Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Kind groep 4 met voorsprong


je wilt aan de ene kant niet die zeurouder zijn die zijn kind hoogbegaafd vind. Aan de andere kant wil je het beste voor je kind. Dat herken ik heel erg. 

Blijf in gesprek met de leerkracht wat ziet die in de klas, wat zie jij thuis. Bijv. Juf zegt meer oefenen met tafels, vindt ze moeilijk. Thuis kent ze die tafels wel. Dochter is bang om fouten te maken, dus daardoor lijkt het alsof die antwoorden niet snel genoeg komen.

Mijn dochter vindt uitdaging in nieuwe dingen leren / oefenen / successen halen ook in zaken buiten school, vooral in sport en muziekinstrument, voor beide moet geoefend/getraind worden en leert ze oefening baart kunst en fouten maken mag. 

Mikmak123 schreef op 30-11-2021 om 11:44:

[..]

bedankt, ja dit is ook precies wat ik bedoel. Dit omschrijft exact mijn onderbuik gevoel. Hij is al vanaf jongs af aan heel goed in gewenst gedrag vertonen. Hij heeft exact door wat wenselijk gedrag is en zelfs ik trap er soms in. Dan moet ik echt 2x nadenken zegt of doet hij dit nou omdat hij dit echt wilt of doet hij dit omdat hij denkt dat ik dit van hem wilt.

En ook tegenslagen zijn mega moeilijk voor hem, bijvoorbeeld zwemles. Dit ging niet helemaal zoals hij in z'n hoofd had (en het ging prima hoor, alleen was het voor hem niet perfect genoeg en kon hij niet direct alles wat de meester hem vroeg) en dan heeft hij daar zo'n last van. Hij leert gewoon niet omgaan met iets niet kunnen op school op dee manier.

Dit is enorm herkenbaar. Voor mij is dat nu wel een rode vlag. Ik heb vooral veel aandacht besteed aan het leren dat je mag zeggen wat je zelf wilt. Dat is wel goed gelukt (puber nu ) maar het echt laten zien wie je bent begint nu pas te komen. Komt nog bij dat hij school echt geen klap aan vindt. 

Mijn kind kon ook heel goed sporten en kwam dan meteen in teams met oudere kinderen. Je zag hem dan gewoon onderuit glijden. Was zo ongelukkig dat hij er niks meer van kon. Dus ook met sporten is hij altijd ver onder zijn niveau gebleven. Of hij deed alsof hij het niet kon, net als op school. Wij zijn best wel relaxte ouders, helemaal niet prestatiegericht. Maar met hem hadden we dat misschien juist wel moeten zijn.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.