Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Latino

Latino

15-01-2011 om 23:17

Keuze mavo of havo na brugklas

Wat zijn argumenten om over na te denken bij de keuze Mavo of Havo na de brugklas? Hoe groot is het niveau-en tempo verschil bijvoorbeeld?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

22-01-2011 om 18:23

Pelle

Nou ik was wel erg blij dat het wiskundeboek van mijn zoon begon bij nul, want ik bakte er ooit niks van. En het punt waarop ik afhaak is reeds bereikt..)
Maar goed, ik ben ook meer talig.

Maylise

Maylise

22-01-2011 om 18:25

Vmbot = mavo

VMBOT en Mavo zijn precies hetzelfde. Zelfde examen en zelfde mogelijkheden tot doorstromen. Een zelfstandig gevestigd VMBO zal zich vaak Mavo noemen maar ze doen precies hetzelfde examen.

Ik vind het middelbare school niveau niet echt heel anders dan vroeger zover ik het me herinner. Er zijn nu meer werkstukken en verslagen maar ze hoeven veel minder uit hun hoofd te leren en spelling is ook veel minder belangrijk geworden. Het niveau van Frans en Duits vind ik lager geworden. Van mij mag het niveau van Nederlands, de talen en Wiskunde wel wat omhoog. De tijd daarvoor kan weggehaald worden bij al die verslagen en andere projecten die vooral heel veel tijd vragen en weinig toevoegen.

Maylise

Fiorucci

Fiorucci

22-01-2011 om 18:27

Ligt eraan maylise

Voor vmbo-t'rs zijn verslagen, opdrachten, en projecten een fijnere manier om stof te leren dan alleen maar in de boeken zitten.

kaatje43

kaatje43

24-01-2011 om 09:50

Maar ja dat bijhouden he

DAt is vaak het probleem. Zoon 2 vindt het nog prima als ik hem help (brugklas), maar zoon 1 (4 havo) zit er echt al een paar jaar niet op te wachten als ik mij ermee bemoei. En om nou zelfstudie te doen, tja daar heb ik eigenlijk ook geen zin in.

kaatje43

kaatje43

24-01-2011 om 09:53

Sorry latino

Deze discussie is een heel andere richting opgegaan. Misschien kunnen we ons weer aan de oorspronkelijke vraag houden? Mijn mening heb je al.

Latino

Latino

24-01-2011 om 21:05

Pelle

Ik reageer nog even op je bericht over het "bijhouden" van de stof. Hoe ver ga je in het inhoudelijk bijhouden van de stof? Je kunt als ouder toch niet alle vakken van je kinderen gaan bijhouden?

Arawen

Arawen

25-01-2011 om 13:25

Terug naar de vraag

Mijn zoon is begonnen in een combi-klas VMBO-tl/Havo, dat was ook het schooladvies dat hij had gekregen. Na 2 jaar gaven de docenten het advies dat hij wel naar 3 Havo kon; hij was een goede leerling. Wij hebben het advies gevolgd en hem naar 3 Havo laten gaan.
Alleen... bij deze school betekende dat de volgende 'dakpan-klas': 3 Havo/VWO. En ineens bleek dat in de oude (2 TL/HAVO) klas de stof op Havo niveau te worden aangeboden, terwijl in de nieuwe (3 Havo/VWO) de stof op VWO niveau zat. Overigens wilden de mentoren dat nooit bevestigen.. het zou volgens hen niet uit mogen maken.. maar volgens ons wel.
En onze goede leerling stortte naar beneden.. Moet ik wel bij zeggen dat hij op een Dalton-school zit, die met leerlijnen werkt. In de onderbouw zijn dat leerlijnen van 6 weken, vanaf de 3e worden dat leerlijnen van 12 weken. Stuk onoverzichtelijker, moeten de leerlingen weer behoorlijk aan wennen, nog zelfstandiger worden. Zeker van VWO-leerlingen, waar deze 3e klas op gericht was, kunnen dat aan. Zoon niet. Hij verzoop totaal. Resultaat was dat hij het jaar niet gehaald heeft en, in overleg met de mentoren, nu 3 Vmbo-TL doet.
Moraal van dit verhaal; neem in je overweging mee of het 3e jaar wel of geen dakpan-klas is. 3 Havo is gemakkelijker te doen dan 3 Havo/VWO. Let ook op eventuele leermethodes die in de bovenbouw anders kunnen zijn en een probleem zouden kunnen vormen.
Suc6 met de keuze.

Arawen

Merel

Merel

26-01-2011 om 10:34

Mavo of havo

Het ligt denk ik aan je kind. Mijn zoon zit nu in een mavo/havo brugklas, hij heeft via de cito een Havo advies gekregen. Toch denk ik dat ik hem eerst de Mavo laat doen. Het is een faalangstig kind wat bij lage cijfers het koppie laat hangen "ik kan het toch niet" en nu juist heel blij wordt van een goed cijfer. Als hij niet op zijn tenen hoeft te lopen gaat het hem ook niet tegenstaan lijkt mij. Verder zou hij, als hij Havo gaat doen in de tweede naar een andere school moeten, die nog verder van huis ligt. Dus hier laten we het bij Mavo (of het moet wel heel gek lopen, maar dat lijkt me niet) en gaat hij na de mavo maar de havo doen, en desnoods daarna nog het vwo ofzo...dat zien we dan wel.

kaatje43

kaatje43

26-01-2011 om 16:14

Merel

Precies. Je kent je kind het beste. Die stappen die jij noemt kunnen nog steeds. Alleen moet je erop letten dat je bij de mavo dan 7 vakken kiest (met wiskunde) en voor evt. later voor VWO een tweede vreemde taal. Vanzelfsprekend is het echter niet meer. De school vraagt ook een bepaald cijfer gemiddelde op het diploma om hem naar een hoger niveau op te laten stromen. 2 x opstromen is denk ik voor veel leerlingen niet weggelegd, omdat je dan wel een lange adem moet hebben.

Merel

Merel

26-01-2011 om 16:41

Vragen

ik zal het inderdaad eens vragen bij het rapportgesprek, ik zag wel dat er bij dochters school (havo vwo scholengemeenschap) kinderen van zijn school doorstroomden naar havo. Maar als dat inderdaad inhoud dat hij wiskunde moet houden, dan moeten we daar tegen die tijd zeker op letten. Vroeger was dit gewoner, ik ken meerdere mensen die mavo-havo-vwo hebben gedaan. Vwo zal trouwens denk ik niet aan de orde komen, wellicht na de havo een hbo opleiding? Maar goed, we hebben nog een paar jaar om daar over te denken en ons te informeren over de veranderingen. Zoon is nog nooit blijven zitten en een late leerling, dus er is nog ruimte, stel dat er een keer een jaartje overmoet of er moeten vakken bij, we zien wel. (ken iemand die vwo 4 opnieuw doet omdat hij 2 vakken miste die hij wel wilde hebben bij een bepaald profiel als ik het goed begrepen heb)

Tips voor schoolkeuze

met toestemming van Forumredactie

Willem Wever
Zondag 6 februari 2011
18.55 uur, Z@PP

Exclusief bij NCRV’s Willem Wever: handige en praktische tips bij het maken van een schoolkeuze
Waar moet je op letten als je een middelbare school kiest?

In het NCRV-programma Willem Wever gaan elke week journalisten in de dop op pad voor een reportage over een actueel onderwerp. Deze week: waar moet je op letten als je een middelbare school kiest?

Binnenkort moeten de kinderen van groep 8 kiezen naar welke middelbare school zij gaan. Ook onze 11-jarige Willem Wever-verslaggever Mick staat voor deze keuze. Daarom gaat hij op zoek naar het antwoord op de vraag: waar moet je op letten als je een middelbare school kiest? Om het antwoord te vinden interviewt hij deskundige Tamar van Gelder. Zij adviseert mensen bij het maken van een schoolkeuze. Tamar geeft een aantal hints waar Mick op kan letten. Ook loopt Mick een dag mee met brugklassers van het Eerste Christelijk Lyceum in Haarlem om te ontdekken hoe het er nu echt aan toe gaat op een middelbare school.

Leuk!

Mijn dochter heeft vandaag ook de Cito-toets afgerond en staat dus ook voor de keuze om een goede school uit te zoeken. En zelf heb ik op het Eerste Christelijk Lyceum in Haarlem gezeten. Heb daar 30 jaar geleden mijn eindexamen gedaan. Wij gaan zeker kijken!

Iris

Merel

Ja kan wel. Iemand die ik ken is na haar VMBO T diploma naar het MBO gegaan en strandde daar wegens totaal gebrek aan structuur. Ze doet nu Havo 4. Oke, ze is 17 en zit bij ukkies (haar woorden) in de klas maar het kan dus wel.

Je kind helpen

De moeder van Pelle is een wijze vrouw. Je helpt het kind zelf na te denken. Een vorm die ik toepas (iets anders) maar die goed werkt.

Zoon kon primair, secundair en tertiair niet onthouden. dmmv een appel de sectoren uitgebeeld en hem zelf laten nadenken.

Pelle

Excuus. Over je moeder heb ik het. De manier waarop ze het deed was wijs. Zelf heb ik de manier gejat van mijn moeder. Ook een wijze vrouw. Zelf ben ik niet wijs maar vaar ik op de aangeleerde technieken van wijze mensen

Pelle

pelle is een snelle jelle?

""Je hebt het over een posting van mij van 25 feb en omdat je er verder niets over zei dacht ik dat je het over iemand anders had Ik wist niet eens dat ik mijn moeder had opgevoerd in dit draadje LOL""

hahaha je bedoeld waarschijnlijk januari.
Ik had dat niet gezien en reageerde dus zoals ik reageerde. De conclusie blijft, je had een wijze moeder.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.