Pennetje
11-03-2009 om 20:49
Inzien dossier - nog tips
Ik heb hier al eerder gepost over de problemen die dochter op school heeft. In het kort: tot en met groep 5 geen enkel probleem, in groep 6 een nieuwe meester en vreselijk gepest. De meester vond dat het aan dochter lag: sloom, weerloos schaapje. Kind heeft therapie gehad (je wilt er alles aan doen). Nu in groep 7 na een donderpreek van juf gaat het weer prima, maar volgend jaar in groep 8 krijgt ze dezelfde meester weer als in groep 6. Zorgen geuit bij directeur, die glashard in mijn gezicht stond te liegen dat ik de eerste was die kwam klagen (ik weet van zeker 5 ouders uit dochters groep en de groep 8 van nu dat ze ook zijn geweest. Ik heb inmiddels een andere school voor dochter gevonden voor volgend jaar. Tot zover de voorgeschiedenis.
Ik wilde het dossier van dochter inzien zodat ze niet meteen op de volgende school het stempel "sloom & weerloos met een zanikende moeder" heeft. Ik moest daarvoor een afspraak maken met de IB-er. Die afspraak werd steeds verzet, tot ik echt boos werd: het doodleuke voorstel was om dat in mei te doen! Vuist op tafel dus en nu "mag" ik morgen komen. Ze zullen het meest belastende materiaal er wel uit hebben gehaald, prima, zolang ze het er niet weer instoppen. Ik wil mijn fototoestel meenemen om eventueel foto's van de documenten te maken als me wordt verteld dat ik geen kopïën mag maken.
Waar moet ik verder op letten? Iemand nog tips? Als er iets in staat waar ik het niet mee eens ben, moet ik dan meteen een scene schoppen? Wat gebeurt er als ik dingen doodleuk ga verscheuren? De bovenschools directeur is net zo'n lul als de directeur. Kan ik nog ergens anders heen? De inspectie of zo? Ik sprak iemand van de MR (een ouder), die vertelde dat als de directeur iets niet wil, het gewoon niet gebeurt. De directeur gaat als hij klaar is met een onderwerp heel wollig praten en wegkijken, dan dring je niet meer tot hem door. De MR loopt daar ook tegenaan en geeft het dan maar op. Daar heb ik dus ook geen *** aan!
Sancy
18-03-2009 om 09:51
Nou ja
"even" de memorie van toelichting bij de wet lezen is nogal wat, het ding blijkt 200 pagina's te zijn ![]()
Maar goed, in de MvT (deze link: http://www.cbpweb.nl/downloads_wetten/wbp_mvt.pdf) staat op pagina 152 direct onder punt 3: "Uitgangspunt is dat de informatie zodanig moet worden verstrekt dat de betrokkene daarover daadwerkelijk beschikt."
Dan verwijs ik ook even naar pagina 158 van dezelfde MvT waarin artikel 35 lid 2 wordt toegelicht: "Artikel 35 sluit aan bij artikel 29, eerste en tweede lid, WPR met dien verstande dat het antwoord van de verantwoordelijke aan de betrokkene, in het geval diens gegevens worden verwerkt, aan nadere eisen is onderworpen: het doel
van de verwerking, de categorieën van gegevens waarop de verwerking betrekking heeft en de ontvangers of categorieën van ontvangers aan wie de gegevens worden verstrekt, dienen dan te worden meegedeeld."
Ik raad je aan om ook eens te kijken naar www.mijnprivacy.nl, en je directeur vriendelijk maar beslist mee te delen dat je ene melding overweegt bij het CBP en / of hun bemiddeling in deze zaak en/of een klacht overweegt in te dienen.
Sancy (plaatsvervangend pissig)
Pennetje
18-03-2009 om 09:56
Wat snel!
Ik heb inmiddels ook een site gevonden van de Algemene Vereniging Schoolleiders, waarop een prachtige tekst staat. Een link heb ik naar school gemaild met daarbij het verzoek mij niet te noodzaken voor nog meer ophef te zorgen.
GRRR wat ben ik die school zat.
bobbit
18-03-2009 om 10:49
Onderwijsinspectie/leerplichtambtenaar/schoolmaatschappelijk wer
Stoepkrijt, ik weet niet of onderwijsinspectie wat voor je kan betekenen. Maar een gesprek aanvragen bij de inspectie en daar je verhaal doen en vragen of zij iets voor jou kunnen betekenen.kan de leerplichtambtenaar niet bemiddelen en zorgen dat jouw kind op de nieuwe school kan starten. Want we hebben leerplicht en jouw kind moet zonder veel stress op de nieuwe school kunnen beginnen.De huidige situatie lijkt me onhoudbaar geworden en ook voor je kind niet goed.
Ik weet niet of dit iets is voor de leerplichtambtenaar. Weten andere lezers dit ? Want ik kan me zo ontzettend voorstellen dat het voor jou teveel wordt om alles te organiseren. Je hebt hier hulp bij nodig. Wat een knurft van een schooldirecteur. Wel heel herkenbaar hoor,
bij mijn oudste ook in die richting gezeten,voor we van school konden veranderen. Bij ons zat alleen een schat van een schoolmaatschappelijk werkster( waar ik eerst veel schroom en argwaan bij voelde omdat ik bang was dat zij een verlengstuk van school was.Zij had echter al gesprekken met mijn zoon en toen wij van school wilde wisselen heb ik bij haar uitkunnen huilen en zij heeft samen met mij bij de directeur gezeten en heel zakelijk hem verteld wat hij doen moest en ook contact genomen met de nieuwe directeur.
Sterkte
M Lavell
18-03-2009 om 11:11
Hoofd koel
bobbit:"Stoepkrijt, ik weet niet of onderwijsinspectie wat voor je kan betekenen."
Nee. De onderwijsinspectie is er niet voor individuele klachten.
bobbit:"Ik weet niet of dit iets is voor de leerplichtambtenaar. Weten andere lezers dit ?"
Ja, dat weet ik en helaas is het antwoord nee. Er zitten heel veel kinderen thuis zonder school. Leerplichtambtenaren kunnen alleen maar boetes geven als dat thuiszitten expres is, of plechtig beloven geen boetes te geven als het niet expres is.
Stoepkrijt, blijf zakelijk en hou het hoofd ondanks alles zoveel mogelijk koel. Hier:"Een link heb ik naar school gemaild met daarbij het verzoek mij niet te noodzaken voor nog meer ophef te zorgen." hou ik wel van, maar het dwingt je ook om op je woorden te letten.
Een vloek, scheldwoord of iets te vet aangezette verdachtmaking naar de school, kan zich keihard tegen je keren.
Groet,
Miriam Lavell
Pennetje
18-03-2009 om 11:40
Ik blijf koel
Ik weeg elk woord op een goudschaaltje voor ik het de lucht in stuur. Je zult mij nooit betrappen op een lelijk woord naar school toe. Ik spreek op school ook uitsluitend in ik-boodschappen: ik heb het gevoel, op mij komt het over alsof, ik lees in het dossier en ik interpreteer dat op deze manier, waardoor bij mij het vertrouwen verdwijnt. School maakt ervan dat ik ze aanval.
Ik heb bijna zes jaar op een advocatenkantoor processtukken opgesteld (onder leiding van een advocaat) en heb daar enorm veel van geleerd, vooral om over iedere zet die je doet goed na te denken, alsof het een schaakspel is. En om de mogelijke consequenties in te schatten. Alleen jammer dat mijn dochter de veel te kostbare inzet is in dat schaakspel, dat ik natuurlijk nooit kan winnen.
Pennetje
18-03-2009 om 14:52
Nog even wat anders
De meester waarmee morgen dat gesprek is, heeft de irritante gewoonte je niet aan te kijken als je tegen hem praat. Hij staart over je schouder in de verte. Ik heb steeds de neiging om met mijn vingers te knippen om hem bij de les te houden. Vinden jullie dat ik kan zeggen dat ik het vervelend vind dat hij me niet aankijkt? Of is dat extra olie op het vuur?
Pennetje
18-03-2009 om 16:09
Dacht ik al...
... maar het is super hinderlijk. Net als van die mannen die alleen maar tegen je tieten praten.
Jade
18-03-2009 om 21:37
Stoepkrijt,
als hij over jouw rechterschouder kijkt kijk jij over zijn linkerschouder, draait hij zijn hoofd en kijkt dan over jouw linkerschouder kijk jij over zijn rechterschouder.
Klinkt kinderachtig, dat is het waarschijnlijk ook, maar dat past wel bij hem
Knippen met de vingers zou ik zeker niet doen, dat is inderdaad olie op het vuur.
Succes morgen!!!
Pennetje
18-03-2009 om 22:41
Tja...
Leuk idee, maar ik blijf maar me gewoon op mijn tekst concentreren in plaats van op die rare man. Ik heb wel een beetje de kriebels, ik kan normaal heel koel en goed uit mijn woorden komen, maar als het om mijn kind gaat wil ik nog wel eens zo woedend worden dat de tranen me in de ogen schieten.
Stelle
19-03-2009 om 12:10
Hier... (sorry, lang!)
.. hebben we een jaar geleden met hetzeflde dilemma gezeten: vertrouwen kwijt in Oudeschool (waar Zorgenzoon (hb, wrsch adhd) door directeur letterlijk werd geintimideerd, in de hoek gezet en bedreigd alsof het een jeugddelinquent was ipv kleuter met problemen) en nog geen zekerheid over plek Nieuweschool. Gekmakend. Wij hebben toen op Nieuweschool heel sec onze problemen met de Oudeschool geschetst (je zoekt immers niet voor niets een andere school): onvoldoende uitdaging ondanks steeds eerdere beloftes, gevoel van onveiligheid bij Zoon, zorg voor Zoon overstijgt draagkracht school... En daarbij nadrukkelijk gemeld dat Oudeschool weliswaar zijn best deed (waar we overigens hevig aan twijfelden, maar dat hebben we maar niet gezegd, idd om niet meteen de Zeurouder te zijn), maar dat ze zelf ook impliciet aangaven te weinig te kunnen doen. (Directeur suggereerde in gesprek 87 thuisonderwijs te geven omdat zoon wel errrg veel individuele aandacht vroeg, moeilijke vragen had en 'niet gezellig meedeed', pfff.) Maar het is echt op eieren lopen, wij zaten met zoooveel frustratie over Oudeschool! En dan niet emo worden in zo'n gesprek, moeilijk!
Ik denk dat je maar moet proberen te vertrouwen op de weldenkendheid van de dir van de Nieuweschool. Zo'n ven (/vrouw) is ook niet gek, niemand haalt zijn kind 'zomaar' van zijn Oudeschool af.
Ons is het uiteidnelijk goddank gelukt op Nieuweschool te komen. Directeur Nieuweschool heeft alleen met de oude klassejuf gesproken (waarmee Zoon wel goed contact had) en niet met de dir. En alles valt alles 100% mee. Zoon draait gewoon lekker mee, verveelt zich niet meer, heeft vriendjes en voelt zich gewoon veilig. Het is een totaal ander kind.
Heb wel de neiging nog eens een brief naar directeur Oudeschool te sturen, niet zozeer om na te trappen, maar wel omdat ik vind dat hij minstens zeer onprofessioneel en onpedagogisch heeft gehandeld. Tot nu toe houd ik me in, maar mijn bloed kookt opnieuw als ik aan die vent terugdenk...
Veel sterkte!!!
Pennetje
19-03-2009 om 13:06
Wat gebeuren er rare dingen op scholen!
Hier was het gesprek vanmorgen nogal zinloos. Eigenlijk had school alles goed gedaan, maar werkte ik zelf niet mee. Dochter was maar een weerloos popje, logisch dat die werd gepest. Voorbeelden dat dochter aanmerkelijk lager scoorde op de sociaal/emotionele toest waren ook "niet waar": dochter zat namelijk nog niet in de gevarenzone, vandaar dat er niets aan werd gedaan. En dan proberen ze mij nog een schuldgevoel aan te praten dat ik mijn kind daar van school wil halen.
Nou ja, blik op de toekomst maar!
bobbit
19-03-2009 om 15:23
Stoepkrijt,inderdaad blik op de toekomst
knap hoe je het allemaal doet en je niet gek laat maken. Leg inderdaad niet de oorzaak bij jou of je dochter en je zult zien dat ze volgend jaar op zal bloeien. En inderdaad er gebeuren hele rare dingen op scholen. De ooit uit ons geheugen verbannen basisschool van mijn oudste wist het te presteren om vol te houden dat de twee criminele raddraaiers niets fout deden (hun ouders waren zo aardig en deden zoveel voor de klas ,kregen we n.b. te horen/ja uh en mag hun kind daarom iemand in elkaar slaan en ja,als je last van ze had kwam dat omdat je zelf zielig was en niet weerbaar(werd n.b. aan de kinderen verteld) dus moest je maar op training. Het probleem moest vooral niet op het schoolplein besproken worden,want werd verzekerd dan werd jouw kind gestigmatiseerd. en zo gebeurde het dat een aantal buro's die jaren veeeel heel veeeel geld verdiende aan weerbaarheidstrainingen van klasgenoten en blijkt ook achteraf kinderen uit de andere klassen die in de pauze geintimeerd werden. Tot ouders doorkregen dat hun kind inderdaad niet de enige was en zich samen sterk gingen voelen. Ook toen nog bleef de school het probleem hardnekkig ontkennen.ook nog toen meerdere ouders van school vertrokken. Toen uiteindelijk de raddraaier in groep 8 de leerkracht aanviel, werd er eindelijk actie ondernomen .Hoe blind kun je zijn als directeur en dan toch nog voor elkaar krijgen om bij de onderwijsinspectie als goeddraaiende school uit de bus te komen. En o ja ,ook zo herkenbaar je niet aankijken als ze een gesprek met je hebben. Of achter je aan blijven lopen als je je kind in de klas bracht, klaar om in te grijpen (ik heb me wel eens omgedraaid en gevraagd of hij bang was dat ik iets ging doen )en ineens bij een rapportgesprek met een zware delegatie van 3 personen zitten en dan nog beledigd reageren als ik zei dat ik die avond niet van plan was om te gaan bijten .
dirksmama
19-03-2009 om 15:57
Aankijken
Trucje at ik gebruik bij ouders die me niet aankijken masr over mijn schouder turen: paar kerratic mijn hoofd draaien en dezelfde kant op turen. Maar absoluut niets zeggen.
Jade
19-03-2009 om 17:35
Ach ja,
je hebt natuurlijk helemaal gelijk, het idee is leuk, maar doe maar niet nee.
Oh wat een akelig figuur......