Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Is montessori onderwijs iets voor mijn kind?

Mijn naam is Angela, en inmiddels zijn mijn man en ik ruim 4 jaar getrouwd. We staan nu voor een schoolkeuze voor ons oudste kind, en hier heb ik een aantal twijfels over. Het makkelijkste is natuurlijk om gewoon een reguliere openbare school te kiezen. Onlangs kwam ik in aanmerking met montessori onderwijs. Na me een beetje te hebben ingelezen, vond ik dit toch wel interessant. Ik vraag me alleen af of mijn kind gebaat gaat bij het hele zelfstandige aspect. Voor zover ik het kan beoordelen is mijn kind best een baasje, en heeft hij enige moeite met gezag. Vandaar dat ik denk dat dit onderwijs goed bij mijn kind kan passen. Zijn er meer ouders met positieve of negatieve ervaringen met dit onderwijs? 


Onze vier kinderen zitten/zaten op de en montessorischool. Voor drie van de vier kinderen was dit een goede passende school, voor één van mijn kinderen niet. Daar speelde meer en die is naar het speciaal basisonderwijs gegaan. 
Montessori is geen democratisch onderwijs. Het is dus geen laissez fair onderwijs (niet dat democratisch onderwijs dat per definitie wel is, maar vanuit de insteek en beginselen is dat bij democratisch onderwijs minder een belemmering). 
De lesmethoden, het zelfstandige, de mix met lesjes, het coachende op gedrag en grenzen en verantwoordelijkheden is echt heel mooi. Onze oudste pleegdochter is moeilijk lerend, zij is veel gecoacht en persoonlijk begeleid en veel herhaling aangeboden. De jongste twee zijn van die kinderen die steeds weer op iets anders aanstaan. Ze worden ook aangesproken op onderwijskeuzes. Zo besteeedde mijn jongste zoon een tijdje wel heel veel tijd aan stillezen. Dat ging ten koste van ontwikkelingen op andere vlakken. Daar zijn ze samen met hem gaan zoeken hoe dit op te lossen zonder dat de meester hem de hele tijd herinnerde, zodat hij zelf verantwoordelijkheid nam. Tegelijkertijd hielp dat lezen ook wel want hij vloog naar avi uit, zat en zit goed in het begrijpende lezen. 

Of het bij je kind past, weet je eigenlijk nog niet op deze leeftijd. In principe is montessori onderwijs voor iedereen, maar het hangt ook heel erg af van de kwaliteit van de school en de leraren, waar veel van gevraagd wordt. De ene montessori school is de andere niet.

Kijk dus ook of het bij jullie past, en jullie opvoeding. Hoe belangrijk is zelfstandigheid voor jullie? Laten jullie veel aan je kind over, of bieden jullie veel structuur? Maak je je snel zorgen als de ontwikkeling van jouw kind afwijkt van het boekje? Vind je het een eng idee als je kind eind groep 3 nog geen letter kan lezen, maar alleen maar knikkerbanen gebouwd heeft? Als je kind helpt met koken, krijgt hij dan echte materialen en een echt taakje van jou (bijvoorbeeld groente wassen en sorteren) of heb je liever dat hij “meedoet” in zijn speelgoed keukentje? Het is fijn als je met de school die je kiest pedagogisch enigszins op één lijn zit.

Renmuis schreef op 21-04-2023 om 16:17:

Of het bij je kind past, weet je eigenlijk nog niet op deze leeftijd. In principe is montessori onderwijs voor iedereen, maar het hangt ook heel erg af van de kwaliteit van de school en de leraren, waar veel van gevraagd wordt. De ene montessori school is de andere niet.

Kijk dus ook of het bij jullie past, en jullie opvoeding. Hoe belangrijk is zelfstandigheid voor jullie? Laten jullie veel aan je kind over, of bieden jullie veel structuur? Maak je je snel zorgen als de ontwikkeling van jouw kind afwijkt van het boekje? Vind je het een eng idee als je kind eind groep 3 nog geen letter kan lezen, maar alleen maar knikkerbanen gebouwd heeft? Als je kind helpt met koken, krijgt hij dan echte materialen en een echt taakje van jou (bijvoorbeeld groente wassen en sorteren) of heb je liever dat hij “meedoet” in zijn speelgoed keukentje? Het is fijn als je met de school die je kiest pedagogisch enigszins op één lijn zit.

Ook op een montessorischool is dit niet de bedoeling hoor. 

Montessori is echt voor iedereen, zit de zelfstandigheid er niet in, dan wordt dat begeleid en langzaam aangeleerd
Ze zijn daar juist bezig met de ontwikkeling van het individu 
Maar wel met oog op de maatschappij

Dat was in mijn tijd al zo, maar nu nog steeds merk ik
1 van m’n nichtjes doet Montessori, nu groep 2
Ze maakt hele rekensommen onder de 100, maar haar interesse in letters is echt 0, dus doet ze ook (met tegenzin) Bouw zodat ze in groep 3 en verder niet tegen de lamp aanloopt
Want lezen is toch best handig, dus oefent ze dat apart met een juf in een klein groepje terwijl de rest van de klas weer met cijfers bezig is

Ook heel fijn dat ze van jongs af aan al leren om hulp te vragen bij leeftijdsgenoten en wat ouder ipv gelijk naar de juf te gaan
Zo leren ze gelijk dat er niks mis is met hulp vragen aan een leeftijdsgenootje en zie ze meteen dat de een sneller is met zelf schoenen aantrekken en de ander weer sneller is met ritsen dicht kunnen doen

Renmuis schreef op 21-04-2023 om 16:17:

Of het bij je kind past, weet je eigenlijk nog niet op deze leeftijd. In principe is montessori onderwijs voor iedereen, maar het hangt ook heel erg af van de kwaliteit van de school en de leraren, waar veel van gevraagd wordt. De ene montessori school is de andere niet.

Kijk dus ook of het bij jullie past, en jullie opvoeding. Hoe belangrijk is zelfstandigheid voor jullie? Laten jullie veel aan je kind over, of bieden jullie veel structuur? Maak je je snel zorgen als de ontwikkeling van jouw kind afwijkt van het boekje? Vind je het een eng idee als je kind eind groep 3 nog geen letter kan lezen, maar alleen maar knikkerbanen gebouwd heeft? Als je kind helpt met koken, krijgt hij dan echte materialen en een echt taakje van jou (bijvoorbeeld groente wassen en sorteren) of heb je liever dat hij “meedoet” in zijn speelgoed keukentje? Het is fijn als je met de school die je kiest pedagogisch enigszins op één lijn zit.

Heb je zelf ervaring met montessori-onderwijs? Volgens mij niet… 

In principe kan elk kind naar een montessorischool. Het zelfstandig leren wordt echt opgebouwd. Je kind leert keuzes maken maar ze laten ze niet zwemmen. (Leer mij het zelf te doen) Er wordt veel met aantrekkelijk materiaal gewerkt waardoor het leren ook letterlijk voelbaar, hoorbaar, zichtbaar enz is. Ook montessori moet een lvs hebben. Ik heb zelf nooit een cito gedaan maar mijn kinderen kregen dat daar wel. 
Mijn zoon heef ADD, Dyslexie, DCD en is hoogbegaafd. Het onderwijssysteem past juist heel goed bij hem. Hij liep juist vast in het strakke hele klassikale systeem waar niets uitging van zijn intrinsieke motivatie om te leren. 

Mijn dochter heeft Montessori gedaan, maar ik denk dat een andere school beter bij haar zou hebben gepast.
Ze was altijd snel afgeleid, het was onrustig in de klas door alle verschillende lessen/instructies tegelijkertijd. Zelfstandig werken is altijd lastig gebleven.

Mijn kinderen zaten op montessori bs. Ik vond vele aspecten eraan erg waardevol.
Wat me erg tegenviel was het 2 of 3 jaar houden van dezelfde leerkracht. Ik had me niet zo goed gerealiseerd dat dat echt tegen kan vallen als je pech hebt. En ik had me zeker niet gerealiseerd dat de kans op ‘pech’ zo groot was….
Voor één van mijn kinderen pakte dat dus echt niet goed uit.
Wat ook nog wel een ding kan zijn is het ieder jaar wisselen van klas. (Er gaan kinderen uit naar een andere bouw en er komen kinderen bij) Dat heeft voordelen maar is vast niet voor ieder kind erg prettig. 

Ik lees even mee. Twijfel zelf tussen montessori en vrijeschool

Isabella70 schreef op 22-04-2023 om 02:35:

Mijn kinderen zaten op montessori bs. Ik vond vele aspecten eraan erg waardevol.
Wat me erg tegenviel was het 2 of 3 jaar houden van dezelfde leerkracht. Ik had me niet zo goed gerealiseerd dat dat echt tegen kan vallen als je pech hebt. En ik had me zeker niet gerealiseerd dat de kans op ‘pech’ zo groot was….
Voor één van mijn kinderen pakte dat dus echt niet goed uit.
Wat ook nog wel een ding kan zijn is het ieder jaar wisselen van klas. (Er gaan kinderen uit naar een andere bouw en er komen kinderen bij) Dat heeft voordelen maar is vast niet voor ieder kind erg prettig.

Dat klinkt Jenaplan. 

Mevrouw75 schreef op 22-04-2023 om 07:08:

[..]

Dat klinkt Jenaplan.

Nee hoor montessori heeft ook meerdere jaargroepen bij elkaar. Volgens mij in principe 3. Mijn zoon zit met 2 jaargroepen bij elkaar.

Mijn zoon heeft dat altijd als ok ervaren. Terwijl ze hier zelfs de basisklas ook nog wisselen. Ze mochten dan wel aangeven bij welke 2 kinderen ze in de klas wilden blijven zitten.

Ik heb zelf als kind op een Montessorischool gezeten en inmiddels al een flink aantal jaren leerkracht (leidster) op een Montessorischool. 

Kies heel bewust voor dit type onderwijs. Het is niet voor elk kind en elke ouder weggelegd. Ik heb meerdere ouders en kinderen gehad die voor onze school kozen 'want dichtsbijzijnde'. Maar je moet er echt achter staan en het liefst ook thuis doorvoeren (vooral de zelfstandigheid, kind zelf jas en schoenen aan laten doen, broodje smeren etc.).  Leer mij het zelf te doen.
In een Montessorischool gaan we uit van het individuele kind, maar ze zijn wel onderdeel van een groep. Ze mogen zelf kiezen, maar dat is wel binnen de keuzes die er zijn (en soms zijn die er even niet, dingen moeten ook). 
En in een Montessorischool is er ook gezag. Het is echt niet dat kinderen de hele dag maar doen wat ze willen zonder beperkingen. 

Denk heel goed na over de keuze. Vraag een intake/rondleiding aan. Neem je kind dan mee en zie wat er gebeurt met je kind. Past het daar? Voelt het zich thuis? 

Amber82 schreef op 22-04-2023 om 07:17:

[..]

Nee hoor montessori heeft ook meerdere jaargroepen bij elkaar. Volgens mij in principe 3. Mijn zoon zit met 2 jaargroepen bij elkaar.

Mijn zoon heeft dat altijd als ok ervaren. Terwijl ze hier zelfs de basisklas ook nog wisselen. Ze mochten dan wel aangeven bij welke 2 kinderen ze in de klas wilden blijven zitten.

Dat is op de jenaplanschool van mijn dochter ook. Voor mijn dochter zijn de stamgroepen fijn, want iedereen kan op zijn eigen niveau werken. Dit is wel een kleine school met in totaal 9 groepen, dus iedereen kent elkaar, je komt dus niet in een groep waar je bijna niemand kent.

Qua onrust in de groepen: mijn dochter is ook snel afgeleid. Bijv als kleuter wist ze van iedere klasgenoot wat voor fruit die bij zich had, daardoor vergat ze haar eigen fruit op te eten. In de hogere groepen zijn er afspraken met de leerkracht en mag ze op een rustige plek werken als ze dat wil.

ik heb mijn kind op Montessori. Ze werken hier met onderbouw, middenbouw en bovenbouw. 

Maar omdat er veel in de klassen gewisseld word kent mijn kind eigenlijk bijna alle leeftijdsgenoten wel.

Mijn kind heeft adhd en hoogbegaafd. Maar daar zijn ze heel vroeg achter gekomen, en hij wordt echt heel goed begeleid. Er is veel aandacht voor de individuele leerbehoeften.

De klassen zijn niet heel groot. Juist omdat de leerkracht zoveel begeleid. Bij ons op school mogen er niet meer dan 24 kinderen in de klas zitten. Zodat de begeleiding ook aangeboden kan worden. 

Wel merk je bij ons op school dat er natuurlijk personeelstekorten zijn. We hebben een tijdje een invaller gehad die geen Montessori achtergrond had. Dat was een tijdje vervelend. De kinderen waren niet op hun best. 

Er is veel extra materiaal, dat moet natuurlijk betaald worden. Aan het begin van het jaar wordt je gevraagd een donatie daarvoor te doen. Bij ons 20 euro. Het is wel fijn materiaal. In de onderbouw kon mijn kleuter ook heel goed rekenen.

Er wordt bij ons regelmatig wat gevraagd van ouders. Deze week moesten de kleuters taarten bakken. Dit doen ze zelf. Maar er is begeleiding nodig.

Ik vind het ideaal. Mijn kinderen zitten daar ook bij de opvang. Mijn 2 jarige schenkt zijn eigen drinken in, en kan zijn eigen brood smeren.

Bloempot schreef op 22-04-2023 om 09:12:


Ik vind het ideaal. Mijn kinderen zitten daar ook bij de opvang. Mijn 2 jarige schenkt zijn eigen drinken in, en kan zijn eigen brood smeren.

Hoewel ik zeker geloof dat montessori nog meer uitgaat van zelfstandigheid klinkt dit als iets wat op de reguliere opvang ook gebeurd. Bij mijn kind in ieder geval wel. 

Zelfde als het voorbeeld van iemand anders dat kinderen zelf jas aan moeten doen enz. 

Ik heb verschillende montessori scholen vanbinnen mogen gezien en vond het zeker een mooi concept. Kinderen zijn heel zelfstandig. Plannen hun werk. Kunnen goed op hun eigen niveau werken. Veel verschillende soorten materiaal. Op de scholen waar ik kan waren ook boeken waaruit ze werkten maar minder dan op andere scholen. Veel meer ander materiaal waardoor kinderen ook handelend bezig zijn. ik vond het op bepaalde gebieden ook echt verder gaan dan het reguliere onderwijs. Bijvoorbeeld zinsontleding. 

Op de scholen waar ik was, was het echt niet zo dat kinderen vrij gelaten werden en er bijvoorbeeld voor konden kiezen om een half jaar knikkerbanen te bouwen en zo eind groep 3 nog niet kunnen lezen (wat hierboven stond als voorbeeld).

In de omgeving waar ik woon is geen montessorischool (dichtstbijzijnde is 15 km), anders waren we vast gaan kijken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.