Milani
17-06-2010 om 10:57
Leonardo school heeft financiële problemen
Zie http://petities.nl/petitie/goede-scholing-voor-hoogbegaafde-leerlingen
Voor meer informatie en tekenen petitie.
Hoe meer ouders tekenen hoe groter de kans is dat deze scholen niet gaan sluiten!

M Lavell
20-06-2010 om 21:09
Kosten en kennis
"Een kleine correctie op de kosten per student. Studenten in het MBO zijn het duurst voor de overheid. "
Nee.
Er staat "Een mbo-leerling is de laatste jaren duurder dan een student in het hoger onderwijs. Dit komt door de toegenomen uitgaven van overheid en bedrijfsleven. "
En precies in dat laatste zit het verschil.
Scroll naar beneden en je ziet het staatje financiers. De overheid stopt iets meer dan 3 miljard in het mbo. In wo is het bijna 4 miljard (een miljard meer). Het bedrijfsleven stopt 1,5 miljard in het mbo. In het wo maar een klein beetje.
Bedrijfsleven en overheid samen stoppen wel meer geld in het mbo. En dat komt weer omdat die andere mythe, de gedachte dat onze economie draait op hbo/wo, niet juist is. Het is het mbo waar de economische belangen liggen. Daar ligt ook het speerpunt van de kenniseconomie.
Het gaat niet om meer kennis van een hoog niveau, maar om goed opgeleide werknemers op de gewone werkvloer.
Het bedrijfsleven laat dat zien door vooral in het mbo te investeren. Het wo is minder interessant.
Blijft dat de overheid het meeste kwijt is aan het wo.
Groet,
Miriam Lavell

Annet
20-06-2010 om 21:17
Speelafspraken buiten de klas
Miriam:
Ik vind ook dat je te pessimistisch bent. Ten eerste zou ik niet zo zeker zijn van dat niet uitgenodigd worden. Ten tweede zou ik niet zo zeker zijn van de bittere noodzaak om dit soort verbanden met precies je klasgenoten te hebben. Je kunt ook speelafspraakjes hebben met vriendjes van buiten school, een andere school, een hobbyclub.
Zoon merkt na de versnelling al dat hij niet meer uitgenodigd wordt voor feestjes. Maar gelukkig heeft hij wel voldoende speelafspraken met klasgenoten. Dus daar zit geen probleem, hij kan best leven zonder feestjes. Zolang hij maar aansluiting heeft. Hij is verder sociaal genoeg dus dat loopt goed.
Speelafspraken van buiten de klas komen hier zelden voor. Dat heb ik ook gemerkt met oudste (12) die clubjes en zo had. Heel gezellig allemaal maar buiten de club gingen ze niet met elkaar om. Ook niet als dochter daar om vroeg.
Met zoon zie ik tot nu toe hetzelfde. Op de sportclub is het heel gezellig, een feestje op de club ook nog, maar daarbuiten is er geen interesse.
Wij willen best kijken naar kinderen buiten de klas, wij hebben die noodzaak helemaal niet om het bij klasgenoten te houden. Maar anderen willen dat blijkbaar niet. En dan houdt het op.
Oja, helaas wonen wij in een straat waar buiten spelen onmogelijk is. Dus ook in de buurt is weinig aansluiting mogelijk.

M Lavell
20-06-2010 om 21:22
Buurtprobleem
tsja, dat lijkt me dan meer een buurtprobleem dan een hoogbegaafdenprobleem Annet.
Dat is trouwens iets waar ik me slecht wat bij kan voorstellen. In mijn buurt wonen 6 kinderen. 2 daarvan zijn van mij. Ze zaten niet bij elkaar op school en speelden ook niet regelmatig met elkaar.
Mijn kinderen hebben altijd hun vrienden 'buiten de buurt' gehad. Het kan bijna niet anders hier.
Ja, ik denk dat mijn kinderen meer moeite hebben moeten doen voor het onderhouden van sociale contacten.
Ik heb ze niet horen klagen.
Groet,
Miriam Lavell

Ellen
20-06-2010 om 21:24
Over massi
Ellen over Massi Nissa: Ik vind dat je meestal zinnige dingen zegt maar nu val ik van mijn stoel. Je zegt "Een kind dat voor het gymnasium echt hard moet werken, is niet hoogbegaafd. Echt niet."
Ik kan het niet terugvinden. Waar zegt ze dit?

Nor@
20-06-2010 om 21:26
Ellen
In Draadje "Juist (leren op vo)
Groetjes
Massi
PS: Een kind dat voor het gymnasium echt hard moet werken, is niet hoogbegaafd. Echt niet.

Annet
20-06-2010 om 21:26
Vorige posting (over massi) is van mij
Even in de war, nu staat er Ellen in plaats van Annet

Nor@
20-06-2010 om 21:27
Massi
ik val ook van mijn stoel,
dan kan een kind wat op de Havo zit ook niet hoogbegaafd zijn zeker volgens jou,....
nou, sorry, dan moet je nog veel lezen hierover...
Ik zou al die kinderen niet de kost willen geven.

Annet
20-06-2010 om 21:27
Ps gemist
Bedankt Nor@, die ps had ik gemist.
Geen idee of het klopt. Hier heb ik geen ervaring mee.

Massi Nissa
20-06-2010 om 21:29
Ellen
Sorry dat ik je van je stoel liet vallen , was niet de bedoeling. Tja, ik denk toch echt dat het zo is. Natuurlijk moet een slimme gymnasiast weleens een weekje in een hogere versnelling draaien, toetsweek of werkstuk of weet ik wat, maar ik ken eigenlijk weinig jongeren in mijn omgeving die erg hard moeten werken voor school. Ze doen wel alsof, trouwens.
Laat ik de vraag omdraaien (is geen flauwe truc, ik ben echt geinteresseerd en altijd bereid om mijn mening te herzien): ken jij hoogbegaafden die veel moeite moesten doen voor het gymnasium en zo ja, waarom? Waren ze dyslectisch? Speelde er iets anders?
Groetjes
Massi

Annet
20-06-2010 om 21:31
Nee hoor, geen buurtprobleem
Mijn kinderen moeten hun sociale contacten ook altijd buiten de buurt zoeken. Dat is niet anders en dat accepteren ze ook. Ze klagen er dus ook niet over.
Ik heb die aanvulling over de buurt alleen gegeven voor de volledigheid.

Fraz
20-06-2010 om 21:32
Heb niet alles gelezen
maar op zich vind ik een Leonardo school niet verkeerd als dat betekent dezelfde stof in kortere tijd en de extra tijd besteden aan uitdiepen van de stof en extra stof. Ik zie alleen niet in waarom dat duurder zou moeten zijn als een normale basisschool en waarom de klassen kleiner zouden moeten zijn. De klassen op SBO of SO zijn kleiner omdat de leerlingen meer begeleiding nodig hebben om de stof onder de knie te krijgen (meer uitleg en één op één uitleg) terwijl je juist zou denken dat Hb kinderen minder uitleg nodig hebben en beter zelfstandig of in groepjes zouden kunnen werken.
Ik ben dus voor een Leonardoschool omdat dit meer uitdaging kan bieden voor kinderen die het aan kunnen maar niet voor een duurdere school met kleinere klassen omdat mijns inziens HB kinderen niet meer één op één aandacht en uitleg nodig hebben dan een gemiddeld kind. Het gaat er vooral om de stof van een gemiddeld kind sneller aan te bieden en de tijd die overblijft te gebruiken voor interessante stof en leren samen in groepjes een probleem op te proberen te lossen en daar is niet specifiek meer geld voor nodig.
Heeft een HB kind een bijkomend probleem (autisme oid) en zou hij/zij daar bij een normale school ook een rugzakje voor krijgen dan heeft hij/zij daar op een Leonardoschool ook recht op.

anna van noniemen
20-06-2010 om 21:35
Eigenlijk goedkoper
aangezien HB kinderen dezelfde stof in minder tijd tot zich kunnen nemen, zou een Leonardo eigenlijk veel goedkoper kunnen zijn!

Nor@
20-06-2010 om 21:42
Massi
Ja, die niet hebben geleerd om te leren, die niet kunnen plannen, niet hebben leren doorzetten, of ergens echt moeite voor doen, organiseren, omdat ze dat simpelweg op school niet geleerd hebben, als alles je altijd aangewaaid is...
En ik ken ook genoeg voorbeelden van kinderen, die afzakken naar het VMBO, en nooit meer een diploma halen.

Massi Nissa
20-06-2010 om 21:59
Ellen en nora
Ellen: zoals jij het nu beschrijft, niet speciaal veel moeite hoeven doen, wel soms voor een vak wat langer zitten om het door te krijgen, dat klinkt toch als een doorsnee gymnasiast? Of zijn alle doorsnee gymnasiasten hoogbegaafd? Ik geef les op zo'n ander niveau dat ik eigenlijk alleen afga op ervaringen van familieleden en vrienden. Daar zitten wel wat talentjes tussen, maar niemand heeft ooit een test laten doen.
Nora: geloof me, ook op het vmbo is leren leren een hot item en kunnen kinderen niet plannen, niet doorzetten, niet organiseren. En mijn leerlingen komt zelden iets aanwaaien, dus dat kan de oorzaak niet zijn.
Ik ben trouwens heel, heel erg tegen dat afzakken. Ik vind het een walgelijke manier van afschuiven van verantwoordelijkheid waar kinderen niet beter van worden (de afschuivende school wel, die hoeft geen inspanning meer te leveren en kan de statistiekjes opgepoetst houden voor de jaarlijkse Trouw-dinges).
Wat mij betreft betekent passend onderwijs in de toekomst twee dingen: dat dit afschuiven niet meer mogelijk is en dat er in het VMBO opnieuw voor elk vak op het eigen niveau eindexamen kan worden gedaan (dus niet alles op BBL of KGT). Zijstapje.
Terug naar de 64.000-dollar-vraag: in mijn optiek is het gym niet zodanig zwaar dat je er kunt sjezen met een IQ van 130 of meer, TENZIJ er andere dingen meespelen. En dat zijn dan dingen die dus niet behoren tot het standaardpakket van de moderne tiener: korte spanningsboog, gebrek aan zelforganiserend vermogen e.d.
Groetjes
Massi
PS: Ik wil niet op tenen staan, hoor, nogmaals. Ik ben gewoon een andere mening toegedaan en ben nog niet omgepraat.

Fraz
20-06-2010 om 22:40
Gerry
Echte toptalenten bij voetbal spelen al als 2e jaars E op een groot veld (dus net als de D pupillen) met 11 spelers. En trouwens ook bij de mini's en F-jes komt het vaak voor dat ze een leeftijdsgroep hoger spelen dus dat goede mini's al eerder (vaak een half jaar eerder) als f-teampje uitkomen (bij onze amateurclub al bijv.). Nog een voorbeeld bij RKAV speelde de F1 de najaarscompetitie als F team maar de voorjaarscompetitie al als E team. Kort gezegd ze zijn dus daadwerkelijk versneld.
Maar goed nogmaals ben niet tegen Leonardoscholen maar wel er tegen dat die meer gebaat zijn bij kleinere klassen en meer geld dan een gewone gemiddelde leerling omdat juist bij een HB kind minder tijd nodig is voor de normale stof en je de extra tijd die overblijft zou kunnen gebruiken voor trainingen plannen, faalangst, leren samenwerken etc en daar heb je niet extra tijd voor nodig dus geen kleinere klassen.

Fraz
20-06-2010 om 22:59
Foutje
RKAV moet zijn RKAV Volendam. Een amateurclub dus. Bij Ajax, Feynoord etc speelt men als 2e jaars E al als D pupil op groot veld en met 11 spelers.

Lilian2
21-06-2010 om 01:11
Vooroordelen
@ Miriam “Maar toch. Uiteindelijk lukt het elke hb-er wel om een vorm te vinden. Dat heeft met ervaring te maken. Met acceptatie ook. Met het van je af laten glijden van wat de groep doet en zeker kunnen weten dat dat wat jij doet daarmee niet fout is.”
Als dat zo zou zijn, dan zouden er een hoop hb-ers stukken gelukkiger zijn. Je hebt m.i. geen besef wat gemiddeld onderwijs tussen gemiddelde kinderen met een hb-kind kan doen. Ik heb menig super-spontaan, communicatief kind van net 4 jaar vijf jaar later in de vernieling zien zitten. Depressief, (faal)angstig, onzeker.
Onderwijs met gelijkgestemden doet dan wonderen. Je kunnen spiegelen met kinderen die net zo zijn als jij, dat alleen al doet zo’n kind beseffen dat het niet gek is. We zien ze eindelijk weer lachen bij ons op school!
@ Miriam “Daar verhuis je naar toe via de F-jes, naar de E-tjes, etc. Bij voetbal in eerste instantie zelfs op leeftijd (net als de basisschool), maar daarna op niveau.
Talenten slaan stappen over, of doen maar kort mee aan een bepaalde klasse. In vergelijking met school: ze slaan klassen over. Trainen heel jong al mee met de besten die ook de oudsten zijn.”
En als ze daar de besten zijn, worden ze gescout door een regionale jeugdopleiding, door de KNVB geselecteerd. Daar kunnen ze al hun talenten benutten en zich naar harte lust ontwikkelen. Daar worden ze uitstekend begeleid.
Een eerste jaars C mag echt niet bij de A-tjes voetballen, Miriam.
Je scheert Leonardo-ouders trouwens behoorlijk over één kam. Die willen voorkomen dat hun kind als hij/zij 8 jaar is naar het VO gaat. 10 of 11 jaar is heel normaal.

M Lavell
21-06-2010 om 08:17
Doorzetten
Ellen:"Ze werken bij vlagen hard. Ze hebben geen ernstige problemen met het snappen van de leerstof, moeten soms wel flink oefenen op dingen, en ze worstelen soms met het doorgronden van leerstof. "
Ja hoor.
Maar daar had Massi het niet over. Ze zei.
"Een kind dat voor het gymnasium echt hard moet werken, is niet hoogbegaafd."
Dat zijn leerlingen die voor elk vak dagelijks moeten blokken en desondanks een gat in de lucht springen als ze de noodzakelijke zesjes bij elkaar schrapen.
Dat gaat niet over leerlingen die bij een aantal vakken vrij constant goed presteren met relatief weinig inspanning (opletten in de les is genoeg), maar die wel op onderdelen tegen blokkades aanlopen (stereotyp: woordjes leren, de bedoeling van tekstverklaringen, binnen de bedoelde beperking bij de zaakvakken blijven, etc.)
Ik weet niet welke mythe je uit de wereld wil helpen. Ik kan er wel een verzinnen en dat is de gedachte dat met een hoog iq succes verzekerd is. Of dat helemaal niets moeilijk zou zijn of tijd zou kosten.
Maar Massi zegt daar niks over.
Nora:"Ja, die niet hebben geleerd om te leren, die niet kunnen plannen, niet hebben leren doorzetten, of ergens echt moeite voor doen, organiseren, "
Dat is geen hb kwaal maar een algemene. Het is daarmee ook een kwaal van het onderwijs dat zich qua inrichting te weinig rekenschap geeft van de capaciteiten van leerlingen op deze terreinen.
Wat dat niet doorzetten betreft: Daar zou ik een mythe willen doorprikken. Namelijk de mythe dat dat zou moeten. De hb-ers die ik ken gedragen zich als grote grazers en plukken, gestaag doorwandelend, van alles wat. (top)Talenten tonen zich onderweg op diverse terreinen, maar ik heb er niet eentje ontmoet die een van die dingen uit wilde buiten.
Sport, muziek, kunst, ze laten het gewoon liggen na een hap en op weg naar iets nieuws. Op weg naar van alles een beetje om het geheel. Begeleiders en docenten nemen telkens weer met spijt (maar je kúnt het zo goed) en verwijten over het gebrek aan doorzettingsvermogen, afscheid van de 'afhaker'.
Dat stimuleert niet erg en omdat het zo vaak voorkomt, gaat het ook nog eens het ene oor in en het andere uit.
Ik vraag me af of je doorzetten kunt leren. Volgens mij moet je het vooral willen.
Voor de hb-er die ik ken ontstaat er dan al het probleem dat er gekozen moet worden welk talent van de drie, of vier, of meer, met doorzetten en vasthouden ontwikkeld zou moeten worden.
Ik ken geen hb-ers die er al uit zijn. Of het moet zo zijn dat ze besloten hebben geen van de talenten tot de hoogte te brengen die ze in hun mars hebben.
Ik zie daar geen kwaad in.
Ik ken wel niet hb-ers die met aanmerkelijk minder talent en enorm doorzettingsvermogen tot grote hoogte komen. Die willen dat wel.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
21-06-2010 om 08:33
Geen problemen
Lillian, als je nu het hele postje leest waaruit je citeert, dan zie je dat ik helemaal niks beweer dat tegengesteld is aan wat jij beweert.
Maar uiteindelijk (kind is niet meer 4) komt er een omgangsvorm. Daar moeten ouders wel wat voor doen. Wat precies zeg ik er ook bij.
Lillian:"Je kunnen spiegelen met kinderen die net zo zijn als jij, dat alleen al doet zo’n kind beseffen dat het niet gek is. "
Dat spiegelen is vreselijk leuk, maar kan ook op de muziekschool, de schaakclub, of op de hoogbegaafdenhobbyclub. School is niet de belangrijkste tijd van je leven. Tenzij je ouders en leerkrachten doen alsof dat wel zo is en jij in totale verwarring daar naar gaat gedragen.
Lillian:"En als ze daar de besten zijn, worden ze gescout door een regionale jeugdopleiding, door de KNVB geselecteerd. "
Ik heb geen verstand van voetballen.
Als jeugdtennisser belandde ik destijds tussen veel oudere kinderen en zelfs volwassenen. De muzikanten uit mijn gezin belandden net uit de luiers in een orkest met kinderen tot en met 18.
Selectie op leeftijd is niet zo gewoon als je het over talent wilt hebben. Behalve bij die bezigheden waar zoveel deelnemers zijn dat je er een klasje op leeftijd mee kan vullen.
Bij Leonardo lukt dat niet. Het alternatief, op niveau doorstromen en leeftijd vergeten, is een bekend en beproefd alternatief en levert geen problemen op.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
21-06-2010 om 08:37
Ik weet niet wat je wil
Ellen, waarom verwijt je specifiek mij het gebruik van de in algemeen gebruik zijnde termen?
Wat is je punt? Wil je het begrip hoogbegaafd helemaal uitbannen (het onderscheid bestaat helemaal niet)? Of is iedereen hoogbegaafd?
Mag ik van mezelf zeggen dat ik niet hoogbegaafd ben of trek ik dan ook een te grote broek aan?
En jij? Mag jij het wel zeggen?
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
21-06-2010 om 09:11
Gaat nergens over
Sorry Ellen, maar je bent me nu te strak in de leer.
Leonardo scholen bestaan bij de gratie van de aanname dat er hoogbegaafden bestaan. Deze discussie gaat niet over het mogelijk twijfelachtige van die aanname, maar over extra geld voor Leonardo's.
Aangenomen dat hoogbegaafdheid bestaat dan...
Ellen:"Heb je mij in deze draad al pogingen zien doen om hoogbegaafdheid te definieren of vast te stellen wie Het zijn? "
Ja. "Ze werken bij vlagen hard. Ze hebben geen ernstige problemen met het snappen van de leerstof, moeten soms wel flink oefenen op dingen, en ze worstelen soms met het doorgronden van leerstof. "
Je aanval op Massi is gericht op wat ze naar jouw idee niet zijn.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
21-06-2010 om 10:09
Kabouters
Ellen:" De discussie die je met mij voert is een van de vele aftakkingen."
Volgens mij voer je die discussie alleen. Je gedrag erin is discutabel. "In mijn reactie op Massi heb ik geen karakteristiek gegeven van hoogbegaafden, lees het nog maar eens na." Dat mag jij kennelijk van jezelf vinden en tegelijkertijd in ieders andere, speciaal de mijne, wel een definitie of neiging daartoe lezen.
Ondertussen doe je mee in een discussie die ontstaat uit de aanname dat hoogbegaafdheid bestaat. Je hebt commentaar en verbeteringen op mensen die er ook iets over zeggen. Die combinatie maakt dat jij ook doet alsof hoogbegaafdheid bestaat.
Vind je bij nader inzien dat het niet bestaat, dan kun je je beter terugtrekken uit de discussie.
Mij zul je bijvoorbeeld niet zien in een discussie over kabouters.
Ellen:"Nog steeds heb je niet hardgemaakt waarom je denkt het gezagsargument over het CBO te kunnen inzetten. "
Van jou mag juist ik helemaal niet deelnemen in een discussie waarin de vooraanname is dat hoogbegaafdheid bestaat. Jij wel kennelijk.
Maar binnen die vooraanname, de maatschappelijk geaccepteerde termen, is het CBO een gezaghebbend instituut.
Jij mag dat verder negeren. Vind ik best.
Groet,
Miriam Lavell

Lilian2
21-06-2010 om 10:42
Hoogbegaafdheid
@ Miriam: “Wat dat niet doorzetten betreft: Daar zou ik een mythe willen doorprikken. Namelijk de mythe dat dat zou moeten. De hb-ers die ik ken gedragen zich als grote grazers en plukken, gestaag doorwandelend, van alles wat. (top)Talenten tonen zich onderweg op diverse terreinen, maar ik heb er niet eentje ontmoet die een van die dingen uit wilde buiten.
Sport, muziek, kunst, ze laten het gewoon liggen na een hap en op weg naar iets nieuws. Op weg naar van alles een beetje om het geheel. Begeleiders en docenten nemen telkens weer met spijt (maar je kúnt het zo goed) en verwijten over het gebrek aan doorzettingsvermogen, afscheid van de 'afhaker'.
Wel eens van Mark Huizinga gehoord? Dat is maar een voorbeeld. Er zijn er heel veel die wat ‘extreems’ met hun gave gedaan hebben.
@ Miriam: “Dat spiegelen is vreselijk leuk, maar kan ook op de muziekschool, de schaakclub, of op de hoogbegaafdenhobbyclub. School is niet de belangrijkste tijd van je leven. Tenzij je ouders en leerkrachten doen alsof dat wel zo is en jij in totale verwarring daar naar gaat gedragen.”
Miriam toch. Wat kun jij trieste bewoordingen kiezen. Onze oudste ging vanaf haar 5e naar judo en naar AMV toen ze 7 was (3 volle jaren gekleuterd; septemberkind, “omdat ze zo onzeker was volgens de kleuterjuf”. Ze had een tic die zich uitte als ze iets spannends/leuk gingen doen.) Ze heeft toen het tweede jaar AMV gedaan en verveelde zich daar rot (ongeveer 2,5% van de mensen is hb, dus grote kans dat ze er geen ontwikkelingsgelijken ontmoet!). Ze vond dat ze het leuk moest vinden, want iedereen vond het leuk. Wij dachten dat het goed zou zijn voor haar algemene ontwikkeling. Wisten wij veel! Om het wat meer uit te kristalliseren: wij dachten dat een buurmeisje van dezelfde leeftijd wat achter liep, hadden verder geen referentiekader.
Inmiddels zat ze in groep 3. Deze juf had na 2 dagen door dat ze alles kon lezen en heeft haar voldoende uitgedaagd. Aan het eind van dat jaar sprak zij het vermoeden uit dat dochter hb zou zijn. Ik heb om goede overdracht gevraagd. Juf van groep 4 probeerde wel (ze mocht voorlezen en het werk van andere kinderen nakijken ☹.) In oktober kwam eruit dat dochter het toch allemaal wel heel makkelijk vond. Actie ondernomen. Na versnelling (mocht pas in maart!) dacht ze dat ze wat ging leren. Ze kwam in groep 5 bij een hork van een meester en helaas wist ze ook daar al bijna alles. Ze maakte expres fouten om maar niet extra werk van hetzelfde te hebben. Er waren twee jongens die leuk ander werk kregen, “maar zij kon dat nog niet”, volgens meester. Daar begon ook het pesten (nooit gepest voordien!)… Inmiddels was ze 8,5 jaar.
In groep 4 koos dochter voor cello-les. Twee meiden bij een leraar. Ze begon geestdriftig met oefenen, maar moest tijdens de lessen zo vaak wachten. Muziekschool ging in twee maanden later in december op de fles…
Inmiddels was ze depressief (“Ik ben stom, het is allemaal mijn schuld!”) en hebben we haar laten testen. Dik hb. Daarvoor was ze al eens naar een dag geweest van “De helende reis”. De mevrouw daar zei na afloop dat ze een heel hoog EQ heeft. Dat gaat vaak samen, Miriam.
Je zult wel zeggen: allemaal fouten en missers van school. Natuurlijk is dat zo. Maar intussen is ze 5 jaar lang beschadigd en heeft het meer dan een jaar geduurd (inclusief niet-vergoede kindertherapie) voordat ze er een beetje bovenop was. Daar kan geen ‘hobbyclubje’ tegenop.
Buiten school heeft ze nu in de straat veel speelgenoten. Daar ben ik heel blij mee. Maar dat komt, omdat ze op haar nieuwe school (een Leonardo) haar eigen ik heeft teruggevonden. Ze weet nu dat er meer zijn zoals zij, ze gaat er dagelijks mee om. Dan is het gewone leven een stuk draaglijker. Zo krijgt ze een goede basis voor de rest van haar leven.
Je kunt wel tegen je kind zeggen: “school is niet de belangrijkste tijd van je leven.” Maar Miriam, wat zou jij ervan vinden als je 8 uur per dag (vergelijkbaar met 5 uur voor een kind) uit je neus zat te eten op je werk? Zonder enige uitdaging? Alles al weten wat er gaat komen. En dan wordt alles nog eens een keer 6 (als het meezit) herhaald.
@ Miriam: “Maar binnen die vooraanname, de maatschappelijk geaccepteerde termen, is het CBO een gezaghebbend instituut.”
Je schermt met het CBO. Juist het CBO heeft het heel vaak over hoogbegaafde kinderen. Professor Mönks heeft veel onderzoek gedaan hierover en wetenschappelijke publicaties gedaan.
http://www.ru.nl/socialewetenschappen/ambulatorium/cbo/algemeen/publicaties/
“”Lilian:"En als ze daar de besten zijn, worden ze gescout door een regionale jeugdopleiding, door de KNVB geselecteerd. "
@Miriam: Ik heb geen verstand van voetballen.””
Tjonge, wat goedkoop. Ik ben beter van je gewend.
Je zult waarschijnlijk geen reacties meer zien van mij op dit topic. Onwaarschijnlijk hoe kortzichtig sommigen hier reageren.

M Lavell
21-06-2010 om 12:02
Ideologie
Ik "Maar binnen die vooraanname, de maatschappelijk geaccepteerde termen, is het CBO een gezaghebbend instituut."
Ellen:"Sterk argument hoor. Binnen de aanname dat God bestaat is de kerk een gezaghebbend instrument."
Binnen een discussie over wat we met kerken moeten is de stelling dat God niet bestaat een onzinnige.
Ja, onderwijs en ook dat gedoe over hoogbegaafd en wat aan wie ook passend onderwijs zou zijn, is in hoge mate ideologisch getint.
Ik gun volgaarne iedereen zijn gelijk hierin. Zolang dat maar niet ten koste gaat van anderen en zolang dat gelijk maar geen evangelie wordt dat buiten je wil je opgelegd kan worden.
Leonardo heeft in ieder geval dat laatste effect (ouders worden er door reguliere school heen gechanteerd) en de petitie wil ook het eerste (geld van gehandicapten, ook een ideologische rangschikking trouwens).
De meest objectieve en onafhankelijke oplossing heb ik al genoemd: schaf de schoolplicht af.
Ellen:"Toonaangevende wetenschappers uit DIE omgeving hebben de aanname inmiddels opgeven. "
Bijzonder interessant, in een andere discussie.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
21-06-2010 om 12:06
Oogkleppen
Lilian:"Je zult waarschijnlijk geen reacties meer zien van mij op dit topic. Onwaarschijnlijk hoe kortzichtig sommigen hier reageren. "
Daar ben ik het mee eens.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
21-06-2010 om 12:25
Geloof
Ellen:"De geldigheid van aannames om (overheids)beleid op te funderen is als GEEN ander onderwerp relevant in discussies als deze. Dat weet je best, getuige je discussiebijdragen over andere onderwerpen."
Kennelijk heb je een ideaalbeeld van mij en voldoe ik plots niet. Even een vraagje: waarom kom je hier nu mee aan en heb je me niet al eerder heftig aan de tand gevoeld met bewijsvoering over het bestaan van 'de kleuter'?
Betekent dat dat jij in kleuters gelooft?
Of wil je eigenlijk het liefst eindelijk eens op mij staan?
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
21-06-2010 om 12:29
Ik ben niet tegen
Pelle:"Vind je dat er zoveel méér overheidsgeld naar de Leo\'s moet zodat er klassen van max 16, meer uitjes dan op een gewone basisschool en duurdere leerkrachten voor korte cursussen mogelijk zijn? "
Niet van overheidsgeld. Het mag wel particulier geld zijn. Dat Leonardo wel een ANBI-status heeft terwijl andere scholen dat niet hebben, vind ik niet in de haak.
Pelle:"Ik ben tegen maar ik ben vóór het bestaan van Leo\'s."
Ik ben niet tegen.
Ik ben voor de vrijheid van ouders om voor hun kinderen het door hen geschikt geachte onderwijs te kunnen kiezen. Ik denk dat het type school misbaar is, maar ik zie geen bezwaar in het bestaan ervan.
Ik ben wel tegen dit soort onderwijs als het onderdeel wordt van de indeling die door scholen zelf gemaakt wordt. Dat zit er aan te komen met dat passend onderwijs. Ik zou het vervelend vinden als de school gaat bepalen dat kinderen met iq x in afdeling zus belanden en die met iq y in afdeling zo.
Groet,
Miriam Lavell

Chippie
21-06-2010 om 12:52
Pelle
Pelle, ik ben ook voor het bestaan van Leo's (voor mijn werk ben ik één keer wezen kijken, ik vond het maar niets al die vastgelopen kinderen bij elkaar) maar extra geld vind ik niet noodzakelijk. Niet HB kinderen gun ik ook kleinere klassen, meer excursies en goede leerkrachten.

M Lavell
21-06-2010 om 13:13
Hou maar op
Ellen:"Als je eens een keertje onder ligt in een confrontatie, "
Daar is het je om te doen kennelijk.
Ellen:"Ik kom met argumenten, jij niet. "
Nee, dat doe je niet. Je valt mij persoonlijk aan. Jij doet alsof je het noodzakelijk vindt om het bestaan van hoogbegaafdheid in twijfel te trekken. Maar in de discussie hieronder die zich juist voor die stelling uitstekend leent, meng je je niet.
Kennelijk gaat het je daar toch niet om.
Je valt mij persoonlijk aan en je meent een inconsistentie waar te nemen, maar dat is helemaal niet zo. Als ik aan jouw standaard zou moeten voldoen (waarom eigenlijk) dan zou ik het ook nooit over kleuters mogen hebben. Die bestaan net zo goed niet, maar tegelijkertijd ook weer wel omdat iedereen het er over heeft.
In feite is elke discussie eenvoudig afgedaan, want wat bestaat er wel eigenlijk?
Het moet iets zijn bij jou waardoor je wel valt over de twijfelachtigheid van de aanname dat hoogbegaafdheid bestaat, terwijl je het niet hebt over kleuters, zwakbegaafden, autisten, luie leerlingen, motivatie (wat is dat nu weer?), etc.
Interessant is het verder niet. Dus hou maar op verder.
Groet,
Miriam Lavell

Fraz
21-06-2010 om 15:55
Pelle
Leonardoscholen prima, extra overheidsgeld niet prima, ANBI status (en andere scholen niet) niet prima.
Bijna ieder kind is gebaat bij kleinere klasse, labtops en extra excursies. De extra tijd die HB kinderen over hebben omdat ze sneller door de standaard stof heen gaan kunnen ook op een goedkopere en creatievere manier worden ingevuld die ook interessant zijn voor HB kinderen.