Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Kind (10) dwingen op de foto te gaan

Bij een spreekbeurt over sponsorkindjes wilde het kind dat de spreekbeurt hield, een groepsfoto maken van de klas om naar het sponsorkindje te sturen. Mijn zoon wilde per se niet op de foto. Werd heel erg onder druk gezet door de juf en moest uiteindelijk voor straf nablijven omdat hij bleef weigeren op de foto te gaan. Het is verder helemaal geen opstandig kind maar hij heeft foto's nooit leuk gevonden (net als zijn opa, die hij niet eens gekend heeft. Erfelijk blijkbaar).
De juf was erg verontwaardigd. En nog meer toen ik zei dat hij dat zelf moet weten. Ik vind het zijn persoonlijke vrijheid.
Benieuwd wat anderen daar van vinden...


Pimpelpaars

Pimpelpaars

07-04-2016 om 18:28

Eens

Ik vind het rigide en onempathisch van de juf.
Ik houd ook niet van foto's en wordt echt boos als mensen mij dan dwingen, bah.

Kleinzielig jufje om dit zo op te spelen. In jouw geval zou ik tegen mijn kind zeggen dat sommige mensen gewoon niet zo goed nadenken als ze iets doen en dat ik het dom van de juf vind.
Ook zou ik de directie van de school, met een cc naar de juf, mailen dat je geen toestemming meer geeft voor het maken en publiceren van foto's van jouw kind. Mrestal vragen scholen die toestemming bij inschrijving, maar die zou ik in dit geval per ommegaande intrekken.

Mijntje

Mijntje

07-04-2016 om 18:29

gelijk

Ik vind dat jullie gelijk hebben, de juf had hem niet moeten dwingen. Tenslotte gaat die foto wel de halve wereld over, er staat misschien wel wat over privacy in de schoolstatuten, dat zou ik als ik jou was eens fijntjes uitzoeken.
Ook leuk onderwerp voor zijn volgende spreekbeurt, over privacy en internet en dat soort dingen, kan hij de juf voorlichten

Li

Li

07-04-2016 om 18:38

ja, eens

Mijn kinderen zijn er allemaal in geslaagd te verdwijnen tijdens zo'n fotomoment op school. De gang op, achter een gordijn, onder een piano, noem maar op. Gelukkig is hun school zo chaotisch dat het niemand opviel . En ze hadden natuurlijk groot gelijk.

lisbeth

lisbeth

08-04-2016 om 09:24

privacy

heeft niet iedereen het recht een foto te weigeren. er bestaat toch nog zoiets als privacy. nee groot gelijk

Syl

Syl

08-04-2016 om 11:50

anders dan foto

Onverstandig van juf. Hier een kind (toen 4 jaar) dat op de BSO weigerde een verjaardagslied mee te zingen en werd gestraft hiervoor (geen tractatie). De straf op zich is niet eens zozeer de boosdoener, ook de extra negatieve aandacht in de groep die het getrek aan het kind oplevert is heel schadelijk.
Bij ons was het geheel goed voor een trauma van jarenlang.

Noet

Noet

08-04-2016 om 11:59

slim kind

echt niet dat hij op de foto moest. Ik zou hier zeker een gesprek met de juf en mogelijk de directie aan besteden.

Dit kan zo maar niet, jullie zouden maar net op het school formulier aangegeven hebben dat foto's niet mogen.

Dit kan echt niet.

Pabo docent

Pabo docent

08-04-2016 om 13:05

Foto

Iedere eertejaars pabostudent leert dat je uitdrukkelijk schriftelijke toestemming moet hebben van ouders om beeldmateriaal te maken van hun kind, ook voor intern gebruik op lerarenopleidingen.
Dit kan echt niet.
Als het goed is heeft de school bij de intake hier vragen over gesteld en/of iets laten tekenen. En ookal geven de ouders toestemming(als het kind naar groep 1 gaat), dan heeft de school te respecteren dat de zaken veranderen naarmate een kind ouder wordt.

Stenna

Stenna

08-04-2016 om 14:03

klein tegengeluidje

Niet dat ik zo voor fotos maken op school ben hoor, maak zelf ook nog al een issue van privacy (klassenfeest foto's publiek op de website e.d.). Maar kan het niet toch wat ondermijnend werken voor een leerkracht, als ouders erop staan dat hun kind zomaar mag weigeren aan een groepsactiviteit deel te nemen als het daar geen zin in heeft? Als ze Jantje had toegestaan niet bij de foto te zijn, waren Pietje en Marietje er dan niet ook uitgestapt? En waren er bij volgende klas-projekten weer kinderen die naar keuze wel of niet willen deelnemen? Je kunt toch niet bij alles een uitzondering voor deze of gene van wie de ouders iets niet zo'n goed idee vindne gaan maken, in een klas?
Daarbij, het kind ging nogal direct tegen de wil van de juf in (geloof ik?). Dat was misschien voor de juf onacceptabel, waardoor ze wellicht het discutabele van de foto op zich uit het oog verloor?
Tot slot: wijze ervaring na vele jaren ouderschap: situaties hebben zich niet altijd precies zo afgespeeld als jouw kind ze verteld of waarneemt. Misschien eerst maar even vriendelijk navragen bij juf, voor je de schoolvoorwaarden op tafel legt etcetc. Misschien was kind toch ook wel gewoon algeheel een beetje dwars en vervelend aan het doen, in plaats van alleen niet op de foto willen. Zou zomaar kunnen. Al deed mijn kind dat natuurlijk nooooooooooit

Stenna

Stenna

08-04-2016 om 14:05

voor degenen

die denken dat ik in het onderwijs werk: nee. Dan had ik wel "vertelt" geschreven in plaats van "verteld"...

Li

Li

08-04-2016 om 14:07

Syl

Zo werd dochter hier gestraft omdat ze moesten klappen voor een spreekbeurt en dochter - die spreekbeurten saai vindt - dromerig voor zich uit zat te staren. Op zeer agressieve toon werd haar meegedeeld dat ze niet geklapt had en dat ze nu maar in haar eentje moest klappen.

Ze kreeg er nachtmerries van, waarin ze door een lange gang rende terwijl de juf achter haar aan rende om haar te doden. Achter elke deur die ze opende stond weer de juf met een mes. Toen ze mij hierover vertelde, heb ik haar direct ingeschreven op een andere school, waar ze direct heel gelukkig werd. Had ik veel eerder moeten doen.

Moni

Moni

08-04-2016 om 14:09

Weigeren als kind is niet zo slim

Inderdaad om wat Stenna hierboven schrijft. Wat mogen ze wel zelf kiezen en wat niet? Meezingen tijdens de muziekles of bij een verjaardag? Geen surprise maken. Er zijn genoeg kinderen die dat niet leuk vinden.
Zo te lezen gaat het kind niet om de privacy maar omdat hij op de foto gaan niet leuk vindt.

Ik zou kind leren hoe je kunt onderduiken bij een groepsfoto. En alleen bezwaar te maken bij individuele foto's.

mireille

mireille

08-04-2016 om 14:15

en hier

En hier moest zoon toen hij 8 was en slecht in zijn vel zat, 3 complimenten geven aan de bully van de klas die hem vaak te grazen nam in het kader van een project. Dat wilde hij niet want ze deed nooit aardig tegen hem. Hij werd toen ook gedwongen wat te zeggen maar dat weigerde hij nog steeds. En toen kreeg hij een soort strafwerk. Dat had de juf ook wel anders aan kunnen pakken.
Wij hebben zoon de tip gegeven om dit soort dingen te voorkomen dat als deze situatie zich nog eens voor zou doen, hij maar wat neutrale dingen moest zeggen als dat ze een mooie kleur jas had,, dat ze een mooie fiets met versnellingen had en dat ze altijd zulke lekkere koekjes bij zich had (die was een beetje vals want ze was best mollig). Dan zeg je niks van de persoon maar het komt wel over als complimnt.

lieverdje

lieverdje

08-04-2016 om 14:29

het ligt er maar net aan

op school moet je natuurlijk leren dat je met groepsactiviteiten hebt mee te doen, ook als je ze niet leuk vindt. Máár, je zou ook het recht moeten hebben om te weigeren als je er echt niet achter staat. Ik ken hier een verhaal van een school die met een klas aan actie gingen doen met 'Geer en Goor' op tv. Iets met een goed doel en ouderen. Vanuit de school was dat een soort les maatschappijleer, vast allemaal leuk en goed bedoeld verder. Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt dat ik mijn kind ga uitlenen voor zo'n tv-programma. Echt niet.

Noet

Noet

08-04-2016 om 14:30

niet eens met Moni

de fout begon bij de juf die het maken van de foto om deze met anderen te kunnen delen toe staat.

Dat het kind er dan vervolgens niet op wil had ze ook anders kunnen aanpakken, maar het kind wil gewoon niet op foto's en dat is in dit geval een recht. Eentje die zelfs gestaafd wordt door wetgeving.

Er zijn allerlei redenen waarom je niet op een foto zou gaan: geen zin, privacy, geloof.

Stenna

Stenna

08-04-2016 om 14:31

maar??

Ik snap iets niet. Ik lees bijv.:

dochter - die spreekbeurten saai vindt - dromerig voor zich uit zat te staren. Op zeer agressieve toon werd haar meegedeeld dat ze niet geklapt had en dat ze nu maar in haar eentje moest klappen.

Hij werd toen ook gedwongen wat te zeggen maar dat weigerde hij nog steeds. En toen kreeg hij een soort strafwerk. Dat had de juf ook wel anders aan kunnen pakken.

Hoe weten jullie dan zo precies dat dochter alleen zat te dromen (en niet te praten of iets anders aan het doen was ofzo, of misschien wel echt zichtbaar /hoorbaar liet merken dat ze de spreekbeurt van het andere kind saai vond), dat de toon aggresief was, dat zoon gedwongen werd of hoe juf dat precies aanpakte? Was je erbij? Waren andere volwassenen erbij? Is er een klas-cam? Of is dat wat je kind je vertelde en jij zelf verder inkleurde? Heb je de juf's versie van het gebeuren nagevraagd?

Ik bedoel natuurljk niet dat je je kind moet wantrouwen of nooit geloven wat hij zegt. Kind liegt ook zeker niet, maar kinderen nemen dingen wel anders waar dan volwassenen. Zeker dan een juf met nog 25 andere kinderen om zich heen. Vraag je kind maar eens te vertellen over de laatste keer dat jij echt boos was op hem/haar -of omgekeerd-, wat er gebeurd was en wie er wat zei, etc. Zeer interessant.

angel3

angel3

08-04-2016 om 14:44

stenna

Ik vind afhaken bij klasse activiteiten wel echt totaal iets anders dan meedoen aan iets wat spontaan ontstaat bij een spreekbeurt en dan ook nog verder de wereld in gestuurd wordt. De juf had dit netjes moeten doen en meteen aan moeten grijpen als een lesje mediawijsheid en alle kinderen op de hoogte moeten brengen dat de foto online zou gaan en hoe ga je daar dan eigenlijk mee om? etc. Dan koppel je een actuele gebeurtenis aan educatie. Dat vind ik de schone taak van een leerkracht.

Ook in het andere geval. Wat denkt de juf er nu mee te bereiken om een kind alleen te laten klappen in de klas (lees voor schut te zetten in de klas). Wat leert dat kind daar nu van?
Ook al zat ze te kletsen of irritant te doen. Wat levert deze straf dan op?
Nuttiger is dan een groepsgesprek over respect voor elkaars inzet en dat je deelneemt als toehoorder. Juf had ook kunnen opmerken dat kind zat te dromen of kletsen en dan kind een active rol kunnen geven. Marietje jij mag letten op xyz in de spreekbeurt. Dan bespreken we zo de tips en tops.

Dan heeft het nut en betrek je kind erbij. Geen enkel kind leert iets hoor door in de klas voor schut gezet te worden, behalve dat volwassenen niet te vertrouwen zijn en je zelfs bij je juf niet veilig bent.
Mijn kind zou er ook panisch van geworden zijn.

Maar goed gelukkig hebben mijn kinderen een school waar eerder bovenstaande dingen gebeuren ipv straffen. Straffen op deze school heb ik zelden van gehoord.

mireille

mireille

08-04-2016 om 14:49

stenna

Ik werd bij de juf geroepen omdat zoon weigerde wat te zeggen. En dat hij na moest blijven daarom. Het was in het kader van een sociaal project of zo. Toen ik zei dat het misschien een idee was om zoon dan aan een ander te koppelen gezien hun gezamenlijke geschiedenis en gezien het feit dat zoon slecht in zijn fel zat (wat de juf ook wist), toen zei ze niets meer maar zoon moest wel zijn straf ondergaan. Dit hele verhaal werd ook nog bevestigd door een brusje dat ook in die klas zat. Niks gissingen, invullingen etc van mijn kant. Zoon zelf heeft niets gezegd en wilde er ook niet over praten. Hij wilde gewoon zijn straf ondergaan en had wel wat aan mijn tips.

mireille

mireille

08-04-2016 om 14:52

nog boos

Ik ben na 8 jaar nog boos. Hoe haal je het in je hoofd om een gepeste 3 complimenten te laten geven aan de hoofdpester en andersom hoeft het niet want de pester moest weer een ander 3 complimenten geven.

Stenna

Stenna

08-04-2016 om 14:53

Mireille

ok, snap het. Je hebt juf dus wel gesproken. Goede zaak.

Li

Li

08-04-2016 om 18:31

stenna

Ik heb ook de juf gesproken. Bovendien is mijn dochter laatst een paar keer per abuis absent gemeld omdat het een type is dat volledig in de achtergrond verdwijnt. Ik ken mijn pappenheimers, bij de oudste zou ik veel sceptischer zijn geweest over het verhaal.

40er

40er

09-04-2016 om 07:01

herkenbaar

Al was het hier voor een filmpje op YouTube. Zoon weigerde mee te doen met een dansje. Juffen boos, hij moest een opstel maken terwijl de rest vd klas ging oefenen. Ben zelfs nog gebeld dat hij zich zo afzonderde en geen klik in de klas zou hebben! (Nou was zoon ook het buitenbeentje van de klas, maar daar werd nooit over gedaan, tot dat moment).
Een kind van die leeftijd kan heel goed zelf beslissen of hij dat wil!

Hortensia

Hortensia

09-04-2016 om 10:20

eigenlijk heel triest

"Je bent goed zoals je bent" en "je mag zijn wie je bent", het is ons zo met de paplepel ingegoten de laatste jaren. Maar eigenlijk is dit maar de halve waarheid. Je mag zijn wie je bent en bent goed zoals je bent, MITS... je je keurig zonder te morren voegt naar het keurslijf dat je wordt aangemeten.

Dat betekent dus dat je op de foto MOET als je dat bevolen wordt. Dat je mee MOET dansen voor een filmpje op het www. Dat je degene door wie je zo gepest wordt gedwongen drie complimenten MOET geven, al weet je er geen één te bedenken. Mee MOET zingen. En flink gestraft worden als je zoiets op dat moment niet op kunt of wilt brengen, want het MOET.

Mijn kind MOEST verkleed op school komen op de jaarlijkse juffendag, ook al was dat een nachtmerrie.

"Het is een buitenbeentje", werd er gezegd. "Hij past zich maar aan, geen wonder dat hij gepest wordt," heb ik als ouder ook geregeld te horen gekregen.

Ik word hier opnieuw verdrietig van. Vroeger moesten we dingen doen en laten vanwege het fatsoen, maar die kadaverdiscipline bestaat nog steeds, al heeft die tegenwoordig andere vormen gekregen.

Nee, je mag niet zijn wie je bent, dat is niet goed, want je moet jezelf opzij zetten voor zoiets onnozels als een foto of een dansje dat vervolgens het WWW opgaat.

En zo kan ik nog wel veel meer voorbeelden opnoemen van kinderen (en ook volwassenen) die zichzelf niet mogen zijn, die zich moeten voegen naar verplichtingen zonder nut, ten koste van zichzelf.

Kijk, je kunt een kind achteraf apart nemen om er nog eens over te praten. Als jij als kind te horen hebt gekregen dat je voorzichtig moet zijn met filmpjes op internet zetten en juf dwingt je er vervolgens toe, dan kun je dat uitleggen. Als juf je apart neemt en vertelt dat het niet aardig is om niet te zingen als iemand jarig is, kun jij uitleggen waarom je niet mee hebt gezongen.

Maar nee, je MOET en anders zul je het voelen!

Misschien komt dit overdreven over, maar lees hierboven maar eens wat dit met kinderen doet. En hoe buitenproportioneel er wordt gehandeld door leerkrachten (maar ook andere volwassenen die een kind iets dwingen te doen dat voor dat kind niet goed voelt).

Goudvis

Goudvis

09-04-2016 om 10:32

helden

De kinderen die in verzet komen tegen zulke dingen, zijn helden. Er is totaal geen noodzaak bij deze voorbeelden om mee te doen met de groep.

Hortensia, gelukkig kan het ook anders. De vorige juf van mijn jongste (hij had haar in groep 3 en 4) waardeerde hem juist omdat hij altijd zichzelf bleef en zich nergens toe liet dwingen. Zij nam het voor hem op bij bv. de overblijfmoeders die vonden dat zijn sweatvest geen jas was en hem dwongen een bodywarmer aan te trekken en deze mee naar huis te nemen (!). Toen ze met pensioen ging kreeg hij van haar de wens mee dat hij vooral niet moest veranderen. Zijn huidige juf is iets meer mainstream, maar het gaat wel. Deze Jenaplanschool gaat iets meer uit van "het kind centraal" dan andere scholen, waar kinderen vooral in de pas moeten lopen en geen meningen mogen ventileren. Verkleden is op deze school nóóit verplicht.

Hortensia

Hortensia

09-04-2016 om 10:39

Goudvis

Gelukkig zijn er ook zulke juffen en scholen. Maar elk kind dat hiermee te maken krijgt is er één teveel.

angel3

angel3

09-04-2016 om 11:26

en daarom

blijft het me verbazen dat draadjes hier over schoolkeuze naar in mijn ogen triviale dingen gaan als vriendjes in de klas of afstand vanaf huis. Maar goed dat is echt mijn dingetje i know.
OOk hier een jenaplanschool waarbij we dit soort dingen dus echt niet meemaken. Verkleden moet? echt niet. In de kernwaarden staat expliciet benoemd. Elk kind is anders, elk kind is uniek daarbij gaan wij altijd uit van het leren van elkaar en onze verschillen.
Dus niet het ene is beter dan het andere.
Er wordt dan ook nauwelijks gepest op deze school. Veelal door kinderen die van andere scholen instromen vanwege gepest zijn (gepeste kind wordt pester)

Want zoals ik hier lees:

Aan de ene kant geven we de boodschap dat elk kind zichzelf mag zijn MITS...
en tegelijkertijd willen we zeker niet dat onze kinderen meelopers worden of zich zomaar schikken naar de mening van de meerderheid. Maar wat een ontzettende ingewikkelde boodschap is dat dan.

Hortensia

Hortensia

09-04-2016 om 11:40

Tja, Angel3...

Als ik wist wat ik nu weet... Maar achteraf kijk je de bekende koe in zijn bekende kont.

Elfje65

Elfje65

10-04-2016 om 17:58

Angel3

Klopt. Mijn kids hebben ook op een Jenaplan gezeten en als kind niet wilde dan werd het niet geschminkt, verkleed etc. Wilde je niet meedoen aan de toneelstukjes dan kreeg je een functie als geluidsman bijv. Juist geen groepsproces, durf anders te zijn.

lieverdje

lieverdje

12-04-2016 om 10:13

maar dat heeft toch niks met Jenaplan te maken

sorry hoor, off topic. Een jenaplanschool is toch niet per definitie een fijne school.

Stenna

Dat een kind thuis komt met negatieve verhalen over school betekent al dat er iets mis is. Misschien heeft het kind problemen als gepest worden of is het daadwerkelijk gedwongen tot het doen van dingen die hij of zij niet wil.
Goede taak om altijd uit te zoeken waar dat gedrag vandaan komt.

Complimentenkring

Mijn dochter had een tijd geleden een complimentenkring en moest ook de grootste bully een compliment geven. "Ze heeft mooie kleren" zei ze. Zeer adequaat antwoord voor een 10-jarige, andere kinderen zeiden dat de grootste bully aardig is.
Ik vind dit een zeer slechte manier van omgaan op school. De meeste kinderen geven sociaal wenselijke antwoorden, en hebben niet door dat ze niet hoeven te zeggen dat iemand aardig is maar ook een ander compliment kunnen geven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.