Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Lager niveau door gymcijfer?


Bijtje82 schreef op 21-02-2022 om 23:30:

[..]

Sorry, ik begrijp je uitleg niet helemaal. Ik dacht dat dakpan alleen om het eerste jaar ging. Het probeer jaar, voor leerlingen die MAVO advies bijv kregen, maar evt ook havo zouden kunnen. Maar het onzeker is of dit ook echt lukt

Als je in de tweede niet aan de overgangseisen van 2 naar 3 havo voldoet (minimaal gemiddeld 6,3, maximaal 1 te kort in wi, ne, eng) dan ga je naar 3 tl. Sta je gemiddeld een 8 zonder te korten dan mag je naar 3 vwo. Zit je in 3 havo en je voldoet niet aan de overgangseisen ga je met een inhaaltraject voor maatschappijleer en het profielwerkstuk naar 4tl. Sta je gemiddeld 8 of hoger mag je naar 4vwo. 

Begin je op gym en het gaat erg slecht kun je al halverwege de 1e naar havo geplaatst worden en met een beetje pech ga je eind van het jaar naar 2tl.

Alleen in uitzonderlijke gevallen wordt er gedoubleerd.

Bijtje82 schreef op 21-02-2022 om 23:27:

[..]

Ah ja ik snap het principe. Net ook even wat in gelezen. Kende dit systeem niet, dus vroeg me af of het iets nieuws was. Maar daar over vind ik niks.

Was er in mijn tijd al hoor. Jaren 80. Ik denk dat dakpanbriugklassen de norm zijn tot zeker 2010 ofnog steeds op grote scholen. 

Het voorbeeld wat gegeven wordt herken ik niet. Of er wordt op het lagere niveau lesgegeven en je moet gemiddeld bijv een 8 staan om op het hogere niveau verder te mogen. Of er wordt op het hogere niveau les gegeven en bij teveel slechte cijfers ga je verder op het lagere niveau. Maar slechte cijfers motiveert niet echt. Slecht systeem dus. Je kunt ook 2 cijfers krijgen per toets. Echte inzichtvragen geven dan bijv het VWOcijfer.

Bijtje82 schreef op 21-02-2022 om 22:51:

Ben eigenlijk wel benieuwd welke school dit betreft. Heb nooit eerder gehoord dat een leerling zo wordt gedemotiveerd.
Snap ook nog steeds het niet naar een hoger niveau kunnen/mogen niet.

Je krijgt toch gewoon een advies vanaf de basisschool en daar kun je het mee doen, of niet? Vervolgens kies je een school en opleidingsniveau. Vmbo, havo, vwo etc.. Dat traject doorloop je 4 of 5 jaar tot je examen? Tussentijds switchen naar hoger of lager is toch alleen mogelijk indien je prestaties dat toe laten. En dan heb ik het niet over gym.

Of is het systeem echt zo anders geworden sinds ik van school ben?

Ook toen jij op school zat kon je afstromen en vooral in de brugklas kon je nog alle kanten op. 

Bijtje82 schreef op 21-02-2022 om 23:06:

[..]

Nee sorry. Bij ons was het gewoon MAVO havo vwo gymnasium.. Had er ook nooit eerder van gehoord.

Later werd vbo/MAVO - Vmbo. Ik kwam in 1999 van de MAVO af. Weet wel dat je bij het eindexamen kon kiezen of je op C of D niveau examen wilde doen. Als je dan voor D koos en je had bijvoorbeeld een 5 voor wiskunde, dan kon je nog kiezen of je het wilde laten omzetten naar C niveau. Of herexamen wilde doen.

Dakpanklassen bestonden al toen ik op school zat (kan hoor, dat je er niet van gehoord hebt omdat jouw school daar niet aan deed, of jouw route heel direct een kant op ging). 

Ikzelf heb in de brugklas gezeten, die was al een beetje havo/vwo voorgesorteerd, maar in feite kon je nog alle kanten op, toen zat ik in de havo/atheneum 2e klas en in 4 havo kwamen opstromers vanuit de mavo én afstromers uit 3 atheneum. 

Bij mijn kinderen kregen ze een cijfer voor het verschil, het resultaat en de inspanning. Dus handstand in het begin niet, na een paar weken les een beetje; dat leverde dan een 6 op voor het verschil en een 4 voor het resultaat. Mijn dochter zonder balgevoel haalde meestal en 8 voor inspanning, juist omdat ze wist dat ze het niet zo goed kon.  
Dat inspanningscijfer werd maar een keer per rapport periode gegeven en telde dan zwaarder mee. Ofwel; er stond regelmatig lang een onvoldoende maar uiteindelijk corrigeerde zich dat. 
Die inspanning- daar kan je nog een theoretisch verhaal bij houden dat dat een indicator kan zijn over de inzet later tijdens de school periode. Nog steeds is dat érg discutabel (want waarom is het logisch dat een vmbo-er minder doet tijdens gym dan een vwo-er), maar misschien is dat ooit een soort pedagogische gedachte erachter geweest. 
Ik zou de gym docent, eventueel via de mentor, hebben gevraagd wat het kind moet doen om op het niveau te komen dat bij zijn overige cijfers past. Mogelijk zelfs in het tien minuten gesprek, waar kind zelf bij zit, zodat kind ook zelf hoort wat het kan doen. 

Dan is volgens mij de weg mentor - afdelingsleider en Dan directeur. Kansengelijkheid vind ik wel een mooie in dit geval, omdat het niet gaat over kennis en inzet maar echt over fysieke prestaties. 
Een laatste tip; als je een andere school belt, vraag dan of zij het advies van deze school overnemen of dat zij bereid zijn om te kijken naar de cijfers van je kind en eventueel een gesprek met hem daarover te voeren. Want je wil niet dat hij overstapt en gelijktijdig toch naar het lagere niveau was, want dat was nou eenmaal wat op zijn overgangsbewijs stond. 

Bijtje82 schreef op 21-02-2022 om 23:06:

[..]

Nee sorry. Bij ons was het gewoon MAVO havo vwo gymnasium.. Had er ook nooit eerder van gehoord.

Later werd vbo/MAVO - Vmbo. Ik kwam in 1999 van de MAVO af. Weet wel dat je bij het eindexamen kon kiezen of je op C of D niveau examen wilde doen. Als je dan voor D koos en je had bijvoorbeeld een 5 voor wiskunde, dan kon je nog kiezen of je het wilde laten omzetten naar C niveau. Of herexamen wilde doen.

Als jij in ‘99 mavo-examen hebt gedaan dan ben je twee jaar jonger dan ik en had jouw school in het systeem van de basisvorming moeten zitten, met dakpanklassen dus. 

Ysenda schreef op 21-02-2022 om 23:24:

[..]

Bij school van zoon is alles aanwezig van tl tot gymnasium, nu in 4tl zijn er meerdere jaargangen die 4 jaar geleden op gym zijn begonnen en nu op tl waarschijnlijk het examen niet gaan halen. Net zoals er in 4gym ernaantal zitten die in de havokansklas zijn begonnen.

Zittenblijven gebeurt niet verl, ze laten leerlingen liever naar een niveau lager doorstromen.

Belabberd dus… als docent ook op zo’n school gewerkt en heb echt zoveel ongemotiveerde leerlingen in de klas gehad daar. Daar kijken ze enkel naar cijfers en niet naar de leerling. 

niet_rechts schreef op 21-02-2022 om 23:19:

Grote scholen bieden combinaties aan en de afzonderlijke niveaus los. Het wonderlijke is dat je vaak in een havo-klas dezelfde stof krijgt als in de mavo/havo klas, maar dat in de havo klas normale overgangsnormen gelden, terwijl in de mavo/ havo klas hoge eisen worden gesteld. Bijvoorbeeld gemiddeld een 7 staan over alle vakken heen en nergens een 5 op mogen scoren om naar havo 2 te kunnen.

Als het goed is heeft de dakpanklas dan een andere normering voor de toetsen en zijn de toetsen vaak ook wat anders ingedeeld in de verhouding met reproductie- /toepassen-/integreren-vragen.

SuzyQFive schreef op 22-02-2022 om 08:53:

[..]

Belabberd dus… als docent ook op zo’n school gewerkt en heb echt zoveel ongemotiveerde leerlingen in de klas gehad daar. Daar kijken ze enkel naar cijfers en niet naar de leerling.

Dat zeker niet, want er wordt juist heel goed naar de individuele leerling gekeken. Zoon, die wel veel en op behoorlijk niveau sport maar geen Papendal-traject volgt heeft toch een aangepast rooster gekregen. Alle leerlingen worden specifieke bijlessen aangeboden daar waar ze het nodig hebben. Dat valt niet op want die worden gewoon ingedeeld in een Dalton uur, waar de anderen zelf hun les kiezen. 

Ze krijgen alle kans en hulp om zich gedurende het jaar te verbeteren maar lukt dat ondanks alles niet dan liever niet doubleren maar door op een niveau lager, en bijna tot aan het eind kun je ook aan het eind van het jaar omhoog. Dat gebeurt bijna net zo vaak als dat er kinderen naar beneden gaan. Bij twijfel wordt er ook overlegd met de ouders wat een goede aanpak is, want voor het ene kind is door op hetzelfde niveau beter, voor een ander juist wel dat stapje lager. 

Maar de criteria zijn vrij streng, juist om de kans op succesvol het volgende jaar te halen te vergroten.

Op elke school blijven wel eens leerlingen zitten of stromen af. Zeker bij dakpakbrugklassen zal een deel ook naar het lagere niveau gaan. Dat is normaal. Maar dan wel op basis van de prestaties voor vakken die daadwerkelijk bepalend zijn voor op welk niveau je thuis hoort. Gymles en tekenen/handvaardigheid horen daar niet bij. Die vakken zijn op een andere manier belangrijk en dan moet je ze ook op een andere manier behandelen. Zitten er op die school werkelijk geen kinderen op het vwo die geen aanleg hebben voor sport en tekenen? Dat kan toch bijna niet?

Bijtje82

Bijtje82

22-02-2022 om 11:51

SuzyQFive schreef op 22-02-2022 om 08:51:

[..]

Als jij in ‘99 mavo-examen hebt gedaan dan ben je twee jaar jonger dan ik en had jouw school in het systeem van de basisvorming moeten zitten, met dakpanklassen dus.

Nee wij hadden dit niet. Tot afgelopen dagen ook nooit eerder van gehoord.

Vandaar dat ik dacht dat het wellicht iets van een later storming was. 

hoi, ik heb de reacties nog niet gelezen. Maar wat een vervelende situatie. Ik herken dit probleem van het zoontje van een vriendin. Daar wilden ze ook niet afwijken van het advies en heeft mijn vriendin daarop besloten hem naar een andere school te doen waar hij wel werd toegelaten op vwo ipv havo niveau. Dat is een keuze en moet je overleggen met zoon, maar zoontje van vriendin doet het momenteel erg goed en daar was het beste keuze.

Ik zou eerst even vragen of de inzet van je zoon wel voldoende is. Mijn ervaring is dat ook een slechte sporter voldoendes kan halen, mits er voldoende inzet is.

Ik zou overigens nooit kiezen voor een school die in een dakplankgas lesgeeft en normeert op het laagste niveau. Dat heb ik echt nooit kunnen begrijpen, waarom zou je als school daarvoor kiezen?

Hier heb je ook dakpanklassen, maar dat zijn zgn kansklassen waarbij wordt lesgegeven en genormeerd op het hoogste niveau. Gemiddeld 6.0 is voldoende om over te gaan.

Granola schreef op 22-02-2022 om 13:08:

Ik zou eerst even vragen of de inzet van je zoon wel voldoende is. Mijn ervaring is dat ook een slechte sporter voldoendes kan halen, mits er voldoende inzet is.

Ik zou overigens nooit kiezen voor een school die in een dakplankgas lesgeeft en normeert op het laagste niveau. Dat heb ik echt nooit kunnen begrijpen, waarom zou je als school daarvoor kiezen?

Hier heb je ook dakpanklassen, maar dat zijn zgn kansklassen waarbij wordt lesgegeven en genormeerd op het hoogste niveau. Gemiddeld 6.0 is voldoende om over te gaan.

De inzet was voldoende, in de mail stond duidelijk waarom hij een onvoldoende had en daar stond niet bij dat zijn inzet slecht was. 

Op het laagste niveau normeren heeft als voordeel dat er geen kinderen zijn die aan de lopende band onvoldoendes halen omdat die toch richting het lagere niveau gaan. De keerzijde is natuurlijk dat altijd een 7 of hoger halen gewoon lastig is. Heb ik ook gezien bij mijn kinderen. Soms moeten ze een project doen met anderen en dan ben je niet afhankelijk van jezelf. Ik merkte ook dat een 7 vaak gewoon standaard gegeven wordt voor werkstukken etc terwijl mijn kinderen juist hoopten daar een 10 binnen te halen. Daarom denk ik dat twee soorten cijfers beter zijn.

Wat ik nog idioter vind is lésgeven op het laagste niveau. Dan haal je hoge cijfers, ga je over naar het hogere niveau en heb je een achterstand. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.