Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Moemie

Moemie

21-06-2016 om 20:52

Kosten Mbo als je nog geen 18 bent

Mijn dochters gaan na de zomer allebei naar een MBO4 opleiding. Nu ben ik, samen met de meiden aan het kijken voor studiemateriaal (boeken etc) maar zie nergens wat de kosten voor de opleiding zelf zijn. Ik zie wel dat er vanaf 18 jaar lesgeld moet worden betaald. Hoe zit dat als je nog geen 18 bent? Ik hoop dat jullie dit geen domme vraag vinden....


Lesgeld (DUO) en schoolgeld (opleiding)

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/middelbaar-beroepsonderwijs/inhoud/kosten-mbo-opleiding

"Mbo-studenten onder de 18 jaar hoeven geen lesgeld te betalen. Hun ouders ontvangen nog kinderbijslag en kindgebonden budget voor hen. Vanaf 1 januari 2017 krijgen minderjarige mbo’ers een studentenreisproduct (zonder studiefinanciering)."

Je betaalt wel schoolgeld. Wij hoorden het bedrag op de open dag. Dat was inclusief boeken. Maar dat verschilt per opleiding.

Het kwartaal dat je nog kinderbijslag hebt gehad krijg je nog geen studiefinanciering maar je moet zodra je 18 wordt dan al wel lesgeld betalen.
Ik heb begrepen dat dit 1500 euro per jaar is.

Dochter krijgt al vanaf januari haar kinderbijslag zelf omdat ze pas in oktober voor het eerst studiefinanciering krijgt en dus in september al zelf haar schoolgeld en ov moet financieren. Het Lesgeld wordt vanzelf genoteerd bij DUO.

De kosten van het schoolgeld staan vaak op de website van de opleiding.

bieb63

bieb63

21-06-2016 om 21:30

simpel op zich

Vanaf je 18e moet er schoolgeld (lesgeld) betaald worden en uiteraard alle bijkomende zaken. Kinderbijslag vervalt, maar kind krijgt wel stufi van iets van 82,== en OV (alhoewel je vanaf 1 jan 2017 dat ook krijgt voordat je 18 bent). Hoe dan ook wordt het vanaf 18 duurder (stufi dekt de lading niet).

Maar voor je 18e is er geen lesgeld. Wel de kosten voor boeken en evt. kleding enz. Hangt zeer af van de opleiding, dus verschilt. Evt. excursies moet je ook betalen (behalve als dat (deels) binnen het lesgeld valt).

Onze dochter wordt in okt 18 en gaat na de zomer naar klas 2, dus dan geldt de tweede alinea.
Voor dit schooljaar (klas 1) geldt de eerste alinea. Eerlijk gezegd niet echt veel kosten gehad. Boeken e.d. iets van 200,-, introductieweek (extern) een bijdrage van 50,-. En verder heb ik geen rekening gezien...

AnneJ en bieb

De studiefinanciëring krijgen onze kinderen voor de eerste keer 23 Januari 2017.
Laatste keer kinderbijslag 1 Januar 2017.
OV moet dus ook nog even wachten.

Allemaal herfstkleuters hier

Moemie

Moemie

21-06-2016 om 21:53

AnneJ en bieb63

Bedankt voor jullie reacties. AnneJ er is tijdens de introductie gister niets over schoolgeld gezegd. We kregen wel een boeken lijst met 522,10 aan boeken, 79 aan licenties en 72,45 aan kleding. Er stond wel een opmerking op de boekenlijst met: in de loop van het schooljaar ontvangt de student een rekening van de school waarin de schoolkostenvergoedingen zijn opgenomen. Zou dat dan ipv schoolgeld zijn? En dat is vast niet inclusief de eerder genoemde kosten.

Overigens werd gister gezegd dat men niet wist of alle boeken van de boekenlijst daadwerkelijk gebruikt zouden worden?? En dat men beter even kon afwachten....waarom dan een boekenlijst ? En als je dan op school komt en een docent vraagt je je boek open te slaan op pagina ... En je hebt nog geen boek! Ik vond het echt nergens op slaan, geef dan geen boekenlijst, of ligt het aan mij?

mams

mams

21-06-2016 om 21:57

best duur hier

Dochter,16 ,ook mbo 4, gaat nu naar de tweede klas. Lesgeld betaal je pas vanaf 18 jaar, de teldatum is 1 augustus.
Zijn je dochters dus op 1 augustus van dit jaar of volgend schooljaar nog geen 18, geen lesgeld betalen.
Lesgeld is ongeveer 1200 euro per jaar.
Hier waren de kosten dit jaar hoog, iets van 400 euro aan boeken en online licensies, een laptop van ruim 1500 euro, een buitenland excursie van 400 euro en de reiskosten van 1500 euro per schooljaar.
Een duur jaar voor ons dus, we zijn blij met die ov kaart vanaf 1 januari, maar daar is mij nog niet helemaal duidelijk aan of het een vrij reizen product is of alleen van/ naar school, ivm stage in bv een andere plaats.

boekenlijst

Nee, wacht echt maar even. Sommige docenten doen maar een deel van de theorie en geven soms kopietjes. Soms komen ze helemaal niet toe aan sommige lesstof en sommige studenten leren en maken huiswerk op school waar ze de boeken wel paraat hebben. Hier heb ik voor zoon ook MBO pas 2 maand geleden een licentie en 2 boeken gekocht. Boeken koop ik trouwens alleen maar tweedehands via bol.com of andere studentenboekensites en verkoop ze na het schooljaar weer.

Kosten hetzelfde als bij mams.

Alleen de buitenlandse reis ontbrak, er gingen er weinig mee.
Een gezellig dagje uit, stukken goedkoper, is het geworden.
Wij zijn ook blij met ov, reiskosten zijn de grootste kostenpost.

De schoolkostenvergoeding/schoolgeld zal zijn Moemie:

Ouderbijdrage, kluisje, uitjes, stagemateriaal, pasje...

Wil

Ik hoop dat het klopt. Heb je het op schrift?
Mij is meegedeeld dat aangezien dochter in juli nog voor 3 maanden kinderbijslag krijgt dat ze pas per 1 oktober studiefinanciering kan krijgen.
Die drie maanden van de kinderbijslag kan er geen studiefinanciering geregeld worden.
We hebben het aangevraagd maar nog niet bevestigd gekregen.

Mbomama

Mbomama

21-06-2016 om 22:54

Annej

Het lijkt leuk, die basisbeurs voor mbo maar eigenlijk gaat het bijna helemaal op aan schoolgeld meer dan 1000 euro. En dat hoef je van die kinderbijslag niet te betalen.
Eigenlijk is alleen de gratis ov interessant. En dan ook alleen als je wat verder van de mboschool weg woont

Duo AnneJ.

https://duo.nl/particulier/mbo-er/privesituatie/18-jaar-worden.jsp

Kinderbijslag is overigens achteraf. Toen ze geboren werd kreeg jij 1 Jan pas de eerste keer kinderbijslag. Dus nu ook de laatste keer op 1 Jan.

Dus 1 juli ontvangen we de kinderbijslag van april/mei en Juni.

Morgen direct bellen.

Ze mag niet van 1 Oktober zijn.

http://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag/betaling/stopt/

Dat wist ik weer niet, peildatum is blijkbaar de 1e van het volgende kwartaal.

Maar...

Als ze op de 1e is geboren van 1 Oktober heb jij 18 jaar geleden geboft, nu is het iig mijn beurt

Bij ons maakt het OV meer verschil, reiskosten zijn hoger dan kb of sf.

Helaas

Dochter is dankzij voor mij onnodige ziekenhuisopname, stopten van schrik de weeën, op 2 juli geboren in plaats van 1 juli.
Toen al onhandig omdat je dan tot 1 oktober moet wachten voor de eerste keer kinderbijslag.

Mbomama

Mbomama

21-06-2016 om 23:10

Wil40

Hier ook hoor. 100 euro per maand minder. Die basisbeurs ging volledig op aan het lesgeld wat ook ineens betaald moest worden vanaf 18 jaar

bieb63

bieb63

21-06-2016 om 23:32

Ja, het kost geld

Zeker vanaf 18 jaar: geen kb meer en lesgeld betealen. Stufi van 82 euro p/mnd dekt uiteraard de kosten niet ( de extra kosten vanaf 18 jaar).
Wat wij doen: wij betalen de totale schoolkosten. Kind houdt de stufi, hoeft niet bij te dragen aan de schoolkosten, maar krijgt vanaf dat moment geen zak- en kleedgeld meer. Daar kan ze de stufi voor gebruiken en rest van behoeftes bijleggen met bijbaan.

Elinde

Elinde

22-06-2016 om 07:55

Zoon begint in september ook aan een MBO-opleiding. Hij kan dan vanaf 1 januari een OV-kaart krijgen. Die kaart is echter wel een lening, begrijp ik, die moet worden terugbetaald als er geen diploma komt. Dat komt neer op zo'n 100 euro per maand. Zoon heeft eigenlijk alleen een buskaart van 45 euro per maand nodig. Ik twijfel dan ook of zoon een OV-kaart moet nemen. Als huj de opleiding niet afmaakt, ben ik ruim het dubbele kwijt aan reiskosten. Dat vind ik dan toch wel zonde.

Elinde

https://www.duo.nl/particulier/footer/service/studentenreisproduct.jsp

Ja, voor niveau 3 en 4 is het een lening. Op dat niveau, minimaal 3, heeft je zoon 10 jaar de tijd om een diploma te halen.
Dan wordt het een gift.

Je kan studiefinanciëring sinds dit jaar ook achteraf terugvangen, ik weet niet of dat ook voor ov telt. Eerst zelf betalen en alsnog declareren. Daar ga ik me ook nog verder in verdiepen. We willen schulden graag voorkomen.

Recht op ov heb je max 7 jaar.

Mams

https://www.duo.nl/particulier/footer/service/studentenreisproduct.jsp

Voor stage enz. buiten de ov "zone" kan je kind een aanvullende reiskostenvergoeding aanvragen.

Elinde

Elinde

22-06-2016 om 14:24

Terugbetalen lening

Begrijp ik dan goed dat je pas over 10 jaar bgint met terugbetalen?
Zoon komt van vmbo-kader. Ik hoop dat hij deze opleiding in 3 jaar gaat afronden, maar denk eerlijk gezegd dat dat niet gaat lukken. Dan gaat hij terug naar niveau 2 en staat er dus een OV-schuld open.Maar het kan dan zomaar zijn dat hij over een aantal jaren toch een opleiding gaat volgen en afrond. Kan je dus 10 jaar afwachten en dan pas aflossen?

Binnen 10 jaar.

https://www.duo.nl/particulier/mbo-er/studiefinanciering/weten-hoe-het-werkt.jsp

Je zoon heeft de tijd om binnen 10 jaar zijn niveau 3 te halen, maar hij krijgt geen 10 jaar een beurs. Ik zou na het behalen van niveau 2 toch even contact opnemen met DUO. Als de basisbeurs dan stopt moet hij voor niveau 3 dan misschien meer lenen?

Als hij jaren later, met een tussenstop(?)alsnog niveau 3 wil gaan doen wordt zijn schuld dan misschien groter. Hij moet de basisbeurs binnen 10 jaar "opmaken".

Jo

Jo

22-06-2016 om 15:10

@ Elinde

Ik weet niet waarom je denkt dat MBO 3 te hoog gegrepen kan zijn voor je zoon. Maar dit sluit prima aan op een VMBO kader opleiding. Niveau 2 is meer bedoeld als vervolgopleiding voor VMBO LWOO.

1 maand OV is € 194,- per maand. Voor OV schulden is geen looptijd van 10 jaar.

Triva

Triva

22-06-2016 om 15:42

Je mist wat. LWOO kan zelfs op havo-niveau.

Je bedoelt VMBO-Basis.

Triva

Triva

22-06-2016 om 15:44

daarnaast

MBO4 sluit prima aan op VMBO-T maar dat wil niet zeggen dat iedereen binnen 10 jaar een MBO4 diploma haalt. Zo ook MBO3 tov VMBO-kader.

Eens met Triva.

Siccessen uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst. En daarom denk ik ook, die 10 jaar de tijd. Onze jeugd kan opstromen, afstromen, vroeg-en laat bloeien.
En dat "prima aansluiten" valt in de praktijk nog wel eens tegen.

Ik dacht dat ov schuld 100 euro per maand is. Wat is daarvan dan de looptijd?

Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-06-2016 om 16:06

OV terugbetalen

OV schuld is 97 euro per halve maand en je moet direct beginnen met terug betalen. Vrienden van ons hebben dat momenteel aan de hand en ik geloof dat hij € 45 euro per maand moet terugbetalen.

Wilgenroosje.

Oké, zo'n 100 euro per halve maand, daar hebben we mijn verrassing van duo

Elinde

Elinde

22-06-2016 om 17:20

De richting die zoon gaat doen is er alleen op niveau 2 en niveau 4. Hij mag starten op 4, maar dat zal best pittig worden. Als hij het niet haalt gaat ie naar niveau 2.
Stel dat zoon dan al een OV-schuld heeft, kan hij die dan laten staan en kijken of hij in de komende 10 jaar alsnog een niveau 3 of 4 gaat halen? Want dat weet je niet, he. Stel dat hij het bedrag terugbetaald en later toch nog een opleiding afrondt. En als dat wel mag, mag dat dan een opleiding in een heel andere richting zijn?
Nog best ingewikkeld, al die (on)mogelijkheden.

Daarnaast vind ik het jammer dat hij niet kan kiezen voor een goedkoper OV-abonnement, bijvoorbeeld een maandkaart van 45 euro. Dat scheelt toch een flink bedrag als je moet gaan terugbetalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.