Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Lager niveau door gymcijfer?

De situatie is als volgt: zoon (13) zit in een dakpanklas waar voor bevordering naar het hoogste niveau geldt dat er geen cijfers beneden de 7,0 mogen zijn op het rapport. Hij staat een 4,0 voor gymles en heeft daarnaast ook een 6,0 voor het al afgesloten handvaardigheid.

Mijn zoon kwam verleden week thuis met een rapport waar voor de tweede keer een 4,0 op staat. Dit is het tweede rapport van de vier.
Mijn zoon beklaagde zich over dat hij niet naar het hogere niveau kan door die 4,0 omdat dat de regels zijn en zijn mentor hem daarop heeft aangesproken
Ik heb die regels tot dan nooit gezien.
Het klinkt ook hallucinant dat een scholier met een basisschooladvies voor het hogere niveau en een 7,8 gemiddeld niet naar het hogere niveau mag door een 4,0 voor gym (en 6,0 voor handvaardigheid)

Verleden week heb ik op vrijdag direct een mail naar de mentor gestuurd met de vraag of ik deze regels voor overgang mag inzien en of het klopt dat mijn zoon op grond van de huidige cijfers en het overgangsbeleid niet naar het hogere niveau zou kunnen.
Daar heb ik van de week gesprekken over gevoerd met zowel de mentor als later de afdelingsleider, die aangeven dat er een document over bevordering is, dat dit de regels zijn, zij vinden dat hun standpunt inzake de overgang duidelijk is en ze geen uitzondering voor mijn zoon kunnen maken.

Ik heb meermaals moeten vragen waarom mijn zoon tot twee keer toe een 4,0 op zijn rapport staat voor gym en uiteindelijk een doorgestuurde mail van de gymlerares binnen gekregen:
- Onvoldoende omdat hij kan geen handstand tegen de muur opgooien
- Onvoldoende resultaat bij een shuttle run test (meting van conditie? ik moest erop googelen)
- Onvoldoende omdat hij bepaalde oefeningen in de ringen niet kan

Tevens heb ik zowel de mentor als de afdelingsleider mondeling en per mail gevraagd waarom mijn zoon wel geschikt zou zijn voor het lagere schoolniveau als hij zo slecht is in gymnastiek en niet voor het hogere schoolniveau. Het lijkt mij namelijk niet dat als hij 1, 2 of zelfs 3 niveau's lager zou zitten hij dan ineens wel goed zou scoren op gymnastiek?

Ik heb een oudere dochter op een andere school die zegt dat iedereen daar "gewoon" een 7,0 krijgt voor gym tenzij er veel wordt gespijbeld of zo

Is er iemand op dit forum die weet of het zinvol is om actie te ondernemen richting de school mbt het overgangsbeleid? Ik wil niet wachten tot de zomer


Her krijgen ze voor gym drie cijfers, motorische vaardigheden, sociale vaardigheden en inzet. Tussentijds halen ze wel cijfers voor verschillende onderdelen, maar ik heb niet het idee dat die later weer terugkomen in het cijfer voor motorische vaardigheden. Mijn dochter scoort ook nooit hoger dan een 4,5 voor de Cooper- of de piepjestest, maar heeft altijd wel hoger dan een 6 voor motorische vaardigheden.
Ik denk niet dat het meetelt voor de overgang. Staat daarover niets in de bevorderingsregels?

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

20-02-2022 om 16:34

Het is eigenlijk niet zo relevant hoe ik hierover denk, maar ... ik zou een overstap naar het hogere niveau op een andere school overwegen van leerjaar 1 naar leerjaar 2 als de huidige school zich zo volstrekt onredelijk opstelt. Zoon zou ik intussen motiveren om (meer) zijn best te doen bij gym. Sport je kind? Niet vanwege enig rapportcijfer maar puur voor zijn fysieke gezondheid is dat natuurlijk op zichzelf wel van belang. 

Claire11

Claire11

20-02-2022 om 16:35 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 20-02-2022 om 16:31:

Her krijgen ze voor gym drie cijfers, motorische vaardigheden, sociale vaardigheden en inzet. Tussentijds halen ze wel cijfers voor verschillende onderdelen, maar ik heb niet het idee dat die later weer terugkomen in het cijfer voor motorische vaardigheden. Mijn dochter scoort ook nooit hoger dan een 4,5 voor de Cooper- of de piepjestest, maar heeft altijd wel hoger dan een 6 voor motorische vaardigheden.
Ik denk niet dat het meetelt voor de overgang. Staat daarover niets in de bevorderingsregels?

Dank voor je reactie. In de bevorderingsregels staat dat gym wel meetelt.

Bijzonder dat bij jouw dochter de gym heel anders wordt beoordeeld dan bij mijn zoon (en oudere dochter). Vreemd eigenlijk ook. Ik begreep vanuit school dat ze zien dat mijn zoon hard zijn best doet met gym maar dat wordt niet meegenomen.

Claire11

Claire11

20-02-2022 om 16:37 Topicstarter

niet_rechts schreef op 20-02-2022 om 16:34:

Het is eigenlijk niet zo relevant hoe ik hierover denk, maar ... ik zou een overstap naar het hogere niveau op een andere school overwegen van leerjaar 1 naar leerjaar 2 als de huidige school zich zo volstrekt onredelijk opstelt. Zoon zou ik intussen motiveren om (meer) zijn best te doen bij gym. Sport je kind? Niet vanwege enig rapportcijfer maar puur voor zijn fysieke gezondheid is dat natuurlijk op zichzelf wel van belang.

Ik ben zelf ook al een andere school aan het zoeken. Hij zou natuurlijk ook eerst het lagere niveau kunnen doen en dan achteraf nog twee jaar het hogere. Maar de cijfers die hij behalve voor gym (en handvaardigheid) zijn behaald zijn helemaal geen cijfers die passen bij dat lagere niveau.


Mijn zoon is trouwens afgelopen donderdag naar een "volwassenen turnles" gegaan. De trainer daar heeft mij laten weten dat als zoon het wil ze wel hem veel kunnen leren. Maar dat er ook veel spierkracht moet worden ontwikkeld en het best een jaar zou kunnen duren voordat hij de handstand en de ringenonderdelen beheert.

Ik kan me niet voorstellen dat dit topic serieus is.

Claire11

Claire11

20-02-2022 om 16:40 Topicstarter

grasspriet1980 schreef op 20-02-2022 om 16:39:

Ik kan me niet voorstellen dat dit topic serieus is.

Het is helaas wel serieus...

Volstrekt onacceptabel. Bij mijn dochter op school zat in een klas hoger een meisje in een rolstoel.  Qua IQ zeer capabel om gymnasium te doen maar met gym werd het helemaal niks met de brug, het softbal en volleybal. 
Op de havo of mavo wordt gym niet ineens makkelijker of zo dus de kans dat je zoon dat wel voldoendes haalt voor gym is heel klein. 
Als hij inzet toont,  vooruitgang boekt (hoe klein ook) dan verdient hij een voldoende voor gym. 

Ja ik begrijp je volkomen. Is gym dan zo belangrijk dat dit dus zo hoog wordt meegenomen in het totaalplaatje? 
Als het nou was dat hij niet aanwezig was of totaal niet meedeed, ja ok. Daar kun je wat aan doen. Maar bij lichamelijke oefening laag op scoren wat uiteindelijk zoveel invloed heeft op totale niveau vind ik te ver gaan. Zeker gezien hij wel inzet toont en ze dat zien. 
Stel je durft gewoon geen handstand of in de ringen, dat kan ook. Dan is het toch supergoed dat je het probeert ondanks het resultaat.
Ik zou zeker op de school in kwestie dit bespreekbaar maken en tja dan maar een uitzondering maken. Of zij passen de regels aan, dat gym enigzins voldoende moet zijn maar niet zwaar meetelt in het totale plaatje. 

Claire11

Claire11

20-02-2022 om 16:47 Topicstarter

Bakblik schreef op 20-02-2022 om 16:45:

Volstrekt onacceptabel. Bij mijn dochter op school zat in een klas hoger een meisje in een rolstoel. Qua IQ zeer capabel om gymnasium te doen maar met gym werd het helemaal niks met de brug, het softbal en volleybal.
Op de havo of mavo wordt gym niet ineens makkelijker of zo dus de kans dat je zoon dat wel voldoendes haalt voor gym is heel klein.
Als hij inzet toont, vooruitgang boekt (hoe klein ook) dan verdient hij een voldoende voor gym.

Mijn zoon zei zelf tegen mij dat als hij gehandicapt was hij al helemaal nooit een voldoende zou halen en dan dus naar een lager niveau zou moeten en dat dat discriminatie is... Hij heeft alleen geen handicap maar Bakblik, je hebt zeker een punt. Volstrekt onacceptabel idd.


Ik heb de school zelf gevraagd waarom zoon met deze cijfers voor gym wel geschikt zou zijn voor een lager niveau, maar nooit een antwoord ontvangen, vermoedelijk omdat ze zelf het antwoord niet kunnen geven.

Dit is wel heel erg. Ik vind lichamelijke opvoeding nadrukkelijk géén taak voor school en om het dan ook nog een zware rol te geven in het overgangsbeleid, helemaal bizar. Hoe is het oordeel van de gymdocent te objectiveren, wat telt er allemaal mee? En wat te doen met persoonlijke fysieke omstandigheden? Wat doe je als iemand Pfeiffer heeft? Long Covid? Gehandicapt is? In een rolstoel zit? Dan kun je dit soort dingen toch ook niet!

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

20-02-2022 om 16:59

https://nos.nl/l/2354231

Claire11 schreef op 20-02-2022 om 16:47:

[..]

Mijn zoon zei zelf tegen mij dat als hij gehandicapt was hij al helemaal nooit een voldoende zou halen en dan dus naar een lager niveau zou moeten en dat dat discriminatie is... 

OK. Dit klinkt natuurlijk niet zo plausibel. 

niet_rechts schreef op 20-02-2022 om 16:59:

https://nos.nl/l/2354231

[..]

OK. Dit klinkt natuurlijk niet zo plausibel.

“er zijn geen regels voor hoe een middelbare school de gymbeoordeling moet uitvoeren”

Nou het zou mij een proefproces waard zijn zeg!

Er zijn ook leerlingen die gewoon niet goed in sport zijn. Ik herken mezelf erin. Wij hadden zelfs een multomap met de spelregels en waarschijnlijk andere blabla over sport en kregen er zelfs een proefwerk over. (Ja ik zat in een bijzonder jaar met 13 vakken) 
 Kan zoon zijn cijfer niet opkrikken door de techniek in een mondelinge overhoring te moeten beschrijven? Zoiets of desnoods iets anders wat hij wel mogelijk ruim voldoende kan. 
Iemand die gehandicapt is heeft een legitieme reden maar het komt nou eenmaal voor dat gezonde mensen dingen niet goed kunnen. Anders zouden we toch allemaal even sportief zijn?
Ik zou naar de mogelijkheden op zoek gaan binnen deze school maar kan me wel voorstellen dat je naar een andere gaat uitwijken als de regels de regels blijven.

In handvaardigheid trouwens hetzelfde. Hier is ook vrijwel snel duidelijk wie de meest creatieve leerlingen zijn en wie niet. Dit is ook zo’n vak waarbij je de eigenschappen in huis moet hebben en de mening van de leraar die het hoog beoordeeld. Of juist te min, terwijl de leerling er misschien juist veel meer energie en tijd in heeft gestoken dan bij een leerling voor wie het peanuts is. 

Claire11

Claire11

20-02-2022 om 17:20 Topicstarter

kleinejongen schreef op 20-02-2022 om 17:13:

In handvaardigheid trouwens hetzelfde. Hier is ook vrijwel snel duidelijk wie de meest creatieve leerlingen zijn en wie niet. Dit is ook zo’n vak waarbij je de eigenschappen in huis moet hebben en de mening van de leraar die het hoog beoordeeld. Of juist te min, terwijl de leerling er misschien juist veel meer energie en tijd in heeft gestoken dan bij een leerling voor wie het peanuts is.

Mijn zoon had in P1 een 5,0 en in P2 een 7,5 voor handvaardigheid. Omdat hij in de eerste periode nog moest wennen en niet goed had geluisterd naar wat de opdracht was.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.