Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Loslaten jongens/meisjes kleedkamer


Belachelijk. Ik zou als meisje niet willen dat de jongens bij mij in de kleedkamer komen omkleden. 

Dania schreef op 24-11-2021 om 11:39:

[..]

Huh. Dat is biologisch gezien toch ook zo? Ik wil het wel lezen.


En die jongen moet ook ooit leren beargumenteren dus ook als het niet zo is mag ie het zeggen.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/516470196/student-beweert-dat-er-maar-twee-geslachten-zijn-en-wordt-geschorst-van-school

Jaa ik vind het ook echt belachelijk. Als je wordt geboren heb je (bij hoge uitzonderingen) óf een piemeltje óf een vagina met bijbehorende organen. Dat dit dan ineens wordt ontkend onder het mom van genderneutraliteit, schiet mij maar lek. Ik begrijp er steeds minder  van

Mijn zoon is trans (ftm)  is niet voor genderneutrale kleedkamers. Hij heeft na zijn coming out op de middelbare school altijd gebruik gemaakt van de jongenskleedkamer. Er was een aparte kleedkamer voor hem geregeld maar de jongens van zijn klas nodigden hem zelf uit (ze kenden hem ook al heel lang) Op vechtsport had hij zelf een aparte kleedkamer geregeld en wilde dat ook niet anders. 

TanteTheelepel schreef op 24-11-2021 om 11:42:

[..]


Jaa ik vind het ook echt belachelijk. Als je wordt geboren heb je (bij hoge uitzonderingen) óf een piemeltje óf een vagina met bijbehorende organen. Dat dit dan ineens wordt ontkend onder het mom van genderneutraliteit, schiet mij maar lek. Ik begrijp er steeds minder van

Gelukkig is dat bericht niet van iets in Nederland. 

Lexus schreef op 24-11-2021 om 11:42:

Mijn zoon is trans (ftm) is niet voor genderneutrale kleedkamers. Hij heeft na zijn coming out op de middelbare school altijd gebruik gemaakt van de jongenskleedkamer. Er was een aparte kleedkamer voor hem geregeld maar de jongens van zijn klas nodigden hem zelf uit (ze kenden hem ook al heel lang) Op vechtsport had hij zelf een aparte kleedkamer geregeld en wilde dat ook niet anders.

Als er echt een kind is dat transgender is, dan begrijp ik dat er wordt gekeken naar mogelijkheden. Hierbij kan worden gekeken naar behoeften van het kind en naar die van de rest van de groep. Maar om dit bij voorbaat volledig los te laten vind ik ietwat vreemd

Dania schreef op 24-11-2021 om 11:45:

[..]

Gelukkig is dat bericht niet van iets in Nederland.

Nee, maar kennelijk waait die gedachtegoed wel over gezien topic. 

En nogmaals ik vind dat iedereen gewoon moet kunnen zijn wie hij/zij is, maar ik vind het nu wel een beetje doorslaan als je jongens en meisjes door elkaar laat omkleden. Ik zou dat zelf totaal niet prettig hebben gevonden 

God ik weet nog hoe er gekeken en gepest en becommentarieerd werd bij ons op school in de meidenkleedkamer. Moet er niet aan denken dat daar ook nog jongens bij kwamen.

Maar de veiligheid van cisgender kinderen moeten ze kennelijk zelf maar oplossen, zolang de school kan showen met hun hippe progressieve beleid.

absor schreef op 24-11-2021 om 11:14:

als de school echt niet luisteren wil je verenigen met de ouders en de krant opbellen

laatste minder activistische optie zeg tegen je kind dat zij zich lekker in de wc omkleedt.

Sterker nog, mijn dochter gymt dan niet meer mee en daar draag ik de verantwoordelijkheid voor.

We zijn al zover dat meiden steeds meer voor zichzelf op durven komen en hiermee doe je dat weer flink teniet. 

Ik wil ze de kost niet geven, pubers die hier misbruik van gaan maken.

TanteTheelepel schreef op 24-11-2021 om 11:49:

[..]

Nee, maar kennelijk waait die gedachtegoed wel over gezien topic.

En nogmaals ik vind dat iedereen gewoon moet kunnen zijn wie hij/zij is, maar ik vind het nu wel een beetje doorslaan als je jongens en meisjes door elkaar laat omkleden. Ik zou dat zelf totaal niet prettig hebben gevonden

Idd dit klinkt ook niet veilig. En dan ook nog dat de kinderen zelf verantwoordelijk zijn. 

Maar kinderen die niet willen gymmen hebben nu wel een mooi excuus

Het is ook niet nodig, transgenders kunnen bij het geslacht dat ze willen zijn. 

Op mijn christelijke middelbare school rond 1990 heeft mijn klas toch minstens de 3e en de 4e met de jongens in 1 kleedkamer omgekleed. Niemand maakte hier een probleem van. Ook in de 5e en 6e hadden we gemengd gym, maar daarvan weet ik de kleedkamerindeling niet meer. Misschien ook wel samen; het is me niet opgevallen.

Wat is hier onveilig aan dan? Dat je iemands onderbroek ziet? Er werd niet gedoucht.

Ginevra schreef op 24-11-2021 om 11:50:


Maar de veiligheid van cisgender kinderen moeten ze kennelijk zelf maar oplossen, zolang de school kan showen met hun hippe progressieve beleid.

Dit inderdaad. 

Ze slaan écht door. 

Valeria schreef op 24-11-2021 om 12:24:

 minstens de 3e en de 4e met de jongens in 1 kleedkamer omgekleed. Niemand maakte hier een probleem van. (...)Wat is hier onveilig aan dan? Dat je iemands onderbroek ziet? Er werd niet gedoucht.

Bij ons werd wel gedoucht. En er werden (sport-)beha's aan- en uitgetrokken. En als je maandverband draagt kan dat zichtbaar zijn in die onderbroek.

Daarnaast zijn er dingen als eczeemplekken, littekens, grote moedervlekken etc. Allemaal zaken die al niet leuk zijn om aan klasgenoten te tonen, maar als het andere geslacht erbij is is dat nóg wat minder prettig.

En dat nog los van kinderen die ervaring hebben met seksueel misbruik. Dat zijn er statistisch héél wat meer dan transgender kinderen.

Jij mag dan heel stoer roepen 'wat is hier onveilig aan dan'. maar ik vind het vrij bizar om van kinderen in een kwetsbare positie en een onzekere leeftijd maar te verwachten dat ze allemaal zo stoer doen. 

Ik ga ook niet uit de kleren in bijzijn van mijn collega's.


Ik vind het prima als jongens en meisjes door elkaar omkleden, maar dan met de hele klas in dezelfde ruimte en met minimaal steeksproefsgewijs toezicht van een docent.

Je kunt veiligheid zoeken in afzondering: door mensen buiten te sluiten die "bedreigend" kunnen zijn (zoals mensen van het andere geslacht of docenten). Of je kunt veiligheid zoeken in de openbaarheid: door te zorgen dat er altijd genoeg mensen (met genoeg diversiteit) aanwezig zijn om de normen te handhaven. Als de groep stabiel en evenwichtig is, zullen er snel nieuwe groepsnormen ontstaan die passen bij de situatie: hoe lang mag je naar iemand kijken voordat het staren wordt, wat mag je wel en niet zeggen, etc.

Dat het goed ging bij Valeria met 1 vaste grote groep in 1 vaste ruimte, wil dus niet zeggen dat het ook goed gaat met 2 kleinere, steeds wisselende groepen in 2 verschillende ruimtes.

Gegeven dat deze school met twee kleedkamers heeft gekozen voor een bepaalde mate van afzondering ten koste van toezicht, is het vreemd als ieder kind volledig vrij mag kiezen zonder zich over die keuze te hoeven verantwoorden. Ik snap ook niet dat de school dit ziet als "kinderen moeten verantwoordelijk zijn voor hun keuzes", want elke keuze is toegestaan zonder verantwoording, en er is geen toezicht!

De transgender puber die ik ken (jongen) kleedt zich om in de jongenskleedkamer. Ik kan me wel voorstellen dat andersom misschien op meer weerstand stuit, omdat vrouwen kwetsbaarder zijn. (Al mag ik dat hier in huis niet hardop zeggen).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.