
Petuut
10-11-2011 om 14:49
Is 'uitdaging'' nodig?
Ja hoor, daar is ze weer....
Picture this: 2 broers, in groep 6, (ruim) bovengemiddeld slim, beiden dyslectisch, de een diagnose ADD de ander raakvlakken met ADD/PDD-NOS, maar niet genoeg voor diagnose.
Adviezen zijn o.a. uitdagende stof aanbieden op school die recht doet aan hun intelligentie, dus bijvoorbeeld werken met Vooruit, Somplex, Slimme Taal enzo. En wij zouden ons aan kunnen sluiten bij een belangenvereniging voor ouders met HB-kinderen.
Hoe belangrijk is die uitdaging nou eigenlijk? En wanneer is het een uitdaging?
Want ze draaien in hun klas (gecompact, want vanwege tempo hebben ze vaak niet alles af) gewoon mee.
1 van hen heeft wel een plusboekje voor rekenen, en dat is voor hem behoorlijke braintraining volgens de juf.
Ik heb niet het idee dat ze zich (dodelijk) vervelen op school op dit moment, mede omdat ze het op leesvlak best hard te halen hebben.
Maar doen we ze toch niet tekort door niet Vooruit, Somplex enzo aan te (laten) bieden?
Nu is er een 'meerbegaafden-groepje' op school, maar daarin kunnen ze niet meedraaien, vanwege de leesproblemen die de dyslexie met zich meebrengt en vanwege de zelfstandigheid (of juist gebrek daaraan) die veroorzaakt wordt door de (raakvlakken met) ADD.
Dat groepje is ook echt bedoeld blijkbaar voor kinderen die 'op tempo' werken, als 'echte HB-ers' met een drive en creativiteit aan het werk zijn/gaan. Tja, die drive en creativiteit was er wel, maar is er gaandeweg groep 3 en 4 wel uitgegaan (en of ie op deze manier terugkomt.. ik betwijfel het).
Natuurlijk kan ook thuis ook wel de genoemde verrijkingsmaterialen aanbieden, maar er liggen al een aantal taken thuis: dagelijks wat huiswerk van de RT-er, sportclubs, muziekles.
En eigenlijk vind ik dat ze thuis ook gewoon recht hebben op 'vrije tijd'. Het zou zo mooi zijn als ze op school voldoende intellectueel aan hun trekken zouden komen.
Dus 'moeten' we iets met dat advies om ze uitdaging te bieden, of gaan we pas schakelen als we merken dat de kinderen zich echt vervelen in de klas met wat ze nu moeten doen? En leg ik die uitdaging neer op school, of verplaats ik die naar huis? Juist omdat school de mogelijkheid heeft om dit soort dingen te bieden, ben ik geneigd te zeggen om dit niet thuis neer te willen leggen.
Laatst zag ik bij toeval dat het meerbegaafdengroepje een les kregen over Japan: presentatie over het land, wat spullen die daar gangbaar zijn, de gebruiken van het land, allerhande leuke weetjes (zijn ze hier allebei dol op overigens: ze lezen niet graag, maar als ze een boek uit de bieb meenemen, is het eigenlijk nooit fictie, maar altijd een informatief boek).
Toen bedacht ik me dat ze dit wel erg leuk zouden vinden, maar meteen daarna flitste het door mijn hoofd dat dat natuurlijk ook voor (een groot gedeelte van) de rest van de klassen geldt en die krijgen dat ook niet aangeboden.
Petuut

Jujube
18-11-2011 om 13:11
Engeltje
Hee Engeltje,
Als jij nog steeds in dezelfde plaats woont als waar ik ben opgegroeid, hebben jullie wel het gymnasium novum in de buurt (alleen atheneum en gymnasium).
Groet,
Jujube

Engeltje
20-11-2011 om 11:58
Hee, jujube!
Ja, geboren en getogen in de ene, en nu woonachtig in de andere plaats. Ben jij hier geboren? Wist ik niet. Je woont nu toch ergens in het midden van het land? Ja, Novum staat inderdaad hoog op ons lijstje, prachtig gebouw en goede plannen. We hebben daar inmiddels een gesprek gehad met de brugklascoordinator, en hadden daar een goed gevoel bij. Ze kwam zelf met allerlei dingen die ze voor brugklassers en kinderen met etiketten regelen. Denken daar dus fijn mee. Maar ik heb wel het gevoel dat de lat daar heel erg hoog wordt gelegd, en of zoon daar in mee kan komen is natuurlijk maar de vraag. Heel anders was het Veurs, waar we ook zijn geweest maar waar de brugklascoordinator niet op kwam dagen en we het gesprek met alleen de zorgcoordinator moesten doen. Die wij een hoop nieuwe dingen konden vertellen, dus daar werden we niet direct enthousiast van. Zandvliet staat ook op de lijst, wel verder weg maar we horen er hele goede berichten over. Daar hebben we morgen een gesprek. We zijn zelf ook heel benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden .
Groeten uit L, Engeltje

Jujube
21-11-2011 om 14:24
Engeltje
Nou, ik ben er niet geboren, maar wel grotendeels opgegroeid. En woon nu idd in het midden des lands. Het Veurs was toen al geen goede school; heb er gezeten tot de derde, en ben toen overgestapt naar 't Loo (vanuit 't Loo en 't Huygens is Novum ontstaan, maar dat weet je vast wel). op 't Veurs kon destijds minstens de helft van 't docentencorps geen orde houden. Was gezellig, maar ik wilde toch ook wel een diploma halen. Zandvliet ken ik niet, is dat een nieuwere school? En is 't Dalton niks? En het St. Maartens College?
Succes iig met de keuze!
Groet,
Jujube

Engeltje
23-11-2011 om 11:14
Jujube (sorry, wordt wel erg 1-2tje zo...)
Zandvliet is een Havo/VWO aan de Bezuidenhoutseweg in Den Haag. Prettig gesprek gehad daar, zeker een kanshebber. Veurs viel tegen. Maartens is te groot en werd ons ontraden door kinderarts. Dalton lijkt me niet geschikt voor onze ADD-er, dat is vragen om frustratie. Novum staat nog steeds hoog op de lijst, want lekker dichtbij en volgens de berichten goede school, maar de lat ligt daar wel heel hoog heb ik het idee.
Nou ja, we hebben nog even. Dus we piekeren vrolijk voort .
Engeltje