Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Leerlingenvervoer moet beter

Sinds gisteren is het volop in het nieuws dat het regent van de klachten en dat het beter moet https://www.trouw.nl/binnenland/uren-onderweg-of-huilend-in-de-bus-taxivervoer-leerlingen-speciaal-onderwijs-verloopt-moeizaam~b0e16799/

Ik wist niet dat er zoveel (70.000) kinderen leerlingenvervoer krijgen. Mijn bonusdochter zat op een VSO waar ze op de fiets naartoe ging. Toen we haar vanwege problemen met dat VSO op een andere wilden zetten kregen we van de gemeente te horen dat ze geen leerlingenvervoer krijgt omdat ze met het OV kan reizen.
Achteraf gezien misschien maar beter ook.


JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

29-03-2022 om 14:09

Dat is al jaren zo. Toen mijn zoon 17 jaar geleden naar een medisch kinderdagverblijf en later sbo ging was het ook al drama. Over een ritje van een half uur werd uren gedaan, taxi kwam niet opdagen, hij werd veel te laat thuis gebracht, of veel te vroeg, was er weer een routeverandering en stond ie met zijn nog geen 4 jaar voor een dichte deur, chauffeurs konden niet met de diverse stoornissen om gaan en waren boos, schreeuwen naar de kinderen…

En het gehandicaptenvervoer is niet beter. Ik werk op een zorgmanege waar de meeste cliënten met de taxibus worden gebracht en dat gaat al net zo.

En dat is echt niet alleen de schuld van de chauffeurs hoor.

LaFleurNoire schreef op 29-03-2022 om 14:09:

Dat is al jaren zo. Toen mijn zoon 17 jaar geleden naar een medisch kinderdagverblijf en later sbo ging was het ook al drama. Over een ritje van een half uur werd uren gedaan, taxi kwam niet opdagen, hij werd veel te laat thuis gebracht, of veel te vroeg, was er weer een routeverandering en stond ie met zijn nog geen 4 jaar voor een dichte deur, chauffeurs konden niet met de diverse stoornissen om gaan en waren boos, schreeuwen naar de kinderen…

En het gehandicaptenvervoer is niet beter. Ik werk op een zorgmanege waar de meeste cliënten met de taxibus worden gebracht en dat gaat al net zo.

En dat is echt niet alleen de schuld van de chauffeurs hoor.

Nee inderdaad, breek me de bek niet open. "Planners" die vanaf de andere kant van het land tot op de straat nauwkeurig bepalen welke route er moet worden gereden zonder op de hoogte te zijn van de op dat moment geldende beperkingen in het verkeer. Het busje moet via de in km kortste route rijden ook al staat daar iedere dag een mega file. De 3 km langere route zonder file mag niet gereden worden en de planners kunnen zien waar de busjes zijn dus als de chauffeurs afwijken van de route krijgen ze commentaar dat niet mals is.

De taxi haalt kind te laat op thuis, kind is te laat op school. Taxi haalt kind te vroeg op op school en als kind dan niet op de afgesproken plaats staat gaat de taxi weg en moet je als ouder alles uit je handen laten vallen om kind zelf te halen.

Echt tijd voor verandering!

ScarceKudu74

ScarceKudu74

29-03-2022 om 15:44

Hier was het heel goed geregeld,  totdat de gemeente een paar jaar terug een openbare aanbesteding deed en de goedkoopste het mocht gaan doen. 

Een grote puinhoop is het nu met leerlingenvervoer, maar ook bij het (gehandicapten)vervoer naar ziekenhuizen, of de thuiswonende mensen die naar de dagbesteding ergens gaan en dergelijke. Ze worden vergeten, zijn te laat of uren onderweg. Echt onacceptabel. 

Peen schreef op 29-03-2022 om 15:44:

Hier was het heel goed geregeld, totdat de gemeente een paar jaar terug een openbare aanbesteding deed en de goedkoopste het mocht gaan doen.

Een grote puinhoop is het nu met leerlingenvervoer, maar ook bij het (gehandicapten)vervoer naar ziekenhuizen, of de thuiswonende mensen die naar de dagbesteding ergens gaan en dergelijke. Ze worden vergeten, zijn te laat of uren onderweg. Echt onacceptabel.

Ja, die openbare aanbestedingen dan komt er een bedrijf uit de bus die het vanaf de andere kant van het land goedkoop kan regelen met 0 kennis van het verkeer in de regio waar de ritten gereden moeten worden en krijg je situaties zoals ik beschrijf.

Iedere Bollenstreker weet dat je in de tijd dat Keukenhof open is niet de N208 moet nemen om van Sassenheim naar Heemstede te gaan midden op de dag maar op de dag dat ze in Arnhem de planning zaten te maken (midden januari) was dat toch echt de kortste route.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

29-03-2022 om 16:05

OnherkenbaarAnoniem schreef op 29-03-2022 om 15:53:

[..]

Ja, die openbare aanbestedingen dan komt er een bedrijf uit de bus die het vanaf de andere kant van het land goedkoop kan regelen met 0 kennis van het verkeer in de regio waar de ritten gereden moeten worden en krijg je situaties zoals ik beschrijf.

Iedere Bollenstreker weet dat je in de tijd dat Keukenhof open is niet de N208 moet nemen om van Sassenheim naar Heemstede te gaan midden op de dag maar op de dag dat ze in Arnhem de planning zaten te maken (midden januari) was dat toch echt de kortste route.

Ja, dit dus! Ze weten van niks, komen hier niet vandaan en doen alles onhandig en verkeerd.  Heel frustrerend is het 

Heel fijn dat hier nu aandacht voor is. 
Ik vind het altijd heel lastig om hierover te 'zeuren' of klagen, omdat ik het ook wel echt een voorrecht vind (relatief uiteraard, had liever gezien dat kind naar regulier onderwijs kon) dat kind naar zijn regionale school gebracht wordt. Als wij hem zelf zouden moeten brengen en halen zou fatsoenlijke dagen werken totaal onmogelijk worden. 
Maar inderdaad, de routes die af en toe bedacht worden zijn soms om te huilen. Bovendien zijn er ook best wat chauffeurs die eigenlijk helemaal niet geschikt zijn voor het rijden van een busje vol kinderen met een gebruiksaanwijzing.

Ik zou dat best als werk willen doen maar ik ben wel bang voor wat jullie zeggen. Ik moet het verkeer in de gaten houden, ik kan toch niet ook voor de kinderen zorgen dan? 

Mijn moeder heeft 10 jaar terug een aantal maanden als begeleider mee gereden op een busje. Ze vond dat heel leuk en de chauffeur was er ook erg blij mee. Het taxibedrijf had haar ook graag gehouden, maar het subsidie potje van de gemeente was al heel snel op. Zo zonde dat het weer eens helemaal niks mag kosten in dit land. 



Aiden schreef op 29-03-2022 om 16:33:

Ik zou dat best als werk willen doen maar ik ben wel bang voor wat jullie zeggen. Ik moet het verkeer in de gaten houden, ik kan toch niet ook voor de kinderen zorgen dan?

Dat vond ik het grootste probleem inderdaad. Ik heb in de acht jaar dat mijn jongste gebruik heeft gemaakt van het leerlingvervoer ontelbaar veel chauffeurs zien komen en gaan, allemaal mensen die het niet trokken om zowel op de weg te letten als op de kinderen. Er wilde ook bijna niemand rijden op die school (cluster 4), dus iedere nieuwe onervaren chauffeur werd op die route ingezet om na drie weken gillend weg te lopen. Ik neem die mensen trouwens niks kwalijk hoor, het is ook bijna een ondoenlijke opgave. 

De laatste twee jaar was het trouwens beter: toen zat er een chauffeur op zoons busje die gewoon geknipt was voor dat werk. De man bleef onder alle omstandigheden kalm, duldde intussen geen kunstjes in zijn bus en als één van de kinderen onrecht werd aangedaan ging ie door roeien en ruiten. 

Maar toch was ik blij toen zoon op zijn veertiende besloot dat ie best met het OV naar school kon. Het gaf hem ook meteen veel meer vrijheid: nu kon ie tenminste een keer na school spontaan met een vriend op stap. 

Bomenknuffelaar schreef op 29-03-2022 om 17:23:


[..]

Dat vond ik het grootste probleem inderdaad. Ik heb in de acht jaar dat mijn jongste gebruik heeft gemaakt van het leerlingvervoer ontelbaar veel chauffeurs zien komen en gaan, allemaal mensen die het niet trokken om zowel op de weg te letten als op de kinderen. 

Hoezo 'niet trokken' dat kan toch ook helemaal niet verwacht worden van de chauffeur? Hoe gevaarlijk is dat? Natuurlijk zijn er kinderen die helemaal geen problemen veroorzaken en rustig vervoerd kunnen worden maar dat zijn ze niet allemaal. Net wat je zegt met die nieuwe onervaren chauffeurs omdat de rest niet de 'cluster4bus' wilde rijden. Zo krijg je ook geen nieuwe mensen. Op die bus moet dus een extra begeleider. 

Peen schreef op 29-03-2022 om 16:05:

[..]

Ja, dit dus! Ze weten van niks, komen hier niet vandaan en doen alles onhandig en verkeerd. Heel frustrerend is het

Ik heb in al mijn frustratie wel meerdere keren gebeld en als ik dan "de planning" aan de telefoon had gevraagd hoe ze er op kwamen om het busje langs Keukenhof te sturen. 

Keukenhof?  Moet ik dat kennen dan?  Wat is daar zo bijzonder aan dat de bus daar 3km voor moet omrijden om dat te ontwijken?  Zijn die files echt zo erg dan? 

Ik was bijna in staat om er heb te fietsen en de file te fotograferen en dat op te sturen. 

Dat je het 1 keer niet weet oké daar kan ik mee leven maar als de moeder van cliënt x voor de 5e keer belt met hetzelfde verhaal dan moet je er als organisatie misschien toch eens iets mee doen. 

Aiden schreef op 29-03-2022 om 17:25:

[..]

Hoezo 'niet trokken' dat kan toch ook helemaal niet verwacht worden van de chauffeur? Hoe gevaarlijk is dat? Natuurlijk zijn er kinderen die helemaal geen problemen veroorzaken en rustig vervoerd kunnen worden maar dat zijn ze niet allemaal. Net wat je zegt met die nieuwe onervaren chauffeurs omdat de rest niet de 'cluster4bus' wilde rijden. Zo krijg je ook geen nieuwe mensen. Op die bus moet dus een extra begeleider.

Ja en die komt er niet, want te duur. 

Dus ja, de chauffeur dient naast uitnemende verkeersvaardigheden ook nog eens wonderbaarlijke pedagogische kwaliteiten te bezitten, en dat tegen een loontje van niks (ik heb wel chauffeurs getroffen die voor hun ritje met zoon eerst even een krantenwijk deden).

ik vind het redelijk gaan op dit moment. Wel de gekste dingen gehad in het verleden. Een taxibusje wat nog langs een andere school moest, die een kwartier of half uur later uit was. Dan moesten de kinderen maar “braaf” in de bus blijven zitten tot school 2 uit was. Dat werd niks. 
chauffeurs die geen orde kunnen houden. Geen busbegeleiding (vaker wel dan niet) maar dat is ook niet handig. 
men ze hadden het grandioze plan om een opstartplaats te doen per dorp, en dan met een touringcar al die omliggende dorpen af. Gelukkig ging dat niet door! 

Ik zie ze op weg naar mijn werk regelmatig rijden, die busjes, maar ik snap wel dat ze er na het ophalen van het eerste kind bijna een uur over doen naar de school, ook als er geen problemen op de weg zijn of problemen met planners. Gewoon logisch nadenken. In zo'n busje zitten soms 6-8 kinderen. Dus je haalt kind 1 om half 8 op, eer dat het kind goed en wel in dat busje zit is het al vijf óver half 8, dan op naar adres 2, onderweg nog wat verkeerslichten, stel dat je daar dan om kwart voor 8 bent, dan is het 10 vóór 8 eer dat kind 2 goed en wel in het busje zit, en ga zo maar door. Dus eer dat je bij kind 6 bent, ben je al gauw drie kwartier of langer onderweg, en dan moet je van adres 6 nog naar de school rijden.

Pejeka1 schreef op 29-03-2022 om 18:19:

Ik zie ze op weg naar mijn werk regelmatig rijden, die busjes, maar ik snap wel dat ze er na het ophalen van het eerste kind bijna een uur over doen naar de school, ook als er geen problemen op de weg zijn of problemen met planners. Gewoon logisch nadenken. In zo'n busje zitten soms 6-8 kinderen. Dus je haalt kind 1 om half 8 op, eer dat het kind goed en wel in dat busje zit is het al vijf óver half 8, dan op naar adres 2, onderweg nog wat verkeerslichten, stel dat je daar dan om kwart voor 8 bent, dan is het 10 vóór 8 eer dat kind 2 goed en wel in het busje zit, en ga zo maar door. Dus eer dat je bij kind 6 bent, ben je al gauw drie kwartier of langer onderweg, en dan moet je van adres 6 nog naar de school rijden.

Hier in de wijk haalt een busje kinderen op om ze naar een sbo in de stad te brengen. Die kinderen (op minstens drie adressen) wonen  nog geen 100 meter van elkaar af! En dan woon ik ook nog eens in een verkeersluwe bloemkoolwijk. Ik heb trouwens nooit van deze buren gehoord dat het een ellende is met de busjes. Behalve dat er soms opstartproblemen zijn aan het begin van het jaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.