bepalen wat zij wel of niet op internet doen. 

De maatschappij: “Scholen moeten meer doen aan de opvoeding en burgerschapsvorming van kinderen.”

Ook (een deel van) de maatschappij: “Niemand heeft iets te vertellen over mijn kinderen behalve ik.”

Tja.

In dit geval: nee, de leerkracht kan dit niet opleggen. Je kunt het weigeren. Jij neemt de verantwoordelijkheid om je kind van 10 of 11 jaar een medium te gebruiken dat ze formeel niet mag gebruiken. Dan vind ik ook wel dat je als ouder echt toezicht moet houden op dat gebruik. Want er gebeuren wel degelijk hele nare dingen en de pest is dat het allemaal buiten het zicht van leerkrachten en vaak ook ouders gebeurt. Een tweede nadeel: kinderen zijn nergens veilig voor online pesten, want het gaat thuis gewoon door. 
Overigens zijn lessen en voorlichtingen social media-gebruik veel effectiever dan verbieden. Social media gaan niet meer weg dus dit moeten kinderen gewoon leren. Op het VO gebeurt dat wel maar dat is eigenlijk al te laat. 

Als er pesterijen gaande zijn op school en de juf of meester of directie vraagt om kinderen van een bepaald platform te halen zou ik dat gewoon doen, al is het tijdelijk. Tot iedereen bij de les is en beter omgaat met social media. Het vraagt wel uitleg aan kinderen hoe dat goed te doen. En je ziet dat zelfs volwassenen zich op social media misdragen. Moeten we dat voor kinderen met elkaar op school al goedvinden?

Ik vind niet dat de juf dit voor mij/mijn kinderen kan beslissen. Als er gedoe is via sociale media dan verwacht ik dat dit de leerkracht dit op school begeleidt en dat ik als ouder wordt geïnformeerd zodat ik mijn kind hierin ook kan begeleiden. Het is vervolgens aan mij om te bepalen of mijn kind moet stoppen  met het desbetreffende platform. Ik zal het zeer waarschijnlijk bespreken met mijn kind en voor een bepaalde periode meekijken.

Scholen kunnen dit niet verbieden, hoe graag ze het ook zouden willen (begrijpelijk). 
Scholen kunnen enkel regels opstellen voor op school. Maar als ze iets graag willen, zullen ze het gewoon zo proberen.
Je hebt als ouder wel de verantwoordelijkheid om je kind om te leren gaan met sociale media en ook in te grijpen als het mis gaat. Ik vind wel dat de school een kind mag straffen als het zich op sociale media dusdanig gedraagt dat dat invloed heeft op de sfeer en de veiligheid van andere kinderen op school en dat school dan ook de ouders op gesprek mag roepen om het gedrag van het kind op sociale media te bespreken.
Hier heeft de basisschool een regel dat kinderen voor schooltijd geen tv mogen kijken omdat dat slecht is voor de concentratie. Ik ben het daarmee eens dat dat niet goed is en hier gebeurt dat ook niet, maar ik vind niet dat een school dat te bepalen heeft. Mobiele telefoons mogen hier niet gebruikt worden op school, maar dat betekent niet dat de school ouders kan verbieden hun kinderen een telefoon te geven.
Een ouderbijdrage is ook vrijwillig, maar er wordt gewoon een rekening gestuurd. Dat is in feite een vriendelijk verzoek maar zo komt het niet over. Dat gebeurt vaak omdat het meestal effectiever is dan vragen om medewerking.
In dit geval zou ik tegen de juf zeggen dat je dochter van jou wel op tiktok mag en dat zij dat niet te bepalen heeft, maar dat je het wel graag hoort als er dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen en ook regelmatig het er met haar over hebben en meekijken.

Rhonda schreef op 06-06-2021 om 10:15:

[..]

nou Cheyenne1998, jij gaat met je 22 a 23 jaar niet voor mijn kinderen bepalen wat zij wel of niet op internet doen.

dat heeft niks met leeftijd te maken, zowiezo gaat niemand bepalen wat mijn kinderen wel of niet op internet doen, welke leeftijd dan ook.

dat is mijn taak als ouder.

Dit doen sommige mentoren op de middelbare school ook. Wij kregen vorig schooljaar herhaaldelijk mails over dat de kinderen hun Snapchat, Instagram en Tiktok moeten verwijderen. Omdat als er zich wat voordoet elke keer er van tevoren zich wat via internet heeft voorgedaan. Dat is niet waar en mijn dochter die niet eens deze diensten gebruikt vindt het irritant dat zij wordt aangesproken door de mentor met de vraag of zij alles al heeft verwijderd. 

Ik heb zelf de algemeen gerichte verzoeken altijd genegeerd. De persoonlijke waren alleen op school aan dochter. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.