Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Lager niveau door gymcijfer?


@Kleinejongen. DCD is een motorische ontwikkelingsstoornis. Het valt onder dezelfde groep als ADHD, dyslexie etc. En het een sluit ook het ander niet uit. Maar waar dyslexie over taal gaat, gaat DCD over motoriek. Een van de criteria voor DCD is dat het belemmerend is voor het dagelijks functioneren, maar ook dat ze een motorische achterstand heeft waar geen medische verklaring voor is. 

Via jeugdpsycholoog is ze door het vastlopen onderzocht op hoogbegaafd, ADHD etc. De IQ test was onbruikbaar omdat ze een wel hele brede kloof had; hoogbegaafd voor verbaal en zwakbegaafd voor performaal. De psycholoog dacht aan ADHD maar we herkenden haar niet in enkele deelconclusies die daar toe zouden leiden. Er was één ding dat de psycholoog niet kon onderzoeken: motoriek. En mijn gevoel was dat daar de sleutel zat om haar frustratie op te lossen. 

Ik heb een kinderfysiotherapeut gebeld, zij heeft de Movement ABC afgenomen en op bepaalde onderdelen scoorde ze echt slecht voor haar leeftijd. De fysiotherapeut heeft een half jaar met haar gewerkt en je zag vooruitgang maar niet genoeg. De Movement ABC is nogmaals afgenomen. De werkdiagnose DCD viel. 

 Een fysiotherapeut mag wel denken aan DCD maar het niet diagnosticeren. Dat doet een revalidatiearts, na verwijzing van de huisarts, en die zag met een blik op het dossier en een paar testjes dat het DCD was. Officieel moet er ook nog een tweedelijns logopedist, tweedelijns ergotherapeut en een tweedelijns fysiotherapeut naar kijken. En dat is ook gebeurd en het label heeft ze nu om discussies te vermijden en passend onderwijs te kunnen krijgen. Qua motoriek maar ook qua intelligentie en de ADHD kenmerken die er in meespelen. 

De kinderfysiotherapeut is op advies van de arts vervangen door een kinderergotherapeut om haar te leren om te gaan met haar beperking, te motiveren, te structureren in haar motorische planning etc. Zowel de fysiotherapeut als de ergotherapeut zijn o.a. met schrijven in de weer geweest. Alleen na een bepaalde leeftijd is er eigenlijk nog maar weinig kans op dat het binnen de normen van "normaal" gaat komen. En gymles; ze probeert het tegenwoordig dapper. Maar een voldoende op beheersing; nee dat zit er eigenlijk niet in. De juf van groep 8 beoordeelt het op inzet en persoonlijke groei. En dat geldt ook voor tekenen en handvaardigheid. Het blijft "eenvoudig" voor de leeftijd. 

AnnaNiem schreef op 27-02-2022 om 00:47:

@Kleinejongen. DCD is een motorische ontwikkelingsstoornis. Het valt onder dezelfde groep als ADHD, dyslexie etc. En het een sluit ook het ander niet uit. Maar waar dyslexie over taal gaat, gaat DCD over motoriek. Een van de criteria voor DCD is dat het belemmerend is voor het dagelijks functioneren, maar ook dat ze een motorische achterstand heeft waar geen medische verklaring voor is.

Via jeugdpsycholoog is ze door het vastlopen onderzocht op hoogbegaafd, ADHD etc. De IQ test was onbruikbaar omdat ze een wel hele brede kloof had; hoogbegaafd voor verbaal en zwakbegaafd voor performaal. De psycholoog dacht aan ADHD maar we herkenden haar niet in enkele deelconclusies die daar toe zouden leiden. Er was één ding dat de psycholoog niet kon onderzoeken: motoriek. En mijn gevoel was dat daar de sleutel zat om haar frustratie op te lossen.

Ik heb een kinderfysiotherapeut gebeld, zij heeft de Movement ABC afgenomen en op bepaalde onderdelen scoorde ze echt slecht voor haar leeftijd. De fysiotherapeut heeft een half jaar met haar gewerkt en je zag vooruitgang maar niet genoeg. De Movement ABC is nogmaals afgenomen. De werkdiagnose DCD viel.

Een fysiotherapeut mag wel denken aan DCD maar het niet diagnosticeren. Dat doet een revalidatiearts, na verwijzing van de huisarts, en die zag met een blik op het dossier en een paar testjes dat het DCD was. Officieel moet er ook nog een tweedelijns logopedist, tweedelijns ergotherapeut en een tweedelijns fysiotherapeut naar kijken. En dat is ook gebeurd en het label heeft ze nu om discussies te vermijden en passend onderwijs te kunnen krijgen. Qua motoriek maar ook qua intelligentie en de ADHD kenmerken die er in meespelen.

De kinderfysiotherapeut is op advies van de arts vervangen door een kinderergotherapeut om haar te leren om te gaan met haar beperking, te motiveren, te structureren in haar motorische planning etc. Zowel de fysiotherapeut als de ergotherapeut zijn o.a. met schrijven in de weer geweest. Alleen na een bepaalde leeftijd is er eigenlijk nog maar weinig kans op dat het binnen de normen van "normaal" gaat komen. En gymles; ze probeert het tegenwoordig dapper. Maar een voldoende op beheersing; nee dat zit er eigenlijk niet in. De juf van groep 8 beoordeelt het op inzet en persoonlijke groei. En dat geldt ook voor tekenen en handvaardigheid. Het blijft "eenvoudig" voor de leeftijd.

Dank voor de brede uitleg. 
Je moet dus maar net weten dat het hier mee te maken heeft en weten welke therapeuten je nodig hebt om verder te komen. Kom er maar eens op, zeker als je zoveel dingen bij langs moet gaan om erachter te komen waar het nou precies bij jouw kind hem in zit. Jullie hebben zo te lezen de juiste weg afgelopen en dan kun je er ook iets mee, dat is heel fijn.

Herken wel de kloof tussen enerzijds best goed IQ en dan heel lage verwerking. Toen hij nog geen vier was had performaal juist hoge score. Sinds de basisschool na het kleuteren gaat het steeds mis. Duidelijk wel beelddenker, verbaal veel sterker maar ben nu geneigd om op van alles te testen. Het maakt niet uit welke label, uiteindelijk gaat het om wat je voor je kind kunt betekenen. 

Zo zie je maar, bij gym kan je gewoon individueel oordelen als docent of de leerling op zijn of haar kunnen vooruit gaat. Daar gaat het om.

Het label is nooit het doel geweest, maar we maakten ons zorgen over als ze later weer iemand treft die haar afbreken wat we aan het opbouwen zijn. Wil je het dan als nog doen, je bent met de wachttijden toch gauw 3 maanden verder. Je zoekt (be)grip om een kind weer de goede kant op te krijgen en mee te denken in oplossingen. Ons pad heeft bijna 2 jaar geduurd. De ib'r in die tijd was trouwens wel goud waard door met haar te werken aan mindset, verrijking etc. Je bent echt afhankelijk wie je treft en hoe het klikt, zelfs binnen dezelfde school. Maar volg je gevoel, test breed maar blijf naar je kind kijken. Alle peuten weten alles van hun vakgebied maar net niet van het vakgebied er naast om breder te kunnen kijken en als ouder ken je je kind het beste. 

Op mijn eerste middelbare school (iets meer dan 10 jaar geleden) moest je in de tl/havo klas een >7,5 gemiddeld staan zonder onvoldoendes om naar de havo te mogen. Bespreekgeval was: >7,5 en 1x een 5, of 7,0-7,4 en geen onvoldoendes.
Volgens mij betekende "bespreekgeval" eigenlijk "gewoon over naar de havo tenzij de leraren ernstige twijfels hebben".
Ik weet dat er in de havo/vwo klassen, waar dezelfde eisen golden (voor vwo), toentertijd zelfs een leerlinge met een 6,8 gemiddeld en een andere met een 3,0 voor wiskunde zijn bevorderd naar het vwo. En die hebben beiden het vwo zonder problemen afgerond.

Ik kan het mis hebben, maar een school die beweert dat een leerling die een 7,8 gemiddeld staat niet over mag door een 6 voor handvaardigheid en een 4 voor gymnastiek vooral aan het bluffen is. Als die 7,8 gemiddeld inclusief echt die twee cijfers is, is het natuurlijk helemaal belachelijk.


Trouwens, die eerste middelbare school werkt nu met cijferlijsten en niet meer met gemiddeldes. Dus je hoeft geen 7,5 gemiddeld meer te staan, maar je moet op grond van de cijferlijst van het hoogste niveau overgaan. Dat scheelt vast een hoop discussies en maakt het ook minder erg als je op die school niet direct op het hoogste niveau kunt beginnen...

Kerstin75 schreef op 22-02-2022 om 13:38:

[..]

De inzet was voldoende, in de mail stond duidelijk waarom hij een onvoldoende had en daar stond niet bij dat zijn inzet slecht was.

Op het laagste niveau normeren heeft als voordeel dat er geen kinderen zijn die aan de lopende band onvoldoendes halen omdat die toch richting het lagere niveau gaan. De keerzijde is natuurlijk dat altijd een 7 of hoger halen gewoon lastig is. Heb ik ook gezien bij mijn kinderen. Soms moeten ze een project doen met anderen en dan ben je niet afhankelijk van jezelf. Ik merkte ook dat een 7 vaak gewoon standaard gegeven wordt voor werkstukken etc terwijl mijn kinderen juist hoopten daar een 10 binnen te halen. Daarom denk ik dat twee soorten cijfers beter zijn.

Als dit zo is, weet ik nu na meer dan 10 jaar waarom mijn middelbare school op het laagste niveau normeerde.

Dat hebben ze nu wel aangepast. Ik zie het probleem niet van dat op de cijferlijst van het hoge niveau dan onvoldoendes staan. Het is toch juist veel duidelijker of het kind thuishoort op het hogere of lagere niveau met twee lijsten, dan met een gemiddeldeberekening op basis van de laagste norm?

AnnaNiem schreef op 26-02-2022 om 00:16:

Mijn dochter heeft in groep 5 een onvoldoende op het rapport gehad en de sneer dat het niet zo haar ding was.... juist voor dit soort geneuzel hebben we het label DCD laten plakken in groep 6. De koprol kan ze niet en over de handstand hebben we het niet eens. En als we het over schrijven hebben dan zit daar al 3 jaar aan therapie in en is het nu op het niveau van groep 4. Ze zit nu in groep 8 en heeft een dik vwo advies met een advies van de therapeut dat ze zoveel mogelijk op de computer moet schrijven en bij gym, handvaardigheid etc. rekening gehouden moet worden met haar beperking. En ze hebben aan mij een kwaaie als ze daardoor het vwo niet zou mogen doen als de rest in orde is.

To, hoe is de motoriek van je zoon? Is het mogelijk en zinvol om de fijne en grove motoriek te laten onderzoeken door een kinderfysiotherapeut? Hij is dan in behandeling, misschien kunnen ze dan wel een uitzondering maken....

Ik denk dat ik die drie dingen uit de OP ook niet (voldoende) zou kunnen.

Handstand en dingen doen in de ringen, wanneer moet je dat hebben geleerd dan? Wij deden op de basisschool alleen maar balspellen voor zover ik het me kan herinneren, en voor de vakantie apenkooi (misschien 5 keer per jaar dus).

De niet-populaire kinderen hadden ook nog nadeel bij die balspelletjes met dat ze altijd als laatste werden gekozen en vervolgens als eerste weer af waren, waardoor ze te weinig oefening hadden om op de middelbare school er wel goed in te kunnen zijn. Gym op de basisschool was een feestje voor een brutale kliek (van voornamelijk jongens en twee populaire meisjes) en de rest van de klas moest op de bank toekijken.

Piepjestest/shuttle run meetellen voor gymnastiek is helemaal onzin. Dat is niet eens een kunstje dat je kan leren zoals de schoolslag met zwemmen, maar een meting van iemands conditie/longinhoud/dingen met het hart. Leuk voor kinderen die al jaren een sport doen waar je dat opbouwt en dat in je voordeel is, de rest zal er een minder hoog cijfer halen.

Die onvoldoende voor gym lijkt me dus niet persé gebaseerd op problemen met motoriek. Eerder op geen oefening, geen ervaring, slechte instructies of in het ergste geval dan toch een aandoening.


Ysenda schreef op 21-02-2022 om 23:24:

[..]

Bij school van zoon is alles aanwezig van tl tot gymnasium, nu in 4tl zijn er meerdere jaargangen die 4 jaar geleden op gym zijn begonnen en nu op tl waarschijnlijk het examen niet gaan halen. Net zoals er in 4gym ernaantal zitten die in de havokansklas zijn begonnen.

Zittenblijven gebeurt niet verl, ze laten leerlingen liever naar een niveau lager doorstromen.

Ik ken meerdere personen die vwo of zelfs gymnasium hebben gedaan. En die zijn afgezakt naar tl of zelfs kader, soms zelfs na doubleren in de eerste klas. Wat mij opvalt is dat het allen leerlingen zijn die zeer druk en storend (en vaak ook erg onbeschoft) gedrag vertonen. En dat ze altijd afzakken na het eind van klas 1 of klas 3.  Maar hoe hebben ze ooit op de basisschool een vwo-advies gekregen???

kipp1998 schreef op 27-02-2022 om 20:41:

[..]

Ik ken meerdere personen die vwo of zelfs gymnasium hebben gedaan. En die zijn afgezakt naar tl of zelfs kader, soms zelfs na doubleren in de eerste klas. Wat mij opvalt is dat het allen leerlingen zijn die zeer druk en storend (en vaak ook erg onbeschoft) gedrag vertonen. En dat ze altijd afzakken na het eind van klas 1 of klas 3. Maar hoe hebben ze ooit op de basisschool een vwo-advies gekregen???

Of dus niet gezien worden en de juiste hulp krijgen. 
De puberteit is een hele verandering voor sommige kinderen. Daarnaast is dit volgens mij ook de reden om niveau pas in tweede of derde te gaan vaststellen. 
Anderen hebben misschien een label dat eerder niet is opgevallen. Als leerlingen niet aan een verwacht patroon voldoen is misschien de verwachting zelf niet gepast. En kan er gekeken worden waarmee wel het hoogst haalbare wordt gestimuleerd. 
Zoals in het voorbeeld van to, kijk naar mogelijkheden ipv te constateren dat het cijfer niet goed is. 

kipp1998 schreef op 27-02-2022 om 20:27:

[..]

Als dit zo is, weet ik nu na meer dan 10 jaar waarom mijn middelbare school op het laagste niveau normeerde.

Dat hebben ze nu wel aangepast. Ik zie het probleem niet van dat op de cijferlijst van het hoge niveau dan onvoldoendes staan. Het is toch juist veel duidelijker of het kind thuishoort op het hogere of lagere niveau met twee lijsten, dan met een gemiddeldeberekening op basis van de laagste norm?

Ik had het over scholen met maar 1 cijfer natuurlijk.

kipp1998 schreef op 27-02-2022 om 20:41:

[..]

Ik ken meerdere personen die vwo of zelfs gymnasium hebben gedaan. En die zijn afgezakt naar tl of zelfs kader, soms zelfs na doubleren in de eerste klas. Wat mij opvalt is dat het allen leerlingen zijn die zeer druk en storend (en vaak ook erg onbeschoft) gedrag vertonen. En dat ze altijd afzakken na het eind van klas 1 of klas 3. Maar hoe hebben ze ooit op de basisschool een vwo-advies gekregen???

Omdat het niveau op de basisschool geen vwo-niveau is, maar veel lager. 

Rhonda schreef op 28-02-2022 om 16:51:

[..]

Omdat het niveau op de basisschool geen vwo-niveau is, maar veel lager.

onzin, anders zou toch geen enkel kind VWO advies kunnen krijgen? Afzakken na een VWOadvies naar mavo of lager door een slecht gegeven advies zal het voortgezet onderwijs niet zomaar laten gebeuren. Dan gaan ze echt wel in gesprek met de basisschool. Een kind is niet zomaar druk en storend op de middelbare school en niet op de basisschool. En al ben je het daar ook: juist goed dat het kind dan toch heeft kunnen laten zien dat het VWO de juiste voortzetting is. De kans is namelijk veel groter dat een kind dat dan niet laat zien op de basisschool en juist, onterecht, op een te laag niveau terecht komt. 

kipp1998 schreef op 27-02-2022 om 20:41:

[..]

Ik ken meerdere personen die vwo of zelfs gymnasium hebben gedaan. En die zijn afgezakt naar tl of zelfs kader, soms zelfs na doubleren in de eerste klas. Wat mij opvalt is dat het allen leerlingen zijn die zeer druk en storend (en vaak ook erg onbeschoft) gedrag vertonen. En dat ze altijd afzakken na het eind van klas 1 of klas 3. Maar hoe hebben ze ooit op de basisschool een vwo-advies gekregen???

Is het dan ook niet vaak frustratie? Op de basisschool waren ze met niets doen, de beste van de klas. En nu moeten ze aan het werk en komt die 9 niet meer vanzelfsprekend. Het tempo ligt hoger, de manier van aanpak is anders, het abstractieniveau is anders. Tel daar perfectionisme/faalangst, nieuwe invloeden van klasgenootjes, puberhormonen etc. bij op en je hebt een behoorlijke cocktail die vaak goed gaat, maar ook vaak niet. Het is niet dat ze ineens dommer zijn maar ze hebben wel begeleiding nodig die ze puberaal misschien weigeren.

Kerstin75 schreef op 28-02-2022 om 17:25:

[..]

onzin, anders zou toch geen enkel kind VWO advies kunnen krijgen? Afzakken na een VWOadvies naar mavo of lager door een slecht gegeven advies zal het voortgezet onderwijs niet zomaar laten gebeuren. Dan gaan ze echt wel in gesprek met de basisschool. Een kind is niet zomaar druk en storend op de middelbare school en niet op de basisschool. En al ben je het daar ook: juist goed dat het kind dan toch heeft kunnen laten zien dat het VWO de juiste voortzetting is. De kans is namelijk veel groter dat een kind dat dan niet laat zien op de basisschool en juist, onterecht, op een te laag niveau terecht komt.

Waarom zou geen enkel kind vwo-advies kunnen krijgen? Het basisschoolniveau ligt ongeveer op vmbo/havoniveau, dus kinderen die daarboven scoren, volgens mij heet dat nu niveau I, krijgen een hoog advies. Maar dan komen ze op de middelbare school en moeten ze ineens wel wat doen om een voldoende te halen en dat valt dan tegen. De andere dingen zijn al genoemd, puberhormonen, andere manier van lesgeven. Ik denk dat kinderen niet alleen vanwege een bepaald iq een schoolniveau aankunnen, veel heeft te maken met inzet en toewijding. Er zullen kinderen een havo-diploma halen met een hoog iq, maar geen interesse om te presteren en anderen halen een gymnasiumdiploma met een iets lager iq dan kind 1, door vlijt, ijver en inzet. En op de basisschool zijn dat soort vaardigheden minder nodig. 

Het is dan ook een slechte basisschool als ze deze kinderen geen werk op niveau gaven.

mijn kinderen hebben nooit werk op niveau gekregen op de basisschool. Ik trouwens ook niet, maar goed, daar deden ze in de jaren zeventig al helemaal niet aan. 
de kinderen moesten gewoon mee met de meute en een leraar van groep 8 zei me dat  het lesniveau iets boven  vmbo lag. 
toen twee zonen van ons in groep 8 zaten waren er toevallig bijna alleen maar kinderen met vwo-advies in hun klas, maar denk maar niet dat de leraar iets extra’s deed. Na de cito gebeurde er sowieso al niks. Ik vroeg waarom ze niet verder gingen in het rekenboek. “Dan kunnen de kinderen die niet naar havo of hoger gaan niet meekomen”. Onzin natuurlijk, die kinderen gingen dan wel niet naar de havo, maar waren niet achterlijk. Maar goed, je hoort al: ik was niet zo’n fan van de basisschool, maar we wilden vanwege logistieke redenen niet switchen. Inmiddels hebben ze alle zes gymnasium en atheneum gehaald, enkelen hun master aan de universiteit en de rest studeert, dus het is allemaal op hun pootjes terechtgekomen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.