Pompedom
14-07-2026 om 06:50
Jaar voorlopen volgens CITO
Mijn dochter is dit jaar in groep 3 begonnen en kreeg vorige week haar eindrapport mee naar huis. Volgens de CITO zit zij met elk getoetst onderdeel al op eind groep 4 niveau.
Het is wel een slimme meid, die al een beetje kon lezen voordar ze naar de basisschool ging. Echter heb ik niet het idee dat ze hoogbegaafd is, eerder gewoon slim met een goede werkhouding. Ze krijgt wat extra werk met rekenen en zit in het "zongroepje" (verschrikkelijke term trouwens). Maar verder heb ik niks vanuit de school gehoord.
Mijn vraag is, hoe vaak gebeurt het eigenlijk dat een kind een klas hoger uitkomt dat het inzit (op elk onderdeel). Gebeurt dit vaker en zijn er ook kinderen die b.v. op onderdelen of elk onderdeel meer dan een jaar vooruitlopen? Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben en zo ja, hoe is de verdere schoolcarriere verlopen?
Kimdekim
14-07-2026 om 17:38
SuzyQFive schreef op 14-07-2026 om 16:37:
[..]
Idem voor mijn dochter, maar die is met 3 jaar en 8mnd al 1x per week naar school gegaan. Die scoorde met 2 al de maximale score op de peutercito (ja ja 🤪) voor vierjarigen en had op de psz al geen uitdaging meer toen.
Vervolgens heeft ze groep 1 en 2 in een jaar gedaan. Ze blijft dit jaar in vwo5 zitten. Eerste jaar dat ze daadwerkelijk voor school iets moet doen 😬. Zij is met 6jr wel getest (dit moest voor de bovenschoolse plusklas) en kwam op uhb uit.
Toch heb ik nog twee andere dochters die op die leeftijd voorlijk waren en uiteindelijk ‘gewoon’ TL gedaan hebben. Het lezen ging ze makkelijk af, rekenen toen ook.
En mijn zoon is ook uhb maar die kwam dan weer niet zo voorlijk over op het gebied van lezen, bleek ook dyslectie te hebben.
Ik vind het echt bijzonder dat er getest moet worden voor de bovenschoolse plusklas. Om een kind te laten testen zijn er enorme wachtlijsten omdat er zo'n tekort is aan (GZ) psychologen. Een school kan toch zelf wel aangeven of een kind extra uitdaging nodig heeft? Ik vind dat nou echt verspilling van zorg. Mits er geen (gedrags)problemen zijn.
Frogger
14-07-2026 om 17:45
Om er geen andere zaken bij te halen: Ja, dit komt regelmatig voor. Cito heeft weer een nieuwe duiding naast A-E en I-V namelijk waar het kind zou zitten op klassenniveau. M4 is dan midden groep 4. Maar dat betekent weer niet dat het alles midden groep 4 al beheerst.
Het kan een reden zijn om te gaan compacten (minder gewoon werk maken) en verrijken (uitdagender werk). En ook dat is heel gebruikelijk en zit vaak in de methode verwerkt.
Malm
14-07-2026 om 17:49
onze oudste liep bij lezen en spelling ook altijd voor. Voor de rest scoorde ze ook altijd hoog. In groep 7 was ze ‘klaar’ en zat op brugklas niveau met spelling en lezen. Voor de rest ook maximale scores.
Ze heeft zich nooit verveeld op school, dus geen actie ondernomen. Lag ook lekker in de groep en ging met plezier naar school.
Keerzijde van dit verhaal is dat ze niet kan leren en niet gemotiveerd is om te leren, huiswerk te maken, te plannen. Op school zagen ze dit niet echt.
Daar zijn we wel mee aan de slag gegaan, de tijd zal moeten uitwijzen hoe dat gaat.
Daglichtlamp
14-07-2026 om 17:53
Frogger schreef op 14-07-2026 om 17:45:
Om er geen andere zaken bij te halen: Ja, dit komt regelmatig voor. Cito heeft weer een nieuwe duiding naast A-E en I-V namelijk waar het kind zou zitten op klassenniveau. M4 is dan midden groep 4. Maar dat betekent weer niet dat het alles midden groep 4 al beheerst.
Het kan een reden zijn om te gaan compacten (minder gewoon werk maken) en verrijken (uitdagender werk). En ook dat is heel gebruikelijk en zit vaak in de methode verwerkt.
Dat is helemaal niet nieuw, dat kon ook al met al citotoetsen van twee decennia geleden.
Frogger
14-07-2026 om 18:06
Daglichtlamp schreef op 14-07-2026 om 17:53:
[..]
Dat is helemaal niet nieuw, dat kon ook al met al citotoetsen van twee decennia geleden.
Dat dit met een diagrammetje aan ouders als de standaard wordt uitgedeeld wel. Uiteraard kon je via Parnassys of welk LVS je ook gebruikt wel verder kijken dan die B of II-score. Maar in de toen vooral lijngrafiekjes werd in elk geval op al mijn stagescholen, scholen waar ik werkzaam ben geweest, scholen van kinderen of kinderen van vrienden nooit gesproken van niveau M6, wel van een cijfer of letter.
Kimdekim
14-07-2026 om 18:26
Frogger schreef op 14-07-2026 om 18:06:
[..]
Dat dit met een diagrammetje aan ouders als de standaard wordt uitgedeeld wel. Uiteraard kon je via Parnassys of welk LVS je ook gebruikt wel verder kijken dan die B of II-score. Maar in de toen vooral lijngrafiekjes werd in elk geval op al mijn stagescholen, scholen waar ik werkzaam ben geweest, scholen van kinderen of kinderen van vrienden nooit gesproken van niveau M6, wel van een cijfer of letter.
Mijn zoon is nu bijna 21 een toen hij op de basisschool zat werd dat al gedaan.
Kampeerder
14-07-2026 om 19:02
Maheiden schreef op 14-07-2026 om 17:00:
Toch wonderlijk hoe het bij zulke topics vaak heel snel over hb gaat.....
TO, zijn je vragen nu beantwoord?
Nou inderdaad. In de groep vier waar ik een dag voor stond afgelopen jaar waren er ook kinderen die dat hadden gehaald. Met alles wat er in groep vier nieuw bijkomt hadden ze het druk genoeg en ze sloten echt niet allemaal het jaar af met E5. Sommigen wel M5 may echt niet allemaal.
Frogger
14-07-2026 om 19:16
Kimdekim schreef op 14-07-2026 om 18:26:
[..]
Mijn zoon is nu bijna 21 een toen hij op de basisschool zat werd dat al gedaan.
Wellicht was dit in jullie omgeving wel gebruikelijk? Hier zijn sinds cito LiB pas de I-V grafiekjes vervangen door die M3- M8 balken en ik merk dat ik sindsdien meer uit te leggen heb en ook vanuit mijn omgeving vragen krijg. Maar misschien lopen we hier achter?
Overigens niet relevant voor TO. Hoewel je wel merkt dat een jaar voorlopen meer vragen oproept dan als kind hier een II of I had staan.
Maheiden
14-07-2026 om 19:48
Frogger schreef op 14-07-2026 om 19:16:
[..]
Wellicht was dit in jullie omgeving wel gebruikelijk? Hier zijn sinds cito LiB pas de I-V grafiekjes vervangen door die M3- M8 balken en ik merk dat ik sindsdien meer uit te leggen heb en ook vanuit mijn omgeving vragen krijg. Maar misschien lopen we hier achter?
Overigens niet relevant voor TO. Hoewel je wel merkt dat een jaar voorlopen meer vragen oproept dan als kind hier een II of I had staan.
Ik vind LIB juist duidelijker de groei laten zien. Voor ouders ook meestal. Fijner dan alleen een toetsresultataat. Maar ja, doordat er ook M3-M8 staat krijg je idd. vragen zoals in dit topic.
Trouwens, iemand noemde dat verdiepen in groep 3 niet kan, dat is niet waar. Kan prima op verschillende manieren.
Maar ik ben nu wel benieuwd naar de reactie van TO.....
Frogger
14-07-2026 om 19:59
Maheiden schreef op 14-07-2026 om 19:48:
[..]
Ik vind LIB juist duidelijker de groei laten zien. Voor ouders ook meestal. Fijner dan alleen een toetsresultataat. Maar ja, doordat er ook M3-M8 staat krijg je idd. vragen zoals in dit topic.
Trouwens, iemand noemde dat verdiepen in groep 3 niet kan, dat is niet waar. Kan prima op verschillende manieren.
Maar ik ben nu wel benieuwd naar de reactie van TO.....
Ik denk echt dat ik het over iets anders heb dan jij. Want in dit balkje (ik zie dat het cito-tabel wordt genoemd) staan niet meer de oude toetsresultaten van voorgaande jaren, maar juist enkel de huidige cito-score.
Maheiden
14-07-2026 om 20:29
Frogger schreef op 14-07-2026 om 19:59:
[..]
Ik denk echt dat ik het over iets anders heb dan jij. Want in dit balkje (ik zie dat het cito-tabel wordt genoemd) staan niet meer de oude toetsresultaten van voorgaande jaren, maar juist enkel de huidige cito-score.
Je kunt het op verschillende manieren laten zien. Bovenaan staan de balken die de groei laten zien en op welk functioneringsniveau de toets is gemaakt. Als je de grafieken erbij toont, zie je ook de toetsresultaten van eerder jaren.
Frogger
14-07-2026 om 20:49
Dat weet ik, maar dat zie je dus niet in enkel die cito-tabel. Om enkel de tabel uit te draaien is een keuze (die ik niet gemaakt heb) en ik vermoed dat TO ook enkel een tabel heeft meegekregen. Ik herken de vraag namelijk die sinds een jaar of 2 meer klinkt. "Voorsprong van een jaar" klinkt heftiger dan een II of I.
Maheiden
14-07-2026 om 21:28
Frogger schreef op 14-07-2026 om 20:49:
Dat weet ik, maar dat zie je dus niet in enkel die cito-tabel. Om enkel de tabel uit te draaien is een keuze (die ik niet gemaakt heb) en ik vermoed dat TO ook enkel een tabel heeft meegekregen. Ik herken de vraag namelijk die sinds een jaar of 2 meer klinkt. "Voorsprong van een jaar" klinkt heftiger dan een II of I.
Maar er is dus geen sprake van een voorsprong. Dat is het lastige ervan idd.
Daarom vind ik de balkjes met de groei zo fijn. Dat laat je eigen ontwikkeling zien. Een toetsresultaten vertelt alleen iets over dat moment ( t.o.v. alle andere kinderen die diectoets maken).