Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Lager niveau door gymcijfer?


Wat onwijs bizar! Ik werk zelf op een middelbare school en bij ons tellen de ‘doevakken’ ook niet meer voor determinatie. Sterker nog, bij gym en muziek krijgen leerlingen al een aantal jaar geen cijfer- maar letterbeoordeling. Die gaat dan meer over inzet dan over niveau trouwens, want inderdaad: voor een middelbareschooldiploma op niveau zijn die vakken helemaal niet relevant. 

Ik zou eens bellen met de Onderwijsgeschillencommissie (als een gesprek met de directeur/rector niets oplevert). Het zou mij ook wat waard zijn om dit aan te vechten! Wat een idioterie. 

Dat je ergens niet goed in bent hoort wat mij betreft bij het leven. Gym en muziek zijn niet de vakken waar het leven van afhangt. Als dat een 5,5 is was het vroeger voldoende. Ook voor Engels of Nederlands of whatever. Maar wellicht heeft dit te maken dat voor een hoger niveau die 7 gevraagd wordt. Ik zou gaan voor een gemiddelde van 7 voor alle vakken. Volgens mij heeft zoon to dan dik die 7 waarschijnlijk

Ik zat 15 jaar terug in de eerste klas en daar waren ook eisen voor de overgang, waar gym ook meetelde. Vervolgens in het tweede jaar hadden we een andere gymlerares die ons liet lanterfanten en zelfs toen we maanden geen gym hadden maar bij iedereen een willekeurig cijfer invulde. Volgens mij waren er geen toetsmomenten zoals "je moet nu een handstand laten zien". Eigenlijk weet ik niet eens waar we op werden beoordeeld.

De overgang van kinderen laten afhangen van een gymonderdeel waar ze niet of nauwelijks zich op konden voorbereiden lijkt me hoe dan ook idioot. Kan je hier niet een klacht over indienen bij de directie of het schoolbestuur?

Marty1984 schreef op 20-02-2022 om 18:46:

Kan het trouwens ook zijn dat ze gewoon geen zin hebben om een precedent te scheppen met hun "je mag voor geen enkel vak onder de 7 zitten" ?

Op mijn school gold: 7,5 gemiddeld OF 7,0 en geen onvoldoendes. Op een naastgelegen school gold zelfs dat je een 8,0 gemiddeld moest staan in de havo-vwo klas wil je door op het vwo.

Op andere scholen geldt dus dan je niet onder de 7 mag hebben gescoord.

Het kan heel goed zijn dat leerlingen op de ene school nooit het hoogste niveau zullen halen en op de andere school zegt het volkoppige lerarenkorps vol overtuiging dat het kind daar wel hoort.

Ik weet dat scholen vrijheid hebben om hun onderwijs in te richten naar eigen wens. Maar dit klinkt eigenlijk wel als kansenongelijkheid.

-Nienke- schreef op 20-02-2022 om 19:29:

Wat onwijs bizar! Ik werk zelf op een middelbare school en bij ons tellen de ‘doevakken’ ook niet meer voor determinatie. Sterker nog, bij gym en muziek krijgen leerlingen al een aantal jaar geen cijfer- maar letterbeoordeling. Die gaat dan meer over inzet dan over niveau trouwens, want inderdaad: voor een middelbareschooldiploma op niveau zijn die vakken helemaal niet relevant.

Ik zou eens bellen met de Onderwijsgeschillencommissie (als een gesprek met de directeur/rector niets oplevert). Het zou mij ook wat waard zijn om dit aan te vechten! Wat een idioterie.

Muziekles... Er waren leerlingen die steevast onvoldoendes haalden door dyslexie o.i.d.

Dan mochten ze toch wel over en zaten ze weer een jaar met dat vak dat op andere scholen niet eens in het derde jaar wordt gegeven (bij ons wel drie jaar lang)


Toen ik in de eerste zat hadden wij techniek en verzorging wat ook meetelde. Nog voordat ik eindexamen had gedaan werden die vakken niet meer gegeven door "bezuiniging".

Nu ik erover nadenk, op de basisschool wordt toch niet gekeken naar gym, muziek, handvaardigheid, techniek? Het wordt toch ook niet getoetst met de cito...

kleinejongen schreef op 20-02-2022 om 19:36:

Dat je ergens niet goed in bent hoort wat mij betreft bij het leven. Gym en muziek zijn niet de vakken waar het leven van afhangt. Als dat een 5,5 is was het vroeger voldoende. Ook voor Engels of Nederlands of whatever. Maar wellicht heeft dit te maken dat voor een hoger niveau die 7 gevraagd wordt. Ik zou gaan voor een gemiddelde van 7 voor alle vakken. Volgens mij heeft zoon to dan dik die 7 waarschijnlijk

Om op te stromen heb je niks aan een gemiddelde, dat kan namelijk uit vier vieren en vier tienen bestaan en daarmee haal je dat hogere niveau niet. 

Beetje fit en handvaardig zijn hoort gewoon bij een algemene ontwikkeling van een kind. Voor veel vakken moet je een beetje handvaardig zijn en om tot hogere leeftijd te functioneren moet je een beetje fit zijn en conditie hebben. In plaats van de hele school te mobiliseren zou ik kijken in hoeverre je kind fit, sportief en handvaardig is. Gezonde geesten zitten graag in fitte en gezonde lichamen. Mocht je lichamelijk beperkt zijn wordt daar altijd wel rekening mee gehouden. Ik was geen held in sport maar deed altijd zo goed mogelijk mee en heb nooit een onvoldoende voor sport gehad op VO of MBO. 

-Nienke- schreef op 20-02-2022 om 19:29:

Wat onwijs bizar! Ik werk zelf op een middelbare school en bij ons tellen de ‘doevakken’ ook niet meer voor determinatie. Sterker nog, bij gym en muziek krijgen leerlingen al een aantal jaar geen cijfer- maar letterbeoordeling. Die gaat dan meer over inzet dan over niveau trouwens, want inderdaad: voor een middelbareschooldiploma op niveau zijn die vakken helemaal niet relevant.

Ik zou eens bellen met de Onderwijsgeschillencommissie (als een gesprek met de directeur/rector niets oplevert). Het zou mij ook wat waard zijn om dit aan te vechten! Wat een idioterie.

Muziekles... Er waren leerlingen die steevast onvoldoendes haalden door dyslexie o.i.d.

Dan mochten ze toch wel over en zaten ze weer een jaar met dat vak dat op andere scholen niet eens in het derde jaar wordt gegeven (bij ons wel drie jaar lang)


Toen ik in de eerste zat hadden wij techniek en verzorging wat ook meetelde. Nog voordat ik eindexamen had gedaan werden die vakken niet meer gegeven door "bezuiniging".

Nu ik erover nadenk, op de basisschool wordt toch niet gekeken naar gym, muziek, handvaardigheid, techniek? Het wordt toch ook niet getoetst met de cito...

in mijn tijd telden die vakken gelukkig ook niet mee. Ik kreeg wel altijd een voldoende voor gym, maar dat was vooral op inzet. We kregen bij gym ook cijfers voor prestaties, bijv afstand bij verspringen. Dat vond ik toen al stom. Puntentelling was gelijk voor iedereen, dus ik (nu 1.52) moest zelfde afstand springen als de lange jongens uit de klas om eenzelfde cijfer te halen. 

Nou als dit serieus is was ik gister nog naar een andere school gegaan. 
Zelf heb ik dyspraxie en ik haalde dus nooit hoger dan een 4 voor gym, handvaardigheid en techniek. Schandalig dat ze die cijfers laten meetellen.   

IJssel schreef op 20-02-2022 om 20:07:

Beetje fit en handvaardig zijn hoort gewoon bij een algemene ontwikkeling van een kind. Voor veel vakken moet je een beetje handvaardig zijn en om tot hogere leeftijd te functioneren moet je een beetje fit zijn en conditie hebben. In plaats van de hele school te mobiliseren zou ik kijken in hoeverre je kind fit, sportief en handvaardig is. Gezonde geesten zitten graag in fitte en gezonde lichamen. Mocht je lichamelijk beperkt zijn wordt daar altijd wel rekening mee gehouden. Ik was geen held in sport maar deed altijd zo goed mogelijk mee en heb nooit een onvoldoende voor sport gehad op VO of MBO.

Uh, dus iemand die niet goed is in gym moet dan maar een niveau lager gaan doen? Of andersom. Mijn zoon is steengoed in sport. Gym haalde zijn gemiddelde juist op. Hij mag dan dus een niveau hoger gaan doen ? 

Op de meeste scholen worden er geen onvoldoendes uitgedeeld voor gym. 

En bovendien zegt gym niet zoveel over sportief zijn. Zoon 2 zat op atletiek en was heel goed. Niveau jeugd NK. In de top 15 van Nederland op het gebied van middellange afstand. Clubrecords. Dat niveau. Gym was zijn ding niet. Hij was niet goed in turnen en  bal/teamsporten. Hij trainde wel 4x in de week maar niet voor gym. zijn enige echt goede gymcijfer was voor de piepjestest. Dan liep hij opeens de hele klas eruit. 

Gym mag nooit het vervolg op de middelbare school bepalen. Dat slaat nergens op. 

 

IJssel schreef op 20-02-2022 om 20:07:

Beetje fit en handvaardig zijn hoort gewoon bij een algemene ontwikkeling van een kind. Voor veel vakken moet je een beetje handvaardig zijn en om tot hogere leeftijd te functioneren moet je een beetje fit zijn en conditie hebben. In plaats van de hele school te mobiliseren zou ik kijken in hoeverre je kind fit, sportief en handvaardig is. Gezonde geesten zitten graag in fitte en gezonde lichamen. Mocht je lichamelijk beperkt zijn wordt daar altijd wel rekening mee gehouden. Ik was geen held in sport maar deed altijd zo goed mogelijk mee en heb nooit een onvoldoende voor sport gehad op VO of MBO.

Je bent niet serieus hoop ik?

Ik heb met gemak de uni gedaan, maar als ik net zo was beoordeeld als de zoon van TO had ik door mijn bagger motoriek en gebrek aan ruimtelijk inzicht en balgevoelnook zwaar onvoldoende gescoord. Ik had en hekel aan gym, want kon er niks van en werd altijd als laatste gekozen. Mijn motto was dan ook "de sport waar ik goed in ben, moet nog worden uitgevonden" Toch deed ik gewoon vwo en ben ik één keer geslaagd. Hoe verschrikkelijk niet sportief ik ook was.

Als gym een examen eis was geweest, was ik nog gezakt voor het lbo.

Daarom worden dit soort vakken erbij gegeven. Een uurtje beweging, een uurtje tekenen of handwerken leuk voor de afwisseling. Misschien blijk je een enorm talent. Het is goed om ook eens niet achter die laptop te zitten maar gewoon lekker praktisch. 

Naar een geschillencommissie kun je doen maar dat wordt een lange weg. Ik zou bij de school zelf een klacht indienen en dat je bij een andere school gaat aanmelden. Lijkt me niet positief voor de school als een leerling hierdoor te laag wordt ingeschat. Kansenongelijkheid lijkt me een groot woord. Dit lijkt me gewoon ongelijkheid, in kinderen, mensen, regels en scholen. 

Lollypopje schreef op 20-02-2022 om 21:06:

[..]

Je bent niet serieus hoop ik?

Ik heb met gemak de uni gedaan, maar als ik net zo was beoordeeld als de zoon van TO had ik door mijn bagger motoriek en gebrek aan ruimtelijk inzicht en balgevoelnook zwaar onvoldoende gescoord. Ik had en hekel aan gym, want kon er niks van en werd altijd als laatste gekozen. Mijn motto was dan ook "de sport waar ik goed in ben, moet nog worden uitgevonden" Toch deed ik gewoon vwo en ben ik één keer geslaagd. Hoe verschrikkelijk niet sportief ik ook was.

Als gym een examen eis was geweest, was ik nog gezakt voor het lbo.

Vind wel dat Ijssel gelijk heeft dat het geen kwaad kan om te kijken of die zwakkere kanten iets opgekrikt kunnen worden. Beetje fitheid en lichaamsbeheersing is gezond.  Maar dat moet wel volkomen los staan van het cognitieve niveau waarop het kind onderwijs volgt. 
Ik werk trouwens ook op het VO en gym telt niet mee voor de overgang. Bovendien haalt wie gewoon meedoet nooit een vier. Dat is echt heel laag. 

Plantenbak schreef op 20-02-2022 om 21:04:

[..]

Uh, dus iemand die niet goed is in gym moet dan maar een niveau lager gaan doen? Of andersom. Mijn zoon is steengoed in sport. Gym haalde zijn gemiddelde juist op. Hij mag dan dus een niveau hoger gaan doen ?

Op de meeste scholen worden er geen onvoldoendes uitgedeeld voor gym.

En bovendien zegt gym niet zoveel over sportief zijn. Zoon 2 zat op atletiek en was heel goed. Niveau jeugd NK. In de top 15 van Nederland op het gebied van middellange afstand. Clubrecords. Dat niveau. Gym was zijn ding niet. Hij was niet goed in turnen en bal/teamsporten. Hij trainde wel 4x in de week maar niet voor gym. zijn enige echt goede gymcijfer was voor de piepjestest. Dan liep hij opeens de hele klas eruit.

Gym mag nooit het vervolg op de middelbare school bepalen. Dat slaat nergens op.

Precies dit. Gymles was op school team- en balsporten. Daar vond ik geen bal aan. Ik ben er nooit fitter van geworden; dat deed ik wel in mijn vrije tijd. Stond je daar te wachten tot je aan slag was (soort honkbal) en dan was je na één rondje alweer uitgerend. En dat élke donderdag van 15:00 tot 17:00 uur op het grasveld buiten. Echt niet dat ik daar zin in had. Zou toch gek zijn als ik daardoor niet naar het VWO had gekund. Heel gek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.