Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Lager niveau door gymcijfer?


Rhonda schreef op 28-02-2022 om 23:10:

mijn kinderen hebben nooit werk op niveau gekregen op de basisschool. Ik trouwens ook niet, maar goed, daar deden ze in de jaren zeventig al helemaal niet aan.
de kinderen moesten gewoon mee met de meute en een leraar van groep 8 zei me dat het lesniveau iets boven vmbo lag.
toen twee zonen van ons in groep 8 zaten waren er toevallig bijna alleen maar kinderen met vwo-advies in hun klas, maar denk maar niet dat de leraar iets extra’s deed. Na de cito gebeurde er sowieso al niks. Ik vroeg waarom ze niet verder gingen in het rekenboek. “Dan kunnen de kinderen die niet naar havo of hoger gaan niet meekomen”. Onzin natuurlijk, die kinderen gingen dan wel niet naar de havo, maar waren niet achterlijk. Maar goed, je hoort al: ik was niet zo’n fan van de basisschool, maar we wilden vanwege logistieke redenen niet switchen. Inmiddels hebben ze alle zes gymnasium en atheneum gehaald, enkelen hun master aan de universiteit en de rest studeert, dus het is allemaal op hun pootjes terechtgekomen.

Wat heeft dit allemaal met het cijfer voor gym te maken?

Rhonda schreef op 28-02-2022 om 22:58:

[..]

Waarom zou geen enkel kind vwo-advies kunnen krijgen? Het basisschoolniveau ligt ongeveer op vmbo/havoniveau, dus kinderen die daarboven scoren, volgens mij heet dat nu niveau I, krijgen een hoog advies. Maar dan komen ze op de middelbare school en moeten ze ineens wel wat doen om een voldoende te halen en dat valt dan tegen. De andere dingen zijn al genoemd, puberhormonen, andere manier van lesgeven. Ik denk dat kinderen niet alleen vanwege een bepaald iq een schoolniveau aankunnen, veel heeft te maken met inzet en toewijding. Er zullen kinderen een havo-diploma halen met een hoog iq, maar geen interesse om te presteren en anderen halen een gymnasiumdiploma met een iets lager iq dan kind 1, door vlijt, ijver en inzet. En op de basisschool zijn dat soort vaardigheden minder nodig.

Ok anders gezegd, dan zou geen enkel kind het VWO kunnen halen. Dat er nu nog steeds basisscholen zijn die alleen maar op mavo/havo niveau les kunnen geven is belachelijk. Dat is ook niet zo anders zou dus elk kind tegen problemen oplopen op het VWO. Overigens is er geen vmbo/havo niveau. Ik denk dat je vmbo-t/havo niveau bedoelde, daarom zei ik voor het gemak mavo/havo niveau. 

IJssel schreef op 28-02-2022 om 23:25:

[..]

Wat heeft dit allemaal met het cijfer voor gym te maken?

Het cijfer voor gym telt blijkbaar net zo zwaar mee voor een hoger niveau. Gym zou beter beoordeeld kunnen worden op inzet en niet op prestatie, danwel prrsoonlijke groei. 

Dit lijkt me intimidatie. Ik zou zeggen: dan gaan jullie hem maar bijles in gym geven want ik kan buiten school nergens veilig ringen ophangen en ik ben ook niet bekwaam in hem gymles geven.

Wtf zeg. De meeste vakken zijn leren en als je het niet goed kan zoek je gewoon op hoe het wel moet. Tekenen, handvaardigheid, gym, muziek maken etc. zijn vakken die je niet uit een boekje kan leren en waar je zonder begeleiding en de juiste materialen het nog heel fout kan doen ook.

kipp1998 schreef op 27-02-2022 om 20:41:

[..]

Ik ken meerdere personen die vwo of zelfs gymnasium hebben gedaan. En die zijn afgezakt naar tl of zelfs kader, soms zelfs na doubleren in de eerste klas. Wat mij opvalt is dat het allen leerlingen zijn die zeer druk en storend (en vaak ook erg onbeschoft) gedrag vertonen. En dat ze altijd afzakken na het eind van klas 1 of klas 3. Maar hoe hebben ze ooit op de basisschool een vwo-advies gekregen???

Ik had in de derde klas vwo zo'n klasgenootje die afzakte naar 3havo en vervolgens 4vmbo-tl. Ik kwam daar net op school en kende haar daarvoor niet, hoorde wel dat ze in het derde jaar ineens alcoholproblemen had en de twee jaren daarvoor leerlingen haar al gemeen vonden.

Op diezelfde school zou het jaar ervoor in 2h/v een leerling met een autismespectrumstoornis naar het speciaal onderwijs 3-vmbo-t zijn gegaan en bekend staan om pillen die hij in de les uitdeelde :')

Wat een onzin! Staat er in de schoolgids dat van kinderen met gym wordt verwacht dat ze dit kunnen? Hier staat er alleen dat kinderen op hun eigen niveau kennis maken met verschillende sporten.


Ik zou als de school niet kan laten zien dat dit van de kinderen wordt verwacht elke dag bellen en zeggen dat de onvoldoende cijfers eruit moeten worden gehaald

Op de scholen hier zijn trouwens voor havo/vwo verschillende overgangsnormen. Eentje 7 vakken die meetellen en minstens 6,9 gemiddeld voor vwo. Ander alle vakken verdeeld in twee categorieen waar de categorie waar gym bij zit minstens een 6,0 moet zijn ook voor bevordering havo.

AnnaNiem schreef op 27-02-2022 om 16:45:

Het label is nooit het doel geweest, maar we maakten ons zorgen over als ze later weer iemand treft die haar afbreken wat we aan het opbouwen zijn. Wil je het dan als nog doen, je bent met de wachttijden toch gauw 3 maanden verder. Je zoekt (be)grip om een kind weer de goede kant op te krijgen en mee te denken in oplossingen. Ons pad heeft bijna 2 jaar geduurd. De ib'r in die tijd was trouwens wel goud waard door met haar te werken aan mindset, verrijking etc. Je bent echt afhankelijk wie je treft en hoe het klikt, zelfs binnen dezelfde school. Maar volg je gevoel, test breed maar blijf naar je kind kijken. Alle peuten weten alles van hun vakgebied maar net niet van het vakgebied er naast om breder te kunnen kijken en als ouder ken je je kind het beste.

Mijn zoon heeft ook DCD, ook wel bekend als dyspraxie, als klein kind struikelde hij nog over een pluisje op de grond en vooral ook zijn eigen voeten. Hij heeft nooit gerold, getijgerd en gekropen. 
Het begon vooral op te vallen bij zwemmen, een been deed gewoon niet goed mee. Zodoende is hij bij de revalidatiearts terecht gekomen en multidisciplinair onderzocht. 
Daarnaast bleek ie dyslectisch, hoogbegaafd, hypermobiel (al kan dat ook een contra-indicatie zijn) en heeft add. 
Op advies van de reva heeft ie juist wel veel sport gedaan. Hij heeft tot zijn 15e gezwommen en tot zijn 12e ook judo. Zwemmen voor de spierkracht en judo ook om op een goede manier te kunnen vallen. Na zijn 12e is ie op scouting gegaan. 
Hij had wel altijd heel veel plezier in gym en heeft uiteindelijk zelfs een 8 op zijn eindlijst gehad. Zijn fijne motoriek is belabberd, al kan ie gek genoeg wel goed tekenen, zijn handschrift is echt slecht. Op de basisschool had ie een alphasmart. Dat is een soort toetsenbord met klein schermpje, alleen om tekst op te typen: 

1*8_ACTvGaQcvCjSxXQ4P9Mg.jpeg


geen afleidingen, alleen typen. Op het VO werkte hij soms op een laptop maar meestal werkte hij niet 🤣. 

Ze vermoeden dat DCD, net als dyslexie, een probleem is dat te maken heeft met te weinig of te eenzijdig aangelegde neuronen in de hersenen. Als een klein kind een nieuwe vaardigheid leert worden er een heleboel nieuwe neurologische verbindingen in de hersenen aangelegd en hoe meer dit gebeurt hoe beter de verschillende hersendelen met elkaar kunnen samenwerken. 

Heb even gekeken bij mijn dochters overgangsnormen. 
In de heterogene brugklas moeten ze 52 punten halen voor de vakken Ne, En, Fa, Wi, Bi, Ak en GS samen en Max 1 onvoldoende en bij 2 tekortpunten (dus 2 vijven of 1 vier) ben je bespreekgeval voor doorstroom naar het hogere niveau. 
In de homogene klassen geldt geen puntennorm en ben je bespreekgeval bij 2 tekorten. 
Maar ben ook wel benieuwd of TO nog terugkomt eigenlijk. 

Heel interessant jullie dcd uitleg. Ik ben inmiddels zover dat ik in ieder geval het wil uitsluiten. Mijn zoon stond met een dik half jaar in de box en de plakker adhd lijkt deels waar maar ik zie veel meer uit ass of iets anders wat ik niet kan duiden. Schrijven valt op zich wel mee, hij schrijft het liefst hoofd/blokletters en kleine door elkaar maar hij kan het wel met lijntjes en op aanwijzen. 
Verder zijn strikken knopen en ritsen nog altijd te moeilijk, normaal aankleden. Hij lijkt te vlug te willen en de hele wereld zit hem dwars als het niet gaat. Hij lijkt dyslectisch en zo ga je denken of het misschien zou kunnen.
Ik was al hoe lang bezig dit op school te regelen maar nu dit niet van de grond kwam heb ik zelf een screening fysio geregeld. Ik ben heel benieuwd of daar wat uit komt. 

kleinejongen schreef op 13-03-2022 om 18:55:

Heel interessant jullie dcd uitleg. Ik ben inmiddels zover dat ik in ieder geval het wil uitsluiten. Mijn zoon stond met een dik half jaar in de box en de plakker adhd lijkt deels waar maar ik zie veel meer uit ass of iets anders wat ik niet kan duiden. Schrijven valt op zich wel mee, hij schrijft het liefst hoofd/blokletters en kleine door elkaar maar hij kan het wel met lijntjes en op aanwijzen.
Verder zijn strikken knopen en ritsen nog altijd te moeilijk, normaal aankleden. Hij lijkt te vlug te willen en de hele wereld zit hem dwars als het niet gaat. Hij lijkt dyslectisch en zo ga je denken of het misschien zou kunnen.
Ik was al hoe lang bezig dit op school te regelen maar nu dit niet van de grond kwam heb ik zelf een screening fysio geregeld. Ik ben heel benieuwd of daar wat uit komt.

Mijn zoon ging met vier maanden zelf zitten. Schrok me wezenloos, zat ie ineens rechtop in de kinderwagenbak. En idd ook snel staan. 
Zoon kon ook niet goed veters strikken maar hij had de pech dat ie lang is en vanaf een bepaalde maat zijn er geen schoenen zonder veters meer… En hij wilde absoluut geen labeltjes in zijn kleding en spijkerbroeken aan(muv die van zeeman). 

SuzyQFive schreef op 13-03-2022 om 19:04:

[..]

Mijn zoon ging met vier maanden zelf zitten. Schrok me wezenloos, zat ie ineens rechtop in de kinderwagenbak. En idd ook snel staan.
Zoon kon ook niet goed veters strikken maar hij had de pech dat ie lang is en vanaf een bepaalde maat zijn er geen schoenen zonder veters meer… En hij wilde absoluut geen labeltjes in zijn kleding en spijkerbroeken aan(muv die van zeeman).

Sommige dingen lijken ze in voor te lopen en te slim. Kind vraagt zich altijd heel andere dingen af. Dan wat de meeste leeftijdgenootjes mee bezig zijn. 
Vandaag was hij bezig een zware tak met zijtakken als boom te planten in geel zand van de speeltuin. En dan vervolgens kijken hoe hij blijft staan als je hem oppervlakkig plant. Van alles uittesten tot hij steeds om viel. Je kunt aanwijzingen geven maar hij doet zoals hij denkt dat het wel kan. Dat komt dan honderd keer in je buurt met die tak en dat kijk uit dan gaat dit of dat fout lijkt niet aan te komen. Hij moet het ook heel vaak fout doen of eerst nog vaker hebben gezien voor hij het wel kan. 
Broeken zijn allemaal te moeilijk. Hij trekt z’n broek op na het plassen that s it. Hij heeft het te druk of kan het niet. Liefst jogging, dat blijft nog hangen op de heupen. Maar hij is zo smal dat hij vaak in een afgezakte broek de rest van de dag doorkomt. Als jij eenmaal keer heeft moeten plassen. 

Op de school van mijn zoon telt LO/gymnastiek mee als een vak waarvoor je genoeg punten moet hebben voor de overgang naar het volgende leerjaar: montaignelyceum.nl/wp-content/uploads/2021/10/Overgangsnormeringen-en-reglement-vwo-onderbouw-20-21.pdf
Ik wist niet dat dit op andere scholen anders zou zijn. Ik kan de frustratie over dat een kind dat voor alle vakken behalve gym voldoende of goed scoort en dan niet over mag begrijpen. Kan je niet een vrijstelling voor gym aanvragen?

ik ben bang dat scholen zelf mogen weten of je niet naar het hoogste niveau mag door gym. Op mijn middelbare school moest je in een dakpanklas voor het hoogste niveau een 8 gemiddeld staan. Deze school is zelfs ooit daarom hier besproken: https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/ervaringen-met-nifterlake-of-minkema-collega Ik had toen vriendinnen die op andere scholen zaten en het raar vonden dat wij minstens een 8 gemiddeld moesten hebben voor de havo, want bij hen was een 7 al genoeg... Zij dachten dat het niveau van onderwijs op mijn school heel laag is en we daarom zulke hoge cijfers moeten halen.

Claire11

Claire11

29-03-2022 om 12:26 Topicstarter

Hoi, hier een update van mijn kant.

De vraag van mij gaat over of mijn zoon inderdaad niet naar het hoogste niveau mag door zijn onvoldoende voor gym (en te lage cijfer voor handvaardigheid).

De afgelopen weken hebben er andere ontwikkelingen plaatsgevonden: mijn zoon heeft aangegeven dat hij naar een andere school wil vanwege de vakken. De huidige school is erg gericht op techniek en hij is erachter gekomen dat hij daar later niets mee wil gaan doen.

Na gesprekken met twee andere scholen hebben we besloten dat hij al vanaf morgen naar de gewenste school gaat, en vrijdagmiddag hebben we met de directie een gesprek over of hij vanaf volgende week definitief wordt ingeschreven.

Hij gaat als het goed is vanaf morgen ook direct naar "het hoogste niveau". Volgens mij heeft deze school niet eens een dakpanklas en de directeur vond de huidige cijferlijst geen bezwaar. Als het niet goed gaat met zoon kan hij altijd nog na de vakantie afstromen zei hij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.