Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

kostprijs kind


MamaE schreef op 25-09-2022 om 10:47:

Voor ons is de basisschoolperiode tot nu toe het goedkoopste en ik vermoed dat dat ook zo blijft. Ons kind groeit niet zo hard en haar nichtje van een jaar jonger is groter, dus daar krijgen we wel eens kleding van. Wel zit ze op meerdere clubjes, ook voor de aanvulling van contacten met leeftijdsgenootjes die ze thuis niet heeft. Heeft wel eens iemand gezegd 'oh, dus jullie kopen sociale contacten voor haar?'. Ja, zei ik. Is goedkoper dan een tweede kind.
De eerste periode was voor ons vooral onverwacht erg duur aan brandstofkosten omdat dochter (en eerst ook ik zelf) in het ziekenhuis lag.
Dingen als speelgoed en sport kun je zo duur maken als je zelf wil. Kinderfeestjes en cadeaus ook.
Studeren is ook afhankelijk van wat je kunt en wil betalen en waar kind gaat studeren. Hier een klein dorp met slecht ontsloten OV (eens per uur een bus) in een uithoek van het land. Voor veel steden is een kamer dan in ieder geval handig en vaak zelfs noodzakelijk. Of je dat als ouders volledig financiert is een tweede.
Voordeel is wel dat je daar al tijdig voor kunt beginnen te sparen, ze worden immers niet geboren met 18 jaar.

Maar het krijgen van een kind is nooit een financiële afweging van 'wat kost het precies en vinden we het dat waard?'. Wel is het handig om vooraf na te denken over inkomen, opvang, minder werken, andere kosten die je sowieso hebt.

Hahaha! Die heb ik nog nooit gehoord. Ik vind sociale contacten buiten school (vnl klas) voor ons kind ook heel nuttig en ook zij heeft geen leeftijdsgenoten thuis. 

MamaE schreef op 25-09-2022 om 10:47:

Heeft wel eens iemand gezegd 'oh, dus jullie kopen sociale contacten voor haar?'. Ja, zei ik. Is goedkoper dan een tweede kind.

Deze ga ik onthouden voor onze enigste. 

Leene

Leene

25-09-2022 om 14:20

mijn ervaring in de verloskunde is dat bijna niemand kosten laat meewegen in wel of geen kinderen. Juist niet in achterstandswijken. Veel ongeplande zwangerschappen, en al helemaal als ze geen vergoeding kregen voor anticonceptie.. maar ook onkunde etc.
Goed terug naar de kosten.. je hebt heel erg weinig nodig. Ik kan nog steeds herinneren dat ik na een aantal jaren een vrouw bijna schuldbewust tegen mij zei: ' we zijn net verhuisd, de baby kamer is nog niet klaar' ( er waren toen net wat duurdere koophuizen gebouwd in de wijk.
Die vraag/opmerking hadden we tot dan toe nog nooit gehad.. echt nooit
 Een baby kamer is wel het laatste wat je nodig hebt. Een wiegje ( in zo'n groot mee groei ledikant slapen veel kleine babies slecht , koelen te snel af te weinig omsloten) reiswiegje of laten slapen in de kinderwagen, tweede hands kleding, luiers, met katoenen luiers zijn ze sneller zindelijk.. en borst voeding ( en ja dan hopen dat er geen problemen ontstaan) veel bij ouders zijn en klaar is kees.
En voor de rest valt er niet heel veel over te zeggen want je weet niet of je een gezond kind krijgt of kinderen een beugel nodig hebben ,he goed in een sport of muziek blijken te zijn, waarvoor meer kosten.

Ik vind wel dat iedereen recht heeft op een kind en ben blij dat mensen met minder geld recht hebben op toeslagen 

Goeie post Leene
Iedereen wil het beste voor zijn kindje en denkt dat dat hem zit in alle aanschaf. En nadenken over alle scenario s kun je niet.
Ik hoorde ook ooit iemand zeggen, dat baby s op studentenkamers werden geboren en zolang ze maar liefde, natje en droogje krijgen baby s voldoende hebben om groot op te worden. 
Genoeg en voldoende om dan te kijken wat er nog nodig is. 

Wij hadden thuis ook nog niet alles klaar en in huis. Kind kwam veel te vroeg. Maar de eerste tijd in het ziekenhuis en dan hoef je thuis ook nog niet alles te hebben.
En tegenwoordig kun je alles online bestellen, dus als het nodig is, heb je het een dag later in huis. Wij hadden wel vooraf al 'gespaard' voor de babyspullen. Het duurde ook even voordat het lukte om zwanger te worden. 
Maar zelfs als dat allemaal niet zo is; mensen vinden hun weg wel doorgaans.
Er kunnen altijd onverwachte dingen optreden. De een heeft moeilijke voeten en daardoor dure schoenen, de ander groeit als kool, weer een ander heeft een bril nodig. Of een beugel. Of fysio, logopedie, onderzoeken, medicijnen, therapie of weet ik het met een eigen bijdrage. Je kunt niet alles plannen. Niet bij jezelf en niet bij je kind. 
En op een gegeven moment kun je bepaalde dingen wel incalculeren. Bijvoorbeeld als je kind een bril nodig heeft. Dan moet om de zoveel tijd vervangen worden. Kun je op anticiperen. 
En al dit soort kosten zijn geen reden om geen kind te krijgen. Althans, ik heb nog nooit gehoord dat iemand geen kinderen wilde omdat die misschien wel eens onverwacht duur kunnen uitvallen. 

hallo als eerste gefeliciteerd met jullie zwangerschap!
Het licht inderdaad aan een paar dingen.. 
ik kon geen borstvoeding geven  en dan lopen de kosten van fles voeding snel op een pak fles voeding koste in 2019/2020 ongeveer 15 euro per pak daar gebruik je ongeveer 2a3 pakken per week van dus 45 euro per week is ongeveer 180 per maand luiers is ongeveer 12 per dag de eerste maanden uitgaand van 2 pakken kruidvat jumbo pak luiers per maand is dat 25 euro per maand kleding is echt aan jullie zelf hoeveel wil je er aan uit geven en bij welke winkel haal vooral het eerste jaar niet te veel per maand want voor je het weet passen ze het niet meer... de kindertoeslag (van de belasting) laat ik altijd het jaar later uitbetalen omdat je dan zeker weet dat je niet terug hoeft te betalen en wij liever 1 keer een bedrag hebben dan elke maand een paar euro maar dat is ook aan iedereen anders houd er rekening mee dat je kinderbijslag pas laat krijgt kun je berekenen met de uitgerekende datum op de site van svb kinderopvang toeslag heb ik geen idee van want onze dochter gaat er niet heen en is ook erg afhankelijk... ik denk dat u met 500 best goed zit (beter teveel dan te weinig) en het verschilt denk ik ook per maand.. ga je  zelf eten maken voor je baby of koop je potjes enzovoord

Leene

Leene

27-09-2022 om 14:14

Saravt schreef op 27-09-2022 om 08:19:

hallo als eerste gefeliciteerd met jullie zwangerschap!
Het licht inderdaad aan een paar dingen..
ik kon geen borstvoeding geven en dan lopen de kosten van fles voeding snel op een pak fles voeding koste in 2019/2020 ongeveer 15 euro per pak daar gebruik je ongeveer 2a3 pakken per week van dus 45 euro per week is ongeveer 180 per maand luiers is ongeveer 12 per dag de eerste maanden uitgaand van 2 pakken kruidvat jumbo pak luiers per maand is dat 25 euro per maand kleding is echt aan jullie zelf hoeveel wil je er aan uit geven en bij welke winkel haal vooral het eerste jaar niet te veel per maand want voor je het weet passen ze het niet meer... de kindertoeslag (van de belasting) laat ik altijd het jaar later uitbetalen omdat je dan zeker weet dat je niet terug hoeft te betalen en wij liever 1 keer een bedrag hebben dan elke maand een paar euro maar dat is ook aan iedereen anders houd er rekening mee dat je kinderbijslag pas laat krijgt kun je berekenen met de uitgerekende datum op de site van svb kinderopvang toeslag heb ik geen idee van want onze dochter gaat er niet heen en is ook erg afhankelijk... ik denk dat u met 500 best goed zit (beter teveel dan te weinig) en het verschilt denk ik ook per maand.. ga je zelf eten maken voor je baby of koop je potjes enzovoord

Bedoel je niet het kindgebonden budget dat jullie eens per jaar laat uitbetalen? 
Kinderbijslag kun je niet een maal per jaar uit laten betalen... dat krijg je eens in het kwartaal en het hangt inderdaad van de geboortemaand af wanneer je het krijgt. Maar geen nood als je kind nu precies in een "onhandige maand" is geboren dat je even moet wachten op de kinderbijslag dan krijg je dat helemaal aan het einde wel weer terug (dus als ze 18 jaar zijn) Heeft te maken dat ze het op een bepaalde datum uitkeren ( in maart, juni, september en december) het kan zijn dat baby in maart wordt geboren maar dat je dan niet eind maart de kinderbijslag krijgt maar pas in september, maar dan krijg je als je kind 18 is nog wel de kinderbijslag eind maart... zoiets...

En Saravt iets zegt me dat deze ouders wel eens helemaal geen kindgebonden budget krijgen.. als je ieder 500 euro per maand kunt sparen denk ik zomaar dat hun inkomen te hoog is voor kindgebonden budget.
Wat betreft die luiers... ik ken nu aardig wat mensen die nu wasbare luiers gebruiken. En dat gaat eigenlijk heel goed, de meeste van die kinderen zijn opvallend snel zindelijk. ( misschien toeval maar ik denk het niet, ik denk dat de pampers e.d te goed absorberen dan hebben ze er geen last van) Je hebt natuurlijk nog wel waskosten maar ik denk dat het goedkoper is. 
Kijk maar eens op Kaatje Katoen. Ik zou - als ik nog een kind zou krijgen wat niet gaat gebeuren ) daar wel  belangstelling voor hebben en dat gaan uitzoeken, want die luiers zijn niet goedkoop ( en bioluiers al helemaal niet)
maar goed... ieder zijn eigen keuze natuurlijk.

als ik

Saravt schreef op 27-09-2022 om 08:19:

hallo als eerste gefeliciteerd met jullie zwangerschap!
Het licht inderdaad aan een paar dingen..
ik kon geen borstvoeding geven en dan lopen de kosten van fles voeding snel op een pak fles voeding koste in 2019/2020 ongeveer 15 euro per pak daar gebruik je ongeveer 2a3 pakken per week van dus 45 euro per week is ongeveer 180 per maand luiers is ongeveer 12 per dag de eerste maanden uitgaand van 2 pakken kruidvat jumbo pak luiers per maand is dat 25 euro per maand kleding is echt aan jullie zelf hoeveel wil je er aan uit geven en bij welke winkel haal vooral het eerste jaar niet te veel per maand want voor je het weet passen ze het niet meer... de kindertoeslag (van de belasting) laat ik altijd het jaar later uitbetalen omdat je dan zeker weet dat je niet terug hoeft te betalen en wij liever 1 keer een bedrag hebben dan elke maand een paar euro maar dat is ook aan iedereen anders houd er rekening mee dat je kinderbijslag pas laat krijgt kun je berekenen met de uitgerekende datum op de site van svb kinderopvang toeslag heb ik geen idee van want onze dochter gaat er niet heen en is ook erg afhankelijk... ik denk dat u met 500 best goed zit (beter teveel dan te weinig) en het verschilt denk ik ook per maand.. ga je zelf eten maken voor je baby of koop je potjes enzovoord

Sorry maar uit een pak melkpoeder haal je 32 volle flessen zeker de eerste tijd voed je lang geen volle flessen l. 6 tot 8 voedingen per dag zijn de norm bij een pasgeboren kind, Pas later ga je vollere flessen geven. Dat komt bij elkaar neer op ongeveer een pak per week.

Aan luiers 12 per dag? Heb je het over een tweeling? 6-8 per dag is meer de norm. Voor een pasgeborene heb je pakken van 100 stuks voor 15 euro ben je 6 weken mee klaar. Worden de kinderen groter dan zitten er minder in een pak maar je verschoont over her algemeen ook minder.

Ja zeg, 12 luiers per dag? Ga je elke 2 uur een luier verschonen dan? 

Suusje. schreef op 27-09-2022 om 15:19:

Ja zeg, 12 luiers per dag? Ga je elke 2 uur een luier verschonen dan?

Bij ons is er maar 1 dag dat aantal luiers doorheen gegaan. Dat kwam omdat we een stapel op de commode hadden liggen en de baby er heel vakkundig over heen heeft gepoept toen ze even geen luier om had. Daarna de stapel aan de hoofd kant gelegd. Het viel nog mee. Het zat tenminste niet tegen de muur .

De kleine maten luiers hebben allemaal een streepje waar je aan kunt zien of er geplast is. Ik vond het best mee vallen hoeveel luiers er door heen gingen.

Ja dat heb ik dan weer met flesvoeding (15 euro?) heb ik nog nooit betaald, is dat echt zo duur of houdt je dan vast aan een merk?
Ik heb geleerd en kreeg ook het advies om die dure te laten en vooral zodra het kan gewone melk te pakken. 
Ik had trouwens ook veel aan de verhalen van de kraamzorg. Had een leuke dame en die zei het echt wel als iets beter of minder kon. 

Battle-Royale schreef op 24-09-2022 om 06:52:

[..]

Die vond ik juist wel dure jaren, babykleertjes zijn best duur als ze er zo snel uitgroeien. En dan al die dingen die je erbij moet aanschaffen, vind hem nu een stuk goedkoper

Nou.... de kleertjes van grote jongens zijn een stuk duurder (en daar groeien ze óók snel uit!) en ze moeten als ze tieners zijn ook een mobiele telefoon, een laptop voor school, sportclubjes etc. De 'vrijwillige' ouderbijdrage is hier ook nog zo'n 300 euro per jaar en daar zitten nog geen facultatieve zomerkampen of uitwisselingen bij in voor als je het zou willen. 

De kinderbijslag voor oudere kinderen is ook veel hoger dan voor baby's.

Eppos schreef op 27-09-2022 om 16:10:

Ja dat heb ik dan weer met flesvoeding (15 euro?) heb ik nog nooit betaald, is dat echt zo duur of houdt je dan vast aan een merk?
Ik heb geleerd en kreeg ook het advies om die dure te laten en vooral zodra het kan gewone melk te pakken.
Ik had trouwens ook veel aan de verhalen van de kraamzorg. Had een leuke dame en die zei het echt wel als iets beter of minder kon.

Ja joh! Laatst nog bij de Keuringsdienst van Waren gezien dat alle babyvoeding (ook opvolgmelk) nagenoeg hetzelfde is van samenstelling, en je dus gerust het goedkoopste huismerk kunt nemen. En je kunt rustig zuigelingenvoeding blijven kopen ipv opvolgmelk (dat is duurder nl.)

troelahoep schreef op 30-09-2022 om 00:01:

[..]

Ja joh! Laatst nog bij de Keuringsdienst van Waren gezien dat alle babyvoeding (ook opvolgmelk) nagenoeg hetzelfde is van samenstelling, en je dus gerust het goedkoopste huismerk kunt nemen. En je kunt rustig zuigelingenvoeding blijven kopen ipv opvolgmelk (dat is duurder nl.)

Vanaf 6 maanden mogen ze ook gewone melk, is nog veel goedkoper.

Dat bedoel ik. Gevoelsmatig deed het vooral heel veel met me. Ik ben heel blij met de professionele adviezen geweest.

Als je familie om je heen steeds het dure heeft, ik kon dat wel doen maar dan was ik daar echt veel te veel aan kwijt. Die van 6 euro scheelde de helft. Het gevoel dat ik mijn kindje tekort deed kwam niet van juist verstandig met geld omgaan maar dat die andere door het rijke volk om me heen dat kon geven en ik niet. Even heel lelijk gezegd hoor. 
En zo gaat dat dus met heel veel dingen, waar ik de kleren vandaan haal of welke shampoo ik gebruik. Nu de kinderen wat groter worden hebben ze soms ook wat meer te willen. 
Zolang je er niets van aantrekt kun je veel besparen. Vroeger had je nog shampoo van 50 cent, ik zoek me tegenwoordig rot om dingen nog echt goedkoop te vinden. Toch vind ik met babyproducten dat je een hoop in keuze kunt besparen. Van babyolie tm speelgoed. Prenatal schrok ik me echt wezenloos bijvoorbeeld. Dat soort winkels is alleen leuk in afgeprezen artikelen 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.