Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Jaar voorlopen volgens CITO

Mijn dochter is dit jaar in groep 3 begonnen en kreeg vorige week haar eindrapport mee naar huis. Volgens de CITO zit zij met elk getoetst onderdeel al op eind groep 4 niveau. 

Het is wel een slimme meid, die al een beetje kon lezen voordar ze naar de basisschool ging. Echter heb ik niet het idee dat ze hoogbegaafd is, eerder gewoon slim met een goede werkhouding. Ze krijgt wat extra werk met rekenen en zit in het "zongroepje" (verschrikkelijke term trouwens). Maar verder heb ik niks vanuit de school gehoord.

Mijn vraag is, hoe vaak gebeurt het eigenlijk dat een kind een klas hoger uitkomt dat het inzit (op elk onderdeel). Gebeurt dit vaker en zijn er ook kinderen die b.v. op onderdelen of elk onderdeel meer dan een jaar vooruitlopen? Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben en zo ja, hoe is de verdere schoolcarriere verlopen?

Je kan ook gewoon een pienter VWO kind hebben. Dat is toch niet zo vreemd. Als ze zich niet verveeld in de klas en met de groep mee kan draaien is er toch niks aan de hand. Daarnaast is ze nog maar 6/7 jaar. Sommige kinderen pieken dan en vlakken daarna weer af. Er zullen vast ook wel andere slimmerds in haar klas zitten. 

Mijn groep 3er loopt ook in alles jaar op >jaar voor. Maar hier zijn wel vermoedens van hoogbegaafdheid en daarvoor staat er na vakantie iq-test ingepland. 

Zijn 2 jaar oudere broer staat ook bij meeste schoolvakken op +1 jaar of >1 jaar. En daarbij weten we dat iq tussen 124 en 140 zit. Maar die is getest nav vermoedens van adhd welke grotendeels door verveling lijken te komen. Vandaar dat jongste ook getest gaat worden voor zijn intelligentie. 

Kinderen krijgen hier moeilijker werk, maar vooral voor jongste moeten we nog wel in gesprek met school voor voldoende uitdaging de komende jaren.

Het komt voor.  Mijn zoon is in groep 5 doorgetoetst. Ze zijn gestopt toen hij op de m8 nog steeds op alle onderdelen een a scoorde. Hij had toen al gr 1 en 2 in 1 jaar gedaan.  School wilde hem nog een klas over laten slaan maar dat wilde ik niet omdat hij zo jong was en het had niks opgelost.  Kinderen die erg geïnteresseerd zijn en de informatie snel oppikken lopen al snel voor.  Zolang je kind zich niet verveeld is er geen probleem.  

Ervaring met beide kinderen hier. Beiden al versneld de kleuterschool door (jaartje overgeslagen) en al in groep 4 gingen toetsen bij b.v. lezen het niveau van groep 8 uit. Tja. Ze krijgen extra uitdaging, oudste zit nu in groep 8 en gaat volgend jaar naar het gymnasium. Daar komt die extra uitdaging vanzelf wel lijkt me, daar zitten er meer die vlot leren.
Sociaal gezien is het voor beiden passend geweest om een jaartje sneller te gaan, maar het is wel een punt van aandacht geweest. Scheelt het hier dat we Jenaplanonderwijs hebben, met stamgroepen (twee leerjaren bij elkaar). En we wilden ze dus niet nóg een jaar over laten slaan, had vast gekund maar dan zijn ze zoveel jonger dan de rest, dat is niet handig.

Maar is ze getoetst met toetsen van een hoger leerjaar? Of scoort ze op de groep 3 toetsen zoals een gemiddeld groep 4 kind zou doen? In het laatste geval zou je kunnen vragen of school door wil toetsen om een indruk te krijgen of ze echt ook alle stof van een hoger leerjaar al beheerst. 

Er zit spreiding in hoe kinderen scoren en jouwe scoort redelijk hoog net als er kinderen zijn die redelijk laag scoren. Die kinderen hoeven niet voor altijd in groep 2 te blijven net als de jouwe niet hoeft te versnellen.  Fijn dat het haar makkelijk af gaat en als ze verder goed in haar vel zit is het prima zo. 

Daglichtlamp schreef op 14-07-2026 om 09:22:

Maar is ze getoetst met toetsen van een hoger leerjaar? Of scoort ze op de groep 3 toetsen zoals een gemiddeld groep 4 kind zou doen? In het laatste geval zou je kunnen vragen of school door wil toetsen om een indruk te krijgen of ze echt ook alle stof van een hoger leerjaar al beheerst.

Precies dit, dat maakt verschil!

Daglichtlamp schreef op 14-07-2026 om 09:22:

Juist dit. Ze heeft dan de meeste toetsen  (bijna) foutloos gemaakt. En hopelijk ook goed gegroeid ten opzichte van de middentoetsen. Het betekent niet dat ze ook alle vaardigheden op eind groep 4 niveau beheerst. Wel wat technisch lezen betreft, daar kan ze gewoon verder in groeien op eigen niveau. A-boeken lezen, laten lezen wat ze leuk vindt. Uit jouw verhaal begrijp ik dat ze ook verdieping heeft gekregen voor rekenen en lezen. Dan heeft ze op op niveau de leerstof aangeboden gekregen en ze is goed gegroeid in haar ontwikkeling. Mooi!

Jouw vraag is of dit vaker gebeurt. Ja, dat is niet vreemd en het zijn zeker niet alleen de hoogbegaafde kinderen. Ook kinderen met een (vermoedelijk want dat weet je pas echt als je test) goed leervermogen en die goed meedoen, veel oefenen, nauwkeurig werken, komen in groep 3 behoorlijk ver. Het zijn vaak wel de latere havo/VWO kinderen maar ook hier kun je nog niet altijd met zekerheid iets over zeggen.

Mijn dochter was ook voorlijk, volgens mij begin groep 4 Avi-uit bijvoorbeeld. Haalde altijd een I op Cito's. Eind groep 6 verzuchtte ze dat ze zo graag al naar de middelbare school zou willen en toen we dat aangaven was de school even in vertwijfeling. Ze zagen inderdaad dat ze áltijd hoog scoorde, máár...ze was niet ongelukkig. Ze waren gewend dat ongeluk erbij hoorde 😅 en wilden daarom eerst niet veel doen (!).

Toch doorgetoetst eind groep 6, en de Citotoetsen die er waren van groepen 7 en 8 maakte ze allemaal I of I+. En toen zat ze versneld in groep 8 (groep 7/8 zaten toch bij elkaar) en ging ze dus een jaar eerder gymnasium doen. Daar is ze in de bovenbouw trouwens nog wel blijven zitten, wat sommigen dan zien als: zie je, dat overslaan was onzin. Maar daar ben ik het niet mee eens, want op dat moment was het passend en je puberteit is weer een andere fase. Inmiddels is ze bezig met haar master, loopt prima.

Teigera schreef op 14-07-2026 om 08:41:

Ervaring met beide kinderen hier. Beiden al versneld de kleuterschool door (jaartje overgeslagen) en al in groep 4 gingen toetsen bij b.v. lezen het niveau van groep 8 uit. Tja. Ze krijgen extra uitdaging, oudste zit nu in groep 8 en gaat volgend jaar naar het gymnasium. Daar komt die extra uitdaging vanzelf wel lijkt me, daar zitten er meer die vlot leren.
Sociaal gezien is het voor beiden passend geweest om een jaartje sneller te gaan, maar het is wel een punt van aandacht geweest. Scheelt het hier dat we Jenaplanonderwijs hebben, met stamgroepen (twee leerjaren bij elkaar). En we wilden ze dus niet nóg een jaar over laten slaan, had vast gekund maar dan zijn ze zoveel jonger dan de rest, dat is niet handig.

Op een gymnasium komt de extra uitdaging nog steeds niet vanzelf.  Hele slimme kinderen doen dat nog steeds vaak met twee vingers in hun neus.  Er is wel vaak veel ruimte voor extra dingen, maar mijn ervaring is dat zelf initiatief nemen daar wel belangrijk bij is.  

en 

Agen schreef op 14-07-2026 om 12:14:

[..]

Op een gymnasium komt de extra uitdaging nog steeds niet vanzelf. Hele slimme kinderen doen dat nog steeds vaak met twee vingers in hun neus. Er is wel vaak veel ruimte voor extra dingen, maar mijn ervaring is dat zelf initiatief nemen daar wel belangrijk bij is.

Ook op een gymnasium komt het idd niet altijd vanzelf. En ook hb'ers hebben niet altijd torenhoge cijfers. En ook niet elke hb'er heeft zin in allerlei extra's. 

Hier 2 slimme kinderen, waarvan 1 hb, de ander niet getest maar wij dachten meer 'gewoon slim'. De jongste is 1 jaar doorgetoetst, de oudste verder niet. Oudste is nu klaar met vwo en zit op de uni. Jongste is van 1 naar 2 versneld, vanaf gr 7 hb school, inmiddels VO en gaat volgend jaar examen doen. Hij is 17.5 als hij naar zn vervolg gaat (bij slagen). Maar het ging zeker niet vanzelf, hij heeft 2 jaar hulp gehad en de nodige onvoldoendes op zn rapport gehad. Vooral vwo 3 is een lastig, pittig jaar met veel vakken. Hij is een schat, maar qua schoolwerk lui en ziet t nut lang niet altijd. Dus de overgang straks wordt ook nog een spannende met een bindend studieadvies. We gaan t zien. Eerst maar slagen. 

Je handelt naar de situatie zoals hij is, je kunt toch niet vooruit kijken. En soms heeft een kind een bepaalde keuze als heel vervelend ervaren, dat hoor je dan jaren later pas terug. 

Ik heb wel eens gelezen dat zelfs de gemiddelde leerling een schooljaar in zes weken zou kunnen doorlopen. Het niveau op de basisschool is niet zo hoog. Een slimme leerling doet dat dus op eigen houtje. Op het vwo kunnen leerlingen vaak in de vijfde al examen doen voor vakken waar ze goed in zijn. De gemiddelden van die vijfdeklassers zijn dan ook altijd veel hoger dan van de echte examenleerlingen (wat logisch is, maar wel grappig om te zien, het scheelt echt meerdere volle punten).

Egel. schreef op 14-07-2026 om 12:03:

Mijn dochter was ook voorlijk, volgens mij begin groep 4 Avi-uit bijvoorbeeld. Haalde altijd een I op Cito's. Eind groep 6 verzuchtte ze dat ze zo graag al naar de middelbare school zou willen en toen we dat aangaven was de school even in vertwijfeling. Ze zagen inderdaad dat ze áltijd hoog scoorde, máár...ze was niet ongelukkig. Ze waren gewend dat ongeluk erbij hoorde 😅 en wilden daarom eerst niet veel doen (!).

Toch doorgetoetst eind groep 6, en de Citotoetsen die er waren van groepen 7 en 8 maakte ze allemaal I of I+. En toen zat ze versneld in groep 8 (groep 7/8 zaten toch bij elkaar) en ging ze dus een jaar eerder gymnasium doen. Daar is ze in de bovenbouw trouwens nog wel blijven zitten, wat sommigen dan zien als: zie je, dat overslaan was onzin. Maar daar ben ik het niet mee eens, want op dat moment was het passend en je puberteit is weer een andere fase. Inmiddels is ze bezig met haar master, loopt prima.

Idem voor mijn dochter, maar die is met 3 jaar en 8mnd al 1x per week naar school gegaan. Die scoorde met 2 al de maximale score op de peutercito (ja ja 🤪) voor vierjarigen en had op de psz al geen uitdaging meer toen. 
Vervolgens heeft ze groep 1 en 2 in een jaar gedaan. Ze blijft dit jaar in vwo5 zitten. Eerste jaar dat ze daadwerkelijk voor school iets moet doen 😬. Zij is met 6jr wel getest (dit moest voor de bovenschoolse plusklas) en kwam op uhb uit. 

Toch heb ik nog twee andere dochters die op die leeftijd voorlijk waren en uiteindelijk ‘gewoon’ TL gedaan hebben. Het lezen ging ze makkelijk af, rekenen toen ook. 

En mijn zoon is ook uhb maar die kwam dan weer niet zo voorlijk over op het gebied van lezen, bleek ook dyslectie te hebben. 

Toch wonderlijk hoe het bij zulke topics vaak heel snel over hb gaat.....
TO, zijn je vragen nu beantwoord? 

Maheiden schreef op 14-07-2026 om 17:00:

Toch wonderlijk hoe het bij zulke topics vaak heel snel over hb gaat.....
TO, zijn je vragen nu beantwoord?

Dat wou ik net zeggen. Je kan ook lekker meekomen en havo of vwo gaan doen. Daarnaast is groep 3 nog niet echt verdiepen dus wie weet wat het nog gaat worden. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.