wild-flower
08-07-2026 om 08:56
Kortere zomervakantie en langere mei en herfst vakantie. Goed idee?
Zes weken aaneengesloten schoolvakantie in de zomer.
Best heel lang en heel warm.
Zou het niet beter zijn om bijvoorbeeld 4 weken zomervakantie aan te houden en dan 1 week bij de meivakantie en 1 week bij de herfstvakantie te plakken?
Dit werkt natuurlijk alleen als alle scholen dit doen, dus niet flexibel.
Wat zijn jullie ideeën hier over?

Schemerlampje
10-07-2026 om 13:29
Schemerlampje schreef op 09-07-2026 om 18:10:
[..]
Dat dacht ik al dat je dat bedoelde. Maar ik vind het zelf niet fijn, om zodra de vakantie begint op vakantie te gaan en als we terug zijn, weer gelijk aan het werk te moeten.
En daaraan toevoegend, voor de kinderen (vooral middelbare school en ouder) vibd ik het ook fijner als ze echt vrij zijn in de vakantie. Na de meivakantie zijn de examens en vaak ook proefwerken of er moet aan een werkstuk gewerkt worden. In de zomervakantie zijn ze echt vrij.
Decembermamma
11-07-2026 om 07:11
Schemerlampje schreef op 10-07-2026 om 13:29:
[..]
En daaraan toevoegend, voor de kinderen (vooral middelbare school en ouder) vibd ik het ook fijner als ze echt vrij zijn in de vakantie. Na de meivakantie zijn de examens en vaak ook proefwerken of er moet aan een werkstuk gewerkt worden. In de zomervakantie zijn ze echt vrij.
Hier precies zo! Collega haar kind heeft altijd toetsen voor elke vakantie, klinkt me echt ideaal, zoon zijn school doet altijd toetsweek 1,5 week na de vakanties behalve de zomervakantie dus. Dat is de enige vakantie waarin ze echt vakantie lijken te hebben.
Repelsteeltje_88
14-07-2026 om 07:53
Interessant topic..
Ik ben voorstander en kan niet wachten tot al die koters weer naar school gaan, wat een herrie!
Daarbij vind ik ook dat jij als ouder gekozen hebt voor kinderen, ik snap dan ook echt niet dat je ze dan weken naar zo'n kamp of familie stuurt. Lekker makkelijk, want dan heb jij je handen lekker vrij..
Dat laatste is dat denk ik ook deel van het probleem, ouders voeden niet meer op!
Aan de andere kant wordt er ook gezegd dat kinderen al zoveel moeten, dat is op zo'n kamp echt niet anders hoor
Rekenenisleuktaalook
14-07-2026 om 08:11
Repelsteeltje_88 schreef op 14-07-2026 om 07:53:
Interessant topic..
Ik ben voorstander en kan niet wachten tot al die koters weer naar school gaan, wat een herrie!
Daarbij vind ik ook dat jij als ouder gekozen hebt voor kinderen, ik snap dan ook echt niet dat je ze dan weken naar zo'n kamp of familie stuurt. Lekker makkelijk, want dan heb jij je handen lekker vrij..
Dat laatste is dat denk ik ook deel van het probleem, ouders voeden niet meer op!
Aan de andere kant wordt er ook gezegd dat kinderen al zoveel moeten, dat is op zo'n kamp echt niet anders hoor
Nee dat heb je niet, je moet werken en daarvoor heb je opvang nodig. Dan bedenk je dat dat in de vorm van een kamp kan. Dus niet om je handen vrij te hebben, maar om je kind iets leukers te gunnen dan haasten naar de bso en terug naar huis.
We leven niet meer in tijd waarin ouders het zich kunnen veroorloven om in een kostwinnersmodel te leven. Buiten dat, als alle moeders thuis zouden blijven komt er in ons land veel tot stilstand.
Due-scimmie
14-07-2026 om 08:11
Interessant topic..
Lekker makkelijk gezegd dit. Er zijn maar weinig volwassenen die 12 weken vakantie hebben dus zul je wel andere opvangmogelijkheden moeten zoeken.
Dus het probleem zit ook bij het systeem in Nederland. Het feit dat iemand geen 12 weken vakantie heeft betekent niet dat ze hun kind niet opvoeden.
kerst
14-07-2026 om 18:10
op internet lees ik vaak over werkende , single moeders zonder veel vangnet. Voor hen is zes weken schoolvakantie achter elkaar ook vaak moeilijk om op te vangen.
Engeltje
14-07-2026 om 18:26
Interessant topic..
Wat een negatieve en wereldvreemde kijk op dit onderwerp.
Als mensen niet kiezen voor ‘die koters’, wie moet er dan straks jouw pensioen bij elkaar verdienen? Jou verzorgen als je krakkemikkig bent? Wees blij dat anderen 25 jaar (minstens) van hun leven op willen offeren zodat jij straks een fijne oudedag kunt hebben.
Joszy
14-07-2026 om 18:30
kerst schreef op 14-07-2026 om 18:10:
op internet lees ik vaak over werkende , single moeders zonder veel vangnet. Voor hen is zes weken schoolvakantie achter elkaar ook vaak moeilijk om op te vangen.
Dit stond op nu.nl, blijkbaar ligt de verantwoordelijkheid om het op te vangen nog steeds vaak bij de moeders.
Schemerlampje
14-07-2026 om 18:41
kerst schreef op 14-07-2026 om 18:10:
Als er naast die single moeder ook een vader is, zou ik denken dat het makkelijker is. Allebei 3 weken. Kun je als twee-ouder gezin ook doen, masr dan kun je niet gezamenlijk op vakantie.
Wij (getrouwd) lieten altijd 2 weken overlappen, de 1 had een week ervoor, de ander een week erna. En de andere 2 weken gingen ze naar de bso.
kerst
14-07-2026 om 19:43
Schemerlampje schreef op 14-07-2026 om 18:41:
[..]
Als er naast die single moeder ook een vader is, zou ik denken dat het makkelijker is. Allebei 3 weken. Kun je als twee-ouder gezin ook doen, masr dan kun je niet gezamenlijk op vakantie.
Niet alle vaders zijn in beeld, en dan is zes weken erg lang.
Decembermamma
15-07-2026 om 06:06
kerst schreef op 14-07-2026 om 19:43:
[..]
Niet alle vaders zijn in beeld, en dan is zes weken erg lang.
Ja sorry maar iedereen zich maar aanpassen omdat iemand zonder na te denken of ze een back up hebben aan kinderen begint?. Overigens is die backup eigenlijk voor iedereen beschikbaar dat heet namelijk de vakantieopvang.
Due-scimmie
15-07-2026 om 06:38
Decembermamma schreef op 15-07-2026 om 06:06:
[..]
Ja sorry maar iedereen zich maar aanpassen omdat iemand zonder na te denken of ze een back up hebben aan kinderen begint?. Overigens is die backup eigenlijk voor iedereen beschikbaar dat heet namelijk de vakantieopvang.
Niet iedere alleenstaande moeder maakte die keuze al voor ze aan kinderen begon, sterker nog ik denk de meeste niet
. Maar soms veranderen er dingen in iemands leven.
Zeespiegel
15-07-2026 om 06:44
Interessant topic..
Lekker makkelijk. Tegenwoordig zijn vaak beide ouders financieel genoodzaakt te werken. En zo veel vrij bieden de meeste werkgevers niet, buiten dus het onderwijs.
Zeespiegel
15-07-2026 om 06:48
Decembermamma schreef op 15-07-2026 om 06:06:
[..]
Wie iedereen? Je kan ook weigeren als het jouw niet zint hoor. Opa 's en oma's doen het vaak met liefde.
Ik ken zelfs een oma die speciaal een dag minder ging werken om bij haar kleinkind te zijn.
Anna76
15-07-2026 om 07:56
Interessant topic..
Lekker wereldvreemd.