Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Jaar voorlopen volgens CITO

mijn dochter is eind groep 1 getest tot max eind groep 4 en daar haalde ze overal de hoogste I scores voor, en AVI-E7, ook sociaal emotioneel op een hoger niveau volgens de juffen. Ze is naar groep 3 door gestroomd, maar gedurende de basisschool heeft ze weinig hoeven doen. 
Op het gymnasium moest ze wel aan de slag maar met een erg goede werkhouding is ze daar heel goed door heen gekomen, ze is met hoge cijfers geslaagd. Nu op de uni moet ze er ook voor werken, ze is bezig met haar master en haalt nog steeds hoge cijfers.

Sociaal emotioneel is het wel een ander ding geweest. Ze heeft zich ontzettend verveeld op de basisschool, ze had een hekel aan school. Ze had weinig aansluiting met andere kinderen, ze was veel speelser en creatiever. Uiteindelijk is dat in de laatste jaren van het gymnasium goed gekomen en gaat dat nu erg goed. 
Het is niet te zeggen of dit anders was geweest als ze niet een klas over was geslagen. Ze is nooit getest, daar zagen we het nut niet van in want er waren niet veel andere opties voor andere klassen/scholen. 

mijn advies zou zijn: gewoon doorgaan, het komt veel vaker voor maar hou in de gaten in hoeverre je dochter plezier houdt in school en contact heeft met vriendjes/vriendinnetjes.

Dat komt heel erg veel voor. Hebben jullie zelf ook een hoog opleidingsniveau? Dit wijst vaak op een toekomstig vwo kind. Maar of ze zover komt hangt zeker af van motivatie en werkhouding. En sociaal emotionele ontwikkeling. Een goede basisschool heeft hier beleid voor en speciale programma's met een leerkracht die thuis is in meer of hoogbegaafdheid. Helaas is de praktijk dat er veel aandacht is voor achterstandskinderen en gedragsproblemen. En krijgt het slimme kind pluswerk. Dat sluit absoluut niet aan. Dit soort kinderen hebben niet meer extra werk nodig maar ander werk en uitdagingen. Dus eigen methodes, stof overslaan, leren zelf keuzes te maken in wat ze nog nodig hebben en bijvoorbeeld projecten. Dus niet versnellen maar verrijken. Versnellen zorgt op termijn vaak voor sociaal emotionele problemen. En slim wil niet altijd zeggen dat ze sociaal vaardig zijn. En met die vaardigheden kom je uiteindelijk het verste

Izza schreef op 15-07-2026 om 14:13:

Een goede basisschool heeft hier beleid voor en speciale programma's met een leerkracht die thuis is in meer of hoogbegaafdheid. Helaas is de praktijk dat er veel aandacht is voor achterstandskinderen en gedragsproblemen. En krijgt het slimme kind pluswerk. Dat sluit absoluut niet aan. Dit soort kinderen hebben niet meer extra werk nodig maar ander werk en uitdagingen. Dus eigen methodes, stof overslaan, leren zelf keuzes te maken in wat ze nog nodig hebben en bijvoorbeeld projecten. Dus niet versnellen maar verrijken. Versnellen zorgt op termijn vaak voor sociaal emotionele problemen. En slim wil niet altijd zeggen dat ze sociaal vaardig zijn. En met die vaardigheden kom je uiteindelijk het verste

Ik denk zelf dat het kind van TO niet hoogbegaafd is maar ''gewoon'' slim en dat ze voorloopt op haar klasgenoten. Naar mijn mening moet de basisschool de basis leren aan kinderen. Al die extra dingen voor slechts een kleine groep hb kinderen heeft het gevolg dat de gemiddelde leerling de basisdingen (lezen, schrijven en rekenen) niet meer onder de knie krijgt. Dat vind ik erg zorgelijk. Laat de ouders van de hb kinderen maar extra projecten opzetten. Neem dat kind mee naar een museum in het weekend of verdiep jezelf eens in de intresse van je kind. Net zoals de ouders van kinderen die slecht kunnen lezen met hun kind naar de bieb gaan. Leerkrachten moeten zich meer richten op de grote groep gemiddelde kinderen.

FruitMoeder schreef op 15-07-2026 om 14:24:

[..]

Ik denk zelf dat het kind van TO niet hoogbegaafd is maar ''gewoon'' slim en dat ze voorloopt op haar klasgenoten. Naar mijn mening moet de basisschool de basis leren aan kinderen. Al die extra dingen voor slechts een kleine groep hb kinderen heeft het gevolg dat de gemiddelde leerling de basisdingen (lezen, schrijven en rekenen) niet meer onder de knie krijgt. Dat vind ik erg zorgelijk. Laat de ouders van de hb kinderen maar extra projecten opzetten. Neem dat kind mee naar een museum in het weekend of verdiep jezelf eens in de intresse van je kind. Net zoals de ouders van kinderen die slecht kunnen lezen met hun kind naar de bieb gaan. Leerkrachten moeten zich meer richten op de grote groep gemiddelde kinderen.

Daar ben ik het niet mee eens. De basisschool is er niet alleen voor de gemiddelde leerling ( die in mijn ogen niet eens bestaat), maar voor alle kinderen. Passend onderwijs betekent juist dat er gekeken wordt naar wat een individueel kind nodig heeft. Dat geldt voor een kind met een leerachterstand, maar net zo goed voor een kind dat de lesstof al beheerst en meer uitdaging nodig heeft.

Ik vind het vreemd om te zeggen dat ouders van hoogbegaafde kinderen dat maar volledig zelf moeten oplossen. We verwachten van ouders van kinderen met dyslexie of een andere ondersteuningsbehoefte ook niet dat zij het onderwijs thuis 

Lezen, schrijven en rekenen moet de basis blijven. Maar dat sluit niet uit dat een school ook oog heeft voor kinderen die op een ander niveau of in een ander tempo leren. Goed onderwijs is niet iedereen hetzelfde aanbieden, maar ieder kind geven wat het nodig heeft om zich te ontwikkelen.

FruitMoeder schreef op 15-07-2026 om 14:24:

[..]

Getsie wat een ongefundeerde reactie. Ik denk dat je echt niet begrijpt wat het is voor een hb' er om vast te zitten in een schoolsysteem dat gemaakt is voor de gemiddelde leerling. Al die 'extra dingen' (en wat zijn dat dan volgens jou?) zijn broodnodig om juist die kinderen executieve vaardigheden aan te leren. Er gebeurt nog veel te weinig aan differentiatie, aan compacten, verrijken en verdiepen. Soms kan er pas iets in het standaard programma als er gewapperd wordt met een testscore. Ik zou graag zien dat er meer gekeken wordt naar t individuele kind. Wat heeft hij of zij nodig, of t nu naar boven, naar beneden, op niveau is. En niet om een niveau op te krikken (hoewel soms nodig) maar juist om de vaardigheden aan te leren om succesvol naar t vo te gaan. Of er iets anders ingevlogen moet worden of niet. De manier waarop jij er naar lijkt te kijken is m.i hetzelfde als zeggen: dyslectisch kind ga thuis maar oefenen, doen we niks mee op school. Zwakbegaafd kind...oefen thuis maar, jammer dat je niet meekomt maar helaas. Wat zou t mooi zijn als elk kind gezien wordt. Klus? Ja! Respect voor heel veel bewogen leerkrachten. Maar een hb-kind is niet gemiddeld en heeft andere dingen nodig. En als dat niet gezien wordt op school dan kan dat ontzettend veel invloed hebben op later. Elke ouder zou dingen moeten/ kunnen  ondernemen die passen bij zijn of haar kind. Maar elk kind heeft ook recht op een passende schoolomgeving. Je geeft een kind met een mavo- advies toch ook geen vwo boeken, of andersom?

Ik vind gewoon dat er te veel aandacht naar kinderen gaat die boven of onder het gemiddelde zitten en de rest van de klas moet het maar lekker uitzoeken. Ik zie dat ook bij mijn dochter, een klein groepje heeft van plusklasje en een ander klein groep krijgt extra begeleiding en uitleg, allemaal leuk en aardig, maar het grooste gedeelte (zo'n 15 kinderen) waaronder mijn dochter krijgt geen extra aandacht. Ze maakt braaf haar opdrachten en er zitten een paar foutjes in, maar niet te veel dat het zorgwekkend is. Maar daar komt geen extra begeleiding voor. Het voelt  alsof de grote meerderheid maar aan hun lot wordt overgelaten.

FruitMoeder schreef op 15-07-2026 om 15:29:

Ik vind gewoon dat er te veel aandacht naar kinderen gaat die boven of onder het gemiddelde zitten en de rest van de klas moet het maar lekker uitzoeken. Ik zie dat ook bij mijn dochter, een klein groepje heeft van plusklasje en een ander klein groep krijgt extra begeleiding en uitleg, allemaal leuk en aardig, maar het grooste gedeelte (zo'n 15 kinderen) waaronder mijn dochter krijgt geen extra aandacht. Ze maakt braaf haar opdrachten en er zitten een paar foutjes in, maar niet te veel dat het zorgwekkend is. Maar daar komt geen extra begeleiding voor. Het voelt alsof de grote meerderheid maar aan hun lot wordt overgelaten.

Je beschrijft eigenlijk precies waarom die extra aandacht er is. Jouw dochter kan de lesstof met de reguliere uitleg prima volgen. Een kind dat structureel vastloopt of juist alles al beheerst, kan dat niet. Extra begeleiding of een plusklas is geen beloning of luxe, maar een manier om ook die kinderen passend onderwijs te geven. Dat de kinderen die zonder extra hulp gewoon goed meekomen minder individuele aandacht krijgen, betekent niet dat ze worden vergeten. Het betekent dat ze krijgen wat ze nodig hebben.

FruitMoeder schreef op 15-07-2026 om 15:29:

Ik vind gewoon dat er te veel aandacht naar kinderen gaat die boven of onder het gemiddelde zitten en de rest van de klas moet het maar lekker uitzoeken. Ik zie dat ook bij mijn dochter, een klein groepje heeft van plusklasje en een ander klein groep krijgt extra begeleiding en uitleg, allemaal leuk en aardig, maar het grooste gedeelte (zo'n 15 kinderen) waaronder mijn dochter krijgt geen extra aandacht. Ze maakt braaf haar opdrachten en er zitten een paar foutjes in, maar niet te veel dat het zorgwekkend is. Maar daar komt geen extra begeleiding voor. Het voelt alsof de grote meerderheid maar aan hun lot wordt overgelaten.

Je kind heeft waarschijnlijk ook geen extra begeleiding nodig dan. 

Een kind dat niet kan lopen krijgt een rolstoel. Een kind dat heel hard kan lopen wint wedstrijden bij atletiek. En de overgrote meerderheid van kinderen doet gewoon mee met gym en buitenspelen zonder specifieke individuele aandacht voor hun loopvermogen. Maar: deze kinderen kunnen wel gewoon buitenspelen, terwijl het rolstoelkind waarschijnlijk wat extra aandacht krijgt of alternatieve activiteiten. Dan kun je natuurlijk jaloers zijn dat je lopende kind dit niet krijgt, maar, tja.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat er grenzen zijn aan wat individueel geboden kan/moet worden. School heeft nu eenmaal te maken met klassen/groepen. Enig aanpassingsvermogen mag MI wel verwacht/aangeleerd worden. Als die mogelijkheid er voor het kind niet is dan is speciaal onderwijs wellicht beter passend; een kind dat zittend in een rolstoel deel kan nemen aan de lessen is prima, een kind dat liggend op een bed verzorgt wordt is wellicht niet haalbaar.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.