Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sinilind

Sinilind

30-11-2011 om 14:00

Kanjertraining (groep 6) "te" confronterend?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Direct een schade advocaat

Kanjertraining is geschaard onder het kerndoel 'burgerschap' (lang leve het CDA). Het is in die zin een gewone les, zoals geschiedenis. Het hoeft niet aangekondigd te worden en je kunt je kind er niet zomaar van weghouden.
Dat zou ik wel doen overigens. Met zo'n briefje van Temet, wat de inhoud ervan ook is. Ja, ik zou het hoog spelen.
Voor Sini en zoon: Ik zou heel erg boos worden en de school aansprakelijk stellen. Meteen een schade-advocaat op de nek voor de schade nu en de rest van zijn bestaan.
Je hoeft je verder niet te verdiepen in die training. Alles wat je erover vindt is algemeen. Het werkt zus en zo en meestal gaat dat hartstikke leuk. En dus ook het antwoord 'sorry, hier is iets fout gegaan, vergissen is menselijk, volgende keer beter'
Dat gaat jouw zoon geen sikkepit helpen.
Groots, meeslepend en hooghartig boos worden, met een witte pet op. Misschien stopt die onzin dan.
Groet,
Miriam Lavell

-janneke-

-janneke-

05-12-2011 om 15:01

Huilend uit school

Dochter kwam enkele jaren geleden huilend uit school (en ze huilt niet snel): ze hadden kanjertraining gehad. Ook zij kreeg ik een pet opgezet waar ze zelf erg van schrok. Aangezien ik, door ervaringen bij een nichtje, al meer wist van kanjertraining ben ik meteen de volgende dag naar school gegaan. De training werd niet door de juf, maar door een externe 'deskundige' gegeven. Ik heb deze vrouw gesproken, en gevraagd wat er verder nog op het programma stond. Ik was met name erg beducht voor een oefening, waarbij één kind voor de klas moet gaan staan, en alle klasgenoten moeten kiezen aan welke kant ze gaan staan, de kant 'wel aardig' of de kant 'niet aardig'.
De deskundige wist nog niet of ze die oefening zouden gaan doen, dat moest ze nog even opzoeken in het handboek... Ik heb toen gezegd dat mijn dochter van mij niet meer mee mocht doen, en dat heeft ze ook niet gedaan. En voor degene waar het om ging, een meisje dat nogal gepest werd, heeft de kanjertraining helemaal niet geholpen.

Succes sini!

Ik heb geen ervaring met kanjertrainingen, maar op basis van wat ik hier zo lees hoop ik dat ook niet te krijgen.

Ik hoop dat school school zich realiseert wat ze gedaan hebben, het nooit meer doen en dat ze je zoon weer veilig kunnen laten voelen op school.

skik

Sascha2

Sascha2

05-12-2011 om 20:54

Sini

Wat ellendig zeg. Ik wens je veel succes toe voor morgen en een dikke knuffel voor je zoon.

Massi Nissa

Massi Nissa

05-12-2011 om 21:15

Van welke planeet komt die trainer of leerkracht?

Ik vraag me bij dit soort gruwelijke missers altijd af: heeft die trainer of leerkracht dan zelf niet op school gezeten? Je zou toch denken dat iedere volwassene wel weet hoe vreselijk een negatieve ervaring op school erin kan hakken, zozeer zelfs dat het je vaak tientallen jaren later nog kristalhelder voor ogen staat. Idem dito, godzijdank, voor bijzondere positieve ervaringen, hoor, maar toch.
En ja, het woord 'kanjer' is vreselijk, doet me op de een of andere manier aan die Hariboknakker denken die later in Thailand met minderjarigen zat te knoeien, hoeheetie, Peter Jan Rens. Brrrr.
Wat trouwens WEL heel goed werkt en buitengewoon leuk is om te doen: uitspreken wat je prettig vindt aan iemands persoonlijkheid of gedrag. En dat dan heel vaak. Vind ik zelf trouwens ook erg leuk om mee te maken, waardering. Misschien moeten kanjertrainers eens bedenken wat ze zelf fijn vinden.
Groetjes
Massi

Massi, zonnetje van de week

Hier op school doen ze 'het zonnetje van de week'. Bij de kleuters en groep 3 krijgt het kind een door de juf gemaakte muts op waaraan allemaal stroken papier zitten waarop positieve uitspraken van klasgenoten over het kind staan. In de hogere groepen hangt er een groot vel in de klas waar elk kind iets positiefs over het zonnetje schrijft. Jij bent altijd vrolijk, je hebt mooi haar, je kan leuke moppen vertellen, dat soort dingen. Stukken onschadelijker dan een kanjertraining.

skik

Wilma

Wilma

06-12-2011 om 09:08

Hier ook zoiets als bij skik

In klas van zoon kwam elk kind een week aan bod. Dan hing er een groot vel papier in de klas en elk kind schreef een positief ding op van dat kind dat die week aan de beurt was. Van "je bent m'n beste vriend" tot aan "je hebt een leuke bril", alles mocht, als het maar positief was. Erg leuk en ook iets om blij van te worden (in tegenstelling tot wat Sinikind heeft meegemaakt).

Kanjertraining

Kanjertraining heeft alleen zin en het gewenste effect als je als team de cursus gevolgd hebt, als er een goede ouderavond is geweest door het externe bureau zelf, als de lessen van groep 1 tot 8 gegeven worden en als er goed wordt gekeken naar de groep of bepaalde dingen wel of niet gedaan kunnen worden.
Ik heb net de training achter de rug en vond het fantastisch, al was som mijn eerste reactie de haren te berge! Bij een goede uitleg en rollenspelen werd echter veel duidelijk. Maar de trainer zei ook dat je niet zomaar alles kunt doen in elke groep, er moet een opbouw in zitten door de groepen heen.
Waarschijnlijk dus een leerkracht Sini, die dacht "oh ja, dat was een goede oefening, die doe ik ook even in mijn groep" en die geen oog had voor wat eventuele negatieve effecten waren voor de kinderen. Heel erg jammer, want de kanjertraining is echt heel goed. Leert de kinderen naar hun eigen rol te kijken, naar hoe ze zich zelf gedragen, leert hoe je conflicten kunt oplossen en hoe je groepen meer "groep" kunt laten zijn. En hoe je negatief gedrag in de klas kunt aanpakken. Ik ben er erg over te spreken! Maar het moet wel goed gebeuren!

Puck

Jammer dat het zo gegaan is. Je moet niet een kind kiezen. Het kind moet zelf willen. En je moet het eerst als leerkracht doen. En je moet het niet benadrukken als "slecht" maar als "tips". Maar vooral die leerkarcht als eerste. En dan een vrijwillig kind.
Die leerkracht van jouw kind heeft het niet goed gedaan. Niet zoals de kanjertraining bedoeld is!

sinas

sinas

06-12-2011 om 11:27

Kanjertraining

is bij ons op school ook in werking, het begint vanaf groep 1 en er zit inderdaad een bepaalde opbouw in. Het rollenspel zoals Sini beschrijft ken ik echter niet.

Jujube

Jujube

06-12-2011 om 11:45

Kanjertraining sucks

Toen mijn kinderen op de basisschool zaten hebben ze ook kanjertraining gehad. Zij vonden het sneu en zeiden ook dat er niets door veranderde in de klas. Het grote probleem is natuurlijk ook dat kanjertraining wordt gegeven door de leerkrachten en niet door professionals. En leerkrachten zijn helemaal niet opgeleid om zoiets te doen. En 9 van de 10 leerkrachten is ook niet capabel genoeg om die kanjertraining op een juiste manier te geven.
Kortom; hun basisschool is ermee gestopt, na vele klachten van ouders én kinderen. Toen jongste in groep 8 zat kregen ze een dergelijke training van professionals (en dan de jongens en de meisjes apart, en veel d.m.v. dramatische expressie) en dat was een wereld van verschil met die sullige kanjertraining.
Groet,
Jujube

Sindbad's vrouw

Sindbad's vrouw

06-12-2011 om 11:46

Wat levert het de school op?

Dat is iets wat ik me serieus af loop te vragen.

Ik heb ook mijn twijfels over de kanjertrainingen, ik heb het hier ook gezien, en ben nog steeds niet volledig overtuigd.

Waar ik alleen nieuwsgierig naar ben, is of er ook een terugkoppeling is naar de leerkrachten toe, en of de leerkrachten als ze betrokken zijn bij die training, (of hem zelf geven) doen met de signalen die ze ontvangen vanuit de klas.

Doen ze daar iets mee? Mogen ze daar iets mee doen? Kunnen ze daar iets mee doen? Worden ze geacht om daar iets mee te doen? Kortom, wat doen ze (niet) met de informatie die ze op die manier over de kinderen verzamelen?

Zo maar wat vragen, hopelijk kan iemand me daar iets meer over vertellen.

Hoi sindbads vrouw

Nou als de school het goed doet, niet overhaast en niet hap snap, dan kan het het pestgedrag in de groep wegnemen en het negatieve gedrag van kinderen in de groep keren. Het kan ook kinderen meer zelfvertrouwen geven.
Ik ben het met jullie eens dat het GOED moet worden gegeven, en ik ben ervan overtuigd dat er leerkrachten zijn die te snel, te overhaast, te impulsief of te slecht voorbereid zo'n oefening met hun groep ingaan.
En dat zorgt voor de negatieve lading rond de kanjertraining en dat is zooooo jammer.

Sindbad's vrouw

Sindbad's vrouw

06-12-2011 om 13:46

Geerke

Ik heb moeite met "er kan". Ja, er kan veel, maar dat beantwoord volgens mij nog niet mijn vraag helemaal.

Wat doen leerkrachten met de informatie of signalen die ze opvangen van de kinderen? Doen ze er iets mee? Doen ze er niets mee?

Juist als ouder verwacht ik als de school een kanjertraining geeft, dat de school dat zuiver en goed doet, of zuiver en goed laat uitvoeren (naief misschien, maar toch..).

In zo'n setting als die "goed" is, komen er ook verhalen/signalen bij de kinderen vandaan. Wat gebeurd daarmee? Misschien is mijn vraag zo duidelijker?

Sindbad's vrouw

Sindbad's vrouw

06-12-2011 om 14:01

Aanvulling vorige bericht:

ik schreef: In zo\'n setting als die "goed" is, komen er ook verhalen/signalen bij de kinderen vandaan. Wat gebeurd daarmee?

Ook in een setting die niet goed is komen er verhalen en signalen bij kinderen vandaan. Wat gebeurd daarmee?

Geraffineerder pesten

Volgens mij leren pesters door dit soort trainingen vooral geraffineerder pesten. Ze verhullen hun pestgedrag in de lingo van de training. En pakken de gepeste gewoon dubbel daarop.

Sindbad's vrouw

Sindbad's vrouw

06-12-2011 om 20:04

Waar ik tegen aan zit te hikken:

Ik verwacht van de leerkracht van mijn kind dat hij/zij rekening houdt met de mogelijkheden en onmogelijkheden van mijn kind.

je geeft zelf al aan, "Daar is dus de fout van juf geweest, accepteren dat mijn zoon meedeed met de opdracht, ze heeft zijn beweegredenen niet goed begrepen. dat is de fout geweest van de juf" en " Het is een blunder van juf, ze heeft het programma uiteindelijk toch precies uitgevoerd zoals het moet, maar niet gezien wat de reden was voor zoon om mee te willen doen."

In jouw laatste zin zit dus mijn probleem. Er is een verschil tussen een lesje uit een draaiboek geven, en inzicht hebben in de groepsdynamiek, hoe het kind dat zich vrijwillig aanmeld het "doet" in de groep, en hoe jij het kind op kunt vangen na het lesje, mocht blijken dat de uitkomst niet zo is zoals het volgens het draaiboek moet zijn...

Hoe goed bedoeld ook, er is schade aangericht bij jouw zoon. Ik zou de school aansprakelijk stellen, en gaan informeren wat de school nu gaat doen, om e.e.a recht te zetten, om de schade zo beperkt mogelijk te houden.

Sindbad's vrouw

Sindbad's vrouw

06-12-2011 om 20:20

Onderzoek kanjertraining en leefstijl

Misschien interessant leesvoer: http://hbo-kennisbank.uvt.nl/cgi/fontys/show.cgi?fid=6714

Evanlyn

Evanlyn

06-12-2011 om 20:36

Kanjertraining

De juf die bij ons bevoegd is om kanjertrainingen te doen is de juf van mijn dochter. Zij is nu bezig mijn dochter met de grond gelijk te maken. Steeds zet zij haar te kakken voor de hele klas. Dat is makkelijk, want ze heeft er toch geen echte vrienden (meer). Met juf valt totaal niet te praten. Als ik uitleg dat mijn dochter nogal gevoelig is en dat het misschien handiger zou zijn als..., pakt ze dochter terug omdat ze tegen mij heeft lopen klagen. Kortom, een sekreet. Van mij mag die kanjertraining de prullenbak in. En de school erbij, ik zoek nu een andere.

Aaarch

Wat een afschuwelije oefening. Ook al kiezen kinderen zelf, je kutn op je vingers natellen dat de populaire kinderen kanjers zullen zijn en de niet populaire een andere pet zullen krijgen. Ik weet niks van kanjertraining, maar ik hoop dat ze op de school van mijn kinderen daar ver vandaan blijven. Dit kan zo snel ontaarden in georganiseerd pestgedrag. Ja natuurlijk, het gaat om gedrag en niet om wie iemand is. Zucht, je kunt op je klompen aanvoelen dat dat zo niet opgevat en zo niet gebruikt gaat worden. Plus dat er met zo'n oefening helemaal niet duidelijk wordt wat er dan niet deugt aan bepaald gedrag. Nee, het beeld van hoe een kind is wordt gewoon even lekker bevestigd. Getver. Dat soort oefening zou verboden moeten worden. Ik ben zeer benieuwd hoe de mensen die zeggen dat kanjertraining goed is, kunnen denken dat er voor een kind dat er niet als kanjer uitkomt ook maar iets goeds uit voort kan komen. Sorry, ben even heel erg boos om zoveel kwaads dat onder het mom van kinderen helpen gebeurt.

Fransien

Fransien

07-12-2011 om 16:51

Niet iedere oefening is in ieder stadium bij iedere klas toepasb

En dit was wel een blunder van de eerste categorie van de juf van je zoon. Wat zijn haar stappen om de schade voor je zoon zoveel mogelijk te beperken en het beeld wat zich nu collectief in de klas heeft vastgezet er weer uit te krijgen? Hoe denkt zij de klas voor jouw zoon weer een veilige leeromgeving te maken. Daar zou ik op inzetten.

Brief

Geachte directie,
Mijn zoon van bijna 10 heeft net een (gedeelte van) de kanjertraining achter de rug. Sinds die training gegeven is (maandag) heb ik thuis een bijzonder verdrietig en down kind, die voor het minst of geringst in huilen uitbarst "Ik deug toch niet", "Niemand mag me" of "ik ben niets waard". Dat lijkt me niet de bedoeling.
Ik heb even met juf gesproken die bevestigde dat het onderdeel vsn de training best confronterend was, omdat kinderen hun meningen over klasgenoten konden geven en verschillende "petten" konden uitdelen aan de kinderen uit de klas. Mijn kind heeft dus de pet "meeloper" gekregen en vindt het verschikkelijk.
In de wetenschappelijke beschrijving van het project Kanjertraining http://www.nji.nl/eCache/DEF/37/990.cmVjb3JkbnI9NTM4JmFkbGlidGl0ZWw9S2FuamVydHJhaW5pbmcmc2V0ZW1iZWQ9.html lees ik "In de training wordt benadrukt dat je je in verschillende situaties verschillend gedraagt en dat je kunt kiezen hoe je doet (welke pet je op hebt). Kinderen worden uitdrukkelijk niet ingedeeld in één van de vier petten: je bent niet een type, maar je gedraagt je op een bepaald moment in een bepaalde situatie zo."
Dat is misgegaan bij mijn zoon. Hij heeft de pet gekregen alsof hij dat type is.
Juf heeft mij inzage gegeven in het instructieboek en het lijkt erop alsof zij de instructies wel gevolgd heeft. Toch kun je op je vingers natellen dat die benadering juist wél leidt tot dat wat het niet moet zijn, namelijk een typering van een kind (dat ben jij) ipv tijdelijk gedrag (zo gedraag je je op dit moment, je kunt het volgende moment een andere pet opzetten).
Voor de juiste werking van het spel ontbreekt er dus iets wat psychologen wellicht van huis uit meenemen, waardoor de interventie door een psycholoog wellicht wel de gewenste effecten sorteert (zie bijlage onder punt 11).
Ik heb geen wetenschappelijk onderzoek gevonden waarin enige effectmeting gedaan is naar de werking van dit project door leerkrachten.
Ik heb nu wel een depressieve zoon thuis.
Ik ben van mening dat de school hiervoor verantwoordelijk is, hierop aanspreekbaar is en zelfs aansprakelijk is. Het is de keuze van de school geweest om dit programma als methode te gebruiken. Het is ook aan de school om ervoor te zorgen dat het goed en zonder schade wordt uitgevoerd.
Ik verwacht daarom van de school zeer binnenkort te vernemen wát u gaat ondernemen om mijn zoon van zijn typering en geschonden zelfbeeld af te helpen wát u gaat ondernemen om te zorgen dat de juf wél over de juiste vaardigheden beschikt om dit programma goed uit te voeren. Ik verwacht bovendien dat het programma per direct gestaakt wordt, totdat de oplossingen gevonden zijn.
Ik kan mij overigens voorstellen dat de producent van dit product deelverantwoordelijkheid draagt. Vandaar dat ik een kopie van deze brief ook aan die firma zendt.
Met vriendelijke groet,
Sini.

Adresgegevens kanjertraining
Instituut voor
Kanjertrainingen B.V.
Edvard Munchweg 41
1328 MB Almere
[email protected]
De uitvinder Drs G. Weide

Groet,
Miriam Lavell

Met een d

Vandaar dat ik een kopie van deze brief ook aan die firma zend.
Groet,
Miriam Lavell

Marjolein

Marjolein

08-12-2011 om 11:47

Miriam, wel heel stellig

Ik vind dat jij in je brief heel goed hebt verwoord wat wij eigenlijk allemaal vinden. Als ik ooit nog eens zo'n brief nodig heb, roep ik heel graag jouw hulp in
Maar gezien de toch al verstoorde verhoudingen tussen Sini en school, zou ik de brief hier en daar toch wat afvlakken. Ik weet het "zachte heel meesters maken stinkende wonden", maar je moet toch nog verder met school.
Ik bedoel vooral de zin: "Ik ben van mening dat de school hiervoor verantwoordelijk is, hierop aanspreekbaar is en zelfs aansprakelijk is. Het is de keuze van de school geweest om dit programma als methode te gebruiken. Het is ook aan de school om ervoor te zorgen dat het goed en zonder schade wordt uitgevoerd."
Je hebt helemaal gelijk, maar helpt het de verhoudingen?
Of is Sini van mening dat de verhoudingen toch al verstoord zijn, in dat geval zou ik de brief onverkort sturen....

Witte pet op

Als er een les geleerd moet worden uit de Kanjertraining, dan is het dat je je niet als konijntje moet gedragen. Zet die witte pet maar op.
Ziekte met ziekte bestrijden.
Ik werd gisteren gemaild door een organisatie die mediator is bij conflicten tussen ouders en school. De Kanjertraining is een van de meest voorkomende kwesties. De fout die hier gemaakt is de meest voorkomende fout: kind wordt getypeerd, niet het gedrag.
Scholen reageren hierop steevast erkennend (ja, dat is wel stigmatiserend inderdaad), maar zitten vervolgens machteloos met de handen in het haar, want zo is die methode nu eenmaal.
Dat is gedrag dat in de kanjertraining als 'Aap' wordt getypeerd (meeloper).
Het is dus noodzakelijk om de school op de verantwoordelijkheid te wijzen, zodat de school wél wat gaat doen aan het verkeerde effect van die training.
Je vraagt gedragsverandering.
Elke reactie van de school die vijandig is, kun je bestrijden met argumenten uit die Kanjertraining.
Je helpt niemand door de kwestie te ontwijken. Bovendien is er nu op dit moment werkelijk nood aan de man bij de zoon van Sini.
Kinderachtigheden en konijnenangsten overboord zetten dus.
Groet,
Miriam Lavell

Kwetsbare ziel van de school?

Cobi, ik begrijp even niet waarom je op eieren om de mogelijk kwetsbare ziel van de school heen zou lopen, ten koste van je eigen gekwetste kind.
Met wat Sini vertelt is er bepaald geen ruimte om het er om de lieve vrede maar bij te laten zitten en kind voor te houden dat het nog even geduld moet hebben.
Cobi:"zelf als ouder de psychische schade van de kanjertraining herstellen (daar heb je school echt niet voor nodig toch?) "
Aha, misschien neem ik die schade dan toch serieuzer dan jij. Dat kind moet nog maanden elke dag naar de school/klas die hem elke dag aan die pet en dat gedoe zal herinneren.
Wat wou je daar tegenover stellen thuis? Een snoepje als ie niet huilt?
Ja, ik denk dat je de school nodig hebt. Of direct van school gaan en een sessie of wat bij een psycholoog.
Groet,
Miriam Lavel

Als directeur

Ik zou als directeur van een school (en dat ben ik toevallig) geen problemen hebben met de toonzetting van de brief van Miriam. Ik zie er geen onvertogen woord in en eerlijk gezegd kan ik ook niets onredelijks vinden. Ik zie er niet iets in wat verdere samenwerking in de toekomst in de weg zou staan. Het is een feitelijke beschrijving en m.i. een staan er een aantal logische verwachtingen in.
Als om wat voor reden dan ook een kind beschadigd uit je lessen komt, mag je verwachten dat de school daar actie op wil ondernemen, los van dat ze het moeten. Ze moeten het willen.

Inderdaad

Ik snap je niet Cobi. Zie MasterGoat. Zo zie ik het ook. En nee, ik heb nooit de illusie gehad dat ik alles wat op school gebeurt thuis kan recht praten.
Was het maar waar dat iedereen dat kon. Dan zouden er helemaal geen pestslachtoffers bestaan en zou die Kanjertraining nooit voet tussen de deur hebben gehad.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci

Fiorucci

08-12-2011 om 21:44

Cobi

Ik heb recent om een andere reden een dergelijke mail, dezelfde toonzetting, gestuurd naar de afdelingsleider van mijn zoon op het VO. Binnen tien minuten belde hij op, we hebben een prima gesprek gehad en ik heb helemaal niet in de indruk dat dit ten koste gaat van de zorg voor mijn zoon,integendeel zelfs, een bepaalde maatregel is zelfs teruggedraaid.

Marjolein

Marjolein

08-12-2011 om 22:20

Niet iedereen is zo geweldig

als MasterGoat. Of als de mensen die Fiorucci heeft gesproken.
Op de BS heb ik een zeer rancuneuze adjunct/IB'er getroffen. Hij wist het zeker, mijn kind was niet dyslectisch. Toen ik hem toch liet testen en hij overduidelijk dyslectisch bleek en dat echt niet meer ontkend kon worden, heeft de adjunct/IB intern zijn gezicht gered door glashard te zeggen dat hij dat altijd al had gezien. Vervolgens heeft hij overal waar mogelijk extra ondersteuning tegengewerkt, gewoon uit rancune.
Andere tegenstanders heb ik sindsdien erg omzichtig benaderd. Inderdaad vang je met stroop meer vliegen.
Op het VO is het al niet veel anders. Een zeer pompeuze zorgmadam. Inmiddels heb ik wel geleerd om brieven a la Miriam te sturen rechtstreeks aan de teamleider. Die staat er wat zakelijker in, tenminste die van vorig jaar. Dit jaar nog even afwachten.
Dus vooral in een BO omgeving zou ik toch uitkijken met zo'n brief.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.