Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Kortere zomervakantie en langere mei en herfst vakantie. Goed idee?

Zeespiegel schreef op 15-07-2026 om 06:48:

[..]

Wie iedereen? Je kan ook weigeren als het jouw niet zint hoor. Opa 's en oma's doen het vaak met liefde.

Ik ken zelfs een oma die speciaal een dag minder ging werken om bij haar kleinkind te zijn.

Nee het werd hier als argument gebruikt om die zomervakantie juist wel te verkorten 

kerst schreef op 14-07-2026 om 19:43:

[..]

Niet alle vaders zijn in beeld, en dan is zes weken erg lang.

Dat is toch niet anders voor stellen? Ook die gaan een deel van de vakantie samen weg en de rest moet worden opgevangen. Gelukkig bestaat er een bso. Enige die het wat makkelijker kunnen regelen zijn wellicht gescheiden ouders, die hoeven in iedergeval niet met elkaar op vakantie en kunnen het verdelen.

RaSa schreef op 15-07-2026 om 09:00:

[..]

Dat is toch niet anders voor stellen? Ook die gaan een deel van de vakantie samen weg en de rest moet worden opgevangen. Gelukkig bestaat er een bso. Enige die het wat makkelijker kunnen regelen zijn wellicht gescheiden ouders, die hoeven in iedergeval niet met elkaar op vakantie en kunnen het verdelen.

Precies dat was wat mijn neef ineens zei, hij had vakantie soort van over. Zijn ex wilde in de korte vakanties de kinderen vaak al hebben en in de langere vakanties ook de helft. Dat scheelt in de dagen.

Wijzelf konden het gelukkig ook vrij makkelijk opvang. Tijdens schoolvakanties dat we niet weg waren (dus alle vakanties op 4 weken na) ging zoon 1 dag in de week naar de bso op de andere dagen was of man of ik er. We werkten altijd 4 dagen verdeeld over 5 wat betekende dat manlief 2  halve dagen werkte met 3 hele en ik 3 dagen van 9 uur een van 5 en een dag vrij. Voor 8 weken vakantie betekende dat dat voor mij 8 weken x 5 uur vrij, maar meestal wekte ik op manlief zijn thuis dagen dan 10 uur dus betekende het 3 uur vrij per week en zodoende was het goed te regelen. Man werkt in een cao met veel vrije dagen dus die had sowieso uren genoeg. 

Ik vind deze periode prima. Kinderen hebben tijd nodig om echt even op te laden en los te komen van school. En genoeg mensen die wat langer op vakantie willen gaan of grotere reizen maken. Of die in de zomer verschillende activiteiten doen met de kinderen. En kijk eens naar andere landen. Daar is de zomervakantie gewoon 2 maanden hoor. Begint alles pas weer in september. 

En de periode dat kinderen echt klein zijn en je ze niet alleen kunt laten is relatief kort. 

kerst schreef op 14-07-2026 om 18:10:

op internet lees ik vaak over werkende , single moeders zonder veel vangnet. Voor hen is zes weken schoolvakantie achter elkaar ook vaak moeilijk om op te vangen.

Ik ben een werkende alleenstaande moeder zonder ex-partner. Voor mij maakt het voor de opvang niet veel verschil of de vakantie in juli/aug is of in mei en oktober. Opvang zal ik toch moeten regelen. Kinderen hebben 12 weken vakantie in beide voorstellen. Voor de kinderen vind ik 6 weken achter elkaar fijner. Argumenten zijn al genoemd: ze komen dan écht los van school. En ik vind het een duidelijke overgang naar het nieuwe schooljaar met (meestal) een nieuwe klas. Dus wat mij betreft blijft de situatie zoals die is. 

RaSa schreef op 15-07-2026 om 09:00:

[..]

Ik denk dat het voor stellen wel iets makkelijker is aangezien er twee ouders zijn die vrij kunnen nemen. 

Als je als alleenstaande 32 uur werkt zul je voor 32 uur/4 dagen opvang moeten regelen en/of vrij moeten nemen. Als je dan naast 3 weken vakantie iedere week 1 dag vrij neemt moet kind nog 3 dagen naar de opvang/iets anders geregeld. (mijn situatie)

Mijn buren werken beiden 32 uur, maar door verschillende vrije dagen hoeven ze sowieso al 'maar' voor 3 dagen opvang te regelen. Als die beiden naast 3 weken vakantie 1 dag vrij nemen hoeft het kind nog maar 1 dag naar de opvang/iets anders geregeld. 

Bij gescheiden ouders zie ik idd dat ze ieder 3 weken van de vakantie 'krijgen'. Als de kinderen ouder worden zorgt dat soms wel voor wat problemen. Eerst 3 weken met papa en dan 3 weken met mama, maar ze willen ook nog 'gewoon' met vrienden afspreken, naar het lokale zwembad ed. En als ze een jaar of 16 zijn komen daar ook nog bijbaantjes bij. 

Meesje schreef op 15-07-2026 om 12:51:

[..]

Ik denk dat het voor stellen wel iets makkelijker is aangezien er twee ouders zijn die vrij kunnen nemen.

Als je als alleenstaande 32 uur werkt zul je voor 32 uur/4 dagen opvang moeten regelen en/of vrij moeten nemen. Als je dan naast 3 weken vakantie iedere week 1 dag vrij neemt moet kind nog 3 dagen naar de opvang/iets anders geregeld. (mijn situatie)

Mijn buren werken beiden 32 uur, maar door verschillende vrije dagen hoeven ze sowieso al 'maar' voor 3 dagen opvang te regelen. Als die beiden naast 3 weken vakantie 1 dag vrij nemen hoeft het kind nog maar 1 dag naar de opvang/iets anders geregeld.

Bij gescheiden ouders zie ik idd dat ze ieder 3 weken van de vakantie 'krijgen'. Als de kinderen ouder worden zorgt dat soms wel voor wat problemen. Eerst 3 weken met papa en dan 3 weken met mama, maar ze willen ook nog 'gewoon' met vrienden afspreken, naar het lokale zwembad ed. En als ze een jaar of 16 zijn komen daar ook nog bijbaantjes bij.

En gescheiden stellen hebben vaker ook wat meer grootouders beschikbaar. Dan iemand die bewust voor alleenstaand ouderschap heeft gekozen. 

Als je voor kinderen kiest weet je toch dat ze opvang nodig hebben? Of het nu vakantie is of dat ze na of voor schooltijd thuis zijn. Daar moet je je leven op afstemmen.  En een vorm van opvang is toch nodig. 

Wat mij betreft gaan we wat minder strak om met vrije dagen. Geef iedereen een aantal snipperdagen per jaar om zelf in te zetten. 

Izza schreef op 15-07-2026 om 14:00:

Als je voor kinderen kiest weet je toch dat ze opvang nodig hebben? Of het nu vakantie is of dat ze na of voor schooltijd thuis zijn. Daar moet je je leven op afstemmen. En een vorm van opvang is toch nodig.

Wat mij betreft gaan we wat minder strak om met vrije dagen. Geef iedereen een aantal snipperdagen per jaar om zelf in te zetten.

Dat laatste lijkt me niet handig voor het lesgeven. Dan weer Pietje en dan weer Marietje en dan weer Kees die een dag niet op school is..

kerst schreef op 15-07-2026 om 16:32:

[..]

Dat laatste lijkt me niet handig voor het lesgeven. Dan weer Pietje en dan weer Marietje en dan weer Kees die een dag niet op school is..

Precies en er zijn al genoeg ouders die zogenaamde snipperdagen invoeren voor hun kinderen. 

Ik zie het probleem niet zo. Hier heb je toch BSO voor? Mijn kinderen gingen pakweg de helft van de vakantieweken gewoon hun vaste dagen naar de BSO. Er waren ook kinderen van ouders die normaal schooltijden werkten, die alleen in de vakanties naar de opvang gingen.

Precies, hier liep het reguliere ritme gewoon door. 1 dag allemaal thuis, 2 dagen alleen met mijn man, 2 dagen alleen met mij en 2 dagen BSO. Of het nou vakantie was of een gewone schoolweek, het ritme was hetzelfde. Ik denk dat het vakantieprobleem vooral speelt bij mensen die werken onder schooltijd, wat in vakanties ineens niet kan of dat opa en oma/gastouder op vakantie zijn.  

wild-flower

wild-flower

17-07-2026 om 09:58 Topicstarter

Deze school doe al 13 jaar mee aan een experiment met flexibele onderwijsdagen en is heel positief.

Kinderen kunnen zeven dagen in het jaar vrij krijgen zonder die te
hoeven inhalen, doordat de school niet aan studiedagen doet. Daarnaast
kunnen ze tien vrije dagen plannen, die ze aan het einde van het jaar
inhalen.

https://www.nu.nl/economie/6403183/op-deze-school-begint-de-vakantie-twee-weken-later-en-zijn-er-geen-studiedagen.html

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.